Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 8/4 2018, 13:57 (2203 dage siden)

Da vi fra tid til anden ser fotos fra de særeste smalsporsbaner, hvor visse af os står total af, så kunne det være sjovt at lave spøgen andetsteds på kloden.

[image]
Billedet viser 3 SD40-2 fra CSX på vej vestover en relativt tidlig maj morgen i 2001.
Vinkelen er lidt skidt - indrømmet - men lad os blot sige at makkeren og jeg ikke forventede at se CSX maskiner her; de er pænt langt hjemmefra, så overraskelsen var stor. At betegne den pågældende jernbanestrækning som den sidebane er forkert.

Opgaven består såmænd i at gætte stedet den nærmeste større by - som maskinerne rammer om kort tid efter at have trillet lidt ned af bakke - og hvilken stat vi befinder os i. Jo mere præcist jo bedre om end min notesbog med milepostangivelser etc. blev stjålet for år tilbage, så lad os blot nøjes med de geografiske lokaliteter.
God fornøjelse!

Nok en billedgætter til søndagen

af cslundsten, 8/4 2018, 15:00 (2203 dage siden) @ Oversmeden

Opgaven består såmænd i at gætte stedet den nærmeste større by - som maskinerne rammer om kort tid efter at have trillet lidt ned af bakke - og hvilken stat vi befinder os i. Jo mere præcist jo bedre om end min notesbog med milepostangivelser etc. blev stjålet for år tilbage, så lad os blot nøjes med de geografiske lokaliteter.

Landskabet giver associationer til Arizona, New Mexico eller Texas. Måske endda Californien.

Er vi på ex. SP-spor?

Mvh
Carsten Lundsten

Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 8/4 2018, 16:14 (2203 dage siden) @ cslundsten

Landskabet giver associationer til Arizona, New Mexico eller Texas. Måske endda Californien.

Det er deromkring....

Er vi på ex. SP-spor?

Nej.

Nok en billedgætter til søndagen

af Niels Munch, 8/4 2018, 17:45 (2203 dage siden) @ Oversmeden

Landskabet giver associationer til Arizona, New Mexico eller Texas. Måske endda Californien.

Det er deromkring....

Er vi på ex. SP-spor?

Nej.


Tjae, deromkring - og i hvert fald et sted vest for det røde fletværk, der er CSX' hjemmebane:

[image]Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/CSX_Transportation .

Så vidt, jeg kan tyde loknumrene, er de ikke solgt, idet CSX omkring 2010 lod dem ombygge til SD40-3.

M.v.h.
Niels

Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 8/4 2018, 19:02 (2203 dage siden) @ Niels Munch

Tjae, deromkring - og i hvert fald et sted vest for det røde fletværk, der er CSX' hjemmebane:

[image]Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/CSX_Transportation .

Hvis jeg regner på vejlængder fra to af de større endepunkter fås at maskinerne er maskinerne ca. 2400 hhv. 2700 km hjemmefra.
Faktisk kan du tage en interstate med et lige nummer hele vejen fra det ene endepunkt til den by jeg søger navnet på....

Nok en billedgætter til søndagen

af Claus M, 8/4 2018, 20:47 (2203 dage siden) @ Oversmeden

Der er plads til et kækt bud: jeg tror vi er på BNSFs hovedlinje ved Flagstaff, Arizona. Tidligere ATSF (Santa Fe).

Hvorfor Flagstaff: ATSF er et af den mest kendte selskaber i Europa takket være Märklin, og bynavnet Flagstaff er bare fantastisk.

I øvrigt er det et fint billede. SD40-2 er i øvrigt på vej ud af de største selskabers flåder. Union Pacific udrangerer deres sidste uombyggede i år.

Webcam fra Flagstaff station: https://www.youtube.com/watch?v=cHkv9t5CPqc

Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 8/4 2018, 21:55 (2203 dage siden) @ Claus M

Der er plads til et kækt bud: jeg tror vi er på BNSFs hovedlinje ved Flagstaff, Arizona. Tidligere ATSF (Santa Fe).

Nu begynder det at ligne - du er tæt på.
Staten er rigtig og det er strækningen også.
Men Flagstaff - nej.

Nok en billedgætter til søndagen

af cslundsten, 9/4 2018, 00:14 (2203 dage siden) @ Oversmeden

Der er plads til et kækt bud: jeg tror vi er på BNSFs hovedlinje ved Flagstaff, Arizona. Tidligere ATSF (Santa Fe).

Nu begynder det at ligne - du er tæt på.
Staten er rigtig og det er strækningen også.
Men Flagstaff - nej.

Flagstaff er velsagtens den største by i Arizona som strækningen kører igennem. Men den ligger i en fyrreskov, godt nok med ørken tæt på. Strækningen gennem Flagstaff er ATSFs (i 2001 og nu BNSFs) "Transcon", dvs. hovedstrækningen fra Chicago/Kansas City til Los Angeles og San Fransisco. Masser af trafik og et besøg værd. Flagstaff ligger 1½ time fra Grand Canyon (South Rim) og har tidligere været præget af en del tømmerbaner. Der er et par damplokomotiver fra tømmerbanerne udstillet i Flagstaff, deriblandt et Mallet-lokomotiv.

Jeg kan kun komme på følgende tre bud, men ingen passer helt på beskrivelsen:

1) Nedad mod større by kunne passe på Kingman men toget ser (ud fra lyset) ud til at køre mod øst, og så er det opad mod Kingman.

2) Gallup. Som godt nok ligger i New Mexico men tæt på grænsen til Arizona. Men det går også opad mod øst.

3) Phoenix. Som er en storby. Det går nedad og strækningen går mod syd så det kunne godt være. Men det er ikke samme strækning som Flagstaff. Phoenix er endepunktet for ATSF's Peavine Line som oprindeligt grenede fra hovedstrækningen i Ash Fork, nu ved Williams.

Mvh
Carsten Lundsten

Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 9/4 2018, 05:50 (2203 dage siden) @ cslundsten

Jeg kan kun komme på følgende tre bud, men ingen passer helt på beskrivelsen:

1) Nedad mod større by kunne passe på Kingman men toget ser (ud fra lyset) ud til at køre mod øst, og så er det opad mod Kingman.

Kingman er helt rigtig.
Trods det ørkenagtige udtryk, så slynger banen sig en del.
Maskinerne skal blot rundt en større kurve, ligeud hvor det går ned af bakke og rundt i nok en kurve, så er de ved stationen i Kingman.

[image]
Billedet er taget "et sted" i det med rødt markerede.

[image]
Her et tog fra samme morgen, som er på vej mod Flagstaff - C44-9W+C44-9W+SD40-2+SD75M med en flok lukkede godsvogne.
Ja, det går lidt opad her når du kører mod Kingman, men der kommer også et gevaldigt fald kort inden Kingman.

[image]
Aften forinden brugte vi lidt tid på broen, som fører Hualapai Mountain Road over banen. Lidt tog kom der. Blandt andet denne flok lokomotiver - C44-9W+SD40-2+GP60B+C40-8W og de fik lov til at lave noget; det gå altså opad fra Kingman her!

I øvrigt ses afstanden mellem spor mm. ganske fint på Google maps for dem som vil se lidt mere på området - banen snor og vrider sig rundt, så enhver tanke om at en ørken er flad; det passer altså ikke.

Utroligt at det sted kunne gættes - godt gået!

Nok en billedgætter til søndagen

af cslundsten, 9/4 2018, 10:17 (2202 dage siden) @ Oversmeden

Jeg kan kun komme på følgende tre bud, men ingen passer helt på beskrivelsen:

1) Nedad mod større by kunne passe på Kingman men toget ser (ud fra lyset) ud til at køre mod øst, og så er det opad mod Kingman.

Kingman er helt rigtig.
Trods det ørkenagtige udtryk, så slynger banen sig en del.
Maskinerne skal blot rundt en større kurve, ligeud hvor det går ned af bakke og rundt i nok en kurve, så er de ved stationen i Kingman.

Det er længe siden jeg har været på de kanter og jeg havde helt glemt hvor meget banen snor sig omkring Kingman. Så billedet er taget et sted i nærheden af Hackberry General Store?

Her et tog fra samme morgen, som er på vej mod Flagstaff - C44-9W+C44-9W+SD40-2+SD75M med en flok lukkede godsvogne.
Ja, det går lidt opad her når du kører mod Kingman, men der kommer også et gevaldigt fald kort inden Kingman.

Det er rigtigt at banen går en smule opad her, men ellers er det ca. 1,4% ned fra Yampai Summit og ca. til Hackberry og så igen nedad fra Getz (lige før Kingman) til Colorado River før Needles (Californien). Begge stykker ca. 50 km lange hvor alt foregår i fuld elbremse og den anden vej i stillling 8.

Aften forinden brugte vi lidt tid på broen, som fører Hualapai Mountain Road over banen. Lidt tog kom der. Blandt andet denne flok lokomotiver - C44-9W+SD40-2+GP60B+C40-8W og de fik lov til at lave noget; det gå altså opad fra Kingman her!

I øvrigt ses afstanden mellem spor mm. ganske fint på Google maps for dem som vil se lidt mere på området - banen snor og vrider sig rundt, så enhver tanke om at en ørken er flad; det passer altså ikke.

Sporene er på begge sider af Kingman delt for at holde ét spor på 1,4%. Umiddelbart syd/vest for Kingman er Kingman Canyon:
http://www.lundsten.dk/tour2005b/us05-3170.html

Strækningen har masser af trafik (2-4 tog i timen) og er et glimrende sted at se på tog hvis man ikke har oceaner af tid til at nørde rundt efter dem. Hvis man kommer til Los Angeles og/eller Grand Canyon er det ret let at komme til.

Mvh
Carsten Lundsten

Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 9/4 2018, 10:41 (2202 dage siden) @ cslundsten

Det er længe siden jeg har været på de kanter og jeg havde helt glemt hvor meget banen snor sig omkring Kingman. Så billedet er taget et sted i nærheden af Hackberry General Store?

Det er derude et sted langs route 66. Bare kør på vejen og træk ind når et nogenlunde sted findes.
Min notesbog, som en eller anden skide tricktyv hugged i 2002 i Milano (sammen med en bunke feriefotos af Di3 på Sicilien) ville nok have givet svaret, men pt. må vi nøjes med hukommelsen.

Det er ikke lige stedet vi forventede at se CSX-maskiner!
Hvordan og hvorfor aner jeg intet om, men jeg antager at maskinerne skulle helt til Los Angeles.
Nogle gange er der en "pilot" foran lånte lokomotiver - det er set hos andre baner - men det var åbenbart ikke nødvendigt her.

Nok en billedgætter til søndagen

af cslundsten, 9/4 2018, 10:56 (2202 dage siden) @ Oversmeden

Det er længe siden jeg har været på de kanter og jeg havde helt glemt hvor meget banen snor sig omkring Kingman. Så billedet er taget et sted i nærheden af Hackberry General Store?

Det er derude et sted langs route 66. Bare kør på vejen og træk ind når et nogenlunde sted findes.
Min notesbog, som en eller anden skide tricktyv hugged i 2002 i Milano (sammen med en bunke feriefotos af Di3 på Sicilien) ville nok have givet svaret, men pt. må vi nøjes med hukommelsen.

Hackberry General Store er en gammel købmand/tankstation som i dag er en kitchforretning af de bedre. Der er et par OK fotosteder fra banen kommer ud af Crozier Canyon og så løber langs vejen til Kingman. Crozier Canyon har jeg set ret flotte billeder fra men så skal man ind ad de små jordveje. En eller anden dag... ;-)

Det er ikke lige stedet vi forventede at se CSX-maskiner!
Hvordan og hvorfor aner jeg intet om, men jeg antager at maskinerne skulle helt til Los Angeles.
Nogle gange er der en "pilot" foran lånte lokomotiver - det er set hos andre baner - men det var åbenbart ikke nødvendigt her.

Det er ret almindeligt at se trækkraft flyde rundt mellem selskaberne. Som regel fordi de deles om gennemgående trafik og begge baner leverer trækkraft. Somme tider opstår der ubalance i regnskabet og så udlånes maskiner for at udligne. Eller maskiner indlejes for at dække trækkraftmangel.

Behovet for "pilot" er som regel begrundet i krav om førerrumssignaler (eller andet specialiseret udstyr) på visse strækninger. Det er der ikke på den aktuelle strækning.

Mvh
Carsten Lundsten

Nok en billedgætter til søndagen

af Dampfmeisteren ⌂, 9/4 2018, 22:52 (2202 dage siden) @ cslundsten

Det er længe siden jeg har været på de kanter og jeg havde helt glemt hvor meget banen snor sig omkring Kingman. Så billedet er taget et sted i nærheden af Hackberry General Store?

Det er derude et sted langs route 66. Bare kør på vejen og træk ind når et nogenlunde sted findes.
Min notesbog, som en eller anden skide tricktyv hugged i 2002 i Milano (sammen med en bunke feriefotos af Di3 på Sicilien) ville nok have givet svaret, men pt. må vi nøjes med hukommelsen.


Hackberry General Store er en gammel købmand/tankstation som i dag er en kitchforretning af de bedre. Der er et par OK fotosteder fra banen kommer ud af Crozier Canyon og så løber langs vejen til Kingman. Crozier Canyon har jeg set ret flotte billeder fra men så skal man ind ad de små jordveje. En eller anden dag... ;-)


Man kan såmænd godt fotografere Crozier Canyon uden at snige sig rundt på jordvejene.

[image]BNSF 5045 med vestkørende godstog med tomme containerbærevogne forlader Crozier Canyon 4. oktober 2017

Nok en billedgætter til søndagen

af cslundsten, 9/4 2018, 23:03 (2202 dage siden) @ Dampfmeisteren

Hackberry General Store er en gammel købmand/tankstation som i dag er en kitchforretning af de bedre. Der er et par OK fotosteder fra banen kommer ud af Crozier Canyon og så løber langs vejen til Kingman. Crozier Canyon har jeg set ret flotte billeder fra men så skal man ind ad de små jordveje. En eller anden dag... ;-)


Man kan såmænd godt fotografere Crozier Canyon uden at snige sig rundt på jordvejene.

Klassisk skud af et tog der forlader Crozier Canyon, men selve Crozier Canyon er inde bagved til højre. Jeg tænkte mere i stil med:
http://www.railpictures.net/photo/634866/
http://www.railpictures.net/photo/619289/

Mvh
Carsten Lundsten

Nok en billedgætter til søndagen

af Dampfmeisteren ⌂, 8/4 2018, 21:27 (2203 dage siden) @ Oversmeden

Jeg kører også et kækt bud:
Vi er på østsiden af Cajon Pass, så toget er på vej til Los Angeles på BNSFs hovedlinie.

[image]BNSF 7437 med vestkørende containertog på den østlige side af Cajon Pass 28. januar 2011

Nok en billedgætter til søndagen

af Oversmeden, 8/4 2018, 21:56 (2203 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det er ikke Californien.

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 490 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak