Svend Jørgensen-foto lokomotiver

af Ole M. Nielsen ⌂, 25/8 2018, 20:49 (2063 dage siden)

Så har jeg endnu engang brug for hjælp til et par af Svend Jørgensens billeder.

Foto 1.
Damplokomotiv, ex LJ 13, i Hillerød. Maskinen blev solgt i 1958 fra LJ til Stålvalseværket, og udrangeret derfra "allerede" i 1962.
Men viser billedet maskinen på vej til Stålvalseværket (i 1958) eller på vej til ophug (i 1962) ?
Bemærk de smadrede ruder og manglende dombeklædning.
[image]

Foto 2.
Rangertraktor i Nørresundby 1951. Efter dette indlæg http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=9210 at dømme en traktor af fabrikat Deutz.
Men hvem tilhørte den ? Kunne det være Dansk Andels Cement som havde spor fra Nørresundby station til fabrikken ?
[image]


Foto 3.
Damplokomotiv (smalspor ?) af fabrikat Orenstein & Koppel. Fabriksnummeret på byggepladen er desværre ikke særlig tydelig, heller ikke i høj opløsning, men KUNNE være noget der lignede "2325". Tror faktisk ikke det er dansk, men muligvis svensk. Bemærk gnistfangeren som er klappet om på siden af skorstenen.
[image]

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 1)

af Niels Munch, 26/8 2018, 09:08 (2063 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Foto 1.
Damplokomotiv, ex LJ 13, i Hillerød. Maskinen blev solgt i 1958 fra LJ til Stålvalseværket, og udrangeret derfra "allerede" i 1962.
Men viser billedet maskinen på vej til Stålvalseværket (i 1958) eller på vej til ophug (i 1962) ?
Bemærk de smadrede ruder og manglende dombeklædning.
[image]


Jeg fotograferede lokomotivet i Hillerød i sommeren 1960:

[image]Ex LJ 13 Hillerød 06.1960 (nm).

[image]Ex LJ 13 Hillerød 07.1960 (nm).

Lokomotivet bar Stålvalseværkets hvid/sorte skorstensbånd og var "godt brugt". Bl.a. vidner udskæringen i førerhuset om, at lokomotivet havde virket i Frederiksværk. Jeg mødte i juni 1960 Peer Thomassen på Hillerød St., og han berettede, at nr. 13 var kommet til Hillrød i 1958 sammen med LJ 23. Nu var nr. 13 atter i Hillerød, idet man overvejede at lade det reparere. Det skete vist aldrig .....

LJ nr. 23 var i øvrigt sammen med andre af Stålvalseværkets damplokomotiver udstillet på Frederiksværk St. i f.m. DJK-udflugten på HFHJ i september 1960.

[image]Ex LJ 23 Frederiksværk 18.09.1960 (nm).


M.v.h.
Niels

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Niels Munch, 26/8 2018, 09:31 (2063 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Foto 2.
Rangertraktor i Nørresundby 1951. Efter dette indlæg http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=9210 at dømme en traktor af fabrikat Deutz.
Men hvem tilhørte den ? Kunne det være Dansk Andels Cement som havde spor fra Nørresundby station til fabrikken ?
[image]


Ja, DAC havde en sådan Deutz, formentlig en type C XIV R (R = Regelspur):

[image]

Billedet er et skærmdump fra denne film: http://www.aalborgstadsarkiv.dk/AalborgStadsarkiv.asp?Link=851-01F417 - hvor der i min. 22:15 starter en jernbanesekvens, der slutter med en kavalkade af motorlokomotiver, 4 smalsporede samt omhandlede normalsporede og på 3-skinnespor. Senere i filmen (min. 28:59) kommer den normalsporede med et pænt rangertræk. Men hele filmen er ganske seværdig.

Det er ikke lykkedes at identificere den normalsporede på Deutz' Lieferliste; den må være købt gennem mellemhandler og/eller som brugt.


Bedste hilsener
Niels

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Peter Andersen, Hedehusene, 28/8 2018, 13:19 (2061 dage siden) @ Niels Munch

Det må være Deutz nr. 4200 / 1922 leveret ny til Dansk Andels Cementfabrik (via firmaets agent Lautrup og Langebæk). Typen hedder XIVR.
Er det sikkert, at det er Svend Jørgensen, der har taget billedet? Vi har en kopi i IBK uden nogen tekst på bagsiden - det lå blandt nogle vi for mange år siden arvede fra en anden enthusiast.

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Niels Munch, 28/8 2018, 14:11 (2061 dage siden) @ Peter Andersen

Det må være Deutz nr. 4200 / 1922 leveret ny til Dansk Andels Cementfabrik (via firmaets agent Lautrup og Langebæk). Typen hedder XIVR.


Tak for info, Peter. Nu er den jo blevet nem at finde på Merte's Lieferliste:

Deutz V 4200/1922 C XIV R B 1435 mm, 10.01.1922 Danks Andels Zementfabrik, Norre Sundby, Jütland

Bemærk stavemåde/-fejl, der driller ved søgning i listen :-| . Af listen fremgår i øvrigt, at de små (jf. filmen) er lev. med 500 mm sporvidde.


M.v.h.
Niels

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/8 2018, 15:05 (2061 dage siden) @ Peter Andersen

Det må være Deutz nr. 4200 / 1922 leveret ny til Dansk Andels Cementfabrik (via firmaets agent Lautrup og Langebæk). Typen hedder XIVR.
Er det sikkert, at det er Svend Jørgensen, der har taget billedet? Vi har en kopi i IBK uden nogen tekst på bagsiden - det lå blandt nogle vi for mange år siden arvede fra en anden enthusiast.

Negativet sad/sidder sammen med Svends andre negativer, så mon ikke den er god nok.
"Nørresundby 1951" er det der er skrevet i albummet med aftrykkene.

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Peter Andersen, Hedehusene, 29/8 2018, 14:33 (2060 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Tak. Så skriver vi Svend Jørgensen på det.
Flere af de andre billeder vi modtog, er også taget af Svend Jørgensen, men er også uden tekst, og dette lå lidt udenfor hans sædvanlige "arbejdsområde".

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Ole M. Nielsen ⌂, 29/8 2018, 14:51 (2060 dage siden) @ Peter Andersen

Tak. Så skriver vi Svend Jørgensen på det.
Flere af de andre billeder vi modtog, er også taget af Svend Jørgensen, men er også uden tekst, og dette lå lidt udenfor hans sædvanlige "arbejdsområde".

Hej Peter.

Du er velkommen til at kontakte mig via kuverten øverst.
Næsten alle Svends S/H negativer er nu registreret. Måske jeg kan hjælpe.
Jeg kunne også bruge lidt "industribane/smalsporshjælp" til identifikation/registrering.

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 2)

af Peter Roland Hansen @, 30/8 2018, 09:59 (2059 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Der er jo en del smalspor billeder i samlingen som er vanskelige at bestemme, så dejligt hvis Peter Andersen kan hjælpe os

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 3)

af Niels Munch, 26/8 2018, 10:18 (2063 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Foto 3.
Damplokomotiv (smalspor ?) af fabrikat Orenstein & Koppel. Fabriksnummeret på byggepladen er desværre ikke særlig tydelig, heller ikke i høj opløsning, men KUNNE være noget der lignede "2325". Tror faktisk ikke det er dansk, men muligvis svensk. Bemærk gnistfangeren som er klappet om på siden af skorstenen.
[image]


Jeg er ret sikker på, at det er dette O&K-lokomotiv:

[image]O&K 2525/1908 ved Ängelholm, 25.07.1983 (nm).

Orenstein & Koppel F.Nr. 2525/1908 140 PS Bt 900 mm, .04.1908 E. Bomke, Senftenberg
19xx O&K
1912 NJAB "12"
1916 über AJMA an AB Cementa, Limhamn [S] "15" (891 mm)
1965 Schrotthandel, Kaabs (Ängelholm)
1994 Museumsbahn Bornholm [DK]

..... som kørte i Limhamn til 1965 og nu er på Bornholm.


Bedste hilsener
Niels

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 3)

af Bent Hansen, 27/8 2018, 21:07 (2061 dage siden) @ Niels Munch

O&K 2525/1908. 900 mm. 140 hk.
1908 E. Bomke, Senftenberg. 1)
1912 - 1914 Arthur Koppel. Udlejet til NJAB som nr. 12. 2)
1914 - 1917 NJAB. 2)
1917 - 1917 AB Järnvägsmateriel, Stockholm. 3)
1917 - 1965 Skånska Cement AB, Malmö. 4)
1965 - 1994 Köper Allt AB, Ängelholm. 5)
1994 - De bornholmske Jernbaner. 6)
1) Køber og anvendelse ukendt.
2) Udlejet til NJAB. (Nordiska Järnvägsbygnadaktiebolaget, Stockholm ejet af Bröchner-Lar­sen & Krogh A/S, København.) I 1917 købt af NJAB. Indsat ved omlægning af SJ-stræknin­gen Stockholm - Göteborg mellem Rönninge og Ström.
3) Havde forinden været tilbudt Gottländska Cement AB, Rute. Stod på det tidspunkt i Söder­tälje
4) Indsat i Limhamn som nummer 15.

Jeg erindrer, at kilden her er svensk sikkert den daværende leder af Jernbanemuseet. Gad vide, hvor de to sidste henvisninger blev af. Arkivet ligger i min sky, så de må jo være blevet hængende deroppe.

Mvh. BH.

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 3)

af Bent Hansen, 27/8 2018, 21:13 (2061 dage siden) @ Bent Hansen

Her er resten:

5) Lokoet var opstillet som denkmal.
6) Foreningen hedder De bornholmske Jernbaner og forkortes DBJ. Akkurat som privatbaner­ne i sin tid.
Bemærkninger
Svenskerne var ikke helt klar over sporvidden. I SJK's smabaneafdeling troede man, at den var 750 mm, mens Østra Skånes Jernbaneklub angav i tillid til Limhamn-banen sporvidde 891 mm. Den viste sig imidlertid ved ankomsten til Bornholm stadig at være 900 mm.
Mvh. BH.

Svend Jørgensen-foto lokomotiver (# 3)

af Niels Munch, 28/8 2018, 14:16 (2061 dage siden) @ Bent Hansen

Om NJAB (Nordiska Järnvägsbyggnads AB) kan en forklaring kan findes her:

"Den stark expanderande danska cement- och betongindustrin gav under 1900-talets första hälft upphov en rad danska byggnadsentreprenadföretag. Ett av dessa företag, AB Bröchner-Larsen & Krogh, som sedan 1800-talets sista decennium hade ett omfattande engagemeng i Sverige inom olika torrläggnings- och järnvägsbyggnadsprojekt, etablerade 1912 dotterbolaget Nordiska Järnvägsbyggnads AB."

Kilde: Sven Nordlund "UPPTÄCKTEN AV SVERIGE - Utländska direktinvesteringar i Sverige 1895-1945", STUDIES IN ECONOMIC HISTORY 12, Universitetet i Umeå, juni 1989 (p. 283).


M.v.h.
Niels

Svend Jørgensen-foto lokomotiver

af Ole M. Nielsen ⌂, 26/8 2018, 12:35 (2063 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Niels.

Kæmpestort tak for hjælpen (igen !) .

Foto 1 ; kan så konstatere at billedet ikke er taget senere end 1960 og det er efter at det kom til DDSV.

Foto 2 ; dejlig film, men arbejdsmiljøet ser ikke sundt ud. Kan især godt lide de smalsporede lokomotiver med kobbelstænger.....

Foto 3 ; der er vist ingen tvivl om at det er den samme maskine. De sidste cifre i fabriksnummer passer jo også. Sjovt at den nu er Bornholm.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak