Billund station rives ned

af Georg Schmidt, 18/9 2018, 21:12 (2045 dage siden) @ Svend

Ja, en fejlplaceret jernbane til en fejlplaceret lufthavn nu da Tirstrup er ved at løbe med det meste.:-D

Avatar

Billund station rives ned

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/9 2018, 02:07 (2045 dage siden) @ Svend

https://www.jv.dk/billund/Billunds-gamle-station-er-paa-vej-i-graven/artikel/2644677


Det er også længe siden, der var jernbane der, og planerne om en ny Billundbane er vist lagt i mølposen.

.
Næppe. Den er et DF-prestigeprojekt (som ingen vel i virkeligheden vil ha´)

Tjoh, men alt andet lige ville den gamle stationsbygning nu næppe være blevet del af projektet al den stund, at man ikke længere har brug for stationsbygninger i gammeldags forstand. :-|

Billund station rives ned

af UTJ, 19/9 2018, 05:14 (2044 dage siden) @ Svend

Det er vist mest Banedanmark mv som ikke vil have banen - ret pudsigt med en styrelse der ikke bare parerer politisk ordre, men vedbliver med at politisere en politisk beslutning. Den nye billundbane er sådan set ikke mere flop end de fleste jernbaner i Danmark som, såfremt man ikke villle have udvikling, kunne have produceret en business-case der viste at de ikke var rentable. Det er selvfølgelig irriterende når dette baneanlæg samtidig er blevet anker i modstanden mod styrelsens eget projekt med en Vejle-Fjordbro, hvor tilgengæld Bdk som modtaæk har taget immuniseringen af Fredericia-Århus i pant. Ja sådan arbejder styrelser også, til det fælles ubedste.

Avatar

Billund station rives ned

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/9 2018, 05:36 (2044 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 19/9 2018, 06:19

Det er vist mest Banedanmark mv som ikke vil have banen - ret pudsigt med en styrelse der ikke bare parerer politisk ordre, men vedbliver med at politisere en politisk beslutning. Den nye billundbane er sådan set ikke mere flop end de fleste jernbaner i Danmark som, såfremt man ikke villle have udvikling, kunne have produceret en business-case der viste at de ikke var rentable. Det er selvfølgelig irriterende når dette baneanlæg samtidig er blevet anker i modstanden mod styrelsens eget projekt med en Vejle-Fjordbro, hvor tilgengæld Bdk som modtaæk har taget immuniseringen af Fredericia-Århus i pant. Ja sådan arbejder styrelser også, til det fælles ubedste.

Der foreligger ikke nogen veldefineret politisk "ordre" i form af en anlægslov. Det eneste i den retning er, at det særdeles luftige og tvivlsomme foretagende Togfonden den 14. januar 2014 besluttede, at der skulle afsættes 750 mio. kroner til etablering af en baneforbindelse til Billund, uden at man ved lov definerede, hvad det var der skulle bygges. Siden har Togfonden vist sig at være et rødt politisk blålys af rang, og kommunal- og folketingspolitikere har hver især villet anlægge adskillige baner til Billund. Mig bekendt er de aldrig blevet enige, en anlægslov er det i hvert fald ikke blevet til, så det er indtil videre de facto politikerne, der ikke vil have banen til andet end et miljøvenligt luftkastel, som de kan markere sig med over for godtroende vælgere, der gerne bider på den slags stemmemadding.

Billund station rives ned

af UTJ, 19/9 2018, 06:51 (2044 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

...... så det er indtil videre de facto politikerne, der ikke vil have banen til andet end et miljøvenligt luftkastel, som de kan markere sig med overfor godtroende vælgere, der gerne bider på den slags stemmemadding.

.
Det gælder sådan set alle baneprojekter pt. Snævert set kunne investeringerne i jernbane give højere (eller endda positivt) afkast, hvis de investerede jernbanemidler gik til andre offentlige anlægsprojekter. Men jernbane er miljømæssig stemmemadding, endda iblandet en masser følelser og fornemmelser.

Noget helt andet er at den erhvervsmæssige vækst ligger i trekanten Billund-Århus-Kolding, og så lige et svøb udenom København. I det lys giver det god mening at udvikle Billund Lufthavn og Billund-Brande, især hvis Bestsellers byggeprojekt i sidstnævnte by bliver realiseret.

Avatar

Billund station rives ned

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/9 2018, 07:29 (2044 dage siden) @ UTJ

...... så det er indtil videre de facto politikerne, der ikke vil have banen til andet end et miljøvenligt luftkastel, som de kan markere sig med overfor godtroende vælgere, der gerne bider på den slags stemmemadding.

.
Det gælder sådan set alle baneprojekter pt. Snævert set kunne investeringerne i jernbane give højere (eller endda positivt) afkast, hvis de investerede jernbanemidler gik til andre offentlige anlægsprojekter. Men jernbane er miljømæssig stemmemadding, endda iblandet en masser følelser og fornemmelser.

Noget helt andet er at den erhvervsmæssige vækst ligger i trekanten Billund-Århus-Kolding, og så lige et svøb udenom København. I det lys giver det god mening at udvikle Billund Lufthavn og Billund-Brande, især hvis Bestsellers byggeprojekt i sidstnævnte by bliver realiseret.


Det skrives der nok noget om ovre i naboforummet. Her nøjes vi med (bl.a.) at begræde det svundne. ;-) :-) :-D

Billund station rives ned

af Svend, Storkøbenhavn, 19/9 2018, 20:00 (2044 dage siden) @ UTJ

Det er vist mest Banedanmark mv som ikke vil have banen - ret pudsigt med en styrelse der ikke bare parerer politisk ordre, men vedbliver med at politisere en politisk beslutning. Den nye billundbane er sådan set ikke mere flop end de fleste jernbaner i Danmark som, såfremt man ikke villle have udvikling, kunne have produceret en business-case der viste at de ikke var rentable. Det er selvfølgelig irriterende når dette baneanlæg samtidig er blevet anker i modstanden mod styrelsens eget projekt med en Vejle-Fjordbro, hvor tilgengæld Bdk som modtaæk har taget immuniseringen af Fredericia-Århus i pant. Ja sådan arbejder styrelser også, til det fælles ubedste.

.
Den vil blive et flop på den måde, at der kun er tænkt kørsel Vejle-Billund (to tog pr time/retning). Ved samme lejlighed (og udbud) ser det ud til, at togene til og fra Herning-Holstebro-Struer (et tog pr time/retning) også får Vejle som endestation.
Passagerer fra Aarhus-området vil formentlig fortsat benytte en direkte bus, da det vil være hurtigere og nemmere.

Avatar

Billund station rives ned

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/9 2018, 06:54 (2043 dage siden) @ Svend

Det er vist mest Banedanmark mv som ikke vil have banen - ret pudsigt med en styrelse der ikke bare parerer politisk ordre, men vedbliver med at politisere en politisk beslutning. Den nye billundbane er sådan set ikke mere flop end de fleste jernbaner i Danmark som, såfremt man ikke villle have udvikling, kunne have produceret en business-case der viste at de ikke var rentable. Det er selvfølgelig irriterende når dette baneanlæg samtidig er blevet anker i modstanden mod styrelsens eget projekt med en Vejle-Fjordbro, hvor tilgengæld Bdk som modtaæk har taget immuniseringen af Fredericia-Århus i pant. Ja sådan arbejder styrelser også, til det fælles ubedste.

.
Den vil blive et flop på den måde, at der kun er tænkt kørsel Vejle-Billund (to tog pr time/retning). Ved samme lejlighed (og udbud) ser det ud til, at togene til og fra Herning-Holstebro-Struer (et tog pr time/retning) også får Vejle som endestation.
Passagerer fra Aarhus-området vil formentlig fortsat benytte en direkte bus, da det vil være hurtigere og nemmere.

At bygge en jernbane til kun to tog i timen, er jo - efter hvad man skal dømme ud fra kommentarerne omkring København - Ringsted banens kun to togpar i timen - fuldstændigt vanvittigt og meget utilfredsstillende. Så Billundbanen er død og skal i hvert fald næppe forvente seriøs og troværdig opbakning fra de politikere, som er utilfredse med de kun to togpar København - Ringsted, herunder de af dem, som har være med til at afsætte penge til Billundbanen i Togfonden.

Billund station rives ned

af UTJ, 20/9 2018, 09:13 (2043 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Enkeltspor til Billund. Sidste gang der blev bygget enkeltspor til Billund var der vel tre tog om dagen, så den nye bane er da fint udnyttet.

Billund station rives ned

af Georg Schmidt, 20/9 2018, 09:21 (2043 dage siden) @ UTJ

Set i lyset af den nuværende succes for Letbanen i Aarhus kunne jeg forestille mig en sløjfe fra Kolind ned omkring terminalen i Tirstrup. Hvis en sådan bygges kan Billund undvære både bane og udvidelse af parkeringspladsen.

Billund station rives ned

af Lars, 20/9 2018, 21:38 (2043 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, så kan århusianerne køre til Tirstrup, og alle vi andre får bedre plads i Billund :-D

Billund station rives ned

af steenth, 19/9 2018, 09:58 (2044 dage siden) @ Lars

Det er også længe siden, der var jernbane der, og planerne om en ny Billundbane er vist lagt i mølposen.

Projektet er stadig i gang. De er igang med et tillæg til VVM undersøgelsen, som skal banen vejen til en anlægslov. Om den kommer længere er svært at vide noget om endnu.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak