TEE Merkur

af Johnny, 9/8 2018, 00:06 (2078 dage siden)

Jag har sett en bild av TEE Merkur med ett MZ och två TEE-vagnar någonstans mellan København och Rødby. Jag kommer inte ihåg vad det var för vagntyper. Kan det ha varit en Avmz och en Apmh eller två Avmz?

Avatar

TEE Merkur

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2018, 00:22 (2078 dage siden) @ Johnny

Det var en Avmz og en Apmz.

TEE Merkur

af Hans Peter Balle, 9/8 2018, 08:59 (2078 dage siden) @ Johnny

Som Morten skrev, var det normale en Avmz og en Apmz. En Mz serie III er ganske rigeligt men det har sikkert passet bedst ind i maskinløbsplanerne. Jeg har et billede liggende hjemme (ikke scannet) hvor trækkraften blot er en Mx og det er vel også mere passende til så lille et tog.

Kommercielt var Merkur til København vist ikke nogen større succes, men det er da et internationalt eksprestog som de fleste kan få plads til på modelbanen!

På de to nedenstående billeder som jeg tog ved Lolland Midt i juli 1974, ser det for mig ud som om Merkur denne dag var oprangeret med to Avmz.

Hilsen
Hans Peter

[image]

[image]

TEE Merkur

af Svend, Storkøbenhavn, 9/8 2018, 13:17 (2077 dage siden) @ Hans Peter Balle

Kommercielt var Merkur til København vist ikke nogen større succes, men det er da et internationalt eksprestog som de fleste kan få plads til på modelbanen!

.
[image]

Roco 64003

TEE Merkur

af Steffen Dresler, 9/8 2018, 10:50 (2077 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´formiddag

TEE MERKUR i Næstved 1974.

[image]
Foto: ©Torben Andersen

Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at TEE-vognene indledningsvis har været med dampledning og derfor underlitra ”h” jf. nedenstående. Og især litra MX havde jo mig bekendt ikke elgenerator.
Derfor tror jeg at vognmateriellet indledningsvis var med underlitra ”h”.
Det var i øvrigt pragtfulde vogne at køre i, nok det bedste vognmateriel jeg har kørt i, totalt lydløse og gled over skinnerne og så var der PLADS.

TEE Merkur løb

Toget nordpå fra Stuttgart mod Hamburg havde TEE nr. 1035. Ved Hamburg Hauptbahnhoff blev toget skilt og tre vogne, normalt to kupe- og en storrumsvognen, blev videreført til København som TEE 35. Den ene kupévogn var dog en forstærkningsvogn, men den blev under alle omstændigheder ført med til Puttgarten. Var der brug for den, blev den overført helt til København.
Trækkraften på delstrækningen til Puttgarten var normalt det dieselhydrauliske lokomotiv af typen BR 221 (ex. BR V 220). På den danske delstrækning fra Rødby Færge til København, blev toget normalt fremført af litra MX. Den resterende del af TEE 1035 blev i Hamburg videreført til Hamburg-Altona under nummer 1035 Merkur. Fra København og til Hamburg bar toget navnet TEE 34. I Hamburg blev toget så sammenkoblet med TEE 1034 fra Hamburg-Altona og fortsatte til Stuttgart som TEE 1034 Merkur.
Selvom normalt fremført i Danmark af litra MX, har dog både litra MY og litra MZ været anvendt. Sidstnævnte normalt MZ III. Toget blev også anvendt ved udskiftning af lokomotiver i Rødby Færge, hvorfor det ofte blev fremført i forspand.

Toget afgik fra København klokken 0950 med et absolut ikke officielt stop i Næstved, for påstigning af paspoliti og toldere, inden Rødby Færge. Afgang Hamburg Hauptbahnhoff sydpå klokken 1430 og ankomst til Stuttgart 2259. Modsatte retning afgik toget fra Hamburg klokken 1525 og var i København klokken 2300 også hér med stop i Næstved for afstigning af paspoliti og toldere. Denne af- og påstigning af politi og toldere i Næstved var ikke optaget i nogen togplan og må derfor regnes for en absolut særhed for dette tog.
Iflg. ”Udlandstogenes oprangering” pr. 1. juni 1975 oprangeres togene således:

• Tog 34 fra København: Lok-Avm (vogn 10)-Apm (vogn 11)-Avm (vogn 12). Vogn 10 løber kun efter behov København - Puttgarten, men løber fast fra Puttgarten. I vogn 12 bruges kupe 9 til togservice, kupe 8 til togpersonale og kupe 7 til grænsekontrolpersonale København (Næstved) - Lübeck.

• Tog 35 ankomst København: Lok-Avm (vogn 20)-Apm (vogn 19)-Avm (vogn 18). Vogn 20 er behovsvogn Puttgarten - København, men løber fast til Puttgarten. Vogn 18 har tjenestekupeer som anført for vogn 12 i tog 34.

Tog (10)34 løber til Köln på lørdage, øvrige tid til Stuttgart. Tog (10)35 løber søndage fra Köln, øvrige dage fra Stuttgart.

I sommeren 1974 kneb det for DB at have tilstrækkeligt med storrumsvogne Apm med dampvarmeledning til rådighed, hvorfor ”Merkur” ofte var oprangeret med kun kupévogne.

Tjenestekøreplanen af 1. juni 1975 angiver samme tider og løbedage for togene 34 og 35, dog nu med togart ”MX 120”.


Ap4üm-62/Apümh 121/Apmh 121 og Ap4üm-63/Apümh 121/Apmh 121
Vognene var fuldt ud klimatiserede - system ”Bel-Air” - og vinduerne kunne derfor ikke åbnes. Vognene havde til brug for kørsel på ikke elektriske strækninger egendynamo på bogierne samt dampledning (underlitra ”h”).
Vognene gennemgik ikke de store ændringer i deres driftsperiode. De fleste fik dog afmonteret dynamoerne på bogierne, efterhånden som det elektriske net blev udbygget. Herved bortfaldt underlitra ”h”, der blev erstattet af underlitra ”z”. I 1967 bortfaldt underlitra ”ü” og vognene fik typeangivelse Apmh(z) 121. I 1976 ændredes typebetegnelsen til Apmh 121.

Av4üm-62/Avümh 111/Avmh 111 og Av4üm-63/Avümh 111/Avmh 111
Opvarmning af vognene skete efter det såkaldte ”Bel-Air” princip og vognene var fuldt klimatiserede, hvorfor vinduerne ikke kunne åbnes. Alle vognene havde - ad hensyn til fremførsel på ikke elektrificerede strækninger - dynamo på bogien, dampvarmeledning samt el-centralkabel (derfor underlitra ”h”). Alle apparatkasser mv. under vognen blev beskyttet af et langsgående skørt i vognens længde.
Vognene gennemgik ikke de store ændringer i deres driftsperiode. De fleste fik dog afmonteret generatoren på bogien samt fjernet dampinstallationerne i midten af 1970érne og udstyret med internationalt el-varme anlæg, hvorfor underlitra ”h” bortfaldt og blev erstattet af underlitra ”z”. Samtidig hermed blev nogle vogne udstyrede med skivebremser, hvorfor typebetegnelsen blev Avümz 111.1. I 1976 bortfaldt underlitra ”ü” for alle moderne efterkrigstids personvogne og vognene fik betegnelsen Avmh 111 (111.1).

Avatar

TEE Merkur

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2018, 12:22 (2077 dage siden) @ Steffen Dresler


Jeg kan ikke sige mig helt fri for, at TEE-vognene indledningsvis har været med dampledning og derfor underlitra ”h” jf. nedenstående. Og især litra MX havde jo mig bekendt ikke elgenerator.
Derfor tror jeg at vognmateriellet indledningsvis var med underlitra ”h”.

Vores svenske ven refererede i sit spørgsmål til et foto, som han havde set i en bog, så derfor antog jeg, at det var det kendte Rodevang-billede fra Storstrømsbroen formentlig sommeren 1974 af MERKUR fremført af en MZ"' gengivet i bogen Internationale tog via Rødby Færge p. 37, og her skulle det ifølge billedteksten være vogne med underlitra z. I sommerkøreplan-perioderne har en manglende dampledning næppe haft den helt store betydning, når blot aircon'enen virkede.


Toget afgik fra København klokken 0950 med et absolut ikke officielt stop i Næstved, for påstigning af paspoliti og toldere, inden Rødby Færge. Afgang Hamburg Hauptbahnhoff sydpå klokken 1430 og ankomst til Stuttgart 2259. Modsatte retning afgik toget fra Hamburg klokken 1525 og var i København klokken 2300 også hér med stop i Næstved for afstigning af paspoliti og toldere. Denne af- og påstigning af politi og toldere i Næstved var ikke optaget i nogen togplan og må derfor regnes for en absolut særhed for dette tog.

Ja, det var dengang Danmark var en fascistisk diktaturstat med typisk socialdemokratiske regeringer og et menneskesyn, der gjorde, at vi havde en virkningsløs grænsekontrol, som reaktionære kræfter i de seneste 2-3 år i vid udstrækning har forsøgt genetableret. Til gengæld kunne vi af en eller anden mystisk grund under dække af Nordisk Pasunion bevæge os frit og uhindret mellem Danmark, Sverige og Norge, f.eks. med flyvebådene her fra København til den skønne og fredelige by Malmø, hvor vi købte billig chokolade og smøger. Det var mørke og dystre tider.

TEE Merkur

af Søren Johannessen, 9/8 2018, 20:41 (2077 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vores svenske ven refererede i sit spørgsmål til et foto, som han havde set i en bog, så derfor antog jeg, at det var det kendte Rodevang-billede fra Storstrømsbroen

Nu skrev Johnny faktisk ikke at han havde set det i en bog, og i DJK's blad "Jernbanen", nr 3/2014, side 35, er der et meget smukt Asger Bergh-foto af sydgående Merkur ved Rislev kirke, lige nord for Næstved.

Mvh
Søren

Avatar

TEE Merkur

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/8 2018, 20:51 (2077 dage siden) @ Søren Johannessen

Vores svenske ven refererede i sit spørgsmål til et foto, som han havde set i en bog, så derfor antog jeg, at det var det kendte Rodevang-billede fra Storstrømsbroen

Nu skrev Johnny faktisk ikke at han havde set det i en bog, og i DJK's blad "Jernbanen", nr 3/2014, side 35, er der et meget smukt Asger Bergh-foto af sydgående Merkur ved Rislev kirke, lige nord for Næstved.

Mvh
Søren

Mon ikke også der er et foto i "Nordens jernvagar" fra den tid. Svensk spørger, svensk bog, svensk forlag (gider ikke tjekke efter). ;-) :-D

TEE Merkur

af Portsol2, København, 10/8 2018, 11:21 (2076 dage siden) @ Johnny

Her kommer et par fotos fra en af de første dage Merkur begyndte at køre fra København. Desværre i S/H.[image][image]

TEE Merkur, vogne

af Steffen Dresler, 10/8 2018, 11:36 (2076 dage siden) @ Portsol2

TEE Merkur

I forbindelse med omtale af oprangering af TEE MERKUR, har en tidligere jernbanemand tilsendt mig nedennævnte, der tydeligt viser, at vognmateriellet i begyndelsen helt sikkert var udstyret med dampledning (underlitra h):

A: Skrivelse fra køreplanskontoret d. 7.2.1974 meddeler: ”Det materiel, der fra den 26.5.1974 indsættes i TEE-togene 34 og 35 fra og til København, kræver konstant energiforsyning til drift af klimaanlægget. Vognene skal hele året under stilstand tilføres både damp og elektricitet, og under kørsel i tog tilføres damp fra lokomotivet.”.

B: Skrivelse fra Dafd, Sølvgade 40, d. 17.9.1973 oplyser: ”Omhandlede TEE-tog skal køre som lokomotivtrukket tog med TEE-passagervogne, der leveres af DB. Dette materiel har klimaanlæg, der også er baseret på dampopvarmning, og der er ikke behov for at træffe særlige foranstaltninger for så vidt angår vognenes kørsel i tog. Derimod vild er under vognenes ophold i København være behov for tilslutning til offentlige el-net (3 ≈50 HZ 380 V).”. Til samme skrivelse var beskrivelse af DB litra Avümh 111.0 (ex Avüm 62) i 2 udgaver, nemlig efter Fwp 057.01.000.01 og Fwp 057.01.000.03.

Når ovenstående læses må det så også betyde, at der er anvendt – i den første tid – nogle af de oprindelige vogne byggede til det nye prestige F togs net, nemlig F 9/10 RHEINGOLD hhv. F 21/22 RHEINPFEIL typerne Avüm-62/63 og Apüm-62/63, begge oprindeligt i farveskemaet Blau/Creme og med sølvtag og sort undervogn. Disse to prestige F tog blev i 1965 ”optaget og indlemmet” i det nye TEE net som hhv. TEE 9/10 RHEINGOLD og TEE 21/22 RHEINPFEIL og ommalede i dettes farveskema ROT/CREME, men stadig med sølvtag og sort undervogn. Sidstnævnte tog faktisk et par år og var først tilendebragt omkring 1967. Samtidig hermed ændredes numre o.lign. til UIC standard.

Det der TYDELIGST adskilte disse oprindelige F/TEE vogne typerne 62/63 fra de senere byggede rene TEE serier (fra og med Avüm-65/Apüm-65, byggede for bl.a. TEE BLAUER ENZIAN) var tagets gavl udformning. 62/63 serierne havde afrundede taggavle, mens de resterende og alle senere havde en kantet taggavl (90 grader).

Tilsyneladende har også nogle senere vognserier typen 65 haft dampledning en kort overgang indtil alle TEE strækninger var under køreledning eller at lokomotivmateriellet kunne levere strøm fra generator i lokomotivet. Hvornår dette er sket må andre med bedre viden om motormateriellet kunne svare på.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

TEE Merkur, vogne

af Jens Vesterdahl ⌂, 12/8 2018, 23:39 (2074 dage siden) @ Steffen Dresler

Når ovenstående læses må det så også betyde, at der er anvendt – i den første tid – nogle af de oprindelige vogne byggede til det nye prestige F togs net, nemlig F 9/10 RHEINGOLD hhv. F 21/22 RHEINPFEIL typerne Avüm-62/63 og Apüm-62/63, begge oprindeligt i farveskemaet Blau/Creme og med sølvtag og sort undervogn.


Det var da en pragtfuld lille krølle på historien. Jeg har puslet med at finde passende Rheingold materiel til et par E10 Bügelfalt i spor N, så jeg er begyndt at interessere mig lidt for dette materiels historie.

Mvh
Jens

TEE Merkur, vogne

af Steffen Dresler, 13/8 2018, 00:21 (2074 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Kære Jens

Nu synes jeg selv at TEE var noget af det flotteste der har kørt og har heldigvis haft lejlighed til flere ture op og ned langs Rhinen med diverse tog i slutningen af 1960´erne.
Der findes selvfølgelig masser af litteratur og særhæfter om emnet lokomotiver og vognmateriel. Herunder lige et lidt forbillede og model præget link om alle mulige og umulige tyske tog:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/

Og herunder den ægte vare TEE RHEINGOLD retning MAINZ med ægte type 62 materiel i 1:1 fotograferet i Bingerbrück kl 1119 en dag i JUL 1967:
[image]

og samme dag i modsat retning mod KOBLENZ TEE REMBRANT med type 65 materiel:
[image]

I begge tilfælde var der knald på liggehønen også gennem rangerarealet. Og bortset fra støj når sporskifter passeredes hørte man faktisk kun en hvinen fra lokomotivet og sus fra vognene.
I løbet af 1½ time passeredes stedet af 3 til 4 TEE tog.


Med venlig hilsen og godnat

Steffen Dresler

TEE Merkur, vogne

af Steffen Dresler, 13/8 2018, 10:00 (2074 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Lige lidt yderligere til opvarmning/klimaanlæg af TEE MERKUR (underlitra "h").

"Anvendelse af elopvarmede tog blev først tilladt på strækningen København-Ringsted-Rødby pr. 1.9.1977, så indtil da skulle ”Merkur” køres dampopvarmet".

For lige helt at fastslå vognfarverne på TEE MERKUR fra 1974:

Angående bemaling af TEE-vogne i ”Merkur” anføres i ”Kurzbeschreibung” fra BZA Minden fra januar 1970 for litra Avümh 111.0 dette:

"Der Auβenanstrich der Seiten- und Stirnwände ist im unteren Bereich rot (RAL 3004), im oberen Bereich gelb (RAL 1001). Die Schürze ist anthrazit (RAL 7021) und das Dach Silberfarbig (RAL 9006) gestrichen. Das Dach ist ausserdem noch mit einem Klarlack überzogen”.

Nedenfor tegninger af type 62/63 materiellet med afrundede taggavle
[image]

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


NB: Tak for info vedr. TEE fra Sydsjællands svar på Piet Heien i Næstved

Avatar

TEE Merkur, vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2018, 10:27 (2074 dage siden) @ Steffen Dresler

Lige lidt yderligere til opvarmning/klimaanlæg af TEE MERKUR (underlitra "h").

"Anvendelse af elopvarmede tog blev først tilladt på strækningen København-Ringsted-Rødby pr. 1.9.1977, så indtil da skulle ”Merkur” køres dampopvarmet".

Ja, hvis der skulle være varme på toget på dansk strækning, men ikke hvis vognene kørte "kolde". Allerede i 1974, skriver du vist andetsteds, var der i Tyskland mangel på TEE-vogne med dampvarme, hvilket vel taler for, at den danske del af MERKUR denne sommer blev kørt med z-vogne med elvarme. Jeg antager, at de om nødvendigt har kunnet få strøm/varme på færgen.

Med et vognløb, hvor hovedparten af strækningen lå i Tyskland, har vogne med elvarme været det mest hensigtsmæssige, da de på tysk strækning har kunnet kobles med andre elopvarmede vogne.

TEE Merkur, vogne

af Steffen Dresler, 13/8 2018, 11:31 (2073 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

G´day MFL

Jeg har ingen anelse, men referer kun til nogle informationer og skrivelser. Jeg KUNNE forestille mig, at selv på dansk delstrækning og med ekstrabetaling (TEE tillæg (og hurtigtogstillæg?)) skulle klimaanlægget vel virke????
Kan dog huske fra IC MERKUR tiden med TEE vognen forrest, at der var klimaanlægget under tiden ikke virksomt, med vilje eller ikke ka´ jeg ikke huske!


Herunder IC MERKUR i Næstved med sydgående tog oprangeret af ukendt MY, MZ 1412 -Avmzs 111 (65 serien) den 22-04-1981.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

TEE Merkur, vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/8 2018, 17:59 (2073 dage siden) @ Steffen Dresler

G´day MFL

Jeg har ingen anelse, men referer kun til nogle informationer og skrivelser. Jeg KUNNE forestille mig, at selv på dansk delstrækning og med ekstrabetaling (TEE tillæg (og hurtigtogstillæg?)) skulle klimaanlægget vel virke????
Kan dog huske fra IC MERKUR tiden med TEE vognen forrest, at der var klimaanlægget under tiden ikke virksomt, med vilje eller ikke ka´ jeg ikke huske!

Hups Steff,

Ja, hvis klimanlæg og elvarme kørte på samme strømkilde, men var det sådan? Blev klimaanlæggene ikke drevet af vognenes egen dynamo, mens den langt mere krævende elvarme blev forsynet fra generatoren på lokomotivet?

TEE Merkur, vogne

af Oversmeden, 13/8 2018, 18:55 (2073 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, hvis klimanlæg og elvarme kørte på samme strømkilde, men var det sådan? Blev klimaanlæggene ikke drevet af vognenes egen dynamo, mens den langt mere krævende elvarme blev forsynet fra generatoren på lokomotivet?

Vel kræver elvarme sit, men ventilation + kompressor etc. tager også en del.
Med alle de spændinger, som kan bruges til elvarme, så ville det nok være smart med en transformer, således at diverse elmotorer kørte på samme spænding (og ikke var afhængig af hvilket land man tilfældigvis befandt sig i).
I dag kan det løses med en frekvensomformer, men dengang har jeg en slem fornemmelse af at du måtte en smut forbi en gang jævnspænding.

Den bette dynamo, som sidder på bogien kan ikke trække et klimaanlæg. Ofte er dynamoerne kun på få kW og der skal "en del" mere til at holde et klimaanlæg gående. Den monterede dynamo er god fin til en flok glødelamper (vel 20 stk pr vogn @ 60 W) og lade batterierne, så folk har lys under stationsophold.
Selv lysstofrør kan virke på den led - ofte sidder der en roterende omformer i en apparatkasse under vognen. Jævnspænding levere effekten på motorsiden og på generatorsiden kommer vekselspænding ud. Måske ikke jordens mest effektive metode, men lysstofrør giver altså bedre lys end en flok glødelamper.

Yankierne havde (som altid) deres gakkede idéer og en af dem var at bruge dampen fra varmekedlen til at drive air-con anlægget. Det kræver nogle små, søde turbiner hist og her til at trække udstyret. Om vinteren, så har du stadig dit varmemedium og skal ikke ændre på lokomotiverne.
Det går fint så længe olieprisen er lav, for hold da op du brænder olie af til ingenting; det er ikke specielt effektivt rent energimæssigt at lave kold luft via damp...
Det skal dog siges at yankieerne senere er kommet til fornuft og bruger nu også el til opvarmning og air-con.

TEE Merkur

af Nordexpress, 10/8 2018, 20:09 (2076 dage siden) @ Portsol2

2 rigtigt fine københavner-skud! Tak

TEE Merkur

af Johnny, 18/8 2018, 16:11 (2068 dage siden) @ Johnny

Tack för alla intressanta svar. Bilden jag hade sett var inte i någon bok utan på en tysk sida, men den finns inte kvar längre. Än en gång tack för bra svar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak