Avatar

Sikringsanlæg Fårup

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2018, 23:45 (2204 dage siden)

Dette billede kan findes på arkiv.dk.

Stationsbestyreren står med ryggen til jernbanen. Hobro må derfor være til højre på sportavlen (eller hvad sådan en nu hedder) og Randers må være til venstre.

Men hvor er Mariager-Fårup-Viborg på sportavlen? Var den ikke en integreret del af sikringsanlægget eller "passede den sig selv"?

Billedet angives at være fra 1960.

[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Sikringsanlæg Fårup

af Børge Sundahl, 14/4 2018, 08:05 (2204 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Ja det kan jeg give dig svar på.
Jeg var i 1954 trafikelev i Fårup, og det er stationsforstander T T Hansen, der ses på billedet.
MFVJ var ikke inde i centralapparatet. Kun aflåsning af sporskiftet ind til MFVJ-sporet.
Betjeningen af signalerne skete fra en svingbuk, der stod på perronen.

Mvh Børge

Avatar

Sikringsanlæg Fårup - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2018, 09:15 (2203 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja det kan jeg give dig svar på.
Jeg var i 1954 trafikelev i Fårup, og det er stationsforstander T T Hansen, der ses på billedet.
MFVJ var ikke inde i centralapparatet. Kun aflåsning af sporskiftet ind til MFVJ-sporet.
Betjeningen af signalerne skete fra en svingbuk, der stod på perronen.


Kære Børge

Mange tak!

Bedste hilsner

Thomas

Sikringsanlæg Fårup

af Jens V, 14/4 2018, 10:49 (2203 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


[image]


Apparatet står i dag i Mariager, hvor det kan beses..., omend i en lidt “moderniseret” udgave.

Sikringsanlæg Fårup

af Skjold, 14/4 2018, 12:06 (2203 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sikringsanlæg Fårup er behandlet her

Venlig hilsen Skjold Christensen

Sikringsanlæg Fårup

af Skjold, 14/4 2018, 13:08 (2203 dage siden) @ Skjold

Fårup nye sikringsanlæg
Sikringsteknikeren 8. årgang - 1950 nr. 3&4 oktober - p 449
Af afdelingsingeniør Wessel Hansen, Signalvæsenet

Anlægget af det nye andet spor mellem Randers og Aalborg har givet anledning til, at alle sikringsanlæggene på denne strækning må ombygges eller fornyes. Med hensyn til Fårup gælder, at stationen en tid vil virke som overgangsstation mellem dobbelt- og enkeltspor, men dette medfører kun en ubetydelig ændring til sin tid, når dobbeltsporet føres gennem stationen.

Det nye sporanlæg på Fårup har medført, at stationsbygningen har fået en meget ensidig beliggenhed, hvorfor der er blevet endog meget langt (ca. 725 m) ud til stationens sydligst beliggende sporskifte. Dette har nødvendiggjort, at det nye sikringsanlæg er blevet indrettet som et elektrisk sikringsanlæg.

Det nye anlæg, der blev taget i brug d. 23. maj, anvender centralapparat type 1946 med mekanisk register. Strømforsyningen fra værk er 220 volt vekselstrøm, og i forbindelse hermed er etableret ensretter for motorstrøm, der indkobles automatisk ved håndtagsomlægninger samt ensretter for opladning af kontrolbatteri.

Strømforsyningsanlægget er i øvrigt indrettet som omtalt i Sikringsteknikeren nr. 3, årgang 5, mindre stationer.
Centralapparatet er opstillet i en karnap i forbindelse med stationskontoret, og ved det nye anlægs ibrugtagning bortfalder den gamle, meget lidt pyntelige signalpost på perronen.


Venlig hilsen Skjold Christensen

Sikringsanlæg Fårup

af Georg Schmidt, 14/4 2018, 16:24 (2203 dage siden) @ Skjold

[image]
Fårup 1977.

[image]
Fårup I-signal fra syd 13/11 1977.

Mvh
Georg

Sikringsanlæg Fårup

af cslundsten, 14/4 2018, 23:21 (2203 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Fårup I-signal fra syd 13/11 1977.

Det er ganske interessant at Fårup har fået daglyssignaler så sent. I-signalet var ved nedlæggelsen af det gamle sikringsanlæg (ca. 1994) et 3-lanternes signal. Når der allerede var en hastighedsviser skulle man jo tro at daglyssignalet ville blive det "reglementerede" 4-lanternes signal med hastighedsviser.

Længere mod nord (Arden m.fl. husker ikke detaljer om disse signaler) virkede det som om I-signalerne havde været 4-lanterne daglyssignaler som var blevet ombygget (1961?) til 3-lanterne. Men Fårups I-signaler, i hvert fald det sydlige, var efter hukommelsen "født" som et 3-lanterne signal.

Sikringsanlæg Fårup

af Jens V, 15/4 2018, 08:17 (2203 dage siden) @ cslundsten

Længere mod nord (Arden m.fl. husker ikke detaljer om disse signaler) virkede det som om I-signalerne havde været 4-lanterne daglyssignaler som var blevet ombygget (1961?) til 3-lanterne.


[image]
Ardens I-signal fra syd, 14.07.2004.

Sikringsanlæg Fårup

af cslundsten, 15/4 2018, 15:56 (2202 dage siden) @ Jens V

Længere mod nord (Arden m.fl. husker ikke detaljer om disse signaler) virkede det som om I-signalerne havde været 4-lanterne daglyssignaler som var blevet ombygget (1961?) til 3-lanterne.


[image]
Ardens I-signal fra syd, 14.07.2004.

Det ser jo fint ombygget ud. Jeg mener at mindst et af de øvrige signaler i området var ombygget uden at den øverste grønne blev flyttet, dvs. at øverste lanternemodul var tomt.

Mvh
Carsten

Sikringsanlæg Fårup

af Lars Henning Jensen, 15/4 2018, 22:21 (2202 dage siden) @ cslundsten

[image]
Fårup I-signal fra syd 13/11 1977.


Det er ganske interessant at Fårup har fået daglyssignaler så sent. I-signalet var ved nedlæggelsen af det gamle sikringsanlæg (ca. 1994) et 3-lanternes signal. Når der allerede var en hastighedsviser skulle man jo tro at daglyssignalet ville blive det "reglementerede" 4-lanternes signal med hastighedsviser.

Længere mod nord (Arden m.fl. husker ikke detaljer om disse signaler) virkede det som om I-signalerne havde været 4-lanterne daglyssignaler som var blevet ombygget (1961?) til 3-lanterne. Men Fårups I-signaler, i hvert fald det sydlige, var efter hukommelsen "født" som et 3-lanterne signal.


Hastighedsviseren har jo haft relevans i forbindelse med overhalingssporet, som blev nedlagt en gang i 1970'erne.
vh
LH

Avatar

Sikringsanlæg Fårup

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/4 2018, 16:48 (2202 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Fårup 1977.

Som supplement er her Centralapparat til et elektromekanisk sikringsanlæg af type DSB 1946 bestemt for Fårup station på jubilæumsudstillingen DSB 1847-1947 i Den Frie Udstillings bygning, København, 22. juni - 6. juli 1947. Centralapparatet blev monteret hos A/S Dansk Signal Industris (DSI) værksted i Vanløse, inden det blev leveret til Fårup station. Der er kommet et par knapper mere på betjeningspanelet på Georgs foto.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak