Avatar

Fast mærke

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/7 2018, 01:04 (2109 dage siden)

Hej alle,

Stedfæstelsen af nedenstående foto var ikke så vanskelig; det er taget mod øst ved det indadgående hovedspor ud for Christian Winthers Vej 23 mellem Frederiksberg og København i 1912, men hvad hulen er det for et fast mærke, vi ser?

[image]

Er det mon en tidlig, invers udgave af mærket for "farlig station"?

Avatar

Fast mærke

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/7 2018, 01:55 (2109 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej alle,

Stedfæstelsen af nedenstående foto var ikke så vanskelig; det er taget mod øst ved det indadgående hovedspor ud for Christian Winthers Vej 23 mellem Frederiksberg og København i 1912, men hvad hulen er det for et fast mærke, vi ser?

[image]

Er det mon en tidlig, invers udgave af mærket for "farlig station"?


Kære Morten

Svaret er “ja”. Her uddrag af “Reglement for Lokale Signaler. I. Sjælland-Falster. 1916.”

Bedste hilsner

Thomas

[image]

Farlig station [var: Fast mærke]

af Jens V, 17/7 2018, 21:51 (2108 dage siden) @ Lars

Hvad var det mon, som var så farligt?

[image]

[image]

[image]

Fra SIR 1944 hhv. SR 1935.

Fast mærke

af esni, Frederikssund, 17/7 2018, 22:21 (2108 dage siden) @ Lars

Hvad var det mon, som var så farligt?

Københavns 2 banegård var jo en sækstation, hvor sporene endte i en drejeskive. Der kan næppe have været den ønskelige sikkerhedsafstand fra togvejens endepunkt til farepunktet (drejeskiven)

Avatar

Fast mærke

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/7 2018, 22:29 (2108 dage siden) @ esni

Hvad var det mon, som var så farligt?


Københavns 2 banegård var jo en sækstation, hvor sporene endte i en drejeskive. Der kan næppe have været den ønskelige sikkerhedsafstand fra togvejens endepunkt til farepunktet (drejeskiven)

Ja, og efter 1911 var en del af banegården desuden under afvikling.

Fast mærke

af Lars, 17/7 2018, 23:51 (2108 dage siden) @ esni

Tak for svar

Avatar

Fast mærke

af Ove Nygaard, 18/7 2018, 09:12 (2108 dage siden) @ Lars

Tak for svar

Og en kort tilføjelse baseret på "et langt liv i banens tjeneste":

Oversigten over jernbaneuheld og -ulykker gennem tiden opremser adskillige tilfælde, hvor reglerne for indkørsel til "Farlig Station" ikke synes at være overholdt. Det har kostet mange ødelagte sporstoppere, en del påkørte stationsbygninger og ødelagte perrontage og i et par tragiske situationer også menneske liv. Så, ja, Lars, det var "farligt" ikke at køre som foreskrevet. Det var "den korte version"!

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak