Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/5 2018, 12:21 (2158 dage siden)
redigeret af Erik V. Pedersen, 1/5 2018, 13:15

På "nettet" ses efterhånden flere og flere sider med forslag og planer omkring Nørrebro station (S-banen og Metroen/Cityringen) og området omkring den.

Et af disse indlæg er en side: "Tryg Nørrebro Station"-kampagne /

.

Status på Nørrebro Station

6) Nørrebro Station ændrer funktion med metroen
Hvad er status?

"I forbindelse med den nye metrostation vil DSB etablere rulletrapper og elevatorer direkte op til S-togsperronerne. Det betyder, at langt de fleste passagerer vil gå direkte op til perronerne, uden at komme ind i selve stationsbygningen. Derfor planlægger DSB at ændre bygningens funktion, herunder at etablere glasfacade på bagsiden af bygningen, under højbanen, hvor buerne vil blive åbnet for at lette adgang til stationen. DSB ønsker også at genåbne de gamle døre ud mod Frederikssundsvej (altså ud til fortovet under højbanen). DSB er ligeledes forpligtet til at opretholde elevatorer og trapper i stationsbygningen, da det er et politisk krav, at der skal være to sæt elevatorer og trappeopgange på hver metrostation."
(Fremhævning: EVP.)

Disse "gamle døre", mener jeg ikke at have set eller hørt om tidligere, hverken på tegninger eller fotos ! ! !

Er der nogen i "Herreværelset", der har tegninger / fotos ???
.

Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/5 2018, 20:41 (2157 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg fornemmer tydeligt, at dette indslag ikke er nogen "bestseller". Måske har jeg formuleret mig forkert. Det er nok heller ikke nemt, at have sådanne tegninger/fotografier -- der har vel aldrig eksisteret sådanne.

Jeg må så spørge på en anden måde: Er der nogen der har hørt om dette ??? Har der være skitser til en sådan indgang lige fra Nørrebrogade/Frederikssundsvej inden stationsbygningen blev opført ?

Hvad vil fredningsmyndighederne sige til en sådan (eventuel) ændring - bygningen er jo fredet !

Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

Nørrebro station.

af Leif Jørgensen, København Ø., 2/5 2018, 21:20 (2157 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når jeg kigger på Arkitekturbilleder.dk og Google Streetview ligner det, at der er et par tilmurede portaler eller døre det nævnte sted. På Kulturarv er det en tegning af gavlen fra 1929, der antyder det samme, men jeg kan ikke helt få det til at stemme med en samtidig tegning med tværsnit. Så om en eventuel indgang kun har været planlagt, eller om den er forsvundet ved en senere ombygning af stationen, skal jeg ikke kunne sige.

Med venlige station-hilsner
Leif Jørgensen

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/5 2018, 22:42 (2156 dage siden) @ Leif Jørgensen

Når jeg kigger på Arkitekturbilleder.dk og Google Streetview ligner det, at der er et par tilmurede portaler eller døre det nævnte sted. På Kulturarv er det en tegning af gavlen fra 1929, der antyder det samme, men jeg kan ikke helt få det til at stemme med en samtidig tegning med tværsnit. Så om en eventuel indgang kun har været planlagt, eller om den er forsvundet ved en senere ombygning af stationen, skal jeg ikke kunne sige.

Med venlige station-hilsner
Leif Jørgensen

-----------------------

Ja, --disse to "portlignende" fordybninger" i betonen kender jeg (og det er også dem, som nogle "i projektet" henviser til). Jeg har kun få tegninger -dem fra Kulturarvsstyrelsen, der ligger på nettet- plus et par til dateret 1929. Der ses ikke noget, der minder om en sådan indgang -tværtimod - der synes at have været toiletter bag betonen lige fra opførelsen.

Det må være blevet en helt anden station (nord-enden), hvis sådanne tanker skulle udføres. Så måtte man vel gå fra gadeniveau op til tvær/mellemgangen og ned i forhallen (Der er en kældergang under mellemgangen, så man kan ikke bare gå ind i niveau). Så skulle der vel også være to kontrolbokse (passagererne skal jo kunne komme ind/ned i forhallen for at købe billet, inden de skal gennem boksene og op ad trapperne.

Det synes som en "rimelig umulig" opgave dengang, og må da blive en kraftig ombygning "i dag", hvor bygningen er fredet !

Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/5 2018, 00:43 (2156 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når jeg kigger på Arkitekturbilleder.dk og Google Streetview ligner det, at der er et par tilmurede portaler eller døre det nævnte sted. På Kulturarv er det en tegning af gavlen fra 1929, der antyder det samme, men jeg kan ikke helt få det til at stemme med en samtidig tegning med tværsnit. Så om en eventuel indgang kun har været planlagt, eller om den er forsvundet ved en senere ombygning af stationen, skal jeg ikke kunne sige.

Med venlige station-hilsner
Leif Jørgensen


-----------------------

Ja, --disse to "portlignende" fordybninger" i betonen kender jeg (og det er også dem, som nogle "i projektet" henviser til). Jeg har kun få tegninger -dem fra Kulturstyrelsen, der ligger på nettet- plus et par til dateret 1929. (...)

.

Kulkturstyrelsens indlæg på "nettet":

http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/noerrebro-station/images

Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/6 2019, 23:51 (1753 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når jeg kigger på Arkitekturbilleder.dk og Google Streetview ligner det, at der er et par tilmurede portaler eller døre det nævnte sted. På Kulturarv er det en tegning af gavlen fra 1929, der antyder det samme, men jeg kan ikke helt få det til at stemme med en samtidig tegning med tværsnit. Så om en eventuel indgang kun har været planlagt, eller om den er forsvundet ved en senere ombygning af stationen, skal jeg ikke kunne sige.

Med venlige station-hilsner
Leif Jørgensen


-----------------------

Ja, --disse to "portlignende" fordybninger" i betonen kender jeg (og det er også dem, som nogle "i projektet" henviser til). Jeg har kun få tegninger -dem fra Kulturstyrelsen, der ligger på nettet- plus et par til dateret 1929. (...)

.

Kulkturstyrelsens indlæg på "nettet":

http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/noerrebro-station/images

Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

-------------------------------

Hej.

Der er nu gået et år, siden der sidst har været "liv" i denne tråd ! ! !

Er der nogle i "Herreværelset", der nu ved noget -ikke rygter / formodninger ? ? ?

Erik V.
www.evp.dk

.

Nørrebro station.

af race, 10/6 2019, 11:57 (1753 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Vi har i vores togstue et billede, eller rettere en tegning, af Nørrebro hængende.
Billedet er signeret AH - 1936.
På billedet kunne det godt se ud som om der er en indgang i væggen under sporene ud mod Nørrebrogade/Frederikssundsvej.

Med venlig hilsen
Arne

[image]

[image]

[image]

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/6 2019, 12:34 (1753 dage siden) @ race
redigeret af Morten Flindt Larsen, 10/6 2019, 13:03

Hej Erik

Vi har i vores togstue et billede, eller rettere en tegning, af Nørrebro hængende.
Billedet er signeret AH - 1936.
På billedet kunne det godt se ud som om der er en indgang i væggen under sporene ud mod Nørrebrogade/Frederikssundsvej.

Med venlig hilsen
Arne

[image]

[image]

[image]

Hejsa,

Signaturen AH på reproduktionen står for "Anton Hansen". Han var bladtegner.

Nørrebro station.

af race, 10/6 2019, 13:20 (1753 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Mange tak for informationen!

Med venlig hilsen
Arne

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/6 2019, 20:29 (1753 dage siden) @ race

Hej Erik

Vi har i vores togstue et billede, eller rettere en tegning, af Nørrebro hængende.
Billedet er signeret AH - 1936.
På billedet kunne det godt se ud som om der er en indgang i væggen under sporene ud mod Nørrebrogade/Frederikssundsvej.

Med venlig hilsen
Arne

[image]

[image]

[image]

Hej Arna.

Tak for den flotte illustration, i "hel figur", såvel som i udsnit.


Ja, --de portlignende fordybninger i væggen (der er to fordybninger) kender jeg godt. De har dog aldrig været andet end "udsmykninger". De har aldrig været åbne og benyttet som indgange.

Jeg har selv hørt dem nævnt som en mulighed for direkte adgang til perronerne, men regner dette for udelukket. Alene bygningens opbygning lige på den anden side af væggen, synes at umuliggøre dette (der er et gulv i øjenhøjde, når man står på fortovet udenfor. Oven på betongulvet står (stod) stationens -nu lukkede- publikums-toiletter). Nå, --alt kan lade sig gøre med værktøj til nedbrydning af beton, men her mødes man vel af problem nr. 2:

Bygningen er fredet. OK, -- der er i årenes løb givet tilladelse til ændringer her og der, men oftest ikke større, end at man -i det store og hele- har beholdt / respekteret bygningens oprindelige udseende (som publikum ser det). Der er sket (enkelte) lidt større ændringer "bag kulisserne"(forhold som ikke stemmer med tegningerne), eller skulle det måske være sket allerede under opførelsen, og rettet på efterfølgende tegninger, som jeg ikke har kendskab til ?

"Betonen slår revner", kan man også læse på "Nettet" ! ? Jeg ved det ikke.

Vi må se (den der lever længe nok, får at se).

Hilsen / Tak,

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/6 2019, 21:16 (1753 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hejsa,

Portalerne på bygningen er ren og skær æstetik. En blank murflade havde ikke harmoneret med portalerne på bropillerne, hvilket Arnes tegning også fint illustrerer. Det er jo trods alt fagarkitekter med Statsbanernes overarkitekt K.T. Seest i spidsen, der har tegnet byggeriet. Der var ingen som helst trafikstrømmæssig grund til at spilde indvendig plads på at lave indgang her, når de fleste rejsende anno 1930 alligevel skulle hen forbi billetsalget for at købe billet/forny togkort. Her var der fin indgang med flere sæt døre fra nuv. Folmer Bendtsens Plads med sporvognsomstigning etc. I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider.

[image]
Foto: Rudolf Olsen.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/6 2019, 23:58 (1752 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Portalerne på bygningen er ren og skær æstetik. En blank murflade havde ikke harmoneret med portalerne på bropillerne, hvilket Arnes tegning også fint illustrerer. Det er jo trods alt fagarkitekter med Statsbanernes overarkitekt K.T. Seest i spidsen, der har tegnet byggeriet. Der var ingen som helst trafikstrømmæssig grund til at spilde indvendig plads på at lave indgang her, når de fleste rejsende anno 1930 alligevel skulle hen forbi billetsalget for at købe billet/forny togkort. Her var der fin indgang med flere sæt døre fra nuv. Folmer Bendtsens Plads med sporvognsomstigning etc. I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider.

[image]
Foto: Rudolf Olsen.

.
----------------------
.

Tak for det herlige foto af Nørrebro station og Verdens flotteste sporvogn (evp-mening).

Havde i øvrigt skrevet en længere tekst og indlagt tre (forhåbentlig) oplysende tegningsudsnit (1929) og tekster.

Da jeg sendte, forsvandt det hele. Go´ daw Do. Jeg tænkte ikke på, at det havde taget over en time at skrive og klargøre billeder ! ! !

Nu bliver det ikke førend i morgen.

Erik V.
www.evp.dk
.

Nørrebro station.

af ivar, 11/6 2019, 00:27 (1752 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Så er der lidt at se frem til:-)

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2019, 01:06 (1752 dage siden) @ ivar

Så er der lidt at se frem til:-)

.
-----------------------
.

Hej Ivar.

Tak for de smukke ord. Bare Du ikke bliver skuffet :-)

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 03:28 (1752 dage siden) @ ivar

Så er der lidt at se frem til:-)


Herreværelsets faste brugere hviler imens...

[image]
De hjemløse i den gamle Københavns Klampenborgbanegaards ventesal, 1910. (Holger Damgaard/Det Kongelige Bibliotek)

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2019, 09:52 (1752 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så er der lidt at se frem til:-)

Herreværelsets faste brugere hviler imens...

[image]
De hjemløse i den gamle Københavns Klampenborgbanegaards ventesal, 1910. (Holger Damgaard/Det Kongelige Bibliotek)

.
-------------------------------
.

Tak, --og nogle af dem er endda kommet på rett hylde (eller er det en forkert hylde ???). Mon ikke der går en times tid endnu, inden de har sovet den ud -- så prøver jeg at genoprette imens.

Herligt foto.

Erik V.
www.evp.dk
.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2019, 11:08 (1752 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 11/6 2019, 11:25

Hejsa,

Portalerne på bygningen er ren og skær æstetik. En blank murflade havde ikke harmoneret med portalerne på bropillerne, hvilket Arnes tegning også fint illustrerer. Det er jo trods alt fagarkitekter med Statsbanernes overarkitekt K.T. Seest i spidsen, der har tegnet byggeriet. Der var ingen som helst trafikstrømmæssig grund til at spilde indvendig plads på at lave indgang her, når de fleste rejsende anno 1930 alligevel skulle hen forbi billetsalget for at købe billet/forny togkort. Her var der fin indgang med flere sæt døre fra nuv. Folmer Bendtsens Plads med sporvognsomstigning etc. I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider.

[image]
Foto: Rudolf Olsen.


.
----------------------
.

Tak for det herlige foto af Nørrebro station og Verdens flotteste sporvogn (evp-mening).

Havde i øvrigt skrevet en længere tekst og indlagt tre (forhåbentlig) oplysende tegningsudsnit (1929) og tekster.

Da jeg sendte, forsvandt det hele. Go´ daw Do. Jeg tænkte ikke på, at det havde taget over en time at skrive og klargøre billeder ! ! !

Nu bliver det ikke førend i morgen.

Erik V.
www.evp.dk
.

.
---------------------------
.

Nå, --og så det, der forsvandt i går (i det mindste noget af det).

[image]
Nørrebro station, publikumstoiletterne, i samme niveau som mellemgangen mellem perrontrapperne.

Dette betyder, at gulvet ligger ca. 120 - 130 cm over fortovets niveau - lidt af en forhindring, hvis man laver hul til en indgang direkte fra gaden.
.

[image]
Mellemgangen mellem de to store trapper. Bemærk: Angivelserne: Mod Vanløse / Ny Ellebjerg og Mod Hellerup er "Tog mod .....", ikke køreretningerne.

"Intern trappe", nederst til venstre. En intern trappe fra kælderen til et par tjenestelokaler på 1. sal. Jeg har aldrig set trappen. Der var dør fra gadeniveau ind til trappen tidligere, men denne er blændet i vore dage. En overgang var der telefonboks(e), men den/de er væk nu. Den anden afblænding var indgang til en datidig kiosk. Om trappen stadig findes, ved jeg ikke. Jeg har været forbi stationen flere gange, i håb om at møde en rengøringsmand (med nøgle til en bagindgang), men enten er der ingen i det hele taget, eller han "slører" sig et eller andet sted. Seneste mandag stod hans kost og fejespån i indhakket, men han var væk.
.

[image]
Forhallen. Ind- / udgangsdøre mod (nuvær.) Folmer Bendtsens Plads ses til højre.

I nederste venstre hjørne ses en anden intern trappe fra kælderen til gadeniveau, Garderobe / Rejsegodseksp. Den har jeg heller ikke set, men må vel i vore dage indgå i 7/eleven-forretningen. Jeg må ind og købe en pakke Gajol´er, for evt. at se, om trappen stadig eksisterer.

Den interne trappe i højre side findes stadig - den har jeg set.

MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.


Teksten nederst: "Lokale for tidligere KS-personale" er naturligvis noget sludder. Lokalet var tidligere (opholds-)lokale for KS-personale (når de "vendte" med linie 7 lige udenfor.)

Mon ikke, det var det meste af det, der "smuttede" i går. Nu skal jeg passe på, at det ikke sker igen :-).

Se evt: http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-2016-2017

Erik V.
www.evp.dk
.

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 17:26 (1752 dage siden) @ Erik V. Pedersen


MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.

Ja, der har ikke været publikumsdøre, det har været bøvlet, så længe "Stensporet" lå der. Men hvad med ind- og udlæsningen af rejsegods, da dette overgik til at blive kørt med lastbil? Kørte man det over fortovet mellem alle de rejsende og andre fodgængere til lastbilen ude på Lundtoftegade?

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2019, 20:04 (1752 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.

Ja, der har ikke været publikumsdøre, det har været bøvlet, så længe "Stensporet" lå der. Men hvad med ind- og udlæsningen af rejsegods, da dette overgik til at blive kørt med lastbil? Kørte man det over fortovet mellem alle de rejsende og andre fodgængere til lastbilen ude på Lundtoftegade?

.
-------------------
.

Hej.

I dag fandt jeg så frem til en af de tegninger, som ligger efter min byggeperiode / tidssnit:

[image]
Ombygning af det indre i Nørrebro station. Marts 1983.

Hvis "vi" begynder i øverste venstre hjørne, så er lokalet for sporvejsfolkene tilsyneladende overgået til andet formål. Køkken, lager, toiletter og en ind-/udgang. Der ses ingen "huller" beton"-skillrummene", hverken mod DSB (til højre) eller forretningslokalet (til venstre). Det sidste lokale er næppe længere "La Bella", men det kunne vel godt være dette forretningslokale, der har lejemålet på det lille lokale.

Den interne trapp i dette øvre hjørne af bygningen er nu væk, og arealet indgår i DSB-lokalerne som personale-spiselokale og garderobe/omklædning.

Resten af rejsegodsekspeditionen er blevet til kiosk og chokoladeudsalg. På dette tidspunkt må den gamle kørerampe ned til kælder-tværgangen og elevatorerne være nedlagt og "rummet" over gulvet fyldt op til overflade i gadeplan (vandret).

Forhallen er tilsyneladende nogenlunde uændret. Der var på de gamle tegninger (1929) angivet en kiosk på hver side af midtertrappen mod perronerne. Disse kiosker er væk. Jeg må erkende, at jeg husker dem ikke fra mine første år i DMJK (1951- ca. 1973, hvor jeg kom der jævnligt). Kan de allerede være lukket på dette tidspunkt - de kan vel også bare være lukket for salget, når jeg kom der først på aftenen. De kan også blot være lukket / nedlagt, og tildækket pænt med noget plade indtil en større ombygning ??? Her må andre evt. træde til.

Går "vi" til nederste højre hjørne af tegningen, ses det, at den ene halvdel af kiosken her i 1983 synes at være blevet / blive ombygget til en rampe til elevatorer / kælder, medens den anden halvdel er benævnt Rejsegods.
Den lille mangekantede trappe er væk og rummet indgår i de to førnævnte, rampe og rejsegods.

Helt til højre, har toiletterne også fået en gang renovering / forenkling.

En del ombygning kan altså lade sig gøre - trods fredning !

Erik V.
www.evp.dk
.

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 20:27 (1752 dage siden) @ Erik V. Pedersen


MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.

Ja, der har ikke været publikumsdøre, det har været bøvlet, så længe "Stensporet" lå der. Men hvad med ind- og udlæsningen af rejsegods, da dette overgik til at blive kørt med lastbil? Kørte man det over fortovet mellem alle de rejsende og andre fodgængere til lastbilen ude på Lundtoftegade?


.
-------------------
.

Hej.

I dag fandt jeg så frem til en af de tegninger, som ligger efter min byggeperiode / tidssnit:

[image]
Ombygning af det indre i Nørrebro station. Marts 1983.

Hvis "vi" begynder i øverste venstre hjørne, så er lokalet for sporvejsfolkene tilsyneladende overgået til andet formål. Køkken, lager, toiletter og en ind-/udgang. Der ses ingen "huller" beton"-skillrummene", hverken mod DSB (til højre) eller forretningslokalet (til venstre). Det sidste lokale er næppe længere "La Bella", men det kunne vel godt være dette forretningslokale, der har lejemålet på det lille lokale.

Den interne trapp i dette øvre hjørne af bygningen er nu væk, og arealet indgår i DSB-lokalerne som personale-spiselokale og garderobe/omklædning.

Resten af rejsegodsekspeditionen er blevet til kiosk og chokoladeudsalg. På dette tidspunkt må den gamle kørerampe ned til kælder-tværgangen og elevatorerne være nedlagt og "rummet" over gulvet fyldt op til overflade i gadeplan (vandret).

Forhallen er tilsyneladende nogenlunde uændret. Der var på de gamle tegninger (1929) angivet en kiosk på hver side af midtertrappen mod perronerne. Disse kiosker er væk. Jeg må erkende, at jeg husker dem ikke fra mine første år i DMJK (1951- ca. 1973, hvor jeg kom der jævnligt). Kan de allerede være lukket på dette tidspunkt - de kan vel også bare være lukket for salget, når jeg kom der først på aftenen. De kan også blot være lukket / nedlagt, og tildækket pænt med noget plade indtil en større ombygning ??? Her må andre evt. træde til.

Går "vi" til nederste højre hjørne af tegningen, ses det, at den ene halvdel af kiosken her i 1983 synes at være blevet / blive ombygget til en rampe til elevatorer / kælder, medens den anden halvdel er benævnt Rejsegods.
Den lille mangekantede trappe er væk og rummet indgår i de to førnævnte, rampe og rejsegods.

Helt til højre, har toiletterne også fået en gang renovering / forenkling.

En del ombygning kan altså lade sig gøre - trods fredning !

Erik V.
www.evp.dk
.

Rejsegodsekspeditionens placering passer med, at der snildt på et tidspunkt kan have været etableret en dør ud mod Frederikssundsvej til brug ved omlæsning af rejsegods fra/til lastbil. Måske har kiosken også fået varer den vej. Den kan så senere være blændet af, da rejsegodsekspeditionen ophørte, og genåbnet igen for nylig som publikumsindgang.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2019, 20:46 (1752 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.

Ja, der har ikke været publikumsdøre, det har været bøvlet, så længe "Stensporet" lå der. Men hvad med ind- og udlæsningen af rejsegods, da dette overgik til at blive kørt med lastbil? Kørte man det over fortovet mellem alle de rejsende og andre fodgængere til lastbilen ude på Lundtoftegade?


.
-------------------
.

Hej.

I dag fandt jeg så frem til en af de tegninger, som ligger efter min byggeperiode / tidssnit:

[image]
Ombygning af det indre i Nørrebro station. Marts 1983.

Hvis "vi" begynder i øverste venstre hjørne, så er lokalet for sporvejsfolkene tilsyneladende overgået til andet formål. Køkken, lager, toiletter og en ind-/udgang. Der ses ingen "huller" beton"-skillrummene", hverken mod DSB (til højre) eller forretningslokalet (til venstre). Det sidste lokale er næppe længere "La Bella", men det kunne vel godt være dette forretningslokale, der har lejemålet på det lille lokale.

Den interne trapp i dette øvre hjørne af bygningen er nu væk, og arealet indgår i DSB-lokalerne som personale-spiselokale og garderobe/omklædning.

Resten af rejsegodsekspeditionen er blevet til kiosk og chokoladeudsalg. På dette tidspunkt må den gamle kørerampe ned til kælder-tværgangen og elevatorerne være nedlagt og "rummet" over gulvet fyldt op til overflade i gadeplan (vandret).

Forhallen er tilsyneladende nogenlunde uændret. Der var på de gamle tegninger (1929) angivet en kiosk på hver side af midtertrappen mod perronerne. Disse kiosker er væk. Jeg må erkende, at jeg husker dem ikke fra mine første år i DMJK (1951- ca. 1973, hvor jeg kom der jævnligt). Kan de allerede være lukket på dette tidspunkt - de kan vel også bare være lukket for salget, når jeg kom der først på aftenen. De kan også blot være lukket / nedlagt, og tildækket pænt med noget plade indtil en større ombygning ??? Her må andre evt. træde til.

Går "vi" til nederste højre hjørne af tegningen, ses det, at den ene halvdel af kiosken her i 1983 synes at være blevet / blive ombygget til en rampe til elevatorer / kælder, medens den anden halvdel er benævnt Rejsegods.
Den lille mangekantede trappe er væk og rummet indgår i de to førnævnte, rampe og rejsegods.

Helt til højre, har toiletterne også fået en gang renovering / forenkling.

En del ombygning kan altså lade sig gøre - trods fredning !

Erik V.
www.evp.dk
.


Rejsegodsekspeditionens placering passer med, at der snildt på et tidspunkt kan have været etableret en dør ud mod Frederikssundsvej til brug ved omlæsning af rejsegods fra/til lastbil. Måske har kiosken også fået varer den vej. Den kan så senere være blændet af, da rejsegodsekspeditionen ophørte, og genåbnet igen for nylig som publikumsindgang.

.
------------------
.

Der er da ikke antydning af døråbning mod vest, og det er formentlig en tegning til noget nyt, der i matts 1983. "Køkkentrappen" må være kommet til senere, da man helt/endeligt nedlagde rejsegodsekspeditionen og ombyggede elevatorerne til publikumshenvendte og -betjente.

Det har jeg ikke tegninger om.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 20:57 (1752 dage siden) @ Erik V. Pedersen


MFL. skriver: "I øvrigt er de gamle døre ud mod Frederikssundsvej blevet genåbnet i nyere tid, så der i dag på ny er indgang til stationen fra to sider."

Når jeg ser på den gamle tegning fra 1929, synes der ikke at have været ind- / udgangsmulighed denne vej (ikke angivelse af en sådan). Tvært imod var der vel dengang, lige fra opførelsen, en skrånende op- og nedkørsel for div. (rejse-)gods der skulle med elevatorerne op til togene. Dette skete fra kælderen under mellemgangen. Elevatorerne var jo kun til tjenestebrug dengang. Kvinder/familier med barnevogn kunne dog få lov at køre op til perronerne (med ledsagelse), hvis der var tid til det, og de skulle henvende sig i (meget) god tid inden togafgang.

Ja, der har ikke været publikumsdøre, det har været bøvlet, så længe "Stensporet" lå der. Men hvad med ind- og udlæsningen af rejsegods, da dette overgik til at blive kørt med lastbil? Kørte man det over fortovet mellem alle de rejsende og andre fodgængere til lastbilen ude på Lundtoftegade?


.
-------------------
.

Hej.

I dag fandt jeg så frem til en af de tegninger, som ligger efter min byggeperiode / tidssnit:

[image]
Ombygning af det indre i Nørrebro station. Marts 1983.

Hvis "vi" begynder i øverste venstre hjørne, så er lokalet for sporvejsfolkene tilsyneladende overgået til andet formål. Køkken, lager, toiletter og en ind-/udgang. Der ses ingen "huller" beton"-skillrummene", hverken mod DSB (til højre) eller forretningslokalet (til venstre). Det sidste lokale er næppe længere "La Bella", men det kunne vel godt være dette forretningslokale, der har lejemålet på det lille lokale.

Den interne trapp i dette øvre hjørne af bygningen er nu væk, og arealet indgår i DSB-lokalerne som personale-spiselokale og garderobe/omklædning.

Resten af rejsegodsekspeditionen er blevet til kiosk og chokoladeudsalg. På dette tidspunkt må den gamle kørerampe ned til kælder-tværgangen og elevatorerne være nedlagt og "rummet" over gulvet fyldt op til overflade i gadeplan (vandret).

Forhallen er tilsyneladende nogenlunde uændret. Der var på de gamle tegninger (1929) angivet en kiosk på hver side af midtertrappen mod perronerne. Disse kiosker er væk. Jeg må erkende, at jeg husker dem ikke fra mine første år i DMJK (1951- ca. 1973, hvor jeg kom der jævnligt). Kan de allerede være lukket på dette tidspunkt - de kan vel også bare være lukket for salget, når jeg kom der først på aftenen. De kan også blot være lukket / nedlagt, og tildækket pænt med noget plade indtil en større ombygning ??? Her må andre evt. træde til.

Går "vi" til nederste højre hjørne af tegningen, ses det, at den ene halvdel af kiosken her i 1983 synes at være blevet / blive ombygget til en rampe til elevatorer / kælder, medens den anden halvdel er benævnt Rejsegods.
Den lille mangekantede trappe er væk og rummet indgår i de to førnævnte, rampe og rejsegods.

Helt til højre, har toiletterne også fået en gang renovering / forenkling.

En del ombygning kan altså lade sig gøre - trods fredning !

Erik V.
www.evp.dk
.


Rejsegodsekspeditionens placering passer med, at der snildt på et tidspunkt kan have været etableret en dør ud mod Frederikssundsvej til brug ved omlæsning af rejsegods fra/til lastbil. Måske har kiosken også fået varer den vej. Den kan så senere være blændet af, da rejsegodsekspeditionen ophørte, og genåbnet igen for nylig som publikumsindgang.


.
------------------
.

Der er da ikke antydning af døråbning mod vest, og det er formentlig en tegning til noget nyt, der i matts 1983. "Køkkentrappen" må være kommet til senere, da man helt/endeligt nedlagde rejsegodsekspeditionen og ombyggede elevatorerne til publikumshenvendte og -betjente.

Det har jeg ikke tegninger om.

Erik V.
www.evp.dk

Rejsegodsekspeditionen på en del af de københavnske stationer blev nedlagt allerede i 1970'erne. Da jeg afløste på Nørrebro stations billetkontor i begyndelsen af 1980'erne, var der ikke rejsegodsekspedition i højbanebygningen (muligvis ovre på godekspeditionen). Skranke og indleveringsluge var væk, så der var ingen grund til at anføre rejsegodsekspeditionen på en 1983-tegning.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2019, 22:13 (1751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


(...)


Rejsegodsekspeditionen på en del af de københavnske stationer blev nedlagt allerede i 1970'erne. Da jeg afløste på Nørrebro stations billetkontor i begyndelsen af 1980'erne, var der ikke rejsegodsekspedition i højbanebygningen (muligvis ovre på godekspeditionen). Skranke og indleveringsluge var væk, så der var ingen grund til at anføre rejsegodsekspeditionen på en 1983-tegning.

.
-------------------
.

Som Du anfører det her, kan jeg kun give dig ret.

Ikke desto mindre er der anført "Rejsegods" i lokalet opstået af sammenlægningen af den gamle kiosk og den lille "mangekantede" trappe. Rampen til "Elevatorer og kælder" må vel være tiltænkt noget stort, når man gør så meget ud af det.

Om det så kun er butiksarealet, der er nytegnet, ved jeg ikke, men hvis der ellers er ting, der ikke er overens med virkeligheden, burde det vel være rettet.

Vi må se, om vi tilføres nogen ny viden "udefra" -- om nogen i "Herreværelset" kan bidrage med oplysninger.

Erik V.
www.evp.dk
.

Avatar

Nørrebro station.

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2019, 22:27 (1751 dage siden) @ Erik V. Pedersen


(...)


Rejsegodsekspeditionen på en del af de københavnske stationer blev nedlagt allerede i 1970'erne. Da jeg afløste på Nørrebro stations billetkontor i begyndelsen af 1980'erne, var der ikke rejsegodsekspedition i højbanebygningen (muligvis ovre på godekspeditionen). Skranke og indleveringsluge var væk, så der var ingen grund til at anføre rejsegodsekspeditionen på en 1983-tegning.


.
-------------------
.

Som Du anfører det her, kan jeg kun give dig ret.

Ikke desto mindre er der anført "Rejsegods" i lokalet opstået af sammenlægningen af den gamle kiosk og den lille "mangekantede" trappe. Rampen til "Elevatorer og kælder" må vel være tiltænkt noget stort, når man gør så meget ud af det.

Om det så kun er butiksarealet, der er nytegnet, ved jeg ikke, men hvis der ellers er ting, der ikke er overens med virkeligheden, burde det vel være rettet.

Vi må se, om vi tilføres nogen ny viden "udefra" -- om nogen i "Herreværelset" kan bidrage med oplysninger.

Erik V.
www.evp.dk
.

Jeg har finkæmmet Rex, Københavnske Billeder og Det Kongelige Biblioteks luftfotos, uden at kunne finde noget ældre foto af facaden til den side, indeklemt og uinteressant som den vel er for de fleste. Men der er må da være nogen i Herreværelset, som er kommet på stationen førhen og er gammel nok til at huske indretningen.

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/6 2019, 00:17 (1751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


(...)


Jeg har finkæmmet Rex, Københavnske Billeder og Det Kongelige Biblioteks luftfotos, uden at kunne finde noget ældre foto af facaden til den side, indeklemt og uinteressant som den vel er for de fleste. Men der er må da være nogen i Herreværelset, som er kommet på stationen førhen og er gammel nok til at huske indretningen.

.
--------------------------
.

I "din" bog om "S-banen 1934-2009"(bane bøger), skriver Du, at stationen blev fredet i 1992, og at der igangsattes en større, ydre istandsættelse året efter.

OK - så havde man vel "frie hænder" til at ændre indtil da (var den internt erklæret bevaringsværdig ? - så var der måske nogle interne hensyn at leve op til ?).

[image]
På "Nettet" sås (ses ?) et foto fra forhallen anno 1999. Her er der stadig "Kort & Godt" i det gamle billetkontor. Fotograf ?

I boigen S-banen 1934-2009 anfører Du, at der i 1999 indledes en større indre renovering af bygningen, bl. a. med ophængning af en ny lysekrone med PH-lamper. Den er -som det ses- med på billedet, så det må altså være fra efter renoveringen.

Kunne det være i 1992 eller 1999, at man har ændret/renoveret elevatorerne og etableret "køkkentrappen" mod vest. Begge dele berører jo både udvendige og indvendige ændringer (men nu er bygningen fredet).

-----------

Ja, --der må være nogen, der ved noget. De skal lige læse denne tråd. Jeg har selv et par "følere" ude.

Erik V.
www.evp.dk

.

Nørrebro station.

af Carsten, Valby, 12/6 2019, 13:19 (1751 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Jeg har talt med DSB's arkitekt på sagen og han fortæller at de 2 buer mod Frederikssundsvej aldrig har været andet end "pynt".

Lige bagved buerne rammer man kælderens "tag", så en åbning af buerne kræver en bekostelig ombygning, der dog er under overvejelse.

Med venlig hilsen

Carsten

Nørrebro station.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/6 2019, 23:35 (1750 dage siden) @ Carsten

Hej Erik

Jeg har talt med DSB's arkitekt på sagen og han fortæller at de 2 buer mod Frederikssundsvej aldrig har været andet end "pynt".

Lige bagved buerne rammer man kælderens "tag", så en åbning af buerne kræver en bekostelig ombygning, der dog er under overvejelse.

Med venlig hilsen

Carsten

.
----------------------------
. Hej Carsten.

Tak for indsatsen -- lige "efter bogen".

Når det er "sagt", må man vel også erkende, at det er netop det, jeg har fremført, at nievau for toiletter og mellemgang ligger ca. 130 cm (måske lidt) mere over gadeniveau. Derfor skal dette brydes ned, og hvordan forholder det sig til en fredet bygning ??? Der er vel ingen grund til at frede en bygning, hvis der alligevel bare bliver givet flere på hinanden følgende dispensationer.

På den anden side, er det håbløst, hvis en iøvrigt velment fredning, står i vejen for en mere nutidig løsning af adgangsforholdene.

Der må vi se, hvad de bestemmende myndigheder finder ud af. Nye tider -- nye skikke !

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

Nørrebro station.

af Josax1978, Vejen, 10/6 2019, 16:28 (1753 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Vanvittigt interessant emne, for det er jo et interessant trinbræt.
Og med tanke på din (evp) model af samme station, med tegninger og model, at kikke på, i modeltogs forummet, gør det emnet nemmere og mere overskueligt, hvad du spørger indtil, angående metroens ændringer, på Nørrebro stations trinbræt.

Hectorrail
DSB P910

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak