Avatar

DSB Hs 418

af T. Rithmester @, Struer, 10/9 2018, 22:18 (2052 dage siden)

Lars Viinholt-Nielsen har været så flink, at sende mig et skan, af et fotokort med Hs 418.
Fototidspunktet vurderes til ca. 1904-1905, stedet er ret sikkert Struer.

[image]DSB Hs 418 i Struer, ca. 1904-05, arkiv: Lars Viinholt-Nielsen

DSB Hs 418 - datidens dresscode

af Niels-Erik Hansen, Roskilde, 16/9 2018, 17:55 (2047 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg har forsøgt at ”tolke” lidt på personalekredsen omkring lokomotivet.

Der er 13 personaler på billedet.

Alle har kasket på! – Visse kasketter synes ikke at være ”autoriserede” - tre af den til højre, nummer fem også fra højre og ham over!

Manden i førerhuset er uden tvivl lokomotivføreren. – De to derunder er antagelig rangerleder og rangerhjælper.

Manden med skovlen har antagelig intet med lokomotivet at gøre. – Skulle han endelig være fyrbøder, vil han uomtvisteligt have problemer på grund af skovlskaftets længde, når der skal kul i kedlen! – Og så mangler der vist et bedre greb i toppen af skaftet. – Hans kasket virker også uautoriseret.

Der er flere med dobbeltradet jakke. - Hvor meget har det med status i firmaet (anciennitet) at gøre? – Nummer to fra højre synes ikke at have en autoriseret kasket, men jakken er dobbeltradet. – Hvad kan hans status være? Bemærk hans fodtøj – støvler.

Nummer et og tre fra højre gætter jeg på kommer fra banetjenesten! – Nummer fem fra højre med en oliekande i venstre hånd, er han remisearbejder, der bl a smører lokomotivernes gangtøj?

Resten tør jeg ikke gætte på. Deres ”huebånd” og jakker kan forvirre mig! Nummer tre fra venstre stående på jorden har vist en fløjte hængende ned langs jakken. Det samme anes for de to på lokomotivets trinbræt.

Ellers er det et ”lækkert” billede hr Rithmester har fået.

Så kan man også filosofere over datidens ”mode”: kasket, hvid skjorte for flere af dem, ”kravetøj” af den ene eller anden slags, vest og lommeur! – Det nærmeste jeg kan komme noget af det efter mine snart 48 år ved jernbanen er, at jeg i tjenesten har været iklædt slips i et antal gange, der kan tælles på højest to hænder!

Avatar

DSB Hs 418 - datidens dresscode

af T. Rithmester @, Struer, 16/9 2018, 18:19 (2047 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Jeg har forsøgt at ”tolke” lidt på personalekredsen omkring lokomotivet.

Der er 13 personaler på billedet.

Alle har kasket på! – Visse kasketter synes ikke at være ”autoriserede” - tre af den til højre, nummer fem også fra højre og ham over!

Manden i førerhuset er uden tvivl lokomotivføreren. – De to derunder er antagelig rangerleder og rangerhjælper.

Manden med skovlen har antagelig intet med lokomotivet at gøre. – Skulle han endelig være fyrbøder, vil han uomtvisteligt have problemer på grund af skovlskaftets længde, når der skal kul i kedlen! – Og så mangler der vist et bedre greb i toppen af skaftet. – Hans kasket virker også uautoriseret.

Der er flere med dobbeltradet jakke. - Hvor meget har det med status i firmaet (anciennitet) at gøre? – Nummer to fra højre synes ikke at have en autoriseret kasket, men jakken er dobbeltradet. – Hvad kan hans status være? Bemærk hans fodtøj – støvler.

Nummer et og tre fra højre gætter jeg på kommer fra banetjenesten! – Nummer fem fra højre med en oliekande i venstre hånd, er han remisearbejder, der bl a smører lokomotivernes gangtøj?

Resten tør jeg ikke gætte på. Deres ”huebånd” og jakker kan forvirre mig! Nummer tre fra venstre stående på jorden har vist en fløjte hængende ned langs jakken. Det samme anes for de to på lokomotivets trinbræt.

Ellers er det et ”lækkert” billede hr Rithmester har fået.

Så kan man også filosofere over datidens ”mode”: kasket, hvid skjorte for flere af dem, ”kravetøj” af den ene eller anden slags, vest og lommeur! – Det nærmeste jeg kan komme noget af det efter mine snart 48 år ved jernbanen er, at jeg i tjenesten har været iklædt slips i et antal gange, der kan tælles på højest to hænder!


Her er hvad Lars Viinholt-Nielsen skriver vedr. billedet:
Portøren på maskinen længst til venstre (bag manden med skovlen) er min svigerfars onkel, Christian Wedderkopp.
Så er der jo et navn/stillingsbetegnelse på i hvert fald én mændene :-)

DSB Hs 418 - datidens dresscode

af Georg Schmidt, 16/9 2018, 23:59 (2046 dage siden) @ T. Rithmester

C Wedderkopp født 3/8 1875 ansat 1/4 1899. 1904 portør Struer, 1912 portør Rødkærsbro, 1922 overportør Struer, 1934 overportør af 1. grad Struer, ses ikke i 1936 udgaven.

Hs 418 var en fast 4 maskinkreds/sektion maskine, og nåede i sit 53 årige liv at gøre tjeneste overalt i sektionen og et par gange også lidt udenfor. Hs 418 blev taget i brug 3/6 1902 og gjorde i tidens løb tjeneste i Struer, Esbjerg, Silkeborg, Hobro, Skanderborg, Herning, Brande, Viborg, Grindsted, Thisted, Langå, Holstebro, Ringkøbing, Skjern og Skive. Først på året 1942 rangerede 418 i Frederikshavn, og i to korte perioder i 1943 og 1944 rangerede 418 i Aarhus og Skanderborg.
Hs 418 fik ny fyrkasse 31/1 1939 og ny kedel res. 2378 den 13/5 1950. 418 blev udrangeret den 29/7 1955.

M v h
Georg

Avatar

DSB Hs 418 - datidens dresscode

af T. Rithmester @, Struer, 17/9 2018, 13:59 (2046 dage siden) @ Georg Schmidt

C Wedderkopp født 3/8 1875 ansat 1/4 1899. 1904 portør Struer, 1912 portør Rødkærsbro, 1922 overportør Struer, 1934 overportør af 1. grad Struer, ses ikke i 1936 udgaven.


Tak, Georg :-)
Kan tilføje at han døde i begyndelsen af 1950'erne.

Hs 418 var en fast 4 maskinkreds/sektion maskine, og nåede i sit 53 årige liv at gøre tjeneste overalt i sektionen og et par gange også lidt udenfor. Hs 418 blev taget i brug 3/6 1902 og gjorde i tidens løb tjeneste i Struer, Esbjerg, Silkeborg, Hobro, Skanderborg, Herning, Brande, Viborg, Grindsted, Thisted, Langå, Holstebro, Ringkøbing, Skjern og Skive. Først på året 1942 rangerede 418 i Frederikshavn, og i to korte perioder i 1943 og 1944 rangerede 418 i Aarhus og Skanderborg.
Hs 418 fik ny fyrkasse 31/1 1939 og ny kedel res. 2378 den 13/5 1950. 418 blev udrangeret den 29/7 1955.


Maskinen må da siges at have været omkring.

DSB Hs 418 - datidens dresscode

af Sydfyn, 18/9 2018, 10:16 (2045 dage siden) @ T. Rithmester

Bodil (min hustru) husker som lille pige Chr. Wedderkopp som en lidt sur gammel mand. Da jeg 15-20 år senere smed slæverne ind i Struer, var Chr.W. død, men hans enke ("tante Marie" - min svigerfars faster) levede stadig og boede på alderdomshjemmet i Struer. Hun var en skrøbelig, mild og venlig ældre dame. Christian og Marie havde ingen børn, så da Marie døde i 1971, arvede vi forskellige ting deriblandt 6 sølvteskeer, som Chr. Wedderkopp havde vundet som "fuglekonge" i fugleskydning, datidens store underholdning for det bedre borgerskab.
Når vi bruger teskeerne, sender vi altid en venlig tanke til den gamle overportør og tante Marie.
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen


Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak