Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af G Rithmester, 6/5 2018, 14:05 (2181 dage siden)

Jeg har på Arkiv.dk fundet vedhæftede billede fra stationskontoret på Vejle Nord.
Jeg undres over, hvorfor man ser to spejlæg. Kan nogen i forum kaste lys over sagen?

[image]

Mvh Gustav

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af Mikael P, 6/5 2018, 20:33 (2180 dage siden) @ G Rithmester

Hej. For mig at se er det til højre den gamle model, i træ, medens det venstre er en moderne i metal, det gamle er vel gemt som en slags museumsgenstand.

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af G Rithmester, 6/5 2018, 21:20 (2180 dage siden) @ Mikael P

Hej. Det er rigtig. Det højre spejlæg er den gamle model med træskaft. Måske er din forklaring svaret -
jeg har ikke selv et bedre svar.

Mvh

Gustav

Avatar

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af Ove Nygaard, 10/5 2018, 13:03 (2177 dage siden) @ G Rithmester

Hej. Det er rigtig. Det højre spejlæg er den gamle model med træskaft. Måske er din forklaring svaret -
jeg har ikke selv et bedre svar.

Mvh

Gustav

En forklaring kunne jo også være, at den gamle model med træskaft var til brug ved afgang for togene på Vejle - Vandel - Grindsted Jernbane (VVGJ), der udgik fra Vejle Nord, og den finere model til DSB-togene. Jeg har selv i en fjern fortid, kort før privatbanen blev nedlagt, forrettet tjeneste på Vejle Nord, da den var fællesstation/overgangsstation , men jeg erindrer dog trods alt ikke, at der var valg mellem to afgangsstokke. Men på den anden side var der på de mange overgangsstationer til privatbaner, som desværre forsvandt i tresserne, så mange "restriktioner" omkring ejer- og brugerforhold, at det såmænd også kunne have omfattet noget så enkelt som brug af "egen afgangsstok"! :-D
De enkelte "overenskomster" havde sommetider et indhold, som i stedet for at regulere og sikre samarbejdet, en gang imellem havde et indhold, som skulle sikre, at "samarbejdet" blev så besværligt som muligt - ingen skulle komme "gratis og let" om ved det!

Tro ikke, at der ikke også i gamle dage var "godkendelsesnapoleoner", som let kunne hamle op med nutidens moderne trafiktilsyn. Duk og væk;-)
God Kristi Himmelfartsdag.

Ove af Erritsø

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af G Rithmester, 11/5 2018, 19:05 (2175 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej. Det er rigtig. Det højre spejlæg er den gamle model med træskaft. Måske er din forklaring svaret -
jeg har ikke selv et bedre svar.

Mvh

Gustav


En forklaring kunne jo også være, at den gamle model med træskaft var til brug ved afgang for togene på Vejle - Vandel - Grindsted Jernbane (VVGJ), der udgik fra Vejle Nord, og den finere model til DSB-togene. Jeg har selv i en fjern fortid, kort før privatbanen blev nedlagt, forrettet tjeneste på Vejle Nord, da den var fællesstation/overgangsstation , men jeg erindrer dog trods alt ikke, at der var valg mellem to afgangsstokke. Men på den anden side var der på de mange overgangsstationer til privatbaner, som desværre forsvandt i tresserne, så mange "restriktioner" omkring ejer- og brugerforhold, at det såmænd også kunne have omfattet noget så enkelt som brug af "egen afgangsstok"! :-D
De enkelte "overenskomster" havde sommetider et indhold, som i stedet for at regulere og sikre samarbejdet, en gang imellem havde et indhold, som skulle sikre, at "samarbejdet" blev så besværligt som muligt - ingen skulle komme "gratis og let" om ved det!

Tro ikke, at der ikke også i gamle dage var "godkendelsesnapoleoner", som let kunne hamle op med nutidens moderne trafiktilsyn. Duk og væk;-)
God Kristi Himmelfartsdag.

Ove af Erritsø


Jeg har selv overvejet samme forklaring men fandt den umiddelbart for "speciel". Men OK. Verden i almindelighed og måske statsinstitutioner i særdeleshed var væsentlig anderledes på den tid, hvor kvindebevægelse blot var en gangart.

Venlig hilsen

Gustav

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af ivar, 11/5 2018, 19:19 (2175 dage siden) @ G Rithmester

Nedbrudsreserve måske;-)

Avatar

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?

af Ove Nygaard, 12/5 2018, 09:14 (2175 dage siden) @ ivar

Nedbrudsreserve måske;-)

Det kunne også være en saglig forklaring.
Jeg har selv, da jeg var trafikelev i Løsning i 1951/52, oplevet, hvad manglende nedbrudsreserve til et spejlæg betød, da stationsforstanderen "glemte" afgangsstokken på trinbrættet på morgentoget til Vejle, da han "blev afledt" af et par "opstigende, yngre pendlere"!:-D
Historien er gengivet i en lille anekdote på jernbanen.dk for nogle år siden, hvis nogen skulle have kræfter til evt. at opsøge den. Jeg kan kun sige, "at den historie er korrekt"!

Bedste morgenhilsener

Ove af Erritsø

Avatar

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?, Anekdoten fra Løsning

af Ove Nygaard, 12/5 2018, 12:10 (2175 dage siden) @ Ove Nygaard

Og så en lille "anekdote", som inspireres af den bro over jernbanen i nordenden, som var "årsag til", at Løsning havde "togvejssignaler for udkørsel" (TU) mod Horsens. Broen førte (fører, er vist under nedrivning/renovation?)over til "det fornemme Løsning", hvor bl. a. byens læge boede - "Doktor Bense" - sammen med sin kone og to kønne døtre, som hver dag "pendlede" til Vejle for at frekventere gymnasiet der.
Som trafikelev - der iøvrigt konstant skulle være opmærksom på, at man i den skriftlige "vidnesbyrd" efter elevopholdet også blev bedømt på sin "optræden uden for tjenestetiden" - kikkede jeg naturligvis aldrig "den vej", men stationsforstanderen var under sit "bryske ydre" en charmerende og galant mand, som altid var opmærksom over for "interessante" kunder, når han udførte "stationsbestyrelse på perron".
Når de to nævnte døtre fra byens "øverste lag" besteg de høje trin til personvognen i morgentoget til Vejle - det var lidt efter kl 7, når stationsforstanderen lige var tiltrådt - sprang den adrætte stationsforstander iført lang frakke og afgangsstok ("spejlægget") elegant over spor 1 og hen til toget i spor 2 og hjalp galant de to nydelige damer med indstigningen, som jo kunne være ret så besværlig med den tids ofte "stramme" skørter.
En morgenstund krævede opgaven så megen opmærksomhed og to frie hænder, at stationsforstanderen måtte lægge afgangsstokken fra sig, og "i forvirringen" og tjenstvilligheden blev nævnte uundværlige signalstok lagt på nabopersonvognens trinbræt. Da toget skulle have "afgang" - og "stokken" ikke lige var til at finde - gav den ellers i enhver henseende korrekte stationsforstander "afgang med hånden" til togføreren.
Toget afgik, og en eftersøgning af afgangsstokken blev igangsat, men uden held. Baneafdelingen blev tilkaldt til at gennemgå hele området, og et stykke op ad formiddagen vendte en gæv banearbejder tilbage ude fra strækningen mod Hedensted med en afgangsstok, der var nogenlunde uskadt, selv om den bar præg af at have været faldet af toget.
(Og nej, stationen havde ingen "reserveafgangsstok", men en sådan blev rekvireret, dog vist uden særlig begrundelse).

"Episoden" blev (naturligvis) overværet fra stationskontorets vinduer af stort set hele det tjenestegørende personale, som forlod deres sysler, efterhånden som dramet udviklede sig.
Det må have set nogenlunde således ud, selv om man prøvede at skjule det: . Og da den mægtige mand dukkede op på kontoret efter selv at have deltaget i "eftersøgningen", skiftede det til:

Hvorfor 2 spejlæg på Vejle Nord?, Anekdoten fra Løsning

af G Rithmester, 12/5 2018, 20:44 (2174 dage siden) @ Ove Nygaard

Og så en lille "anekdote", som inspireres af den bro over jernbanen i nordenden, som var "årsag til", at Løsning havde "togvejssignaler for udkørsel" (TU) mod Horsens. Broen førte (fører, er vist under nedrivning/renovation?)over til "det fornemme Løsning", hvor bl. a. byens læge boede - "Doktor Bense" - sammen med sin kone og to kønne døtre, som hver dag "pendlede" til Vejle for at frekventere gymnasiet der.
Som trafikelev - der iøvrigt konstant skulle være opmærksom på, at man i den skriftlige "vidnesbyrd" efter elevopholdet også blev bedømt på sin "optræden uden for tjenestetiden" - kikkede jeg naturligvis aldrig "den vej", men stationsforstanderen var under sit "bryske ydre" en charmerende og galant mand, som altid var opmærksom over for "interessante" kunder, når han udførte "stationsbestyrelse på perron".
Når de to nævnte døtre fra byens "øverste lag" besteg de høje trin til personvognen i morgentoget til Vejle - det var lidt efter kl 7, når stationsforstanderen lige var tiltrådt - sprang den adrætte stationsforstander iført lang frakke og afgangsstok ("spejlægget") elegant over spor 1 og hen til toget i spor 2 og hjalp galant de to nydelige damer med indstigningen, som jo kunne være ret så besværlig med den tids ofte "stramme" skørter.
En morgenstund krævede opgaven så megen opmærksomhed og to frie hænder, at stationsforstanderen måtte lægge afgangsstokken fra sig, og "i forvirringen" og tjenstvilligheden blev nævnte uundværlige signalstok lagt på nabopersonvognens trinbræt. Da toget skulle have "afgang" - og "stokken" ikke lige var til at finde - gav den ellers i enhver henseende korrekte stationsforstander "afgang med hånden" til togføreren.
Toget afgik, og en eftersøgning af afgangsstokken blev igangsat, men uden held. Baneafdelingen blev tilkaldt til at gennemgå hele området, og et stykke op ad formiddagen vendte en gæv banearbejder tilbage ude fra strækningen mod Hedensted med en afgangsstok, der var nogenlunde uskadt, selv om den bar præg af at have været faldet af toget.
(Og nej, stationen havde ingen "reserveafgangsstok", men en sådan blev rekvireret, dog vist uden særlig begrundelse).

"Episoden" blev (naturligvis) overværet fra stationskontorets vinduer af stort set hele det tjenestegørende personale, som forlod deres sysler, efterhånden som dramet udviklede sig.
Det må have set nogenlunde således ud, selv om man prøvede at skjule det: . Og da den mægtige mand dukkede op på kontoret efter selv at have deltaget i "eftersøgningen", skiftede det til:


Tak for genopfriskningen af den fornøjelige anekdote fra Løsning. Og tak for din altid lyse og lystige "pen".


Mvh
Gustav

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 490 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak