Højbygård Roebaner omkring Fabrikken

af Thyge, Rønnede, 27/8 2018, 14:21 (2062 dage siden)

Hej!
Denne gang holder vi os på Sukkerfabrikken (næsten!)
[image]
Det skullevære fra ca 39 set lidt fra oven ( kgl Bibliotek luftf.)
[image]
og fra ca 1940 (Kgl.Bibliotek luftf.)
[image]
Her ved LJ på den anden side af hovedsporet stod denne kasse!
[image]
på et kort stik spor stod disse LJ vogne læsset med maskingods fra sukkerfabrikken.

[image]
Trestrengssporet ti fabrikken.
[image]
Ved Nørrevej ses den gamle forbindelse til LJ stationen.(Kgl Bibliotek luftf.)
[image]
Sporet ved Nørrevej 59 (Kgl. Bibliotek luftf
[image]
Spor til lagerbygning set fra Øst
[image]
lidt længere sydpå ses den "nye" vejerbod.
området bruges til lastbil parkering.
[image]
Den sydlige del af sukkerfabrikkens område alt øst for Fabriksvejs sydlige del blev fjernet umiddelbart efter
nedlæggelsen incl den" gamle " vejerbod.
Det ses at der går et spor imod øst!( Kgl bib. luftf.)
[image]
Det endte ca 500 borte, men blev brugt til det sidste!( Kgl. Bib. luftf.

[image]
Remisen blev stadig brugt! det var 3/5-1964.
[image]
Men 2 år efter var sporforbindelsen kappet!
Ikke mere denne gang!
Med venlig hilsen
Thyge

Højbygård Roebaner omkring Fabrikken

af Niels Munch, 27/8 2018, 15:30 (2062 dage siden) @ Thyge

Kære Thyge,

Tak for en interessant og veldokumenteret tur. Jeg fandt dette:

[image]Luftfoto af Højbygård Sukkerfabrik 1948-50. Billedet taget fra syd efter bygning af nye svømmerender, remise, vejerboder.
Arkiv: Sydlollands Lokalhistoriske Arkiv - nummer: B2579.

Klik på billedet for opr. størrelse.


Bedste hilsener
Niels

Højbygård Roebaner omkring Fabrikken

af Anders Madsen, 28/8 2018, 21:23 (2061 dage siden) @ Niels Munch

De glimrende billeder fra Thyge fortjener at blive krydret med lidt jernbanehistorie. Det må formodes, at Thyges billeder fra Holeby er optaget efter sidste roekampagne, hvortil det er nærliggende med et jernbanehistorisk nedslag fra allersidste kampagne på fabrikken. Fabrikken blev nedlagt som sukkerfabrik i december 1960. Efterfølgende gik man omgående i gang med afmontering af maskineriet. Dermed var det enden på roesukkeret, der grundlagde stationsbyen Holeby.

[image]
Dagbladet Ny Dag d. 19. december 1960

Modtagelsen af sukkerroer sluttede søndag d. 18. december 1960. Den sidste roeleverance ankom hverken med traktor eller lastbil, men med roetog. Sidste roetog ankom således til Højbygård Sukkerfabrik om aftenen d. 18. december, hvorefter fabrikken havde et par dages efterkampagne. I 2007 blev fabrikken udpeget til et af Danmarks 25 vigtigste industriminder af Slots- og Kulturstyrelsen.

Højbygård Roebaner omkring Fabrikken Afsnit 2

af Thyge, Rønnede, 11/9 2018, 15:56 (2047 dage siden) @ Thyge

Hej!
Vi blev ikke helt færdige!
[image]
Vi skal se lidt på hvad der kørte her nr9 og 10 i 1966.
[image]
Nr 10 bemærk indhak til gasgenerator.
[image]
Nr 10 havde benzin motor og brugtes kun når nr 9 var utjensrdygtig.
[image]
Højbygård vognene var anderledes, de manglede bla skråstiverne, så de
fik 2 vandrette hvide felter på hver side. ( her nogen "solgt" til Skovnæs ved Maribo)
[image]
Hydraulisk rangerspil ved vejerboden ( foto P Thomassen)
Jeg har ikke flere billeder af rullende materiel, fra Højbygård; jeg besøgte først stedet efter at fabrikken
var nedlagt som sukkerfabrik! Men jeg ved at J B-P har billeder, og vil gerne opfordre ham til at bringe dem her!
Vi går videre ad den første bid imod Fuglse.
[image]
Stadig på fabrikkens område. 1966
[image]
samme sted 1967
[image]
Den hev sporet op! 1967
[image]
På østsiden af fabrikken lå dette spor ( 1964)
[image]
samme 1966
[image]
og i 1967! nu var det ved at være slut!
[image]
men først skal alle vognene tømmes!
Slut for nu!

Med venlig hilsen

Thyge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak