Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Johnny, 13/7 2018, 23:19 (2104 dage siden)

Den här länken visar MZ 1416 med ilgodstog 2082 med tre Interfrigovagnar vid Hasselager 1971. Vad var det för last i vagnarna? Fisk från Skagen till København eller till Tyskland? Hämtade DSB fiskvagnarna i Skagen eller körde Skagensbanen dem till Frederikshavn?

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Georg Schmidt, 14/7 2018, 00:53 (2104 dage siden) @ Johnny

Vognene er rutevogne med kølevarer fra FDB's fabrikker i Viby Jylland til afdelingerne i Glostrup eller Vordingborg. Vognene kunne ved middagstid ses i HHJ-persontogene fra Viby J (HHJ) til Aarhus H, hvor de blev optaget af ankomne MZ af Nordpilen tog 331. Derefter med MZ til afgangsristen på rangerbanegården hvor resten af 2082 var oprangeret. Afgang sydpå klokken 15.00 mod Nyborg med kun stop i Vejle og over med senest færge 88.

[image]
En YM med 2 rutevogne fra VibyJ på vej mod Aarhus H.

[image]
Her MZ 1409 passerer post 1 på vej sydpå med 2082 eller 7552 fra K 74.

M v h
Georg

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Johnny, 14/7 2018, 21:35 (2103 dage siden) @ Georg Schmidt

Vognene er rutevogne med kølevarer fra FDB's fabrikker i Viby Jylland til afdelingerne i Glostrup eller Vordingborg. Vognene kunne ved middagstid ses i HHJ-persontogene fra Viby J (HHJ) til Aarhus H, hvor de blev optaget af ankomne MZ af Nordpilen tog 331. Derefter med MZ til afgangsristen på rangerbanegården hvor resten af 2082 var oprangeret. Afgang sydpå klokken 15.00 mod Nyborg med kun stop i Vejle og over med senest færge 88.

[image]
En YM med 2 rutevogne fra VibyJ på vej mod Aarhus H.

[image]
Her MZ 1409 passerer post 1 på vej sydpå med 2082 eller 7552 fra K 74.

M v h
Georg

Tack Georg.

Hur transporterades fisk från Skagen till København? Jag har sett någon reklam för en gemensam service mellan SB och DSB för hurtig fisktransport. Idag har väl lastbilarna tagit över.

Avatar

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/7 2018, 21:42 (2103 dage siden) @ Johnny

Vognene er rutevogne med kølevarer fra FDB's fabrikker i Viby Jylland til afdelingerne i Glostrup eller Vordingborg. Vognene kunne ved middagstid ses i HHJ-persontogene fra Viby J (HHJ) til Aarhus H, hvor de blev optaget af ankomne MZ af Nordpilen tog 331. Derefter med MZ til afgangsristen på rangerbanegården hvor resten af 2082 var oprangeret. Afgang sydpå klokken 15.00 mod Nyborg med kun stop i Vejle og over med senest færge 88.

[image]
En YM med 2 rutevogne fra VibyJ på vej mod Aarhus H.

[image]
Her MZ 1409 passerer post 1 på vej sydpå med 2082 eller 7552 fra K 74.

M v h
Georg


Tack Georg.

Hur transporterades fisk från Skagen till København? Jag har sett någon reklam för en gemensam service mellan SB och DSB för hurtig fisktransport. Idag har väl lastbilarna tagit över.


I et eller andet nummer af Vingehjulet findes der en artikel om at DSB (i samarbejde med SB?) indsætter lastbil Skagen-København for transport af fisk?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Johnny, 14/7 2018, 23:42 (2103 dage siden) @ Georg Schmidt

Jag ser en Carlsbergvagn i tåget. Hade de last mot København? Tomma flaskor eller annat gods?

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Oversmeden, 15/7 2018, 01:03 (2103 dage siden) @ Johnny

Jag ser en Carlsbergvagn i tåget. Hade de last mot København? Tomma flaskor eller annat gods?

Umiddelbart vil jeg gætte på en tom vogn da Carlsbergs bryggeri ligger i København. Der kunne være tomme flasker med - det kniber mig lidt at huske hvornår pantsystemet blev indført.

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 15/7 2018, 15:46 (2102 dage siden) @ Oversmeden

Umiddelbart vil jeg gætte på en tom vogn da Carlsbergs bryggeri ligger i København. Der kunne være tomme flasker med - det kniber mig lidt at huske hvornår pantsystemet blev indført.

Hej,
pant på flasker har der været så længe jeg kan huske dvs tilbage til halvtredserne. Formodentlig længere.

Med venlig sommerhilsen
Lars Møller Jensen

Avatar

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Futfar, Kajerød, 15/7 2018, 16:18 (2102 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Flaskepant blev indført i 1942 i DK.

Ilgodstog 2082 på Jylland 1971

af Hans Peter Balle, 15/7 2018, 12:17 (2102 dage siden) @ Georg Schmidt

Georgs billeder med vogne fra FDBs fabrikker i Viby vækker gode minder. Vores nabo var chauffør på fabrikkerne og som skoledreng var jeg ofte med ham rundt i byen efter skoletid og i ferierne. Senerehen, i min studietid, havde jeg hvert år sommerjob på salatfabrikken, hvor jeg fremstillede mayonnaise i lange baner.

FDB i Viby var gennem mange år utvilvsomt Odderbanens største godskunde - først med fabrikkerne og sidenhen også med Centrallageret. Køle godset som Georg nævner var hovedsagligt margarine men også mayonnaise og færdigblandede salater i mindre omfang. I de år jeg kender til, dvs fra slutningen af tresserne til begyndelsen af firserne, gik køle varerne hovedsagligt med lastbil til centrallagrene i Skalborg og Vejen mens de gik med banen til Albertslund og Vordingborg. I visse år var der også export af margarine til det svenske co-op med bane.

Ideen med at hægte godsvogne bag på et persontog fungerede i adskillige år. Min bror, Søren, tog nedenstående billede 25 maj 68 af M2-D232-hvide vogne på Viby station på vej indtil byen.

[image]

Senere, formentlig efter at centrallageret i Viby fik sporforbindelse ved Rosenhøj, steg godsmængderne så kraftigt, at det blev nødvendigt med et egentligt godstog om eftermiddagen til Århus. Der blev også anlagt et Carlsberg depot i industrikvarteret, meget passende ved Øllegårdsvej, og det medførte også en del godstrafik. I maj-juni 74 tog jeg et par billeder af DL11 med et større godstog på vej indtil Århus. De fire Interfrigo Ibbes vogne bagest er meget sandsynligt fyldt med kølevarer fra fabrikkerne. Hvad den ombyggede Ics længere fremme i toget blev brugt til ved jeg faktisk ikke.

[image]
[image]

Godstoget får jeg talt til 46 aksler, og det er da meget pænt klaret af DL11 (500 hk). Heldigvis gik det ned af bakke fra Viby indtil Århus.

MvH
Hans Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak