Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Steffen Dresler, 12/5 2018, 14:48 (2147 dage siden)

Go´eftermiddag

Sad og ledte efter andet, da jeg faldt over dette billede og ………….”hvad dæ… er det for en type forhøjet stål kulkasse denne RI er udstyret med”?

Det er en stålplade kulkasse opbygning som bl.a. RI 941, RI 946 og RI 947 havde og sikkert p.g.a. tenderbytte også RI 951 havde en overgang.
Men SE engang på bagkassens udformning og tilsyneladende også øverst på siderne. Det virker cirkulært. Og yderligere synes det som en kombination af den som litra PR nr. 905 blev udstyret med og DSB litra E II 978 (bagkanten altså).

Er der nogen her af herreværelsets læsere (eller andre selvfølgelig), der har en forklaring?

Udsnit af hovedtegning PT 2a med den originale forhøjede stålkulkasse for litra P (og nogle R I).
Tegning arkiv Danmarks jernbanemuseum©
[image]


Bemærk den forhøjede stål kulkasse i den røde cirkel, ukendt R I hens. på Mdt. Fr og den buede bagkant mv.
Udsnit af billede fra arkivdk., billede B702664, Fredericia og omegn Lokalhistoriske arkiv.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af 87-Gruppen, 14/5 2018, 09:57 (2145 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Fint billede du har fundet, man ser også klart det begrænsede kulrum på N maskinen.

Kunne det ikke tænkes, at det er en Pr tender R maskinen har fået at høre med? Førtes der regnskab med tenderbytter?

Mvh Vagn

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Steffen Dresler, 14/5 2018, 10:28 (2145 dage siden) @ 87-Gruppen

Godformiddag Vagn

Jo, den tanke har jeg også fået efter jeg postede mailen. Og så har jeg i samme anledning drøftet dette med en god ven udi det "damplokomotivske".

Den RI der står med den bemeldte mulige PR tender er jo hensat og måske udrangeret, armaturer mv. aftaget, herunder sikkerhedsventiler og trykluftpumpe etc. Desværre kan jeg ikke se nummeret.

Men hvis vi nu tager PR tenderen som udgangspunkt, så blev den eneste anden med en sådan kulkasse udformning, nr. 908 udrangeret 8-5-64, men dens tender og lokomotiv eksisterer jo idag i og med at den var øremærket Jernbanemuseum, nu idag klassificeret som museumsgenstand.
Den anden PR med en sådanne tender var nr. 905, der ligeledes blev udrangeret i 64, nemlig 3. februar.

Muligheden er så, at den RI vi kan se, har haft en dårlig tender, der så er blevet udskiftet med PR 905 tender og så at PR 905 er solgt til ophugning hos Levin og ophugget i Horsens i 1964 MULIGVIS med en dårlig R I tender.

Den brugbare PR tender er så smækket sammen med den udrangerede R I og afventer evt. anvendelse for en R I, R II eller H I eller ombygning til tenderplov. Det synes som den logiske forklaring.

Men det KUNNE da være rart at se et eventuelt billede af den udrangerede 905 i Horsens eller andetsteds for at kunne konstatere tendertypen den er tilkoblet med.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Nå ja, det gør jo så at billedet må være optaget omkring 1964 eller derefter.

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Georg Schmidt, 14/5 2018, 23:48 (2145 dage siden) @ Steffen Dresler

Det bedste ville nok være at kigge fabriksplader, men det kan jo af gode grunde ikke lade sig gøre.:-D
Har man tænkt på 904. Denne Pr tender tjente som reserve for P, H og R op gennem 50'erne, og var når revision nærmede sig noteret på reparationsoversigterne.
Mit bedste bud på R-maskinen på billedet er R 940. Billedet må være taget i 1962 hvor dampen i 2. distrikt midlertidigt var på et minimum.

M v h
Georg

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af UTJ, 15/5 2018, 06:03 (2144 dage siden) @ Georg Schmidt

Fredericia 1962 (ca) passer nok meget godt med to stk høje F (432-433??) og en N 206 eller 209. En bedre scanning af billedet ville nok kunne afsløre nummeret på bemeldte R.

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Steffen Dresler, 15/5 2018, 08:48 (2144 dage siden) @ UTJ

Kære begge Georg og UTJ

Jeg kan SAGTENS købe argumentationen, vidste IKKE at tender 904 åbenbart IKKE var udrangeret, da dette ikke fremgår af hverken værkstedskort eller udrangeringsskrivelse. Men informationerne her behøver jo ikke at gælde tenderen som Georg jo så rigtigt skriver. MEN jeg kan altså IKKE få kulkasseoverbygningen til at passe med MINDRE at 904 i lighed med nr. 905 og 908 fik denne specielle bagkant.
Så, er der en der ligger inde med et billede af 904 tender set mere bagfra så man kan se kulkasseopbygningen der. De "officielle billeder" siger nemlig ikke noget som jeg ser det;-).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Bjarne Knudsen @, 16/5 2018, 12:14 (2143 dage siden) @ Steffen Dresler

De H´rrer !!!

Så er jeg lidt på banen igen efter længere pause. De fremsatte gisninger m.v. omkring anvendelse af div. Pr og R-tendere må lige underbygges for fuldstændighedens skyld.

1. R 940
Lokomotivet udskiftet med tender Pr 904 (reservetender) fra
Aarhus H (og ikke Cvk Ar) i november 1959.
Tender R 940 tilkobles R 945.

2. R 945
Lokomotivet udskiftes med tender R 940 i oktober 1959.
Tender R 945 bliver reservetender og hensættes ved
Prøveremisen Aarhus uden nummer.
Tenderen tilkobles senere R 963.

3. R 951
Lokomotivet udskiftes med tender Pr 901 (reservetender) fra
Aarhus H (og ikke Cvk Ar) og sendes til Struer for tilkobling der.
Var fortsat påmalet "Reservetender".
Tender R 951 tilkobles Pr 901 den 3.oktober 1957

4. R 963
Lokomotivet tilkobles reservetender R 951,
Tender R 963 sendes til København 9. februar 1965

5. Pr 901
Lokomotivet får tilkoblet tender fra R 951 den
3. oktober 1957

6. Pr 904
Se nedenfor

7. Pr 905
Har aldrig fået skiftet tender

8. Pr 908
Har aldrig fået skiftet tender

Vedr. Pr 904:
1.
Der udarbejdes reparationsforslag for dette loko samt
Pr 926 den 13. november 1951
2.
Pr 904 udrangeres af DRM den 5. februar 1952 i h.t.
M 1304/52 med oplysning om loko skal ophugges efter
alle brugelige dele, der kan anvendes som reserve for
Litra Pr er frataget.
3.
Mest interessant er skrivelse af 15. februar 1952 fra Cvk Ar
der anmoder om tilsendelse af en række dele, som kan anvendes
som reservedele for øvrige Pr maskiner. Bl.a.:
Kedel nr. 3910 komplet med armaturer, TENDER komplet,
truck, bagløber o.s.v.
Konklusionen bliver at Cvk Ar får alt urepareret med undtagelse
af kedlen, der skal færdigrepareres og straks genanvendes.

Da foto er optaget i Fredericia kan der umiddelbart alene være
tale om R 940 og R 945.
R 945 udrangeres og sælges afmonteret i 1959 hvorfor det MÅ
være R 940, der blev i DRM til 16. november 1967.

Håber dette giver lidt mening. Ellers hører jeg jo nok

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Steffen Dresler, 16/5 2018, 12:41 (2143 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Velkommen tilbage Bjarne, savnet!!!!!!!

Jamen så er det jo til at forstå med tender 904 som reservetender.


Men vil det så sige, at PR 901 får tilkoblet tender fra R 951 og at den IKKE har stålkasse opbygning, men "almindelig" træ for 2. Dc.?


KMN har et billede på side 27 i hans bog med R 941 og den har angiveligt stålkasseopbygning. Er det så en reservetender (PR) eller en af de - må være - almindelige R tendere med stålkasseopbygning som 946, 947 eller hvad?

Du kan se hvad der sker når man er væk et stykke tid, ikke?


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Bjarne Knudsen @, 16/5 2018, 13:00 (2143 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej og tak
Ja den får tilkoblet den oprindelige tender fra R 951. Der er ingen særlige bemærkninger knyttet til tilkoblingen.

R 941, 946, 947 o.s.v. har ikke været gennem tenderskrifte (i hvertfald ikke registrerede).

Ifølge farvefoto af Pr 905 fra kirkegården i Skanderborg var den forsynet med en af de omhandlede tendere. Men den har været tilkoblet denne maskine hele tiden og først frakoblet ved salg til ophugning. Denne blev som bekendt til sneplov 109

Anderledes stål kulkasse opbygning på litra R I tender

af Steffen Dresler, 16/5 2018, 14:42 (2143 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Thank you:-)

Så passer pengene igen! Alle kan ånde lettet op og sove stille og roligt uden at blive forfulgt af løsgående tendere:-P :-P


Med venlig hilsen

Steffen Dresler


NB: For ikke at komme i karambolage med løstgående tendere, vil jeg i pinsen tage mig af besøgende til "tenderlokomotiverne (a day out with) Thomas og Hansigne" i Odense. Nok et besøg værd med børnerbørnene, ikke sandt!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak