Avatar

Gæt et instrumentpanel

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 12/9 2018, 13:11 (2052 dage siden)

Gæt et instrumentpanel:

[image]

Gæt et instrumentpanel

af Steffen Dresler, 12/9 2018, 13:25 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson

"Det´en tysker"!
……….og benet tilhører en tidligere...…………..

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gæt et instrumentpanel

af Steffen Dresler, 12/9 2018, 17:08 (2052 dage siden) @ Steffen Dresler

......….og det er med næsten sikkerhed et tysk standard (Einheitslokomotive) og med en maksimalhastighed på 130 som og tidligere skrevet. Det er heller ikke oliefyret, som jeg husker det, altså kul. Manometre og håndtag mv. synes standard og ud fra ovenstående KUNNE det være en 01 kul, 03 kul eller 41 kul. Rørforbindelsen fra bagkedlen over fyrdøren og op forvirrer mig lidt.

Opgaven eller problemet er jo nok, at de forskellige "rækker" (anvendt DSB udtryk under krigen i skrivelser!!!) stort set var identiske ved leveringerne, men har fået flyttet lidt rundt på "instrumenteringen", bl.a. centralsmøringen til højre for kedlen.


Nå, andre må tage over.

Med venlig hilsen


Steffen Dresler

NB: Så kan andre jo se på EVP´s billede hvor der nok er en FRICHS motor i kassen.

Gæt et instrumentpanel

af Niels, Aarhus, 12/9 2018, 14:24 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson

Gæt et instrumentpanel:

[image]

Höchstgeschwindigkeit 130 Stundenkilometer tyder jo på et tysk eksprestogslokomotiv - enten Bauriehe 01 eller 03.
Jeg har fundet et billede af Führerstand Baureihe 01 - og det ligner ikke helt, så mit gæt er, at det er et billede af Führerstand Baureihe 03.

Venlig hilsen

Niels H.

Gæt et instrumentpanel

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/9 2018, 14:42 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson

Gæt et instrumentpanel:

.

[image]

Erik V.
www.evp.dk

.
.
.
.
.

(Undskyld :-) )

Gæt et instrumentpanel

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/9 2018, 21:05 (2052 dage siden) @ Niels Munch

[image]

På Steff's opfordring har jeg kigget lidt på dit førerbord og er nået frem til, at det må være Mo 1986, førerbordet i førerrum II, fotograferet i 1983.

M.v.h.
Niels

.
-------------------------------------
.

Hej Niels.

Ja, --Du har naturligvis ret ( http://evp.dk/index.php?page=litra-mo ).

I øvrigt var det den Mo, der -lidt/meget spøgefuldt- er årsag til, at det kan diskuteres: Hvormange Mo købte DSB: 139, jaahhhh var det nu ikke 140.

Denne Mo, 1986, var solgt til en ophugger, men et uheld med en nyrevideret 1954 gjorde, at DSB måtte ud på "hugger-markedet" for at se, hvad der kunne bruges. Det blev til et tilbagekøb af 1986, og dermed han man jo egentlig købt Mo-ere 140 gange :-) . Lige et spørgsmål til årets julequis i modeljernbaneklubben (Tommy er opfordret -Modeljernbaneklubben "HO", Albertslund- men har endnu ikke gjort brug af det fine tilbud, som jeg husker det).

Erik V.
www.evp.dk

Gæt et instrumentpanel

af Jens MO-Møller, 12/9 2018, 22:14 (2052 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er nu ikke første gang, som med Mo 1986, at en Mo-vogn er hentet tilbage fra Orlas skrotplads på stationsområdet i Bjerringbro. Mo 1867 blev sammen med Mo 1837 og Mo 1996 under 12. og 13. januar 1978 transporteret til ophugning i Bjerringbro. Det blev kort tid efter konstateret, at Mo 1867 ved en fejl var havnet i Bjerringbro og den blev hentet tilbage til Århus 10. februar 1978.

26. april 1978 blev Mo 1867 officielt udrangeret, men først under 9. og 10. marts 1979 blev den sammen med Mo 1833, 1990 og 1871 transporteret til Bjerringbro for ophugning og vendte aldrig siden tilbage!

Venlig hilsen
Jens Møller

Gæt et instrumentpanel

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/9 2018, 00:54 (2052 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er nu ikke første gang, som med Mo 1986, at en Mo-vogn er hentet tilbage fra Orlas skrotplads på stationsområdet i Bjerringbro. Mo 1867 blev sammen med Mo 1837 og Mo 1996 under 12. og 13. januar 1978 transporteret til ophugning i Bjerringbro. Det blev kort tid efter konstateret, at Mo 1867 ved en fejl var havnet i Bjerringbro og den blev hentet tilbage til Århus 10. februar 1978.

26. april 1978 blev Mo 1867 officielt udrangeret, men først under 9. og 10. marts 1979 blev den sammen med Mo 1833, 1990 og 1871 transporteret til Bjerringbro for ophugning og vendte aldrig siden tilbage!

Venlig hilsen
Jens Møller

.
-------
.

Hej Jens.

Ja, --det er lige det -- hvad der ligger i ordene.

Blev de Mo-er, som Du omtaler "bare" hentet tilbage eller ...?
Om 1986 sagde de dengang i Maskinafdelingen, at den blev decideret købt tilbage, og dermed var der jo tale om et køb.

Jeg har ingen papirer, men det var, hvad de sagde på gangen derinde dengang.

Erik V.
www.evp.dk

.

Gæt et instrumentpanel

af Jens MO-Møller, 13/9 2018, 02:07 (2052 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mo 1986 blev decideret købt tilbage dengang for mange år siden, men det er aldrig lykkedes mig at afæske Orla Rasmussen, hvad DSB betalte for den.

Mo 1867 var end ikke udrangeret, da den ved en fejl kom med i et tog til Bjerringbro sammen med et par andre Mo-vogne, som var solgt til ophugning, så du har ret i, at DSB "kun" har købt 140 Mo-vogne!

Man har vel formentlig dengang opdaget, at 1867 hverken var udrangeret eller havde været på cvk. i Århus for afmontering af brugbare dele. Mo 1867 ankom til Århus fra Helgoland mdt. i november 1977 som "vedhæng" i tog 541.

Venlig hilsen
Jens Møller

Gæt et instrumentpanel

af Jens MO-Møller, 13/9 2018, 00:46 (2052 dage siden) @ Niels Munch

Pudsigt nok var Mo 1986 een af de tre jyske Mo-vogne, hvor cvk. i Århus i begyndelsen af 1970`erne, som forsøg ændrede vinduesvarmesystemet ved førerpladserne fra elektrisk med det foran frontruden anbragt varmelegeme, til i stedet at blæse trykluft ind på frontruden. Ventilen til systemet, som er en Knorr vinduesviskerventil, ses på billedet anbragt foran håndhjulet ved kørekontrolleren.

Forsøget faldt dog ikke heldigt ud; bl.a. klagede en del lokomotivførere over træk fra den udstrømmende kolde luft fra røret foran frontruden, men de tre forsøgsvogne bibeholdte dog systemet i hele deres levetid. De to øvrige "forsøgsvogne" var Mo 1982 og 1987.

Venlig hilsen
Jens Møller

Gæt et instrumentpanel

af Niels Munch, 12/9 2018, 18:03 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]


Det er i førerhuset på 01 150.

M.v.h.
Niels

Avatar

Gæt et instrumentpanel

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 12/9 2018, 19:26 (2052 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Det er i førerhuset på 01 150.


Det er nemlig rigtigt - her er den i fuld figur.
Billedet er modtaget af en tysk læser af forummet, der også har fremsendt billeder af dansk materiel - de kommer online senere.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak