På sporet mod Funder

af kbayer, torsdag 12. juli, 2018, 22:00 (131 dage siden)

Jeg satser på, at I bærer over med mig, når jeg igen tager jer med en tur ad skinner uden tog. Og jeg skal også nok undlade at gentage alle mine tidligere fotoserier her i Forum, men efter "renovering" af skanningsresultaterne vil jeg dog alligevel gerne lægge en række af mine fotos op igen. Den 23/4 1976 spadserede jeg fra viadukten - på den skæve bane - over Silkeborg-Herningbanen og ned til Funder station. Den tur vil jeg gerne tage igen. Denne gang i 2 dele.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

På sporet mod Funder

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, torsdag 12. juli, 2018, 22:30 (131 dage siden) @ kbayer

[image]


Tak for billederne, Kai :-)
Med min lidt obskure sideinteresse in mente, synes jeg, at dette billede er virkelig kræs :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

På sporet mod Funder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 13. juli, 2018, 00:09 (131 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

Tak for billederne, Kai :-)
Med min lidt obskure sideinteresse in mente, synes jeg, at dette billede er virkelig kræs :-D


Det er helt bestemt kræs! Og det er faktisk lidt af en sjældenhed: Mellem Christianshede og Funder var der kun 3 overkørsler og 2 overgange. Pudsigt nok lå der kun en enkelt overkørsel (106) - tæt på Christianshede - på det lange stykke mellem Christianshede og broen over Silkeborg-Herningbanen. De to andre overkørsler (107 og 108) og de to overgange lå på det korte stykke mellem broen over Silkeborg-Herningbanen og Funder station. Overkørslen på billedet er overkørsel 107, der i henhold til ejendomskortet var en privat overkørsel.

Jeg tror, "overkørslen stadig er i brug" - forstået på den måde, at vejen på billedet er eneste adgang til ejendommen Harbovad 19, der tidligere havde forbindelse med omverdenen både mod øst og vest men nu kun mod vest.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

På sporet mod Funder

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 13. juli, 2018, 10:55 (131 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Tak for billederne, Kai :-)
Med min lidt obskure sideinteresse in mente, synes jeg, at dette billede er virkelig kræs :-D

Det er helt bestemt kræs! Og det er faktisk lidt af en sjældenhed: Mellem Christianshede og Funder var der kun 3 overkørsler og 2 overgange. Pudsigt nok lå der kun en enkelt overkørsel (106) - tæt på Christianshede - på det lange stykke mellem Christianshede og broen over Silkeborg-Herningbanen. De to andre overkørsler (107 og 108) og de to overgange lå på det korte stykke mellem broen over Silkeborg-Herningbanen og Funder station. Overkørslen på billedet er overkørsel 107, der i henhold til ejendomskortet var en privat overkørsel.

Jeg tror, "overkørslen stadig er i brug" - forstået på den måde, at vejen på billedet er eneste adgang til ejendommen Harbovad 19, der tidligere havde forbindelse med omverdenen både mod øst og vest men nu kun mod vest.


Overkørslen er ganske rigtigt "stadigvæk i brug". Jeg var forbi stedet i juni 2017, her stod der stadig skinnestolpe med overkørselsnummeret på sit lille skilt. Nummeret på skiltet er dog meget utydeligt. Mener jeg har billeder af i hvert fald skiltet blandt mine billeder, vil lige tjekke senere i dag.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

På sporet mod Funder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 13. juli, 2018, 11:15 (131 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

Tak for billederne, Kai :-)
Med min lidt obskure sideinteresse in mente, synes jeg, at dette billede er virkelig kræs :-D

Det er helt bestemt kræs! Og det er faktisk lidt af en sjældenhed: Mellem Christianshede og Funder var der kun 3 overkørsler og 2 overgange. Pudsigt nok lå der kun en enkelt overkørsel (106) - tæt på Christianshede - på det lange stykke mellem Christianshede og broen over Silkeborg-Herningbanen. De to andre overkørsler (107 og 108) og de to overgange lå på det korte stykke mellem broen over Silkeborg-Herningbanen og Funder station. Overkørslen på billedet er overkørsel 107, der i henhold til ejendomskortet var en privat overkørsel.

Jeg tror, "overkørslen stadig er i brug" - forstået på den måde, at vejen på billedet er eneste adgang til ejendommen Harbovad 19, der tidligere havde forbindelse med omverdenen både mod øst og vest men nu kun mod vest.

Overkørslen er ganske rigtigt "stadigvæk i brug". Jeg var forbi stedet i juni 2017, her stod der stadig skinnestolpe med overkørselsnummeret på sit lille skilt. Nummeret på skiltet er dog meget utydeligt. Mener jeg har billeder af i hvert fald skiltet blandt mine billeder, vil lige tjekke senere i dag.


Jeg kan bidrage med dette lidt dårlige billede fotograferet med en mobiltelefon 29. juli 2011 og set i modsat retning.

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

På sporet mod Funder

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, fredag 13. juli, 2018, 14:38 (130 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

Tak for billederne, Kai :-)
Med min lidt obskure sideinteresse in mente, synes jeg, at dette billede er virkelig kræs :-D

Det er helt bestemt kræs! Og det er faktisk lidt af en sjældenhed: Mellem Christianshede og Funder var der kun 3 overkørsler og 2 overgange. Pudsigt nok lå der kun en enkelt overkørsel (106) - tæt på Christianshede - på det lange stykke mellem Christianshede og broen over Silkeborg-Herningbanen. De to andre overkørsler (107 og 108) og de to overgange lå på det korte stykke mellem broen over Silkeborg-Herningbanen og Funder station. Overkørslen på billedet er overkørsel 107, der i henhold til ejendomskortet var en privat overkørsel.

Jeg tror, "overkørslen stadig er i brug" - forstået på den måde, at vejen på billedet er eneste adgang til ejendommen Harbovad 19, der tidligere havde forbindelse med omverdenen både mod øst og vest men nu kun mod vest.

Overkørslen er ganske rigtigt "stadigvæk i brug". Jeg var forbi stedet i juni 2017, her stod der stadig skinnestolpe med overkørselsnummeret på sit lille skilt. Nummeret på skiltet er dog meget utydeligt. Mener jeg har billeder af i hvert fald skiltet blandt mine billeder, vil lige tjekke senere i dag.


Så kom man hjem til billederne ;-)
Desværre har jeg kun et billede af skiltet med overkørselsnummeret, men det siger så godt nok 108, eller sådan tyder jeg det.

[image]Skilt med overkørselsnummer ved overkørsel 108, 21. juni 2017 (©thr)

Overkørslen længere inde mod Funder har jeg arkiveret som nummer 109. Nummerskiltet er meget utydelig.

[image]Resterne af overkørsel 109 ?? Set fra syd, 21. juni 2017 (©thr)

[image]Skilt med meget utydeligt overkørselsnummer ved overkørsel 109, 21. juni 2017 (©thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Nummerering af overkørsler Christianshede-Funder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 13. juli, 2018, 22:03 (130 dage siden) @ T. Rithmester

[image]


Kære Thomas

Tak for billedet. Det er altid interessant med en omgang jernbanehistorisk grundforskning. Jeg er enig med dig: Det ser ud som om, der står 108 på dit billede.

Mit udgangspunkt er følgende:

[image]Uddrag af længdeprofil 1949 med "enkelte rettelser august 1975". Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvis den skal tages for pålydende, må det være overkørsel 107. Så enten er længdeprofilen forkert eller også er der en fejl ved skiltet ude i landskabet. Men det er jo også set før.

Bedste hilsner

Thomas

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Nummerering af overkørsler Christianshede-Funder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 13. juli, 2018, 22:32 (130 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kære Thomas

Tak for billedet. Det er altid interessant med en omgang jernbanehistorisk grundforskning. Jeg er enig med dig: Det ser ud som om, der står 108 på dit billede.

Mit udgangspunkt er følgende:

[image]Uddrag af længdeprofil 1949 med "enkelte rettelser august 1975". Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvis den skal tages for pålydende, må det være overkørsel 107. Så enten er længdeprofilen forkert eller også er der en fejl ved skiltet ude i landskabet. Men det er jo også set før.


Her har vi de to ejendomskort, der tilsammen dækker strækningen fra broen over strækningen Silkeborg-Herning til Funder. Som normalt for ejendomskort er overkørslernes numre ikke anført. Vi får dog et overblik over overkørslernes antal og placering. Klik på ejendomskortene for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]

[image]Ejendomskort Bramming-Funder plan 52 og 53. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Nummerering af overkørsler Christianshede-Funder

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 14. juli, 2018, 09:34 (130 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kære Thomas

Tak for billedet. Det er altid interessant med en omgang jernbanehistorisk grundforskning. Jeg er enig med dig: Det ser ud som om, der står 108 på dit billede.

Mit udgangspunkt er følgende:

[image]Uddrag af længdeprofil 1949 med "enkelte rettelser august 1975". Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvis den skal tages for pålydende, må det være overkørsel 107. Så enten er længdeprofilen forkert eller også er der en fejl ved skiltet ude i landskabet. Men det er jo også set før.


Så hælder jeg mest til at beskiltningen er forkert, desværre kan nummeret ved overkørslen jeg kalder 109 ikke tydes, det ville jo ellers have været en hjælp :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

Nummerering af overkørsler Christianshede-Funder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 14. juli, 2018, 11:00 (130 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

Kære Thomas

Tak for billedet. Det er altid interessant med en omgang jernbanehistorisk grundforskning. Jeg er enig med dig: Det ser ud som om, der står 108 på dit billede.

Mit udgangspunkt er følgende:

[image]Uddrag af længdeprofil 1949 med "enkelte rettelser august 1975". Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvis den skal tages for pålydende, må det være overkørsel 107. Så enten er længdeprofilen forkert eller også er der en fejl ved skiltet ude i landskabet. Men det er jo også set før.

Så hælder jeg mest til at beskiltningen er forkert, desværre kan nummeret ved overkørslen jeg kalder 109 ikke tydes, det ville jo ellers have været en hjælp :-)


Uddrag af "Sorte Anlægskort" 1923, rettet til 5. marts 1951:

[image]Klik på kortet for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Nummerering af overkørsler Christianshede-Funder

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, lørdag 14. juli, 2018, 21:32 (129 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Kære Thomas

Tak for billedet. Det er altid interessant med en omgang jernbanehistorisk grundforskning. Jeg er enig med dig: Det ser ud som om, der står 108 på dit billede.

Mit udgangspunkt er følgende:

[image]Uddrag af længdeprofil 1949 med "enkelte rettelser august 1975". Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Hvis den skal tages for pålydende, må det være overkørsel 107. Så enten er længdeprofilen forkert eller også er der en fejl ved skiltet ude i landskabet. Men det er jo også set før.

Så hælder jeg mest til at beskiltningen er forkert, desværre kan nummeret ved overkørslen jeg kalder 109 ikke tydes, det ville jo ellers have været en hjælp :-)

Uddrag af "Sorte Anlægskort" 1923, rettet til 5. marts 1951:

[image]Klik på kortet for højere opløsning. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.


Så må den ged siges at være barberet :-D Jeg må hellere få rettet mit arkiv til :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Avatar

På sporet mod Funder

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 13. juli, 2018, 08:33 (131 dage siden) @ kbayer

Dejlige billeder, tak :-) , og med et udødeligt udtryk "lige til modeljernbanen". Rampe og betonpiller og -dæk burde selv den mest fumlefingrede modelbygger snildt kunne fabrikere, og Peco fremstiller et sæt gitterdragere (LK-11), som med en lille forskel glimrende illuderer Funder-broens do.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

På sporet mod Funder

af Georg Schmidt, fredag 13. juli, 2018, 09:38 (131 dage siden) @ kbayer

Tak for dejlige billeder, kvitterer med lidt fra udflugten den 12/10 1975 med R 946 Fredericia-Herning-Skanderborg.

[image]


[image]


[image]


[image]


[image]


[image]

M v h
Georg

Avatar

På sporet mod Funder

af Ove Nygaard @, fredag 13. juli, 2018, 10:37 (131 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvor er vi nu? (Lille "anekdote" tidligere gengivet i Forum fra "nabostationen" Christianshede)
af Ove Nygaard , Fredericia, søndag 07. november, 2010, 06:08 (2805 dage siden) @ Niels Munch
Kære Niels.
Jeg er imponeret over din omfattende samling af foto´s med jernbanemotiver, og den gengivne samling med foto's fra "Diagonalbanens" - in casu Christianshede stations -"aktive" periode vækker stærke minder. Jeg har ikke andre "billeder", end de, et "langt liv i banernes tjeneste", efterlader i hjerne og hjerte - som du så rigtigt beskriver det i et tidligere indlæg: "Stor database, langsomt styresystem" .
Og jeg kan tilslutte mig Holgers gæt på, at der er tale om Christianshede station, men jeg ville ikke have gættet det uden denne hjælp. Jeg har nemlig afløst på stationen i dens "aktive" periode. I årene 1958 - 1963 rejste jeg Jylland/lidt Fyn "tynd" som afløser fra først Herning og senere fra Struer (hvor jeg optrådte som togleder i 8. trafiksektions sidste leveår). I februar 1959 blev jeg af "Store Søren", som styrede afløsningskorpset med fast hånd fra sit domicil i 2. distrikts personalekontor (?) i Århus, beordret til tjeneste i Christianshede under stationsmesterens sygemelding. Det varede godt og vel 1½ måned, og det blev en lang,langtid på denne "aktive" station. Der var "delt" tjeneste, ca 6-11 og 14-18, norm b 9 timer (norm b blev anvendt på tjenester, som blev anset for at være "mindre belastende"). "Fordelen" var, at man havde fri hver søndag, hvor stationen var ubetjent.
Og hvordan kan man så beskrive den "aktive" Christianshede station en frostklar februardag ANNO 1959?
Der var ikke bomme at betjene - det var en "lettelse" i arbejdssituationen, og derfor kunne stationen omstilles til "ubetjent". Der var ingen "faste" krydsninger, men brunkulstogene , der blev fremført af N-maskiner (togart N 960), til Midtkraft i Århus (og de tomme tog retur), som kørte to gange hver vej, krydsede et par gange om dagen i Christianshede med persontog. Og da brunkulstogene var tillyst som (faste) særtog, gav det lidt "underholdning" med underretning til togene i form af div. sikkerhedsmeldinger og hvide og grønne blanketter - "gamle banefolk" vil kunne nikke genkendende - og underretning til det krydsende persontog om sporændring til krydsningssporet, da de tunge brunkulstog (tog nr 5505 og 5509 o. s. v. mod Århus)helst skulle "køre igennem". De var iøvrigt for lange til at kunne rummes i krydsningssporet, så persontoget skulle under alle omstændigheder "komme først".
En enkelt "driftssituation" skabte iøvrigt en dag under min tjeneste en form for "travlhed", idet tog 5505 under igangsætning efter "stop" foran Christianshede sprængtes, så tog 510, der holdt i krydsningssporet, måtte "holdes tilbage", indtil vi havde fået "bagenden" af kultoget trukket væk fra strækningen. Kultogene havde togfører, som kunne rangere og koble til og fra, og min årgang blandt "trafikassistentpersonalet" havde også en ganske vist kort indøvelse ved rangering i elevtiden (min i Frederikshavn) og kunne i nødsfald "tage en kobling"!
Det var driftsmæssigt "en stille formiddag", for der skulle lukkes ned til ubetjent efter krydsningen (og til min pause kl. 11 - 14), så der var god tid til at afvikle situationen, inden "myldretiden" om eftermiddagen. Og hvad med rejsegarantien for passagererne i tog 510? Nej, sådan noget nymodens havde man ikke den gang. I stedet gik jeg iført min korrekte uniform - og røde bånd om kasketten - ind til togets passager, som var en ældre dame, som sad og blundede lidt i et hjørne af MO-vognens rygerafdeling og sagde, at der godt kunne gå lidt tid, inden toget kunne køre videre. "Det gør ikke noget", sagde den venlige dame, "for jeg skal ikke nå noget særligt". Og så sov hun videre. Lokomotiv- og togføreren, som dermed var "i flertal" i toget denne stille formiddag, havde heller ingen problemer, for toget havde et rigeligt ophold i Brande, hvor de iøvrigt skulle have pause. Den gang kunne man godt via trafiksektionen (Christianshede hørte under den fornemme 5. Trafiksektion i Århus) få tilladelse til at bevilge taxa i særlige tilfælde, men det slap jeg for. Der ville formentlig også være gået en rum tid, inden en taxa havde fundet vej til den øde station - det var jo før GPS-tidsalderen - og KRAK på nettet.
Men ellers havde stationen som alle andre rigtige landstationer på den tid alle de aktiviteter, som gjorde den til centrum i "bysamfundet": Billetsalg, postekspedition og telegrafstation (statstelegrafen), men der var ingen af disse aktiviteter, der "bragte sved på panden" (og derfor nævnte norm b og 9 timers tjenestetid). Et enkelt indgående telegram fra USA med en vigig besked til en modtager i stationens betjeningsområde, hvor "udbringning var betalt", bragte mig en dag i min middagspause til fods langt ud på landet for at finde adressaten. Det viste sig, at denne ikke fandtes på den opgivne adresse, hvorefter jeg meldte dette tilbage til "Telegrafen i Silkeborg", hvor damerne altid havde en meget "bestemt" stemme, så man skulle være sikker i sin sag, når man vovede at henvende sig!
Da den sygemeldte stationsmester en fredag først i marts 1959 vendte hjem med toget fra lægebesøg i Silkeborg og fortalte, at han var raskmeldt fra mandag, sørgede jeg for at underrette "Store Søren" i Århus om, at jeg kunne afslutte min afløsning på Christianshede station. "De må holde fri søndag, sagde han". Tak, sagde jeg, og forlod lørdag aften stationen i en taxa, som jeg havde tilkaldt i god tid, og som fandt vej til stationen i aftenmørket. Udstationeringsgodtgørelsen var jo også til den slags udgifter.

På sporet mod Funder

af henho @, Ringkøbing, fredag 13. juli, 2018, 21:04 (130 dage siden) @ Ove Nygaard

Tak for en dejlig beskrivelse af livet på en af de mere 'stille' landstationer :-)

Som sædvanlig fortæller du levende - og tak for det.

Du burde samle dine mange beretninger og beskrivlser i en bog udgivelse (eller endelig fortsætte med fortællinger her i herreværelset) :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

På sporet mod Funder

af kbayer, fredag 13. juli, 2018, 22:47 (130 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Ove

Dejligt at læse din beretning om arbejdet på Christianshede station dengang. Du nævner, at Niels har mange fotos fra den skæve bane. Er de tilgængelige et eller andet sted? Jeg savner stationsfotos fra dengang, og håber at der findes flere :-)

På sporet mod Funder

af Niels Munch @, lørdag 14. juli, 2018, 07:35 (130 dage siden) @ kbayer

Hej Kai,

Ove's oprindelige indlæg var bl.a. et svar på et lille indlæg fra mig, hvori jeg havde lagt nogle links til fotos fra den skæve bane.

Desværre har jeg ikke selv fotograferet langs den bane; det var jo ikke en privatbane ;-) .

Det forhindrer mig imidlertid på ingen måde i at nyde dine gode fotos!

M.v.h.
Niels

På sporet mod Funder

af Poul Andersen, fredag 13. juli, 2018, 11:31 (131 dage siden) @ Georg Schmidt

Og så må vi hellere få et billede med tog på "den skæve bane".
DJK´s udflugt i 1967 med H 798.
Fredericia - Vejle - Brande - Silkeborg - Skanderborg - Århus.

[image]

Mvh.
Poul.

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Steffen Dresler @, fredag 13. juli, 2018, 15:08 (130 dage siden) @ Poul Andersen

[image]
Foto: Steffen Dresler

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 13. juli, 2018, 18:02 (130 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
Foto: Steffen Dresler

Skønhed som De ikke aner, findes langs de private baner

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Poul Andersen, fredag 13. juli, 2018, 19:03 (130 dage siden) @ Michael Deichmann

Det skal her ændres til: Skønhed de ikke aner, findes også på statens baner :-D

mvh.
Poul.

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af esni @, fredag 13. juli, 2018, 20:09 (130 dage siden) @ Poul Andersen

Det skal her ændres til: Skønhed de ikke aner, findes også på statens baner :-D

mvh.
Poul.

Skønheder de ikke aner, findes på de tabte baner :-D

Avatar

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 13. juli, 2018, 21:58 (130 dage siden) @ Poul Andersen

Det skal her ændres til: Skønhed de ikke aner, findes også på statens baner :-D

Eller måske bare:

"Skønhed de ikke aner, findes langs de danske baner!"

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Ronold @, lørdag 14. juli, 2018, 14:14 (129 dage siden) @ Steffen Dresler

Må jeg som uindviet spørge, hvad betyder Lfb?
Hilsen Knut

Avatar

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, lørdag 14. juli, 2018, 14:35 (129 dage siden) @ Ronold

Må jeg som uindviet spørge, hvad betyder Lfb?
Hilsen Knut

Lokomotivfyrbøder.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden

af Ronold @, lørdag 14. juli, 2018, 14:43 (129 dage siden) @ Michael Deichmann

Mange tak for det afklarende svar.
Hilsen Knut

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Steffen Dresler @, lørdag 14. juli, 2018, 17:54 (129 dage siden) @ Ronold

Kære Knut

Som årsag til misæren undskyld for at have anvendt "nørde forkortelser". Rettelig burde jeg jo have skrevet "Lokomotivfyrbøder siden (Lfb)".

Når man beskæftiger sig med specielle emner falder man ofte i og bruger de dengang autoriserede forkortelser, især hvis man kommunikere med ligesindede. Ok i dette tilfælde, men ikke ok på denne og lignende sider. Jeg glemmer det, også når man bruger statsbanernes telegrafforkortelser for byer/stationer, f.eks. København (Kh), Næstved (Næ) etc. Men det er altså ikke (for min part) for at være "karl smart", men glemsomhed.

Når den smutter næste gang lidt herunder:

- Lokomotivfører (Lkf)
- Togfører (Tgf)
- Centralværksted (CvK)
- Maskindepot (Mdt) etc.

Nu skal jeg nok lade være, men i min sidste funktion SKULLE en melding skrives i forkortelser, alle der skulle vide forstod, uforstående volapyk.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler


NB: Så i sidste uge, at nu er "det offentlige" begyndt at anvende forkorteler på bl.a. motorvejsskilte, bl.a. er Fredericia skrevet med en forkortelse. Det har været normalen i England, hvor bl.a. byer forkortes: Manchester = M´ch.

Avatar

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 14. juli, 2018, 18:13 (129 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Knut

Som årsag til misæren undskyld for at have anvendt "nørde forkortelser". Rettelig burde jeg jo have skrevet "Lokomotivfyrbøder siden (Lfb)".

Når man beskæftiger sig med specielle emner falder man ofte i og bruger de dengang autoriserede forkortelser, især hvis man kommunikere med ligesindede. Ok i dette tilfælde, men ikke ok på denne og lignende sider. Jeg glemmer det, også når man bruger statsbanernes telegrafforkortelser for byer/stationer, f.eks. København (Kh), Næstved (Næ) etc. Men det er altså ikke (for min part) for at være "karl smart", men glemsomhed.

Når den smutter næste gang lidt herunder:

- Lokomotivfører (Lkf)
- Togfører (Tgf)
- Centralværksted (CvK)
- Maskindepot (Mdt) etc.

Nu skal jeg nok lade være, men i min sidste funktion SKULLE en melding skrives i forkortelser, alle der skulle vide forstod, uforstående volapyk.


Med venlig hilsen
Steffen Dresler


NB: Så i sidste uge, at nu er "det offentlige" begyndt at anvende forkorteler på bl.a. motorvejsskilte, bl.a. er Fredericia skrevet med en forkortelse. Det har været normalen i England, hvor bl.a. byer forkortes: Manchester = M´ch.

Hvis man vil kokkettere med at bruge jernbaneforkortelser i sin kommunikation, så bør man gøre det rigtigt. Stillingsbetegnelser og titler (ekskl. kongehuset) skrives siden retskrivningsreformen i 1948 med lille begyndelsesbogstav og stednavne med stort. Det samme gælder deres forkortelser. Forkortelsen 'Lfb' for 'lokomotivfyrbøder' brugt i en sætning er derfor forkert.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Steffen Dresler @, lørdag 14. juli, 2018, 18:55 (129 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære MFL

Husk nu at dette er det historiske forum, så alt efter retskrivningsreformen er yt;-) ;-) ;-)

Med sædvanlig venlig hilsen

Steffen Dresler

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Niels Munch @, lørdag 14. juli, 2018, 20:09 (129 dage siden) @ Steffen Dresler

Husk nu at dette er det historiske forum, så alt efter retskrivningsreformen er yt;-) ;-) ;-)


Hej Steff,

Skal vi så nu skrive alle Navneord med stort?

MvH
Niels

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Steffen Dresler @, lørdag 14. juli, 2018, 21:43 (129 dage siden) @ Niels Munch

Ved herved at besvare og tilbagesende den med den ærede Skribents Spørgsmaal vedr. om Navneords 1. Begyndelsesbogstav skal staves med Versal, skal man tillade sig at foreslaa og til foreløbig Underretning med Henvisning til den ærede Hr. M.F.L.´s tidligere Svarskrivelse, ja!
I øvrigt har man bragt i Erfaring, at denne Regel ikke altid efterleves ved Fremstilling af skriftlige Skrivelser.

Deres hengivne

Steffen Dresler

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Oversmeden, søndag 15. juli, 2018, 01:25 (129 dage siden) @ Steffen Dresler

Ved herved at besvare og tilbagesende den med den ærede Skribents Spørgsmaal vedr. om Navneords 1. Begyndelsesbogstav skal staves med Versal, skal man tillade sig at foreslaa og til foreløbig Underretning med Henvisning til den ærede Hr. M.F.L.´s tidligere Svarskrivelse, ja!
I øvrigt har man bragt i Erfaring, at denne Regel ikke altid efterleves ved Fremstilling af skriftlige Skrivelser.

Idet man hermed kvittere for modtagelsen af deres skrivelse, skal man hermed ikke udlade at meddele, at du vidst har læst lidt vel rigeligt mange krøllede breve.
Med alt det jeg efterhånden har pløjet mig igennem fra DSBs side, så er ovenstående som taget ud af en rutineskrivelse/korrespondance fra engang mellem slut-20'erne og midt-70'erne....

OT, set fra Lfb siden, min afslutning.

af Steffen Dresler @, søndag 15. juli, 2018, 13:18 (128 dage siden) @ Oversmeden

Go´eftermiddag

Lige for min part at afslutte OT vedr. Funder og forkortelser, er jeg blevet retledet af en pensioneret RIGTIG damplokomotivfører.

En fyrbøders DSB forkortelse var Lkfb (og ikke Lfb som jeg fik skrevet) og med stort begyndelsesbogstav (versal)! Lokomotivfører var ganske rigtigt Lkf.

Tja, man lærer hver dag og tak til min lokomotivfører for rettelsen:-) :-) .

Med venlig hilsen til alle

Steffen Dresler

NB: Med alle de bestemmelser, ordrer, reglementer, forordninger mv., der var nødvendige i etaten i sin tid, MÅ der da også have været et og andet om forkortelser. Er der nogen af læserne der kender til et sådanne værk?

Avatar

Forkortelse for lokomotivfyrbøder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 15. juli, 2018, 14:19 (128 dage siden) @ Steffen Dresler

En fyrbøders DSB forkortelse var Lkfb (og ikke Lfb som jeg fik skrevet) og med stort begyndelsesbogstav (versal)! Lokomotivfører var ganske rigtigt Lkf


I henhold til ordresamlingen serie A, side 266-II, rettelsesblad 848, gyldig fra 1. januar 1960, var forkortelsen for lokomotivfyrbøder lkbf (med små bogstaver). Kan ses her:

http://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-ordresamlingen/DSB-Ordresamlingen-Serie-A-Organisa...

I henhold til ordresamlingen serie A, side 266-V, rettelsesblad 1085, gyldig fra 1. februar 1966, var forkortelsen for lokomotivfyrbøder lkfb (med små bogstaver).

Hvornår "fejlen" blev opdaget, ved jeg ikke. Men det må være sket før 1. februar 1966, for der er ingen streg i margin i rettelsesblad 1085.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Forkortelse for lokomotivfyrbøder

af Steffen Dresler @, søndag 15. juli, 2018, 15:30 (128 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Ja, hvordan skal vi dødelige kunne skrive og forstå korrekt, hvis ikke selv etaten kan;-) ;-)
Hvis jeg skal forstå ret, er det en forkortelse i en sætning (efter retskrivningsreformen som MFL henviser til), da forkortelsen i en sætning jo vil starte med stort bogstav med mindre man starter en sætning med at skrive fuldt ud og med forkortelsen i ().
Nå, nok om alt det insektformering, tak for henvisningen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Forkortelse for lokomotivfyrbøder

af Skjold, søndag 15. juli, 2018, 19:27 (128 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke vi skal tilbage til 1956?

I Danske Statsbaners blad, 13. årgang nr. 7, 10. januar 1956 (Vingehjulet) står bl.a.:

»Der er nu af det af undervisningsministeriet oprettede Dansk Sprognævn udgivet en ny retskrivningsordbog, hvori der er taget hensyn til de ændringer, som undervisningsministeriets bekendtgørelse af 22. marts 1948 om ændring i retskrivningen samt bekendtgørelse af 8. februar 1955 om å'ets plads i alfabetet har medført. Endvidere er der foretaget mindre væsentlige ændringer, hvorved nogle ords skrivemåde er kommet i overensstemmelse med, hvad der er almindelig praksis.

Allerede på grundlag af bekendtgørelsen fra 1948 (optrykt i Medd. fra Generaldirektoratet nr. 314/1948) blev der i Vingehjulet nr. 24 af 25. sept. 1948 fastsat visse foreløbige retningslinjer, navnlig med hensyn til anvendelsen af store og små begyndelsesbogstaver i ord og udtryk, som vi ofte anvender i vort daglige arbejde ved jernbanerne. Da det imidlertid af de i den nye retskrivningsordbog indeholdte mere detaljerede regler for retskrivningen fremgår, at visse af disse ord og udtryk bør skrives med lille i stedet for med stort begyndelsesbogstav (og omvendt), har man anset det for rigtigst at foretage en kortfattet gennemgang af de nye regler og herunder nævne i hvert fald de jernbaneudtryk, for hvilke skrivemåden ændres.

Som hovedregel gælder, står der i retskrivningsvejledningens §7, at alle ord - herunder navneord - skrives med lille begyndelsesbog stav...«

Herefter bliver en række undtagelser gennemgået.

Venlig hilsen Skjold Christensen

OT Forkortelse for Åbenrå

af esni @, søndag 15. juli, 2018, 21:55 (128 dage siden) @ Skjold

DSB, P&T og telefonselskaberne bruge i stor udstrækning samme forkortelser for byer

I televerdenen var(/er?) Åbenrå forkortet Åa

Var denne pudsige forkortelse også i brug ved banerne (og P&T)

OT Forkortelse for Åbenrå

af Oversmeden, mandag 16. juli, 2018, 05:00 (128 dage siden) @ esni

Var denne pudsige forkortelse også i brug ved banerne (og P&T)

Efter 1920 brugte DSB den forkortelse. Hvad P&T gjorde aner jeg ikke.

OT Forkortelse for Åbenrå

af esni @, mandag 16. juli, 2018, 07:22 (128 dage siden) @ Oversmeden

Var denne pudsige forkortelse også i brug ved banerne (og P&T)

Efter 1920 brugte DSB den forkortelse. Hvad P&T gjorde aner jeg ikke.

Det pudsige er jo kombinationen med bolle-å (indført 1948), svarende til stavemåden Åbenraa

Avatar

OT Forkortelse for Åbenrå

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 16. juli, 2018, 08:09 (128 dage siden) @ esni

Var denne pudsige forkortelse også i brug ved banerne (og P&T)

Efter 1920 brugte DSB den forkortelse. Hvad P&T gjorde aner jeg ikke.

Det pudsige er jo kombinationen med bolle-å (indført 1948), svarende til stavemåden Åbenraa

Bolle-å'et har været kendt og brugt i Danmark siden i hvert fald slutningen af 1800-tallet, blot ikke i den officielle retskrivning. Forkortelsen Åa skyldes ikke mindst, at alle de øvrige mulige bogstavkombinationer på to bogstaver var i brug. En anden 'sær' forkortelse fra den tid er Dæ = Videbæk.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

OT Forkortelse for Åbenrå

af esni @, mandag 16. juli, 2018, 09:38 (128 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg takker mange gange til Jer der fulgte min OT - det afslutter hermed ca 30 års undren

OT Forkortelse for Åbenrå

af Flemming Jakielski @, Rødovre, mandag 16. juli, 2018, 09:50 (128 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Var denne pudsige forkortelse også i brug ved banerne (og P&T)

Efter 1920 brugte DSB den forkortelse. Hvad P&T gjorde aner jeg ikke.

Det pudsige er jo kombinationen med bolle-å (indført 1948), svarende til stavemåden Åbenraa


Bolle-å'et har været kendt og brugt i Danmark siden i hvert fald slutningen af 1800-tallet, blot ikke i den officielle retskrivning. Forkortelsen Åa skyldes ikke mindst, at alle de øvrige mulige bogstavkombinationer på to bogstaver var i brug. En anden 'sær' forkortelse fra den tid er Dæ = Videbæk.


Så kan du lige se på Vipperød, Pe , når vi nu er ved de "skæve" forkortelser.

Eller tag Syvstjernen. Det var Yvt. Den er godt nok nyere fra 1948

Vi kan nok finde adskillige andre. Hvad med Enghave ? Av.

Flemming J

OT, set fra Lfb siden, min afslutning.

af Georg Schmidt, mandag 16. juli, 2018, 16:13 (127 dage siden) @ Steffen Dresler

Kørselsfordelingen i 2. distrikt gik fra lfb til lkfb pr. 2/6 1957.

M v h
Georg

Avatar

På sporet mod Funder og sådan så det ud fra Lfb siden, OT

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 14. juli, 2018, 20:40 (129 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Der gør jeg skam også. Hidtil har alle billederne i tråden været fra efter 1948, så min indvending er skam valid nok. ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

På sporet mod Funder

af model65 @, København Ø, fredag 13. juli, 2018, 20:05 (130 dage siden) @ Georg Schmidt

Der er en ting jeg altid tænker på når jeg ser denne herlige bro:
Den asymmetriske placering af sporet under broen.
Var der tænkt på dobbeltspor mellem Silkeborg og Herning da broen blev bygget?

--
Hilsen Peter

På sporet mod Funder

af Svend Aage @, Aarhus, lørdag 14. juli, 2018, 14:02 (129 dage siden) @ model65

Der er snarere tale om et eksempel på "rettidig omhu" - før det udtryk blev en del af sproget. Man havde drømme om dobbeltspor mange steder i landet.

I forbindelse med anlægget af banestykket Brande-Silkeborg eksproprierede man et areal til et yderligere spor mellem Silkeborg st og Funder st. BDK ejer fortsat arealet! Om hensigten var at etablere dobbeltspor Silkeborg-Herning med afgrening mod Brande i Funder, eller at lade de to enkeltsporede baner krydse ude af niveau for så at forløbe parallelt til Silkeborg har jeg aldrig kunnet finde ud af. Det vil Thomas måske afdække på et tidspunkt.

Svend Aage

Avatar

På sporet mod Funder

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, lørdag 14. juli, 2018, 19:33 (129 dage siden) @ Svend Aage

Der er snarere tale om et eksempel på "rettidig omhu" - før det udtryk blev en del af sproget. Man havde drømme om dobbeltspor mange steder i landet.

I forbindelse med anlægget af banestykket Brande-Silkeborg eksproprierede man et areal til et yderligere spor mellem Silkeborg st og Funder st. BDK ejer fortsat arealet! Om hensigten var at etablere dobbeltspor Silkeborg-Herning med afgrening mod Brande i Funder, eller at lade de to enkeltsporede baner krydse ude af niveau for så at forløbe parallelt til Silkeborg har jeg aldrig kunnet finde ud af. Det vil Thomas måske afdække på et tidspunkt.

Svend Aage

Udover eventuelt fremtidigt dobbeltspor kunne forklaringen på den ekstra brede bro også være at Funder å krydser under Silkeborg-Herning banen samme sted. Se dette Sylvest Jensen luftfoto fra Det Kongelige Bibliotek.

Mvh Jørgen

På sporet mod Funder

af Georg Schmidt, lørdag 14. juli, 2018, 20:30 (129 dage siden) @ Jørgen Schwartz

[image]
Fik desværre ikke hele åen med, jeg skulle jo også have dem oppe på broen.:-D MHVJ passerer 8/5 1971.

[image]

M v h
Georg

Avatar

Jernbaneoverføring Funder-Brande over Funder-Herning

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, lørdag 14. juli, 2018, 20:29 (129 dage siden) @ model65
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, lørdag 14. juli, 2018, 21:10

Der er en ting jeg altid tænker på når jeg ser denne herlige bro:
Den asymmetriske placering af sporet under broen.
Var der tænkt på dobbeltspor mellem Silkeborg og Herning da broen blev bygget?


Ja, det var der. Jeg har muligvis affotograferet sagsakter om broen - men de ligger i givet fald i den usorterede del af mit arkiv.

Til gengæld findes om broen følgende i en artikel gengivet i Ingeniøren 5. maj 1917 side 228. Artiklen er forfattet af baneingeniør R. Hiort-Lorenzen:


[image]


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

På sporet mod Funder

af UTJ, søndag 15. juli, 2018, 04:02 (129 dage siden) @ model65

Der er en ting jeg altid tænker på når jeg ser denne herlige bro:
Den asymmetriske placering af sporet under broen.
Var der tænkt på dobbeltspor mellem Silkeborg og Herning da broen blev bygget?

.
Alle (stort set alle) statsbaneanlæg omkring 1. verdenskrig og frem blev projekteret og bygget med mulighed for dobbeltspor: Skjern-Videbæk, Bramminge-Funder, Hillerød-Frederikssund-Hvalsø-Ringsted, den projekterede Vigerslev-Køgebane osv. På dette tidspunkt var man blandt andet ved at ombygge den fynske hovedbane som i store træk betød nybygning af det meste.

N-lok på sporet mod Funder?

af Muncken, søndag 15. juli, 2018, 09:49 (129 dage siden) @ kbayer

Hej kbayer.

Tak for de flotte billeder.

Har studeret lidt omkring kultog i efterhånden nogle år, især fra 1954 til 1971 har der jo kørt ret store transporter henover denne bro.
I begyndelsen med N-mask og Pj-vogne, senere med MX og E-vogne. Jeg har i min samling billeder af disse for tiden ret særlige "bloktog" både på Funder og Christianshede stationer. Jeg har dog aldrig set et billede af en N-maskine på den bro. Er der nogle der kender til et sådan et motiv og hvor vi kunne være heldig at se det? Det må have set ret imponerende ud, dog med tomt tog opad stigningen.

Mvh Torben Munck

N-lok på sporet mod Funder?

af kbayer, søndag 15. juli, 2018, 20:58 (128 dage siden) @ Muncken

Hej Torben
Jeg er nysgerrig - må vi se nogle af dine fotos?

N-lok på sporet mod Funder?

af Muncken, søndag 15. juli, 2018, 22:30 (128 dage siden) @ kbayer
redigeret af Tommy Nilsson, mandag 16. juli, 2018, 10:33

Hej Kbayer.

Desværre gør min ringe alder på 34 år at mit arkiv er "lånt" bla på nettet og i litteraturen, det gør at jeg ikke kan tillade mig at vise det her. Så må i kigge forbi og få en kop kaffe :-)

Jeg er yderst taknemmelig for at i viser jeres billeder fra den tid jeg prøver at eftergøre i 1:87, dine billeder har også bidraget i denne sammenhæng.
Jeg har fx bygget en fri fortolkning af læssesporet til brunkul i Søby. Kan ses her: Søby Læssespor
Er i en forening der laver træf med tidstypiske temaer, har lavet nogle film derfra her på min kanal.
Denne med DSB Damp: Damptræf 1:87

Men tilbage til emnet: Der må jo være nogle der har mødt sådan et kultog i nærheden af den bro og har fået taget et billede af det, tror i ikke også?

Mvh Torben Munck

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen