RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/6 2018, 10:39 (2136 dage siden)

1. september 1957 afholdt Dansk Modeljernbane Klub (DMJK) og den engelske klub Railway Correspondence & Travel Society (RCTS) en fælles udflugt med den danske G 611 som trækkraft.
.

[image]
Indkaldelsen til turen -- en DMJK-meddelelse.


Søren fra KM:

Jeg var i klubbens bibliotek her til aften men kunne ikke finde den viste meddelse, så tak Erik, for den :-) Fandt så heller ikke den indbydelse englænderne udsendte i deres medlemsblad "Railway Observer" fra august 1957, men fandt dog et turreferat i oktobernummeret. I fotosamlingen fandt jeg også et par aftryk i 4½x6 som er ret gnidrede, men dog viser lidt andre ting end Riber og Steffensens billeder.
Jeg vender tilbage til emnet.
-S

-----------------------

Jeg finder mine fotos frem i løbet af dagen og morgendagen, og så kan vi jo begynde med afgangen fra Kh, som vi allerede har et par fotos fra.

Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. Afg. Kh

af Søren fra KM ⌂, 13/6 2018, 17:58 (2135 dage siden) @ Erik V. Pedersen

De to bedste af Claus Ribers fra perronen på Kh:
[image]
[image]
-S

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957.

af Niels Munch, 13/6 2018, 18:35 (2135 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Vi havde lidt fat i udflugten videre i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=44309 - bl.a. hvor jeg viste dette foto (fundet på Delcampe):

[image]

Her lyder billedteksten:

"Photograph of No 611 on RCTS Danish rail tour 1/9/57
Photographer: JBC McCann
Note the red "bzmotman" is to discourage unauthorised screen grabs and will not appear on the photograph sent to you".


M.v.h.
Niels

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/6 2018, 00:01 (2135 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 14/6 2018, 00:44

:-| > 1. september 1957 afholdt Dansk Modeljernbane Klub (DMJK) og den engelske klub Railway Correspondence & Travel Society (RCTS) en fælles udflugt med den danske G 611 som trækkraft.

.

[image]
Indkaldelsen til turen -- en DMJK-meddelelse.

.
---------------------------------------------
.
Før afgangen fra København H.
[image]
DSB G 611, København H. -- 1. september 1957. ^---v
Foto: J. Steffensen.

.
[image]
Foto: Erik V. Pedersen.

.

Næste stop: Østerport ? ellers Lersøen.
.
Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Søren fra KM ⌂, 14/6 2018, 11:20 (2135 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ingen billeder fra Østerport mig bekendt i vores samling, men her er nogle af Claus Ribers fra Lersøen:
[image]
[image]
[image]Dancker(?) og andre har fået øje på noget der kommer kørende...
[image]Det var D 837 med et godstog.
-S

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/6 2018, 12:44 (2135 dage siden) @ Søren fra KM

. . . og her er mine bud:

[image]
DMJK´s formand P.E. Clausen i samtale med togføreren. Lersøen. -- 1. september 1957.

.
[image]
Turdeltagerne under fotografering af særtoget -- måske er der lige fløøøøøjtet til samling. Lersøen. -- 1. september 1957.

.
[image]
F 490 kom lige forbi. Lersøen. 1. september 1957.

Kommer der flere fotos ??? ellers fortsættes med turen mod Roskilde i morgen.

Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Søren fra KM ⌂, 14/6 2018, 15:11 (2134 dage siden) @ Erik V. Pedersen

På vej til Roskilde tog Riber disse billeder.
(Jeg rejser i morgen og kan ikke deltage igen før lørdag eftermiddag ca.)
[image]I-signaler til Flinthom (?)
[image]Vigerslev
[image]Km 17, det må være Tåstrup :-)
-S

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/6 2018, 15:43 (2134 dage siden) @ Søren fra KM

På vej til Roskilde tog Riber disse billeder.
(Jeg rejser i morgen og kan ikke deltage igen før lørdag eftermiddag ca.)
[image]I-signaler til Flinthom (?)
(...)

-S

.
-----------------------------------------------------------------
.

Mon ikke det er krydsningen med Roskildevej og det skråtbeliggende hus bagved = Vigerslevvej -- senere Ålholm station på den anden side af overføringen.

Dermed indkørselssignaler for Harrestrup - til venstre mod København Gb og til højre mod Vigerslev / Roskilde.

Erik V.
www.evp.dk
.

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af steenth, 14/6 2018, 23:27 (2134 dage siden) @ Erik V. Pedersen

På vej til Roskilde tog Riber disse billeder.
(Jeg rejser i morgen og kan ikke deltage igen før lørdag eftermiddag ca.)
[image]I-signaler til Flinthom (?)

Mon ikke det er krydsningen med Roskildevej og det skråtbeliggende hus bagved = Vigerslevvej -- senere Ålholm station på den anden side af overføringen.

Dermed indkørselssignaler for Harrestrup - til venstre mod København Gb og til højre mod Vigerslev / Roskilde.

Det er indkørselssignaler for Harrestrup. Men broen er for overførelse af Valby Langgade og det passer med bygningerne. Bygning på nordsiden ved Roskildevej er lavere...

Mvh
Steen

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/6 2018, 23:52 (2134 dage siden) @ steenth

På vej til Roskilde tog Riber disse billeder.
(Jeg rejser i morgen og kan ikke deltage igen før lørdag eftermiddag ca.)
[image]I-signaler til Flinthom (?)

Mon ikke det er krydsningen med Roskildevej og det skråtbeliggende hus bagved = Vigerslevvej -- senere Ålholm station på den anden side af overføringen.

Dermed indkørselssignaler for Harrestrup - til venstre mod København Gb og til højre mod Vigerslev / Roskilde.


Det er indkørselssignaler for Harrestrup. Men broen er for overførelse af Valby Langgade og det passer med bygningerne. Bygning på nordsiden ved Roskildevej er lavere...

Mvh
Steen

...........................................

.

Hej Steen.

Tak - Du synes at have ret (jeg fulgte toget nordfra, og fandt, at bygningerne syntes at passe på Roskildevej -- dermed kom jeg aldrig længere). Så bliver det Nystedvej, der er hjemsted for den lidt "skævt" beliggende ejendom i baggrunden, og ingen senere station på den anden side af broen :-)

Hilsen - tak,
Erik V.
www.evp.dk
.

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/6 2018, 21:41 (2133 dage siden) @ Erik V. Pedersen

På vej til Roskilde tog Riber disse billeder.
(Jeg rejser i morgen og kan ikke deltage igen før lørdag eftermiddag ca.)
[image]I-signaler til Flinthom (?)

Mon ikke det er krydsningen med Roskildevej og det skråtbeliggende hus bagved = Vigerslevvej -- senere Ålholm station på den anden side af overføringen.

Dermed indkørselssignaler for Harrestrup - til venstre mod København Gb og til højre mod Vigerslev / Roskilde.


Det er indkørselssignaler for Harrestrup. Men broen er for overførelse af Valby Langgade og det passer med bygningerne. Bygning på nordsiden ved Roskildevej er lavere...

Mvh
Steen


...........................................

.

Hej Steen.

Tak - Du synes at have ret (jeg fulgte toget nordfra, og fandt, at bygningerne syntes at passe på Roskildevej -- dermed kom jeg aldrig længere). Så bliver det Nystedvej, der er hjemsted for den lidt "skævt" beliggende ejendom i baggrunden, og ingen senere station på den anden side af broen :-)

Hilsen - tak,
Erik V.
www.evp.dk
.

.
---------------------------------------------------------
.

Inden man når til både Flintholm, Harrestrup og Vigerslev, skal man passere indkørselssignalet(-erne) for Damhus (fra nord). Her stod dengang et herligt signal(signalbegreb) med tre muligheder: Til venstre: Afkørsel mod Frederiksberg mellem de store -stadig eksisterende- boligejendomme. I midten: Signal for kørsel mod Vigerslev og til højre, lidt hævet i forhold til de to andre: For S-tog til Vanløse. At det sidstnævnte signal var hævet over de to andre, betød, at det var gældende for den mest rette togvej gennem stationen (Damhus). Umiddelbart tænker man vel togvejen til Vigerslev som den mest rette, men nej. Man havde valgt at lade Vanløse-sporet være det mest rette, og lade Vigerslev- og Frederiksbergsporene grene fra.

[image]
Damhus: "Ret igennem" mod Vigerslev.
.

Herefter følger så "Søren fra KM"s ovenviste J. Steffensen-fotos, og sluttelig:

[image]
Der tages vand i Roskilde. Et DMJK-medlem er under udstigning.

.

Skulle man ikke have ønske om at fotografere denne lille herlige maskine,
[image]
G 611, kunne man blive siddende i udflugtsvognen, nr 7, og drikke sin kaffe / øl.

.

Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/6 2018, 23:08 (2132 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Særtogsturen med DSB G 611 fortsætter videre mod Køge og Næstved:


[image]
"To grønne" ! ! !
G 611 passerer indkørselssignalet for Haslev station på "gennemkørsel", på vej mod Næstved.

(desværre i sort/hvid fremover :-( )

Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/6 2018, 12:14 (2131 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Særtogsturen med DSB G 611 fortsætter videre mod Køge og Næstved:


[image]
"To grønne" ! ! !
G 611 passerer indkørselssignalet for Haslev station på "gennemkørsel", på vej mod Næstved.

(desværre i sort/hvid fremover :-( )

Erik V.
www.evp.dk

.
----------------------------------------------
.

G 611 i Næstved -- 1. september 1957.

[image]
G 611 i Næstved -- 1. september 1957. ^---vv

[image]

-----

[image]
G 611 i Næstved -- 1. september 1957.

Egentlig lige til modeljernbanen. ---^^
.

[image]
Næstved remise. x - D 838 - x - C 710. -- 1. september 1957.

Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af K564, 18/6 2018, 19:23 (2130 dage siden) @ Erik V. Pedersen


[image]
Næstved remise. x - D 838 - x - C 710. -- 1. september 1957.

Erik V.
www.evp.dk

Hej

Maskinerne er som jeg ser det:

K xxx - D 838 - P xxx - C 710

Hilsner Keld

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Georg Schmidt, 21/6 2018, 23:15 (2127 dage siden) @ K564


[image]
Næstved remise. x - D 838 - x - C 710. -- 1. september 1957.

Erik V.
www.evp.dk


Hej

Maskinerne er som jeg ser det:

K xxx - D 838 - P xxx - C 710

Hilsner Keld

Mit bud:
(K 539) - D 838 - (P 913) - C 710

På tidspunktet havde Næstved kun D 838 i tur samt C-maskinerne 710 og 712 i reserve (ingen bud på tender). P-maskinen er en fremmed, og mon ikke det er P'eren fra tog 1129 med ankomst til Næstved 11.50, og som igen skulle bruges til tog 1172 kl. 20.55 mod Kh via Køge man har kørt i remise. De på det tidspunkt leverede 13 MY havde allerede taget en god del af P-maskinernes arbejde. 1. tur på Godsbanegården var skrumpet fra 6 til 3 P-maskiner 909, 911 og 913 og Korsør 25. tur fra 3 til 2 maskiner 918 og 923. P 906, 907, 914 og 920 stod i Sorø. Man havde 5 reserve P som sikkert skulle gemmes til juletrafikken. Jeg er ikke sikker på maskinen til venstre kunne det være C 712, men der var stadig to aktive K-maskiner på Sjælland på det tidspunkt nemlig K 539 og 582 der også blev jævnt hen benyttet. K 539 kunne jo være kommet til Næstved i forbindelse med et nedbrud på en anden maskine, 539 og 582 kørte i reserven ved depotet i Roskilde.

[image]
K 539 løb 1504 km i august 1957 og D 838 hele 3451 km. (Rigsarkivet).

Mvh
Georg

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af K564, 22/6 2018, 07:57 (2127 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Tommy Nilsson, 22/6 2018, 10:33


[image]
Næstved remise. x - D 838 - x - C 710. -- 1. september 1957.

Erik V.
www.evp.dk


Hej

Maskinerne er som jeg ser det:

K xxx - D 838 - P xxx - C 710

Hilsner Keld

Mit bud:
(K 539) - D 838 - (P 913) - C 710

Jeg er ikke sikker på maskinen til venstre kunne det være C 712, men der var stadig to aktive K-maskiner på Sjælland på det tidspunkt nemlig K 539 og 582 der også blev jævnt hen benyttet. K 539 kunne jo være kommet til Næstved i forbindelse med et nedbrud på en anden maskine, 539 og 582 kørte i reserven ved depotet i Roskilde.
Mvh
Georg

Hej Georg

Maskinen til venstre er en K-maskine. Fronten på K og C er forskellige, som de er på EVP´s foto.

Hilsner Keld

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/6 2018, 10:33 (2127 dage siden) @ Georg Schmidt


[image]
Næstved remise. x - D 838 - x - C 710. -- 1. september 1957.

Erik V.
www.evp.dk


Hej

Maskinerne er som jeg ser det:

K xxx - D 838 - P xxx - C 710

Hilsner Keld

Mit bud:
(K 539) - D 838 - (P 913) - C 710

På tidspunktet havde Næstved kun D 838 i tur samt C-maskinerne 710 og 712 i reserve (ingen bud på tender). P-maskinen er en fremmed, og mon ikke det er P'eren fra tog 1129 med ankomst til Næstved 11.50, og som igen skulle bruges til tog 1172 kl. 20.55 mod Kh via Køge man har kørt i remise. De på det tidspunkt leverede 13 MY havde allerede taget en god del af P-maskinernes arbejde. 1. tur på Godsbanegården var skrumpet fra 6 til 3 P-maskiner 909, 911 og 913 og Korsør 25. tur fra 3 til 2 maskiner 918 og 923. P 906, 907, 914 og 920 stod i Sorø. Man havde 5 reserve P som sikkert skulle gemmes til juletrafikken. Jeg er ikke sikker på maskinen til venstre kunne det være C 712, men der var stadig to aktive K-maskiner på Sjælland på det tidspunkt nemlig K 539 og 582 der også blev jævnt hen benyttet. K 539 kunne jo være kommet til Næstved i forbindelse med et nedbrud på en anden maskine, 539 og 582 kørte i reserven ved depotet i Roskilde.

[image]
K 539 løb 1504 km i august 1957 og D 838 hele 3451 km. (Rigsarkivet).

Mvh
Georg

.
--------------------
.

Hej Georg og K564. Tak til begge for indlæg.

Georg:
Tak for en -næsten- "afhandling" om billedet. Jeg har ikke adgang til sådanne papirer, men et og andet kan jeg da huske fra dengang, --f. eks. at K 539 og 582 ofte sås på Sorø station i min elevtid dér i 1957 og første halvdel af 1958. Det blev da også til fotos af dem begge:
582: http://evp.dk/index.php?page=persontogslokomotiver Ca. 1957 og http://evp.dk/index.php?page=soro-station ca. 2/3-del nede på siden.
539 mener jeg også, at jeg fik et billede eller to af, men . . . . Den huskes også som udstyret til brug som varmemaskine.

P-maskinerne var ganske rigtigt reduceret i antal -- de 9 holdt jo på netop Sorø station i min elevtid: Se samme side - lige efter K 582.

(P-maskinerne i Sorø: 902, 903, 906, 907, 914, 920, 922, 932 og 933.)

. . . og ja: Maskinen til venstre er en K-maskine - se forskellen på røgkammer-forpladen/-understøtningen på de to maskiner - væsentlig forskellig.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=soro-station

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Georg Schmidt, 26/6 2018, 01:01 (2123 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik
Tak for kommentarer. Jeg er blevet gjort opmærksom på, at K-maskinen til venstre i remisen i Næstved udmærket kunne være K 559 der trods hensat allerede 14/10 1955 i Næstved iflg kilometerbogen, og stod meget længe hensat og først blev udrangeret 25/6 1957, men det er blot endnu et bud. I Næstved brugte man også et spor ved NPMB remisen til hensætning af loko.

Her lidt mere om G 611:
G 611 var en lille sejlivet maskine der overlevede både sabotage mod mdt Godsbanegården samt to forsøg på udrangering. 611 var fast blandt rangermaskinerne på Godsbanegården i mange år, men kørte også på Slangerupbanen i kortere eller længere perioder i tidsrummet april 1948 til februar 1953. Den særlige bagvæg på tenderen stammer fra tiden på Slangerupbanen hvor man jo ikke kunne vende G'erne med kun 6,5 metert skiver i Farum og Slangerup. 611 kørte med kedel 1610 bygget i 1897.
611 var aktiv på Godsbanegården til omkring maj 1958, derefter reserve og hensætning og udrangering 19/8 1959, men da 611 havde fået S-revision "så sent som" 14/5 1957 udnyttede man resttiden i kedlen til togforvarmning. Iflg værkstedets reparationsoversigt blev 611 hensat på forfaldsdagen 14/5 1961. G 611 blev derefter anbragt i Roskilde og udrangeret 20/4 1965 solgt 14/12 1965 og afleveret 15/12 1965 til Levin og Co.

Mvh
Georg

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 26/6 2018, 02:08 (2123 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Erik
Tak for kommentarer. Jeg er blevet gjort opmærksom på, at K-maskinen til venstre i remisen i Næstved udmærket kunne være K 559 der trods hensat allerede 14/10 1955 i Næstved iflg kilometerbogen, og stod meget længe hensat og først blev udrangeret 25/6 1957, men det er blot endnu et bud. I Næstved brugte man også et spor ved NPMB remisen til hensætning af loko.

Her lidt mere om G 611:
G 611 var en lille sejlivet maskine der overlevede både sabotage mod mdt Godsbanegården samt to forsøg på udrangering. 611 var fast blandt rangermaskinerne på Godsbanegården i mange år, men kørte også på Slangerupbanen i kortere eller længere perioder i tidsrummet april 1948 til februar 1953. Den særlige bagvæg på tenderen stammer fra tiden på Slangerupbanen hvor man jo ikke kunne vende G'erne med kun 6,5 metert skiver i Farum og Slangerup. 611 kørte med kedel 1610 bygget i 1897.
611 var aktiv på Godsbanegården til omkring maj 1958, derefter reserve og hensætning og udrangering 19/8 1959, men da 611 havde fået S-revision "så sent som" 14/5 1957 udnyttede man resttiden i kedlen til togforvarmning. Iflg værkstedets reparationsoversigt blev 611 hensat på forfaldsdagen 14/5 1961. G 611 blev derefter anbragt i Roskilde og udrangeret 20/4 1965 solgt 14/12 1965 og afleveret 15/12 1965 til Levin og Co.

Mvh
Georg

.
-------------------------------------
.

Hej Georg.

Hertil er der næsten kun eet ord: SKAMMELIGT (idet jeg erkender, at man kan jo ikke gemme alt).

Georg:
Må ovenstånde overføres til min hjemmeside, hvor jeg regner med at sætte hele "turen" ind som en egen "side" på evp.dk ???

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af K564, 18/6 2018, 19:19 (2130 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Inden man når til både Flintholm, Harrestrup og Vigerslev, skal man passere indkørselssignalet(-erne) for Damhus (fra nord). Her stod dengang et herligt signal(signalbegreb) med tre muligheder: Til venstre: Afkørsel mod Frederiksberg mellem de store -stadig eksisterende- boligejendomme. I midten: Signal for kørsel mod Vigerslev og til højre, lidt hævet i forhold til de to andre: For S-tog til Vanløse. At det sidstnævnte signal var hævet over de to andre, betød, at det var gældende for den mest rette togvej gennem stationen (Damhus). Umiddelbart tænker man vel togvejen til Vigerslev som den mest rette, men nej. Man havde valgt at lade Vanløse-sporet være det mest rette, og lade Vigerslev- og Frederiksbergsporene grene fra.

[image]
Damhus: "Ret igennem" mod Vigerslev.
.

Hej Erik

Dette er da vist et foto af Grøndal, for vi kommer fra Lersøen. Damhus var i Vigerslev enden af det, som senere bare blev til Flintholm.

Hilsner Keld

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/6 2018, 20:53 (2130 dage siden) @ K564

Hej Keld.

Tak for indlæggene:

Du får lige svar på begge mails her.

Grøndal: Ja - selvfølgelig, ganske som den nuværende S-togsstation. Det står endda på kanten af lysbilledet og i fil-navnet sammen med maskinens nummer og optagelsesdato. Så "slår den bare klik", når man sidder og rigtig skal koncentrere sig for at gøre det rigtigt. :-(

Næstved: Ja, til de to litra. Jeg håbede bare, at der stadig var een / et par deltagere, der kunne finde noget i "notesbogen", eller på anden måde havde adgang til oplysninger.

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

Turen fortsættes med senere med strækningen til Dalmose (i håb om, at der stadig kan nå at komme et indlæg eller to med andre fotos/erindringer).

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/6 2018, 14:57 (2129 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Særtogsturen med DSB G 611 fortsætter videre fra Næstved mod Dalmose:
.

Et hurtigt kik ned ad perronen -- nej, --der er ingen på vej med en stak Næstved-fotos, så . . .

Desværre foreligger der ingen fotos fra passagen af Suså-broen, så næste stop bliver (blev):
.

Hyllinge station:
[image]
Hyllinge station. ^---v Særtogsskabet med opslag om dagens særtog.
.

[image]
.

[image]
Krydsning med Mo 1803 fra Slagelse mod Næstved.
.

[image]
Dagens særtog: Der er fløjtet til samling.
.
[image]
DSB G 611, Hyllinge. ^---vv
.
[image]
Fotos: J. Steffensen, DMJK. ^---v
.
[image]

.
Erik V.
www.evp.dk
.

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/6 2018, 17:56 (2127 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Turen med DSB G 611 fortsætter til Dalmose og videre mod Skælskør:


[image]
Ankommet til Dalmose og under omløb for at køre med tenderen forrest til Skælskør. ---^
Til venstre ses henstillede vogne, der formentlig afventer den sidste rejse og/eller skærebrænderen.

.
[image]
Udflugtsvogn nr. 7 - Cp 2120, Dalmose. ---^

.
[image]
Der kobles til igen. ---^

.
[image]
På vej mod Skælskør. 1. september 1957. ---^

.

Erik V.
www.evp.dk

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/6 2018, 10:29 (2126 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 23/6 2018, 11:00

Turen med DSB G 611 fortsætter til Skælskør:

[image]
"Bevogtet jernbaneoverskæring" på strækningen Dalmose-Skælskør.
1. september 1957. ^---v
[image]


[image]
Set mod Skælskør.
.

[image]
Omløb i Skælskør.

[image]
Lokalbefolkningen og den lokale presse var også mødt op. ----^


[image]
Klar til returkørsel mod Dalmose. ^---v
På øverste foto er særtogspladen aftaget af hensyn til fotograferne.

.
[image]
Foto: J. Steffensen / DMJK.

.

Erik V.
www.evp.dk

[image] der senere kom til at stå her på stationen i mange år.
.

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/6 2018, 14:10 (2124 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Turen med DSB G 611 fortsætter fra Skælskør via Dalmose til Slagelse:
.

Nu kan det være nok . . .
[image]
. . . med dette ild- og røg-sprudlende uhyre.
(Mellem Skælskør og Dalmose)

[image]
Indkørselen til Dalmose - Indkørselssignal mangler dog (ret forstået).
.

Dengang var englænderne ikke vant til direkte virkende nødbremser. Her benyttede man (ofte) "togliner", en line ned langs vogsiden fra lokomotivet til sidste vogn. Opstod der en faresituation, trak man i linen, --loko.føreren stak formentlig hovedet ud ad vinduet, så hvad problemet var og bremsede.
[image]
Her i Danmark havde vi "nødbremser" ! ! !

Tur-arrangørerne (DMJK) havde søgt og fået tilladelse til, at det måtte trækkes i nødbremsen et sted på strækningen Dalmose-Slagelse. En betingelse var dog, at man ikke måtte genere vejtrafikken ! - - Man skulle netop have passeret en vejoverskæring og den efterfølgende "tændskinne" for modsat køreretning, så man ikke kom til at "bagtænde" og standse vejtrafikken uden grund.

[image]
Da stedet var nået / tiden var inde, trak RCTS´s formand i nødbremsegrebet. Bremserne hvinede og toget stod hurtigt stille ! ! !

Englænderne var begejstrede !


[image]
Et kik bagud mod afstandsmærket til Flakkebjerg med indkørselssignalet i baggrunden.

.
Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/6 2018, 12:37 (2124 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Turen med DSB G 611: I Slagelse:

[image]
End of line i Slagelse for Næstved-Slagelse-strækningen. ^---vv
.

[image]

[image]
Jaeger-sporstopperen på Slagelse station. Et herligt / flot stykke arbejde.
.

Enkelte G-611-detailfotos:
[image]

[image]

[image]


DMJK-medlemmer

[image]

[image]
Cp 2859, Slagelse.

.

Efter afgangen fra Slagelse mod København endte turen lidt "brat" idet G 611 brød ned, med et varmtløbet leje, på strækningen Ringsted-Roskilde.

Turdeltagerne måtte skifte til et efterfølgende persontog, og 611 blev senere trukket til Cvk. København for reparation.

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

RCTS / DMJK-udflugt d. 1. september 1957. København H.

af esni, Frederikssund, 25/6 2018, 18:11 (2123 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dengang var englænderne ikke vant til direkte virkende nødbremser. Her benyttede man (ofte) "togliner", en line ned langs vogsiden fra lokomotivet til sidste vogn. Opstod der en faresituation, trak man i linen, --loko.føreren stak formentlig hovedet ud ad vinduet, så hvad problemet var og bremsede.
[image]
Her i Danmark havde vi "nødbremser" ! ! !

Er/Var vi det eneste land, hvor nødbremsen virkede på den måde?

Tur-arrangørerne (DMJK) havde søgt og fået tilladelse til, at det måtte trækkes i nødbremsen et sted på strækningen Dalmose-Slagelse. En betingelse var dog, at man ikke måtte genere vejtrafikken ! - - Man skulle netop have passeret en vejoverskæring og den efterfølgende "tændskinne" for modsat køreretning, så man ikke kom til at "bagtænde" og standse vejtrafikken uden grund.

[image]
Da stedet var nået / tiden var inde, trak RCTS´s formand i nødbremsegrebet. Bremserne hvinede og toget stod hurtigt stille ! ! !

Englænderne var begejstrede !

Fantastisk fortælling

.
Erik V.
www.evp.dk
[image]
.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak