Drantum - Brande og End of the Line!

af kbayer, 17/9 2018, 17:29 (2040 dage siden)

Vi forlader viadukten syd for Brande og går ad skinnerne forbi Drantum fhv. station, som der ikke var spor af i den lille landsby. Nord for Drantum kom så sidste bro (Hyvildvej) over linien inden Brande station, og lige efter broen sluttede vandreturen brat!

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Næste uge vil turen gå fra Grindsted mod Bramming. Af en eller anden grund har jeg dengang i 1973-74 ikke syntes, at den del af den skæve bane var så interessant - og det fortryder jeg selvfølgelig i dag !

Drantum - Brande og End of the Line!

af UTJ, 18/9 2018, 12:30 (2040 dage siden) @ kbayer

Tak for turen! en mystisk banestump med den lidt komiske afslutning som kunne ses på diverse kort i en hel del år i slutningen af 1970'erne. Og som man blot kunne undre sig over.......

Drantum - Brande og End of the Line!

af Georg Schmidt, 18/9 2018, 12:59 (2040 dage siden) @ UTJ

Den 9/10 1976 sluttede sporet 1,35 km nord for Drantum i km 64,250.

M v h
Georg

Avatar

Drantum - Brande og End of the Line!

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/9 2018, 13:31 (2040 dage siden) @ kbayer

Vi forlader viadukten syd for Brande og går ad skinnerne forbi Drantum fhv. station, som der ikke var spor af i den lille landsby.

Spykisk, det må være lige som med Børglum Kloster, der har det med at forsvinde for så at dukke op igen senere. Drantum var i sin tid Billetsalgssted med offentligt Sidespor, og bygningen ligger den dag i dag på Drantum Stationsvej 8, relativt uforandret, endda lige ved siden af banens tracé. :-) ;-)

Avatar

Drantum - Brande og End of the Line!

af T. Rithmester @, Struer, 18/9 2018, 13:45 (2040 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vi forlader viadukten syd for Brande og går ad skinnerne forbi Drantum fhv. station, som der ikke var spor af i den lille landsby.


Spykisk, det må være lige som med Børglum Kloster, der har det med at forsvinde for så at dukke op igen senere. Drantum var i sin tid Billetsalgssted med offentligt Sidespor, og bygningen ligger den dag i dag på Drantum Stationsvej 8, relativt uforandret, endda lige ved siden af banens tracé. :-) ;-)


[image]Drantum billetsalgssted set fra gadeside i retning mod Brande, 26. november 2017 (thr)

Tidligere hang stationsskiltet fra Drantum ved byens forsamlinghus.
Men da jeg var forbi i 2017 var det væk.

[image]Stationsskiltet fra Drantum billetsalgssted ved Drantum forsamlingshus, 5. maj 2008 (thr)

Men på hovedbygningen ved Drantum billetsalgssted hænger et andet, var der også i 2008, stationsskilt.
Om det er ægte eller et replika får står hen i det uvisse.

[image]Stationsskilt på Drantum billetsalgssted, 26. november 2017 (thr)

Drantum - Brande og End of the Line!

af kbayer, 18/9 2018, 14:55 (2040 dage siden) @ T. Rithmester

Tak for jeres kommentarer. Når jeg skriver, at der ingen spor var af Drantum tidl. station, er det lettere ubegavet formuleret. Jeg gik forbi ad skinnerne uden at den tidligere stationsbygning havde nogen tilknytning til sporarealet (som jeg husker det ). I vil se lidt det samme, når jeg vil vise jer fotos fra de tidligere stationer i Krogager og Tofterup.

Avatar

Drantum - Brande og End of the Line!

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/9 2018, 16:16 (2040 dage siden) @ kbayer

Tak for jeres kommentarer. Når jeg skriver, at der ingen spor var af Drantum tidl. station, er det lettere ubegavet formuleret. Jeg gik forbi ad skinnerne uden at den tidligere stationsbygning havde nogen tilknytning til sporarealet (som jeg husker det ). I vil se lidt det samme, når jeg vil vise jer fotos fra de tidligere stationer i Krogager og Tofterup.

Æv! Og jeg som lige troede, at Drantum Billetsalgssted var Midtjyllands pendant til Børglum Kloster. Men Drantum var der altså ikke belæg for, må jeg konstatere. SUK! :-( :-( :-( Men tak for dine fine fotoserier, som på glimrende vis formidler den lidt sære atmosfære der var omkring "den skæve bane" dengang. Jeg husker som teenager at have passeret den lange række af godsvogne; det var et meget specielt syn i det flade landskab.

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak