Et broikon over en jernbane forsvinder, Rampen i Næstved.

af Steffen Dresler, 21/6 2018, 16:35 (2129 dage siden)

Et Ikon er ved at forsvinde, helt væk i efteråret 2018, RAMPEN i Næstved.

Nok en af de kendteste brokonstruktioner over en jernbane i Danmark, Rampen i Næstved, er ved at forsvinde til fordel for en helt ny og ”kedelig” bedre bro.

Den officielle betegnelse hos byggefirmaet Christiani og Nielsen Jernbeton (1904) var som følger:
”Buekonstruktion med ophængt Brobane. Længde 44,5 m. Bredde 10,5 m. Funderingsdybe 9,3 m. under Brobane. Bygherre De danske Statsbaner 1919”.

Som man kan se af nedenstående billede, blev bro med dække bygget direkte på jorden og der blev herefter gravet ud under denne til jernbanen.
[image]

Broen som den så ud efter færdiggørelsen i 1919.
[image]

Det nok mest ikoniske billede af Rampen er det nedenstående med en Gedserekspres fremført af en litra E II. Fotograferet tidligt i 1950´erne.
Foto. DSB reklametjeneste, arkiv Danmarks Jernbanemuseum.
[image]

Herunder to billeder optaget i dag den 21. juni 2018, hærget og misligholdt, men dog stadig i brug frem til efter sommeren.
[image]
[image]


Broen er/var et ikon for Næstved og jernbanen og ganske uofficielt en ”manddomsprøve” for rigtige Gardehusarer, dem med en regimentsfødselsdag den 10. februar 1762. Man skulle nemlig passere broen OVER en af buerne og jeg skal hilse og sige, at der er langt ned (har jeg fået fortalt!). Det fortælles at en af ”manddomsprøve deltagerne” engang faldt i søvn øverst og måtte reddes ned af brandvæsenet:-( . Og det er ganske vist, da det stod i Næstved Tidende!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Lidt OT, det navnkundige blad Lokomotivets gamle redacteurs interesse for jernbaner startede faktisk her, da hans far havde en god gammeldags pølsevogn med "Statskontrollerede Pølser" og store røde egerhjul. Så pølser og Rampen var altså årsagen til den lille avis fra Næstved. Men det er jo en ganske anden historie;-) .

Et broikon over en jernbane forsvinder, Rampen i Næstved.

af UTJ, 21/6 2018, 17:31 (2129 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for orienteringen :-)

Der forsvinder ikke så få bygningsværker fra jernbanen i disse år. Værker som har sat sig i bevidstheden hos mange bliver afløst af "løsninger" som aldrig kommer på værkshøjdeniveau. Jo det lille lokomotivtidende har inspireret godt, især da det tog fat på DSB-vogne, som ikke rigtig interesserede folkene i signalposten........

Et broikon over en jernbane forsvinder, Rampen i Næstved.

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 21/6 2018, 19:27 (2129 dage siden) @ Steffen Dresler

Og hvem har "tusinde gange" som knægt sået på broen og betragtet livet på stationen på både nord- og sydsiden? - Det har jeg!

Jeg må indrømme, at det har været den grundlæggende inspiration til min interesse for tog og senere karriere ved jernbanen. – Fra mit barndomshjems stue- og køkkenvindue havde jeg udsigt til togene. – Fra stuevinduet kunne jeg se livet under broen (remisen og livet der. – Var jeg ikke tilfreds, gik jeg op ”på broen”, som jeg sagde til mine forældre, når jeg gik). Fra køkkenvinduet kunne jeg se indkørselssignalerne (armsignaler) fra både Præstøbanen og Sydbanen. – ”Lige pludselig” var indkørselssignalet fra Præstøbanen væk …..

Det værste jeg tror jeg kan huske fra en af mine ”ekspeditioner” på Rampen var, at jeg sammen med en skolekammerat en dag med sne var med til at lade en snebold falde ned i udstødningen på en MY-er (der ikke havde rilleudstødning), som kørte mod Vordingborg. – Jeg tror, vi ramte plet, for han antyder derefter, at toget snart går i stå! – Hans far var lokomotivfører …..

Den anførte påstand om manddomsprøve vil jeg ikke betvivle. – Jeg husker også, at der i noget, der ligner ”lidt over hovedhøjde” i en periode var udlagt en form for pigtråd for at undgå utilsigtet færdsel over buerne.

Minderne har man lov at ha’. – Nu har jeg minderne om mere end 47 års god ansættelse ved jernbanen i bagagen! – Jeg gælder mig fortsat over at gå på arbejde.

Et broikon over en jernbane forsvinder, Rampen i Næstved.

af Niels Munch, 22/6 2018, 15:12 (2128 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: Lidt OT, det navnkundige blad Lokomotivets gamle redacteurs interesse for jernbaner startede faktisk her, da hans far havde en god gammeldags pølsevogn med "Statskontrollerede Pølser" og store røde egerhjul. Så pølser og Rampen var altså årsagen til den lille avis fra Næstved. Men det er jo en ganske anden historie;-) .


Det har sikkert været en vogn af denne type:

[image]Samlermuseet Thorsvang 29.03.2014 (nm).

Store røde egerhjul og "Statskontrol" med kongekrone.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak