Avatar

1906: Bus København-Frihavnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/8 2018, 16:56 (2071 dage siden)

Jeg kan ikke huske, hvorfor man anskaffede en bus til at transportere passagerer fra København til Frihavnen. Men det har jo nok haft noget med den endnu ikke anlagte Boulevardbane at gøre. Jeg har ikke undersøgt emnet nærmere - det falder uden for mit "forskningsfelt". Men interesserede kan da her se, hvad bussen kostede i 1906. [Og hvis alle havde så fin en håndskrift som her vist, ville vi, der roder i primærkilder, have en meget lettere gang på jord].

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]

[image]

1906: Bus København-Frihavnen

af Steffen Dresler, 24/8 2018, 19:35 (2071 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Du har faktisk selv svaret på dit spørgsmål, hvorfor der blev anskaffet ”et Automobil” til at befordrer rejsende mellem København H. (den 2nd Banegård ved Søerne) og Frihavnsstationen.

For rejsende, der skulle videre til Sverige via Frihavnsstationen kørtes disse i en hesteomnibus, der så i 1905 (Jf. BB Byens Baner, John Poulsen, side 68 højre spalte) blev erstattet af en elektrisk drevet omnibus.

Hvad jeg så ikke forstår er dateringen i den viste skrivelse, der jo er fra den 21. juni 1906, altså angiveligt året efter det elektriske automobil. Men det KAN jo her være tale om en ekstra bus jf. din skrivelses bemærkning af Maskindirektøren jf. Lov nr. 263, ”Mindre udvidelser”.

København H var jo ligesom i Berlin en sækbanegård. Man skulle altså foretage en ”skarp vending” og først i og med Boulevardbanen blev indviet, kunne der køres med tog direkte. OK, i princippet kunne man jo allerede fra 1894 køre til Østerbro (Østerport) station ”bagom” byen via Nørrebro fra København H eller stationerne II eller III.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Jeg har SET billeder af angiveligt det elektriske automobil MULIGVIS her på siderne??

Avatar

1906: Bus København-Frihavnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/8 2018, 22:03 (2070 dage siden) @ Baumann

Denne her du tænker på?
http://billedarkiv.mfs.dk/fotoweb/archives/5001-Museet-for-s%C3%B8farts-billedarkiv/arc...
Hs 362 fra 1905


[image]

Et blik i tjenestekøreplanen for perioden 1. maj 1905-30. september 1905, viser at der må være tale om færgeankomsten kl. 10.30 eller 14.55. Toget/rangertrækket på billedet kørte kun til Kjøbenhavn Ø. (nuværende Østerport). Turen tog 5 minutter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

1906: Bus København-Frihavnen

af HansA, 25/8 2018, 18:14 (2070 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Goddag i forummet!

I den udmærkede bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus af Jens Birch og Ole Gold (J-bog 2017, ISBN 978-87-996494-1) er DSBs elektriske rutebiler omtalt på side 5-6. Der står i teksten, at der var 2 elektriske busser, en anskaffet i 1905, og en anden anskaffet 'senere'. Der er også et fotografi af den ene bus fra siden, samt et af begge busserne ved færgelejet i Frihavnen.

V.h.
HansA

1906: Bus København-Frihavnen

af Rasmus, 25/8 2018, 21:26 (2069 dage siden) @ HansA

Godaften

Dampskibsselskabet Øresund indsatte i 1906 en el-drevet bus mellem Københavns Banegård og Havnegade. Den var fra Dansk Automobilfabrik, og der stod "Øresund" på siderne, men det var vist før DSB blev involveret i Dampskibsselskabet.
Hilsen
Rasmus

Avatar

1906: Bus København-Frihavnen

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/8 2018, 22:24 (2069 dage siden) @ Rasmus

Godaften

Dampskibsselskabet Øresund indsatte i 1906 en el-drevet bus mellem Københavns Banegård og Havnegade. Den var fra Dansk Automobilfabrik, og der stod "Øresund" på siderne, men det var vist før DSB blev involveret i Dampskibsselskabet.
Hilsen
Rasmus


Ja, bestemt før. DSB overtog først DSØ i 1946. :-)

1906: Bus København-Frihavnen

af Ole Gold ⌂, 2/9 2018, 11:50 (2062 dage siden) @ HansA

I den udmærkede bog: DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus af Jens Birch og Ole Gold (J-bog 2017, ISBN 978-87-996494-1) er DSBs elektriske rutebiler omtalt på side 5-6. Der står i teksten, at der var 2 elektriske busser, en anskaffet i 1905, og en anden anskaffet 'senere'. Der er også et fotografi af den ene bus fra siden, samt et af begge busserne ved færgelejet i Frihavnen.

V.h.
HansA


Jamen så fik vi konkretiseret "senere" som 1906! Tak til Thomas for informationen. De to busser var leveret af Lohner & Co i Wien.

mvh
Ole Gold

1906: Bus København-Frihavnen

af Jesper KD, Nørrebro, 26/8 2018, 15:05 (2069 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Spændende materiale. Jeg har noteret dette om de to ruter samt en rut5e i 1953:

(5.10?)1895 Hesteomnibus oprettet af DSB (kun for transitrejsende):
Københavns Centralbanegård (nu Palads)-Københavns Frihavnsstation
05 Ændret så elektrisk (akkumulatordreven) omnibuslinie [VJ s. 150+DSBB1/79 s. 25].
(1.12?)11 Omlagt så til ny København Personbanegård (nu København H).
(1.12.17?) Nedlagt (drift formentlig fortsat til Boulevardbanen åbnet).


05.06? Elektrisk omnibuslinie oprettet (af DSB? [DSBPS1+KYS s. 80]) for Dampskibsselskabet “Øresund”; i hvert fald 12 gratis kørsel for passagerer med Dampskibsselskabet “Øresund” Malmö-Havnegade (overtaget fra DFDS 1.4.00) – øvrige passagerer betalte 50 øre; (bussen konstrueret af Dansk Automobil- og Cyklefabrik, H.C. Christiansen og Co. i St. Kongensgade i København, som siden (1898/99?) havde fremstillet automobiler af mange og forskellige typer):
Københavns Centralbanegård (nu Palads)-?Strøget?-Havnegade, Malmöfærgen
(1.12?)11 Omlagt så til ny København Personbanegård (nu København H).
13 Nedlagt (12.5.14: 8).

((53?) Kørsel af Statsbanernes Rutebilvæsen [TMGP s. 41] (oprettelse og nedlæggelse ukendt):
København H-Havnegade, Malmöfærgen)

ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak