Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Steffen Dresler, 16/5 2018, 15:08 (2170 dage siden)

Vejret er for godt til at være udendøre og male (som ellers befalet af Generalen).


Har set på dette billede adskillige gange og nu må det være tid til at spørge om; "hvad er det" som sidder på taget af denne litra AVM vogn. Til almen orientering en af de få aluminiums nittede vogne bygget lige før krigen for "Motoreksprestoget NORDPILEN". I vognene var der i den ene ende indrettet et lille køkken og der kunne serveres til de rejsende via "den ambulante Tjener" (gik rundt i toget).


DSB litra Avm nr. 299, Foto, Fotoservise nr. G 3660, DSB Reklamevæsen, Danmarks Jernbanemuseum.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Krabsen, 16/5 2018, 15:37 (2170 dage siden) @ Steffen Dresler

Har set på dette billede adskillige gange og nu må det være tid til at spørge om; "hvad er det" som sidder på taget af denne litra AVM vogn. Til almen orientering en af de få aluminiums nittede vogne bygget lige før krigen for "Motoreksprestoget NORDPILEN". I vognene var der i den ene ende indrettet et lille køkken og der kunne serveres til de rejsende via "den ambulante Tjener" (gik rundt i toget).


Hvis der er køkken, er det nærliggende at tænke på et køle-aggregat, hvis den slags var opfundet da.?

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Oversmeden, 16/5 2018, 15:44 (2170 dage siden) @ Steffen Dresler

Skorsten til komfuret?
Mener at have læst at ilden fortærede gardinerne mere end en gang....
Om det er brænde eller gas komfuret brugte; aner det ikke, men gas ville være praktisk. Bare en flaske under vognen i en eller anden kasse, som minder om en batterikasse og lidt rør + ventiler.
Easy peasy.

Avatar

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/5 2018, 16:04 (2170 dage siden) @ Oversmeden

Skorsten til komfuret?
Mener at have læst at ilden fortærede gardinerne mere end en gang....
Om det er brænde eller gas komfuret brugte; aner det ikke, men gas ville være praktisk. Bare en flaske under vognen i en eller anden kasse, som minder om en batterikasse og lidt rør + ventiler.
Easy peasy.

Der var to løse glasblus i køkkenkupeen. De stod delvist ud for vinduet i kupésiden.
Lige under "dimsen" på taget var der et indbygget køleskab og (med betjening fra vognens endeperon) et "Køleaggregatskab", så dimsen må høre til køleaggregatet.
Langs den venstre væg, når man kom fra sidegangen i i køkkenkupeen, var der i hele kupeens længde et køkkenbord med indbygget vask.
Lige til venstre for døren var monteret en cylinderformet varmtvandsbeholder.
Køkkenchefens klapsæde sad på kupeens højre væg, ud mod toiletrummet.

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Oversmeden, 16/5 2018, 16:37 (2170 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der var to løse glasblus i køkkenkupeen. De stod delvist ud for vinduet i kupésiden.
Lige under "dimsen" på taget var der et indbygget køleskab og (med betjening fra vognens endeperon) et "Køleaggregatskab", så dimsen må høre til køleaggregatet.

Så vil det give mening om det er en kondensator for kølemiddel - ved at lade luften omkring tage varmen, vil kølemiddelet gå fra gas til flydende form.
Men det kræver en elektrisk (eller måske damp) drevet kølemaskine.
Lyntogene havde en elektrisk drevet kølekompressor fra Sabroe, så teknikken var kendt på det her tidspunkt.
Ikke det store problem med kraftforsyningen i lyntogene; det kan jo planlægges under projektering og tages fra den alm. lysindstallation for så meget effekt har den næppe behov for.
Hvor kraften til en kølemaskine kom fra i en almindelig vogn - den kan jeg ikke lige gennemskue. Måske lysanlægget omend det kræver et par gode batterier og en velfungerende lader, som kun kan oplade under kørsel (men så mange stop havde nordpilen jo heller ikke).

Det kunne også være helt naturlig køling, hvor du har en klump is liggende "et sted".

Avatar

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/5 2018, 17:00 (2170 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

For fuldstændighedens skyld (arkiv Danmarks Jernbanemuseum).

[image]

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Oversmeden, 16/5 2018, 18:44 (2170 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hmm - der kunne godt stå en lille kølekompressor derinde.
Umiddelbart ser selve køleskabet ikke så stort ud, så effektbehovet er nok begrænset og dermed KUNNE det ske via den vanlige lysindstallation.
Dog skal kølemidlet jo kondensere "et sted" og slippe af med varmen.
Det må dimsen på taget hjælpe med - på en eller anden led. Det kunne være selve kondensatoren, men kunne også være en art kasse til at skabe luftcirkulation hvis kondensatoren sidder nede i "aggregatrummet".

Du har ikke en tegning af taget?
Banen flækkede ikke sådan en tingest sammen uden en tegning....

Avatar

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/5 2018, 18:58 (2170 dage siden) @ Oversmeden


Du har ikke en tegning af taget?
Banen flækkede ikke sådan en tingest sammen uden en tegning....

Desværre nej, tegningen viser et almindeligt AV-tag. Så måske er dimsen en senere tilføjelse. På tegningen er varmekedlen i modsatte vognende dog streget ud.

Litra AVM, "hvad er det" lige efter Piet van Deurs

af Niels Munch, 16/5 2018, 16:05 (2170 dage siden) @ Oversmeden

Det var vist i de gamle BPM/ARM-vogne, at gardinerne brændte.

Det viste billede af AUM/AVM-vognen er også gengivet i "den store personvognsbog", hvor det i billedteksten formodes, at konstruktiuonen på taget er "en art vandkøler til køkkenet".


M.v.h.
Niels

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1952 1

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak