Avatar

To trinbrætter ved Nørlang?

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2018, 17:09 (2174 dage siden)

Hejsa,

Under en luftfotogennemgang er jeg kommet til Nørlang trinbræt (FFJ nordvest for Vadum), hvor det ser ud som om, at der har været to særskilte, i en vis afstand fra hinanden beliggende perroner. Den slags "dobbelttrinbræt" er jeg ikke stødt på tidligere, men der har vel været et behov for, at togene standsede ved begge vejskæringer. Mon nogen har en nærmere forklaring på fænomenet?

[image]

To trinbrætter ved Nørlang?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/5 2018, 20:31 (2174 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Under en luftfotogennemgang er jeg kommet til Nørlang trinbræt (FFJ nordvest for Vadum), hvor det ser ud som om, at der har været to særskilte, i en vis afstand fra hinanden beliggende perroner. Den slags "dobbelttrinbræt" er jeg ikke stødt på tidligere, men der har vel været et behov for, at togene standsede ved begge vejskæringer. Mon nogen har en nærmere forklaring på fænomenet?

[image]


---------------------------------

Togene holdt efter at have passeret overskæringerne, og toget havde slukket advarselssignalerne bag sig.

Erik V.
www.evp.dk

To trinbrætter ved Nørlang?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/5 2018, 20:48 (2174 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Sås også ved trinbrætterne Aarupvej og Aarup Hede længere mod vest (Fjerritslev) på samme strækning, men også steder ved DSB.

Erik V.
www.evp.dk

To trinbrætter ved Nørlang?

af LBC, 7/5 2018, 20:38 (2174 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Jeg kender ikke de lokale forhold og begrundelser, men da jeg i sin kørte et kort stykke tid på Lille Nord var der tilsvarende forhold ved et Mørdrup trinbræt. Toget skulle så standse ved trinbrættet efter vejen (i køreretningen) så bommene gik op bag ved toget. På den måde var bommene ikke nede mens toget udvekslede rejsende.

I gamle dage på HTJ var overkørslerne i afhængighed af passagersignalet på visse trinbrætter f.eks. Nyrup. Hvis en passager havde trykket på knappen for at komme med toget, blev den efterfølgende overkørsel ikke aktiveret. Den skulle lokomotivføreren så aktivere efter billettering af den rejsende.

På Nordvest-banen ligger trinbrættet i Knabstrup mellem 2 overkørsler. Her er bommene foran toget nede en rum tid mens vi udveksler rejsende.

Mvh Lars

To trinbrætter ved Nørlang?

af Salling, 7/5 2018, 21:15 (2174 dage siden) @ LBC

Jeg kender ikke de lokale forhold og begrundelser, men da jeg i sin kørte et kort stykke tid på Lille Nord var der tilsvarende forhold ved et Mørdrup trinbræt. Toget skulle så standse ved trinbrættet efter vejen (i køreretningen) så bommene gik op bag ved toget. På den måde var bommene ikke nede mens toget udvekslede rejsende.>

Det samme var tilfældet 2 steder på OHJ: Allerup trinbræt i udkanten af Holbæk, hvor banen krydser Kalundborgvej, og Nyled trinbræt ved indkørslen til Nykøbing.

Aktivering af overkørsler på den "fri bane"

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 7/5 2018, 21:37 (2174 dage siden) @ LBC

Havde man, da overkørslerne blev etableret, fantasi til eller mulighed for at lade tændfunktionen være i afhængighed af togeners køreplan (standsende eller ikke standsende i Knabstrup), kunne det sikkert have været lavet anderledes. – Overkørslerne bliver aktiveret på tændsteder.

Avatar

To trinbrætter ved Nørlang?

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/5 2018, 22:03 (2174 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak til alle for gode svar. I jordhøjde var afstanden mellem perronerne nok heller ikke påfaldende. Min kvababbelse skyldes, at jeg skal forsyne trinbrættet med omtrentlige GPS-koordinater, så det må blive et punkt midt mellem de to vejskæringer. :-)

Avatar

To trinbrætter ved Nørlang?

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/5 2018, 10:36 (2173 dage siden) @ Krabsen

Det findes sådan set stadig, f.eks. på Odder- og Grenåbanerne (hvis vi lige ser bort fra at de ikke kører i øjeblikket).

F.eks. Vilhelmsborg
https://www.google.dk/maps/@56.0641469,10.1790088,18.45z

Grenåbanen, Vester Strandalle (vist også Hjortshøj)
https://www.google.dk/maps/@56.1945541,10.2377221,249m/data=!3m1!1e3

Hejsa,

Så vidt jeg kan se med mine trætte, gamle, mødige øjne, så ligger perronerne på dine to eksempler på hver sin side af en og samme vejskæring. Det er meget almindeligt. Ved Nørlang lå trinbrættets perroner på hver sin side af banens skæring med to forskellige veje i en vis indbyrdes afstand. Ikke så almindeligt.

Avatar

To trinbrætter ved Nørlang?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/5 2018, 13:36 (2173 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ved Nørlang lå trinbrættets perroner på hver sin side af banens skæring med to forskellige veje i en vis indbyrdes afstand. Ikke så almindeligt.


Kære Morten

Helt enig! Og netop det gør Nørlang til noget helt specielt. Jeg mindes ikke at have set tilsvarende andre steder. Mindes andre?

Bedste hilsner

Thomas

To trinbrætter ved Nørlang?

af michael julsrud, 8/5 2018, 10:57 (2173 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak til alle for gode svar. I jordhøjde var afstanden mellem perronerne nok heller ikke påfaldende. Min kvababbelse skyldes, at jeg skal forsyne trinbrættet med omtrentlige GPS-koordinater, så det må blive et punkt midt mellem de to vejskæringer. :-)

I APB's tjenestekøreplan kan man se at togene fra Aalborg skal benytte perronen nærmest Fjerritslev, og fra Fjerritslev den nærmest Aalborg.

To trinbrætter ved Nørlang?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/5 2018, 13:24 (2173 dage siden) @ michael julsrud

Tak til alle for gode svar. I jordhøjde var afstanden mellem perronerne nok heller ikke påfaldende. Min kvababbelse skyldes, at jeg skal forsyne trinbrættet med omtrentlige GPS-koordinater, så det må blive et punkt midt mellem de to vejskæringer. :-)


I APB's tjenestekøreplan kan man se at togene fra Aalborg skal benytte perronen nærmest Fjerritslev, og fra Fjerritslev den nærmest Aalborg.

------------------

Det fremgår også af skiltene på perronerne i begge retninger, --jfr. f. eks. forlaget Signalpostens:
Ålborg privatbaner- Nordenfjords / FFJ

Erik V.
www.evp.dk

DSB MQ207 1
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak