Håndtag som er "aflåste"

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 19/5 2018, 00:31 (2169 dage siden)

[image]

Hvilken funktion har det nedlæggende objekt på asfalten med de 2 håndtag, som ser ud til at være "låste" ?

Håndtag som er "aflåste"

af model65, Vejle, 19/5 2018, 10:14 (2168 dage siden) @ Steen Nielsen

Mon ikke det er en svingbuk

--
Hilsen Peter

Håndtag som er "aflåste"

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 19/5 2018, 10:26 (2168 dage siden) @ Steen Nielsen
redigeret af Hans-Henrik Landsvig, 19/5 2018, 10:42


Hvilken funktion har det nedlæggende objekt på asfalten med de 2 håndtag, som ser ud til at være "låste" ?

Det er resterne af en svingbuk. Et lille, men effektivt centralapparat-

De to håndsving betjente for eksempel indkørselssignalerne på en - meget - lille station.

Du kan læse mere i Signalposten nr. 4 fra 1965 - kan downloades fra signalposten.dk

Der er også nogle venlige mennesker, som har lagt den officielle vejledning på Nettet: http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-sikring/index.htm

Du skal finde side 24 i afsnit 3, hvor du også kan læse om en anden gammel buk: trækbukken.

Den korte version er: En omgang den ene vej gav kør, den anden vej kør igennem, hvis der var to arme. Der kunne sidde sporskiftenøgler i låse på toppen af tingesten. Viserne over håndsvingene indikerer hvilken vej, de er drejet.

Låsepinden kan ved hjælp af en hængelås sikre, at ingen piller ved noget, når stationen er ubetjent.

Svingbukke fandtes også i andre og større udgaver med farveskiver i stedet for visere, og der kunne være håndsving til sporskifteaflåsning og til omstilling af samme.

Jeg mener at kunne huske, at der stod en med plads til ti håndtag i Frederikssund.

De stod som regel ude på perronen, og jeg har læst, at de var ganske populære i Sverige. Togføreren på et natligt godstog kunne hurtigt overtage stationen ved blot at medbringe en enkelt nøgle og klare rangeringen på egen hånd.

Det var nemmere, end hvis der stod et fancy relæanlæg på et aflåst kontor.

Hvor har du fundet det afbildede eksemplar?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Håndtag som er "aflåste"

af Jens V, 19/5 2018, 13:49 (2168 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig


Hvilken funktion har det nedlæggende objekt på asfalten med de 2 håndtag, som ser ud til at være "låste" ?


Det er resterne af en svingbuk. Et lille, men effektivt centralapparat-

De to håndsving betjente for eksempel indkørselssignalerne på en - meget - lille station.


Har haft fornøjelsen at betjene sådan en svingbuk med to håndtag på Århus Ø i 70’erne. På amatørbasis... MHVJ kørte dengang hvert år i Århus Festuge mellem Århus Ø og Lystrup, og efterhånden var vi et par stykker, som blev så “indøvede” i rangeringen på Århus Ø, at stationsmester Larsen lod os gøre - stort set - det hele selv. Togvejseftersyn og signalgivning stod han dog selv for.

Der var, som jeg husker det, to sporskiftenøgler i toppen, som naturligvis kun kunne udtages, når I-signalerne stod på “Stop”. Den ene var til skifterne til vigesporet, spor 2, og den anden til sidesporene.

Skifterne til vigesporet kunne naturligvis aflåses i begge stillinger, mens transversalerne til sidesporene selvfølgelig skulle stå til kørsel i togvejssporet. Disse var forsynet med både hoved- og mellemnøgle, og man skulle huske at have den rigtige med tilbage til svingbukken - ellers vankede der en ekstra løbetur. :-)

Ved ubetjent station viste begge I-signaler “Kør”, og juletræet var tændt, men jeg husker ikke, hvilken betjeningshandling, der skulle til for at kunne dreje begge håndtag til “Kør”... måske en ekstra “ubetjent-nøgle”?

Håndtag som er "aflåste"

af Georg Schmidt, 19/5 2018, 20:25 (2168 dage siden) @ Jens V

Ja, det var tider dengang på Århus Ø. Fandt lidt om svingbukken samt spor- og betjeningsplan pr 1963.

[image]
Svingbukken Århus Ø.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Stationsmester Larsen, Århus Ø.
Foto: Fredslund

M v h
Georg

Håndtag som er "aflåste"

af Lars, 19/5 2018, 20:55 (2168 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvordan kan man dreje det ene håndtag, uden at det rammer det andet?

Håndtag som er "aflåste"

af Georg Schmidt, 19/5 2018, 21:07 (2168 dage siden) @ Lars

Man trækker lidt ud i håndtaget, og er forholdene til det kan svinget drejes en omgang enten til den ene eller anden side.

Avatar

OT: Sporplan Aarhus Ø

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2018, 21:37 (2168 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]


Kære Georg

Tak for kigget. Der må være tale om en sporplan efter en vis reduktion i sporgeometrien. Mon ikke der har været et sporskifte i sydenden af stationen med forbindelse til sporet på østsiden af "perron 2"?

Bedste hilsner

Thomas

Håndtag som er "aflåste"

af Jens V, 19/5 2018, 22:39 (2168 dage siden) @ Georg Schmidt

Din sporplan tyder jo på hul i min hukommelse, derhen at der ikke var vigespor, men at vi “krydsede” i sidespor... hvor der så i øvrigt også var perron. Og med datidens regler kunne vi sikkert også få afgang derfra.

Nå, det er mange år siden, og huller i hukommelsen er vel tilladt på den afstand. Man skal helt klart bare være forsigtig med at dele dem... ;-)

Håndtag som er "aflåste"

af Svend, Storkøbenhavn, 19/5 2018, 14:45 (2168 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Jeg mener at kunne huske, at der stod en med plads til ti håndtag i Frederikssund

'
Den "blev væk" på Jernbanemuseet i Odense (var åbenbart ikke interessant nok)

Håndtag som er "aflåste"

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 19/5 2018, 15:27 (2168 dage siden) @ Svend

Tak for jeres kommentarer, størst tak til Hans Henrik ;-)

Håndtag som er "aflåste", lidt urigtig omgang med sandheden!

af Steffen Dresler, 21/5 2018, 12:19 (2166 dage siden) @ Svend

Jeg mener at kunne huske, at der stod en med plads til ti håndtag i Frederikssund

'
Den "blev væk" på Jernbanemuseet i Odense (var åbenbart ikke interessant nok)

…………………….og igen en af de ofte negative og urigtige bemærkninger, der lige skal sniges ind i en ellers lødig tråd.

Det er ikke rigtigt hvad der skrives overhovedet, det er (pænt menneske skriver ikke løgn) så en aldeles ukorrekt omgang med sandheden.
Svingbukken fra Frederikssund findes på museets fjernmagasin i den stand som museet modtog den i. Så den i sidste uge i anden anledning. Den er endnu ikke registreret i ”Genstandsdatabasen”. Det bliver den når registrator kommer så langt. Der er i hundredvis af ting der skal registreres, men den befinder sig altså i museets varetægt og har gjort det længe.

Se det eneste eksisterende billede af fjernlageret der findes herunder (humor kan forekomme lige her, undskyld:-| :-| :-| ).
[image]
Foto: Warehouse. School of everything else archive.

Med venlig hilsen og god fornøjelse med Royal run idag (giver velvære og et positivt syn på livet).


Steffen Dresler

Håndtag som er "aflåste", lidt urigtig omgang med sandheden!

af Svend, Storkøbenhavn, 21/5 2018, 12:53 (2166 dage siden) @ Steffen Dresler

Svingbukken fra Frederikssund findes på museets fjernmagasin i den stand som museet modtog den i. Så den i sidste uge i anden anledning.

.
Tak Steffen - der steg humøret et par grader :-)

Håndtag som er "aflåste", lidt urigtig omgang med sandheden!

af Steffen Dresler, 21/5 2018, 14:05 (2166 dage siden) @ Svend

Kære Svend

Du (og andre selvfølgelig), er altid velkomne til at skrive og jeg vil prøve at svare efter bedste evne, hente hjælp eller videresende. Men da jeg IKKE er ansat på museet, synes jeg at man indledningsvis skal rette henvendelse til museet først. Der er jo de personer der umiddelbart kan svare. De er få og har travlt med MANGE andre ting også som nu, hvor hele museet har været "lagt ned" for at gøre Thomasdagene så gode som muligt for de besøgende og forhåbentligt mange kommende unge jernbaneentusiaster.

Med venlig hilsen og god resterende pinse

Steffen Dresler

Århus Ø - erindringer fra en længst svundet ungdom

af Lars Henning Jensen, 26/5 2018, 11:51 (2161 dage siden) @ Svend

Svingbukken fra Frederikssund findes på museets fjernmagasin i den stand som museet modtog den i. Så den i sidste uge i anden anledning.

.
Tak Steffen - der steg humøret et par grader :-)


For (forfærdeligt ...) mange år siden, nærmere bestemt i 1979, stod "Århus Nærbane" foran åbning, og Århus Ø fik nyt sikringsanlæg og blev fjernstyret. Jeg gik på det tidspunkt på Aarhus Katedralskole og kunne følge trafikken på banen og diverse moderniseringsarbejder på nært hold, og det skete af og til, at jeg måtte droppe en undervisningstime for at kunne se nærmere på et eller andet ...
Vi var et par unge mennesker med tilknytning til MHVJ (der jo dengang havde et lille arbejdshold på Århus Ø), som havde fået melding om tid og sted for aflysning af stationens mekaniske sikringsanlæg og nedtagning af armsignalerne, og en tidlig forårs-/sommermorgen mødte vi op bevæbnet med kameraer. Billederne har jeg selvsagt "analogt", og en dag dukker de måske op og kan scannes og vises her i dette forum.
Sceancen startede på perronen, hvor stationsbestyreren, Hansen (der afløste den da sygemeldte stationsmester Frede Larsen), tiltrådte og som sin første handling omstillede begge indkørselssignaler fra "kør" (ubetjent station) til "stop", hvorefter vi de tilstedeværende - inkl. undertegnede - kørte med en trolje ud til det nordlige I-signal, som blev nedlagt med skærebrænder, men dog lagt forsigtigt ned med troljens kran. Derpå kørte vi tilbage for tilsvarende at nedlægge det sydlige I-signal. I den forbindelse fik vi en pædagogisk forklaring om signalet og mastens indretning med en fladjernsskinne i hele mastens længde og et hjul i toppen til (i tidligere tider) ophejsning af petroleumssignallampe. Sikringsmesteren - eller hvad sådan en nu hed dengang - der forklarede, syntes, at signalmasten var for god at kassere, så den blev forsigtigt anbragt på en godsvogn, som siden blev sendt til Mariager til MHVJ, hvor det selvsamme signal i dag står på stationen og fungerer som U-signal, dog nu med motordrev.

Med bortfald af de få daglige MO-fremførte tog, den stedlige betjening, stationsmester Larsens fraflytning og den senere besættelse af og brand i stationsbygningen mistede stationen og banen i det hele taget en del af sin charme, men uden ændringen til "nærbane" i 1979, havde Grenåbanen med sikkerhed ikke eksisteret i dag, om end pt. indstillet pga. ombygning til sporvej (som forhåbentlig åbner ad åre ...).

Jeg var en tur forbi "min ungdoms" Østbanegård den 15. april i år hvor jeg forevigede tingenes tilstand.

[image]

Stationsbygning blev heldigvis efter flere års lokal og kommunalpolitisk polemik reddet, renoveret og indrettet som møbeldesinghus (med gamle støbejernssøjler fra den tidligere Skt. Clemens Bro til at støtte perrontaget), og fremstår stadig præsentabel og som en helt naturlig afslutning af Østbanetorvet mod øst. Blot ærgrer det mig stadig den dag i dag, at standsningsstedet blev omdøbt til "Østbanetorvet", når det nu netop var "Østbanegården", der havde givet navn til torvet. Og i dag benævnes den nye bydel på havnen netop "Århus Ø" (vistnok med "Aa", men det er der ingen, der får en gammel Århusdreng som mig til at skrive ;-) )

Samtidig med ovenstående billede tog jeg dette, der egentlig skulle have været brugt som "gættebillede" i dette forum, men nu hører det ligesom med her i det aktuelle emne:

[image]

Det er selvfølgelig resterne af signalsvingbukken, der stadig findes i perronens flisebelægning. Jeg mener at erindre, at svingbukken fik lov at blive stående uvirksom nogle få dage tilbage i 1979. Herefter blev stativet skåret over med en skærebrænder i perronhøjde, og der blev bundet et DSB "Manillamærke" på apparatet med teksten "Til Jernbanemuseet, Odense". Om det nogensinde nåede frem, kan jeg have min tvivl om - og endnu mindre om dets eksistens i dag. Men kan da - som Svend - blive positivt overrasket. Det har jeg så endnu til gode ...

God weekend!

Mh
LH

Håndtag som er "aflåste", lidt urigtig omgang med sandheden!

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 22/5 2018, 22:32 (2165 dage siden) @ Steffen Dresler

Svingbukken fra Frederikssund findes på museets fjernmagasin i den stand som museet modtog den i.

Det glæder mig særdeles, at den er blevet reddet - jeg plejede altid at gå op på perronen og beundre den, når jeg var på de kanter.


[image]
Svingbuk i Frederiksund i 1980.

Jeg har da heldigvis også fotograferet den.

De to håndsving, som mangler til venstre, må have hørt til ind- og udkørselstogveje fra og til Hornsherred (Midtbanen). Jeg gætter på, at der har været udkørselssignaler af hensyn til den oplukkelige bro.

De fire midterste låser sporskifter. Man kunne ikke dreje sporskifterne fra bukken, så indgangssporskiftet fra Vanløse skulle betjenes på stedet.

De to sidste gule håndsving er så til ud- og indkørselssignaler mod/fra Vanløse.

Der var nemlig udkørselssignaler, for det skal (skulle?) der jo være med to strækninger.

At den til Hillerød aldrig blev bygget, kom ikke til at betyde noget. Der var udkørselssignaler fra spor 1 og spor 3 lige til det sidste. Spor 2 var til Midtbanen.

Øverst er der nøgler til nøgleaflåste sporskifter - i siden anes togvejshåndtagene.

Der var en sporplan på Erik V.P's hjemmeside, før han nedlagde store dele af den. Måske har han lyst til at bringe planen her for at fremme forståelsen af mine ord.

Som sagt var princippet udbredt i Sverige. Hvis I scroller godt ned på http://www.ekeving.se/stlv/mek/index.html
kan I se nogle velvoksne eksemplarer - sågar med sportavle og daglyssignaler.

Planen til et mindre eksemplar i Möarp øst for Helsingborg ses her: http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J2-jpeg/Jvm1184_J2_-0513.jpg

Bemærk, at bomspilllet sidder på svingbukken og er koblet sammen med togvejsfrigivningen. De to indgangssporskifter låses af signalhåndtagene. Trådene til indkørselssignalerne tager åbenbart lige en tur forbi sporskifternes låsemekanik.

Sød og overskuelig lille station - lige til modelbanen, hvis man kunne finde et byggemarked med håndsving i passende størrelse.:-) :-) :-)

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Håndtag som er "aflåste"

af Lars Henning Jensen, 26/5 2018, 12:12 (2161 dage siden) @ Steen Nielsen

[image]

Hvilken funktion har det nedlæggende objekt på asfalten med de 2 håndtag, som ser ud til at være "låste" ?


Hvor er billedet taget?
(Forhåbentlig forstår og formår dens nuværende ejer at passe på den ...)

Og hvor mon svingbukken stammer fra???

/LH

Håndtag som er "aflåste"

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 26/5 2018, 15:52 (2161 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det eneste jeg kan svare på er, at jeg var forbi i 2014 og fotografere. Stedet er foran Rundremisen i Faaborg,
hvor Sydfyenske Veteranjernbane "SFvJ" har til huse.

For øvrige spørgsmål må man finde deres Facebook / hjemmeside og spørge der ;-)

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak