Knarreborg juli 1976

af kbayer, 10/6 2018, 15:02 (2146 dage siden)

I anden anledning var jeg tirsdag den 5/6 på "langtur" fra Grindsted til Spodsbjerg/Tårs. Kører man den smukke rute ned langs kysten og besøger Assens og Fåborg ad landevejen, vil jeg tro, at turen ville kunne gøres lige hurtigt - eller hurtigere med tog. Det samme gælder hjemvejsturen fra Assens op over Sydfyn til Tommerup.

Mon ikke min gennemsnitsfart endte på mellem 55 og 60 km i timen på grund af traktorer, lastbiler, nedsat hastighed på rigtig mange strækninger og så et "hav" af små landsbyer.

I min naivitet troede jeg, at Tommerup station var til at genkende fra mine fotos her på Forum i sidste uge / juli 1976. For det første skilter de ikke med adgangsvejen til stationen i Tommerup Stationsby. For det andet - ja, de fleste vil vide det - så er det hele DSB'ificeret til ukendelighed.

Jeg kiggede også forbi Knarreborg station, fordi jeg også besøgte den station på min Sydfynstur i 1976. Her er blot at sige, at skinnerne heldigvis stadig ligger der. Og her kommer så et par fotos fra en velbevaret DSB station i 1976, selvom der ikke kom mange tog!

[image]

[image]

[image]

[image]

Knarreborg juli 1976

af Børge Sundahl, 10/6 2018, 19:40 (2146 dage siden) @ kbayer

I 1955 havde jeg min første afløsning som eksamineret elev, og det var en uge i Knarreborg.
Det var dengang togene blev fremført af ML.
For at få morgenkaffe m m, så havde jeg en aftale med jernbanerestauranten i Tommerup, at den sendte kaffe og rundstykker med det første tog.
Kaffen var varm og var transporteret i en hel litters mælkeflaske, som togføreren havde holdt i hånden hele vejen fra Tommerup.

Ja det var dengang

Mvh Børge

Knarreborg juli 1976

af Skjold, 10/6 2018, 19:50 (2146 dage siden) @ kbayer

Tak for nogle vidunderlige billeder, men jeg er lidt forvirret.

I denne *tråd* oplyser du, at optagelsestidspunktet er september 1972.

Venlig hilsen Skjold Christensen

Knarreborg juli 1976

af kbayer, 10/6 2018, 22:25 (2146 dage siden) @ Skjold

Tak for faktatjekket, Skjold. Jeg bliver helt svedt ved at blive afsløret i sjusk. Jeg gik nemlig ud fra, at jeg nok havde besøgt Knarreborg samtidig med Tommerup stationsby.

Men ved et kig i mit register, som er mangelfuldt, men dog nogenlunde eksakt, kan jeg nu se, at jeg besøgte strækningen fra Assens til Knarreborg den 30/9 1972. Så foto fra Knarreborg er nogle år ældre end angivet af mig.

Jeg har vist jer mine fotos fra Assensbanen, men det lidt trist, som jeg husker det, med lukkede stationer de fleste steder. Jeg fotograferede Assens, Ebberup, Flemløse, Glamsbjerg og Knarreborg. Og jeg tænker, at jeg har noteret stationerne i omvendt rækkefølge, for samme dag besøgte jeg også strækningen fra Fåborg til Ringe.

Knarreborg juli 1976

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2018, 10:36 (2145 dage siden) @ kbayer
redigeret af Erik V. Pedersen, 11/6 2018, 11:20

I anden anledning var jeg tirsdag den 5/6 på "langtur" fra Grindsted til Spodsbjerg/Tårs. Kører man den smukke rute ned langs kysten og besøger Assens og Fåborg ad landevejen, vil jeg tro, at turen ville kunne gøres lige hurtigt - eller hurtigere med tog. Det samme gælder hjemvejsturen fra Assens op over Sydfyn til Tommerup.

Mon ikke min gennemsnitsfart endte på mellem 55 og 60 km i timen på grund af traktorer, lastbiler, nedsat hastighed på rigtig mange strækninger og så et "hav" af små landsbyer.

I min naivitet troede jeg, at Tommerup station var til at genkende fra mine fotos her på Forum i sidste uge / juli 1976. For det første skilter de ikke med adgangsvejen til stationen i Tommerup Stationsby. For det andet - ja, de fleste vil vide det - så er det hele DSB'ificeret til ukendelighed.

Jeg kiggede også forbi Knarreborg station, fordi jeg også besøgte den station på min Sydfynstur i 1976. Her er blot at sige, at skinnerne heldigvis stadig ligger der. Og her kommer så et par fotos fra en velbevaret DSB station i 1976, selvom der ikke kom mange tog!

[image]

[image]

[image]

[image]

.
------------------------------------------------------
.

Hej K Bayer.

Mine tilsvarende fotos fra august 1977:

[image]
Stationsskiltet. -- 21. august 1977.

[image]
Knarreborg set mod Tommerup. -- 21. august 1977.

[image]
Knarreborg, terrain set mod Tommerup. -- 21. august 1977.

[image]
Sporskiftelygte, Knarreborg. -- 21. august 1977.

Som det fremgår af øverste foto, havde jeg store problemer med mit fotografiapparat. Lukkeren "frøs fast", og når der efter 3-5 sekunder ikke var sket noget, skulle apparatet haver et let dask (eller mere) på siden. Så virkede lukkeren, men billedet blev til gengæld rystet eller jeg fik et foto af noget helt andet. Ca. en trediedel af alle de ønskede fotos, blev aldrig til noget ! ! ! :-(

Må dine fotos fra stationen (evt. også Tommerup) blive "lånt" til brug på min "side":
http://evp.dk/index.php?page=tommerup-assens---begranset-indhold der i dagens anledning er genåbnet -- mod behørig kreditering og i håb om, at facebook-tyvene holder nallerne væk.
Du har fotos af stationen set fra den ene ende, jeg har lidt fra den anden ende. Evt. kunne vi få "en hel station" ud af det sammen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=tommerup-assens---begranset-indhold

[image]
.

Knarreborg juli 1976

af kbayer, 11/6 2018, 11:42 (2145 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik

Tak for din hilsen. Du er til enhver tid velkommen til at bruge mine fotos. Jeg har også været utrolig glad for at kigge på dine og bruge dem privat, forstået på den måde, at jeg samler fotos fra både DSB strækninger og private baner og så kombinerer jeg dem med mine egne (de, der dur). Til sidst sætter jeg dem ind i en CEWE-fotobog, så jeg løbende får en fotobog med billeder af stationer og strækninger i hele Danmark.

Sådan en fotobog er naturligvis kun til eget brug, og der bliver kun lavet en af dem. Men jeg nyder at sidde og kigge på fotos fra 60'erne og 70'erne og mindes de mange fototure, jeg selv foretog. Dine fotos er en skatkiste af minder fra stationer som jeg også har besøgt. Det er jeg meget glad for at have mulighed for.

Knarreborg 1955

af Børge Sundahl, 11/6 2018, 14:55 (2145 dage siden) @ kbayer

Her er et foto af Knarreborg, som jeg tog på min afløsning i 1955
(Kasseapparat 6x9)
[image]

Knarreborg 1955

af Børge Sundahl, 11/6 2018, 15:46 (2145 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Ja selvfølgelig

Mvh Børge

Knarreborg juli 1976 (privat tak)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 11/6 2018, 15:37 (2145 dage siden) @ kbayer

Kære Erik

Tak for din hilsen. Du er til enhver tid velkommen til at bruge mine fotos. Jeg har også været utrolig glad for at kigge på dine og bruge dem privat, forstået på den måde, at jeg samler fotos fra både DSB strækninger og private baner og så kombinerer jeg dem med mine egne (de, der dur). Til sidst sætter jeg dem ind i en CEWE-fotobog, så jeg løbende får en fotobog med billeder af stationer og strækninger i hele Danmark.

Sådan en fotobog er naturligvis kun til eget brug, og der bliver kun lavet en af dem. Men jeg nyder at sidde og kigge på fotos fra 60'erne og 70'erne og mindes de mange fototure, jeg selv foretog. Dine fotos er en skatkiste af minder fra stationer som jeg også har besøgt. Det er jeg meget glad for at have mulighed for.

.
--------------------------------------
.

Hej K. Bayer

Tak for de pæne ord og tilladelsen til brug. Alle er velkomne til at benytte fotos til eget privat brug (jfr. indledningen), dog ALDRIG til facebook (Os der hader facebook).

Alle de lånte fotos er nu indsat på siden:

http://evp.dk/index.php?page=tommerup-assens---begranset-indhold

som vel snart ikke længere behøver at hedde ".......begrænset indhold" :-)

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

Knarreborg juli 1976 (privat tak)

af Bent Hansen, 11/6 2018, 17:00 (2145 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej.

Efter krigen (Første Verdenskrig) ansatte banerne trafikelever i bundter. Min far måtte vente til 1935, før han fik et fast arbejde. I de 15 år stod den på afløsning på snart alle jyske og fynske stationer i det gamle 2. distrikt. Knarreborg var en af stationerne, og herfra var det muligt at nå hjem til Odense og sove hjemme. Der var bare lige det, at når han havde sendt dagens sidste tog af sted, taget signalet tilbage, afmeldt, slukket lyset på perronen og i kontorene og gjort kakkelovnen klar til morgenafløseren, nå, ja, så var toget jo kørt. Hvad gør man så. Normalt havde han indlogeret sig på kroen, men så tæt på Odense ville han gerne hjem. Han var gift. Han havde ofte sin cykel med, så han cyklede op til Tommerup og fik sin cykel med næste standsende godstog. Han havde også gået turen op til hovedbanen, før han fik cykel, og det hændte, at han cyklede helt til Odense.

Ikke underligt at tilfredsheden i dag breder sig blandt de statsansatte. De har det jo meget bedre nu.

Han fotografere naturligvis ikke dengang, men der skulle i familiealbummet være nogle professionelle fotos fra en af de fynske stationer. Lad se, om jeg finder dem.

Mvh. hilsen

BH.

Billige jernbane T-shirts

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak