Avatar

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/7 2018, 12:58 (2106 dage siden)

Umiddelbart nord for Tønder Nord trinbræt findes øst for jernbanen to betonkonstruktioner i en vis afstand af hinanden. Den nordligste er stærkt forvitret, hvorimod den sydligste stadig er forholdsvis intakt. Nedenstående billede viser den sydligste.

Jeg gætter på, at der har været tale om fundamenter for signaler og at vi skal tilbage til tiden før 1920? Det pågældende sted løb banerne Tønder-Bramming og Tønder-Højer Sluse parallelt.

Konstruktionen synes noget voldsom. Ved nogen, hvordan signalerne så ud i tysk tid det pågældende sted?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt 17. maj 2018. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Bent Hansen, 18/7 2018, 18:08 (2102 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Kan desværre ikke hjælpe, men hvordan ligger konstruktionerne i forhold til sidesporet til lufthavnen i Tønder? Tønder havde en Zeppelin-flyveplads fra før Første Verdenskrig til den bombedes uden krigen og fjernedes i dansk tid.

Mvh. BH.

Avatar

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/7 2018, 19:48 (2102 dage siden) @ Bent Hansen

Kan desværre ikke hjælpe, men hvordan ligger konstruktionerne i forhold til sidesporet til lufthavnen i Tønder? Tønder havde en Zeppelin-flyveplads fra før Første Verdenskrig til den bombedes uden krigen og fjernedes i dansk tid


Kære Bent

Sidesporet til Zeppelin-flyvepladsen lå 3,385 km nord for midten af Tønder stationsbygning. Betonkonstruktionen, jeg har fotograferet, ligger ca. 950 meter nord for midten af Tønder stationsbygning.

Lidt om sidesporet til Zeppelin-flyvepladsen kan ses her:

http://www.sidesporpaafribane.dk/home/reichsvermoegensverwaltung-iii---kiel-bredstedt-h...

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2018, 10:34 (2097 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Betonkonstruktionen, jeg har fotograferet, ligger ca. 950 meter nord for midten af Tønder stationsbygning


I bogen På tværs med toget fra Tinglev til Tønder af Steen Thunberg og Flemming Wraae er der på side 80-81 en sporplan af Tønder 1903 og på side 84-85 en fra 1911.

Det ser ud til, at såvel de fremskudte signaler som indkørselssignalerne er blevet flyttet ind på et tidspunkt mellem de to sporplaner. I 1903 stod de fremskudte signaler i km 180,300 (så vidt jeg læser sporplanen); i 1911 stod de i km 180,054.

Midten af hovedbygningen i Tønder lå i km ca. lidt under 179,200. Så afstanden er altså ca. 850-900 meter. De 950 meter jeg kom frem til ovenfor er et "bedste bud" målt ud fra www.banevagt.dk.

Så det er altså muligt, at det jeg har fotograferet, er fundamentet til de fremskudte signaler. Den genstand, jeg fotograferede nord herfor, kunne så godt være fundamentet til de fremskudte signaler, inden de blev flyttet ind og forklarer, hvorfor det nordligste fundament er mere forvitret end det sydligste.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/7 2018, 10:57 (2097 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

det nordligste fundament er mere forvitret end det sydligste


Et par billeder af det nordligste fundament, der er noget mere forvitret end det sydligste.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]

[image]

Avatar

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/7 2018, 12:40 (2097 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Betonkonstruktionen, jeg har fotograferet, ligger ca. 950 meter nord for midten af Tønder stationsbygning

I bogen På tværs med toget fra Tinglev til Tønder af Steen Thunberg og Flemming Wraae er der på side 80-81 en sporplan af Tønder 1903 og på side 84-85 en fra 1911.

Det ser ud til, at såvel de fremskudte signaler som indkørselssignalerne er blevet flyttet ind på et tidspunkt mellem de to sporplaner. I 1903 stod de fremskudte signaler i km 180,300 (så vidt jeg læser sporplanen); i 1911 stod de i km 180,054.

Midten af hovedbygningen i Tønder lå i km ca. lidt under 179,200. Så afstanden er altså ca. 850-900 meter. De 950 meter jeg kom frem til ovenfor er et "bedste bud" målt ud fra www.banevagt.dk.

Så det er altså muligt, at det jeg har fotograferet, er fundamentet til de fremskudte signaler. Den genstand, jeg fotograferede nord herfor, kunne så godt være fundamentet til de fremskudte signaler, inden de blev flyttet ind og forklarer, hvorfor det nordligste fundament er mere forvitret end det sydligste.

Det lyder ganske plausibelt - og jeg forkaster straks min i nattens mulm og mørke opkastede hypotese som værende sludder og vrøvl. Men det var da godt nok nogle solide fundamenter.

Avatar

Ukendt betonkonstruktion nord for Tønder Nord trinbræt

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/7 2018, 01:02 (2097 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Umiddelbart nord for Tønder Nord trinbræt findes øst for jernbanen to betonkonstruktioner i en vis afstand af hinanden. Den nordligste er stærkt forvitret, hvorimod den sydligste stadig er forholdsvis intakt. Nedenstående billede viser den sydligste.

Jeg gætter på, at der har været tale om fundamenter for signaler og at vi skal tilbage til tiden før 1920? Det pågældende sted løb banerne Tønder-Bramming og Tønder-Højer Sluse parallelt.

Konstruktionen synes noget voldsom. Ved nogen, hvordan signalerne så ud i tysk tid det pågældende sted?

Du forvilder dig da også de mest besynderlige steder hen, Thomas. Men nuvel, når man kigger på 1954-luftfoto fra omkring dette sted, ser man en enlig MO-vogn umiddelbart nord for noget, der godt kan ligne din betonklods OG som ligger direkte oven på en vandløbstunnel, der fører under de to jernbanespor. Ihukommende de stedlige tilbøjeligheder til stormfloder, tror jeg, at der her kan have været et stemmeværk, hvor man i påkommendd tilfælde har kunnet lukke af for Vadehavets passage undet banen fra vestsiden af banedæmningen til østsiden af banen. Banedæmningen har fungeret som et indlands dige. Det er blot en teori, som der i påtrængende fald må forskes videre i.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak