Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af Steffen Dresler, 30/8 2018, 11:32 (2037 dage siden)

Kære alle

Læser et svar igennem her på siden og ude til højre er der et billede af Mx 1043 i Hjørring fotograferet af EVP i 1963. Vognen efter maskinen fanger mit blik og det er da vist "noget DSG".

[image]

Sp.: Går ud fra det er Nordpilen??, men med en DSG vogn, ser ud som en "førkrigs skørtevogn", WR eller WL?

Jeg er helt sikker på at nogen her på siden kender til hvad og hvorfor.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: For dem der interesserer sig for modeljernbane kan det jo udvide ens muligheder for en lidt mere farverig oprangering, da jeg går ud fra at vogn typen(erne) kan købes i næsten alle scalaer og strømsystemer.

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af K564, 30/8 2018, 12:26 (2037 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej

Det er nok Kattegatekspressen, som er kommet til Hjørring. Her overgik sovevognskørsel jo til DSG i 1963.

Hilsner Keld

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/8 2018, 14:57 (2037 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle

Læser et svar igennem her på siden og ude til højre er der et billede af Mx 1043 i Hjørring fotograferet af EVP i 1963. Vognen efter maskinen fanger mit blik og det er da vist "noget DSG".

[image]

Sp.: Går ud fra det er Nordpilen??, men med en DSG vogn, ser ud som en "førkrigs skørtevogn", WR eller WL?

Jeg er helt sikker på at nogen her på siden kender til hvad og hvorfor.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: For dem der interesserer sig for modeljernbane kan det jo udvide ens muligheder for en lidt mere farverig oprangering, da jeg går ud fra at vogn typen(erne) kan købes i næsten alle scalaer og strømsystemer.

.
----------------------
.

Det var ikke lige det, jeg gik mest op i den dag. Jeg tænkte alene i Hjørring Priuvatbaner og Hjørring-Løkken-Aabybro, der stod foran snarlig lukning. Et foto af Mx´eren måtte jeg dog have.

[image]
Hjørring. 17. august 1963.

Kan I bruge forstørrelsen til noget ???

Ved hjælp af optagelsesretning og skyggerne, kan I vel selv -næsten- regne optagelsestidspunktet ud.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=hjorring-lokken-aabybro-jb

.

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af Steffen Dresler, 30/8 2018, 15:18 (2037 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære alle tre!

Tusind tak på et spørgsmål på min sikkert ofte CIWL´ske "anskuelses måde":-) Selvfølgelig skete der et skift i udbyder fra CIWL og til DSG på dette tidspunkt.

Og jf. EVP´s forstørrelse tror jeg med næsten sikkerhed, at vognen er en WLAB4üe-39, altså før krigs "skørte vogn". Men når jeg nu graver i dybden kan jeg også godt huske, at den anden type WLAB4üe-50 også blev anvendt i Danmark.

Endnu engang tak for svar.

Med venlig hilsen


Steffen Dresler

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af Steffen Dresler, 31/8 2018, 17:59 (2036 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften til alle

Så skulle om end ikke mysteriet med den efterhængte tyske DSG-sovevogn Baureihe WLAB4üe-39, så da hvilket tog og tidspunkt mv. være løst.

Dato er lørdag den 17. august 1963 kl. 0958.

Med kompetente læseres hjælp kan vi for den undrende og videbegærlige læserkreds hér afsløre, at det faktisk drejer sig om KATTEGAT EKSPRES, i jernbanekredse kendt som tog 905 (Ar-Fh):-) .

Toget kom fra Hamburg som tog D 149 med afg. Hamburg Hbf (Hmb hbf) kl. 23.32 den 16. august 1963 og fremført af en V 200.0 fra depotet i Altona til Flensburg (Flb). Denne V200 kørte så sydpå igen fra Flb med den sydgående Kattegat Express D 150 fra Flb kl. 04.30 ank. Hmb hbf kl. 06.49. Derefter igen til Flb med ”Nordpilen” D 145 fra Hmb hbf kl. 08.32.

Toget er med næsten sikkerhed blevet fremført af litra MX hele vejen fra Flb og til Aarhus (Ar) - muligvis maskinskifte i Fredericia. Herfra kørte toget efter maskinskifte jf. maskinprotokollerne (løb 44) fra Aarhus Maskindepot videre til Frederikshavn (Fh) via Aalborg (Ab) og Hjørring med litra MX nr. 1034.

Det vil sige, at efter en nøje beregning med hjælp fra Almanakken i 1963 (og muligvis en publikumskøreplan) må EVP have stået og fotograferet toget kl. 0958, hvilket jo tydeligt ses på skygger og ”Nordpilen” indtegnet på perronen. Herefter kan EVP noter så justeres hvis forskel????.

MX 1034 returnerede til Aarhus med ilgodstog 2980 med afgang Fh 16.50 med ank. Ar kl. 0024 den 18. august 1963.


Herunder publikumskøreplan (pub.kpl) sommer 1963 Fa-Ab
[image]

Tak til Georg og Peter for hjælp

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af Niels, Aarhus, 1/9 2018, 08:11 (2035 dage siden) @ Steffen Dresler

Med kompetente læseres hjælp kan vi for den undrende og videbegærlige læserkreds hér afsløre, at det faktisk drejer sig om KATTEGAT EKSPRES, i jernbanekredse kendt som tog 905 (Ar-Fh):-) .


Toget kom fra Hamburg som tog D 149 med afg. Hamburg Hbf (Hmb hbf) kl. 23.32 den 16. august 1963 og fremført af en V 200.0 fra depotet i Altona til Flensburg (Flb). Denne V200 kørte så sydpå igen fra Flb med den sydgående Kattegat Express D 150 fra Flb kl. 04.30 ank. Hmb hbf kl. 06.49. Derefter igen til Flb med ”Nordpilen” D 145 fra Hmb hbf kl. 08.32.

Toget er med næsten sikkerhed blevet fremført af litra MX hele vejen fra Flb og til Aarhus (Ar) - muligvis maskinskifte i Fredericia. Herfra kørte toget efter maskinskifte jf. maskinprotokollerne (løb 44) fra Aarhus Maskindepot videre til Frederikshavn (Fh) via Aalborg (Ab) og Hjørring med litra MX nr. 1034.

Det vil sige, at efter en nøje beregning med hjælp fra Almanakken i 1963 (og muligvis en publikumskøreplan) må EVP have stået og fotograferet toget kl. 0958, hvilket jo tydeligt ses på skygger og ”Nordpilen” indtegnet på perronen. Herefter kan EVP noter så justeres hvis forskel????.

MX 1034 returnerede til Aarhus med ilgodstog 2980 med afgang Fh 16.50 med ank. Ar kl. 0024 den 18. august 1963.

Dette fantastiske forum er i sandhed ind imellem nørdernes fest - nu mangler vi bare at en eller anden kan finde frem til nummeret på den V200, som trak Kattegatekspressen fra Hamburg til Flensurg netop denne dag - og hvad lokoføreren hed - altså både den tyske og den danske :-D

Duk og væk;-)

Men venlige nørdede hilsner

Niels H.

Avatar

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2018, 09:16 (2035 dage siden) @ Niels


Dette fantastiske forum er i sandhed ind imellem nørdernes fest - nu mangler vi bare at en eller anden kan finde frem til nummeret på den V200, som trak Kattegatekspressen fra Hamburg til Flensurg netop denne dag - og hvad lokoføreren hed - altså både den tyske og den danske :-D

Duk og væk;-)

Og hans skonummer.... :-D

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern? Epilog

af Steffen Dresler, 3/9 2018, 22:46 (2033 dage siden) @ Michael Deichmann

- nu mangler vi bare at en eller anden kan finde frem til nummeret på den V200, som trak Kattegatekspressen fra Hamburg til Flensurg netop denne dag - og hvad lokoføreren hed - altså både den tyske og den danske.
Og hans skonummer....

Sådan for at starte med det første, kan man ved hjælp af materiel- og tjenestelister finde uf ad hvilke lokomotiver og hvem der kørte de pågældende tog, men jeg vil nu hellere fortælle om den mulige tyske lokomotivfører.

Mere historisk er nemlig spørgsmålet ”og hans skonummer”, der faktisk nok slet ikke er så morsomt og dækker over en skæbne ingen danskere har lidt.
Vores tyske Lokomotivfører havde nemlig ikke et egentligt skonummer, han kunne og gjorde, variere skostørrelsen efter behov!!!

Vor ven var af årgang 1927 og som alle drenge havde han drømme, men den dengang igangværende krig gjorde, at hans skæbne ændrede sig dramatisk. Fra folkeskolen kom han i lære ved et af Deutsche Reichsbahn store Centralværksteder i 1943 som maskinlærling. Men allerede i foråret 1944 blev han indkaldt og på grund af hans for militære træning i Hitler Jugend og en påbegyndt faglig uddannelse, sendt til ”Panzer Schule Sagan” i det nuværende Polen. Uddannet som kampvognskører blev han allerede i sensommeren sendt til sin enhed, en SS Panzer Abteilung, der netop var blevet udstyret med Tiger II. I december 1944 deltog enheden i operation ” Wacht Am Rhein” (Ardenner slaget). Omkring juletid blev hans kampvogn ramt og han mistede den ene fod i kampvognen. På vej tilbage til et feltlazaret måtte man imidlertid amputere den anden fod p.g.a. koldbrand.

Som krigsinvalid uden ben og kun 18 år gammel ved krigsafslutningen i maj 1945, smilede lykken dog alligevel lidt og hans to benstumper blev opererede således, at han kunne anvende egentlige benproteser og gå uden krykker. I 1948 påbegyndte han igen sin uddannelse og blev p.g.a. sit handicap videreuddannet som lokomotivfører på diesellokomotiver og motorvognssæt. Han blev senere stationeret ved Bw Eidelsted ved Hamburg og kørte her VT 08/12 og senere V200.

Jeg mødte ham under en øvelse omkring Peine-Salzgitter i 1981 som pensionist og han fik en tur i en ”52 Ton schwerere Kampfpanzer typ Centurion”, han var jo gammel kollega! Det var en tur som sluttede cirklen for ham.

Om han kørte Kattegatekspres lige denne lørdag den 17. august 1963 fra Hamburg op til Flensburg ved jeg ikke. Men han kørte bl.a. disse ture op til grænsen indtil hans pensionering.

Og således kan et billede fra Hjørring pludselig give en helt anden historie end oprindelig tænkt og skæbner pludselig komme til live igen i tankerne.
Jeg kan faktisk stadig se ham for mig da han blev hjulpet ned, stort og taknemmeligt smil og våde øjne. Til gengæld ”mistede” jeg min 2´er vogn et par timer, de var blevet beværtet så rigeligt for turen, men det er en helt anden historie! Vi måtte alligevel ikke køre om søndagen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og så er det faktisk rigtigt!

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern? Epilog

af Jan S, 9/10 2018, 19:42 (1997 dage siden) @ Steffen Dresler

Spændende historie Steffen om en af krigens skæbner, som på trods af et svært handikap fik en god tilværelse i det nye Vesttyskland. Jeg er tysk gift og har også fået nogle fortællinger fra den tid både fra vest- og østfronten

Det kunne også være spændende om nogen har oprangeringen af Kattegat Expressen med den WLAB4üe-39 fra 1963, det var jo efter at man havde en autotransportvogn med

Mvh.

Jan

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern? Epilog

af henning h087 ⌂, Græsted, 10/10 2018, 02:57 (1996 dage siden) @ Jan S
redigeret af henning h087, 10/10 2018, 03:22

hej


desværre har jeg pt ikke en togplan 6 fra 1963

det er en større historie, men kan du læse en togplan 6

ligger der en togplan 6 fra 1964 her via dette link

http://www.rundremisen.dk/www/index.php/forum/togplaner

hvor der er link til togplansarkivet og herunder et direkte link til mappen med togplaner

https://www.dropbox.com/sh/rq2ng90gu2rjzs0/AACPDj9a0SlyWxKohvhzXBcoa?dl=0

du skal se efter strækningerne padborg(Pa) - fredericia(Fa), fredericia(Fa) - frederikshavn(Fh) og togene 905, 1 mfl

og modsat strækningerne Freederikshavn(Fh) - aarhus(Ar) - aarhus(Ar) - fredericia(Fa), fredericia(Fa) - padborg(Pa) og togene tog 20 og tog 910

bemærk også lige gyldigheddatoerne i togplanen

de skifter også ind over hinanden

Kattegatexpress kører i perioden 31/5 - 26/9

men DSB har en gyldig 19/6- 11/8 og en ikke gyldig 19/6 - 11/8

så der skal bladres meget frem og tilbage og skrives op

men generelt kan man udlede at oprang er Lok + DB BDs(vogn 118) + DSG WL(vogn 448) + (DB AB(vogn 117)

( NB - man kan ikke direkte se om det er en DSG WLAB-39 ( men der står WL(DSG) så sansynligheden er stor )

på vejen op selvom der kan indgå andre vogne på delstrækninger fx Fredericia - Aarhus

modsat fra Frederikshavn indgår der DSB vogne Frederikshavn - Fredericia og først fra Fredericia - Padborg er det kun de tyske vogne alene med lok igen

håber at det kan hjælpe dig


mvh
henning h087

PS - mener at DSG overtog sove og spisevognsløbene i Jylland i 1963 så der har været brugt CIWL vogne og DSG vogne i flæng i 1963, da jeg mener at der overgik CIWL vogne til DSG - men der er vi over i et af Steffens specialer

PSPS : såvidt jeg husker har der vist tidligere været en diskusion ( måske ikke i dette forum men på andre forums)
om brugen af betegnelsen Lok - hvor man mente at det ikke var dansk, men en tyskpræget brug, men bemærk at i DSBs togplaner bruges det så det må jo været korrekt og dansk at bruge det

Hvad søren er det for en vogn efter Mx´ern? Epilog

af Jan S, 23/10 2018, 16:55 (1983 dage siden) @ henning h087

Hej Henning,

Mange tak for det grundige svar

Mvh.

Jan Svendsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak