Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af michael julsrud, 8/10 2018, 16:18 (2020 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 8/10 2018, 17:03

Hej

I følge Tommy´s tekst til SVJ H 45, så står der at vognen har trykluftledning.

Men ifølge hjørnemærkerne bør vognen være udstyret med en godstogsbremse, der er internationalt godkendt.

Går ud fra at man kan regne med hjørnemærkernes betydning.

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af Hans Stückler, 8/10 2018, 17:09 (2020 dage siden) @ michael julsrud

Hej.

Ved et besøg i Lunderskov den 28-4-1991 var der en eller anden slags bremser på vognen.

[image]

Hilsen

Hans S.

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af michael julsrud, 8/10 2018, 17:21 (2020 dage siden) @ Hans Stückler

Hej.

Ved et besøg i Lunderskov den 28-4-1991 var der en eller anden slags bremser på vognen.

[image]

Hilsen

Hans S.

Hej Hans

På de billeder jeg kan finde af vognen er det tydeligt at den har en håndbremse i form af en "vægtstang". Men ifølge hjørnemærkerne skal den have styreventil/bremsecylinder, men Tommy skriver den har trykluftledning !

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af Hans Stückler, 8/10 2018, 18:49 (2020 dage siden) @ michael julsrud

Hej Michael.

Der ved jeg så ikke lige, men oprindelig, hvis man skal tro tegninger, så er den leveret med Wacumledning, dampvarmeledning, og vægtstangsbremsen, men ingen bremsecylinder. Den har så på et tidspunkt fået monteret trykluftledning, men jeg tror aldrig den har haft anden bremse end vægtstangsbremsen/håndbremsen.

Hilsen

Hans S.

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af KimC, 10/10 2018, 07:42 (2019 dage siden) @ Hans Stückler

Hvis den havde haft trykluftbremse ville man have kunnet se mindst noget a følgende: Hjælpeluftbeholder, udligningshåndtag, lastveksel, styreventil. Bremsecylinderen og styreventilen kan godt sidde gemt oppe mellem vangerne, men hjælpeluftbeholderen er dog nødt til at have en vis størrelse, og udligniongshåndtag og lastveksel må være tilgængelige fra vognsiden. Jeg tror ikke man på noget tidspunkt har accepteret at disse var gemt væk inde under vognen. Har nogen spurgt nogen ved SJVT? Et kig under vognen må kune besvare alle spørgsmål

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af Jens Vesterdahl ⌂, 9/10 2018, 11:16 (2020 dage siden) @ michael julsrud

billederne her har vognen bremseklodser på alle fire hjul. Det tyder på trykluftbremse, da vægtstangsbremsen vel næppe trækker 8 klodser til. Eller hvad?
Jeg kan så ikke lige se nogen bremseomstillere eller -håndtag ...

Mvh
Jens

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af UTJ, 9/10 2018, 12:30 (2019 dage siden) @ Jens Vesterdahl

billederne her har vognen bremseklodser på alle fire hjul. Det tyder på trykluftbremse, da vægtstangsbremsen vel næppe trækker 8 klodser til. Eller hvad?
Jeg kan så ikke lige se nogen bremseomstillere eller -håndtag ...

.
Kun G-bremse og formentlig gemmer der sig et eller andet håndtag til lastvekslen. Vognen har enten været en del af "den store trykluftbremsepåbygning" i 1940 eller i årene efter besættelsen hvor nogle flere vogne fik bremsemoderniseringer.

Avatar

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/10 2018, 08:27 (2019 dage siden) @ UTJ

billederne her har vognen bremseklodser på alle fire hjul. Det tyder på trykluftbremse, da vægtstangsbremsen vel næppe trækker 8 klodser til. Eller hvad?
Jeg kan så ikke lige se nogen bremseomstillere eller -håndtag ...

.
Kun G-bremse og formentlig gemmer der sig et eller andet håndtag til lastvekslen. Vognen har enten været en del af "den store trykluftbremsepåbygning" i 1940 eller i årene efter besættelsen hvor nogle flere vogne fik bremsemoderniseringer.

Vognen var en bænkevogn og havde elektrisk belysning til det sidste jf. dåserne på gavlen, ogdå da den var relativt nyrevideret på fotoet fra 1961. Om den har været anvendt til persontransport i nyere tid er nok et åbent spørgsmål, men mon ikke bibeholdelsen af håndbremsen skyldes denne mulighed?

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af UTJ, 10/10 2018, 20:30 (2018 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

billederne her har vognen bremseklodser på alle fire hjul. Det tyder på trykluftbremse, da vægtstangsbremsen vel næppe trækker 8 klodser til. Eller hvad?
Jeg kan så ikke lige se nogen bremseomstillere eller -håndtag ...

.
Kun G-bremse og formentlig gemmer der sig et eller andet håndtag til lastvekslen. Vognen har enten været en del af "den store trykluftbremsepåbygning" i 1940 eller i årene efter besættelsen hvor nogle flere vogne fik bremsemoderniseringer.


Vognen var en bænkevogn og havde elektrisk belysning til det sidste jf. dåserne på gavlen, ogdå da den var relativt nyrevideret på fotoet fra 1961. Om den har været anvendt til persontransport i nyere tid er nok et åbent spørgsmål, men mon ikke bibeholdelsen af håndbremsen skyldes denne mulighed?

Håndbremsen blev som hovedregel (næsten altid) bibeholdt på danske godsvogne som blev forsynet med ny trykluftbremse.

vedr. SVJ H 45

af Jens Bruun-Petersen, 10/10 2018, 21:49 (2018 dage siden) @ UTJ

Man kan ikke altid stole på hjørnemærkerne. Et eksempel fra LJ: De to rejsegodsvogne E 80 og 81 med udvendige stolper havde hjørnemærker for "G", men var udstyret med omstillingshåndtag for skift mellem godstogs- og persontogsbremse. Hjørnemærker for G-P havde været relevant her, hvis man ikke som på meget andet personvognsmateriel helt udelod dem. En del af LJ's åbne godsvogne havde hjørnemærker for "G", men trykluftbremsen var en primitiv udgave uden synlige omskifterhåndtag for "Tom" og "Læsset", sådan som man så det på den moderne Hik-bremse fra omkring 1938.De lollandske vogne burde måske have haft hjørnemærker for "ikke internationalt godkendt godstogsbremse" = tre firkanter.

SVJ H 45 havde fået trykluftbremse efter 1936 og fik det måske sammen med andre privatbanegodsvogne omkring 1940. På billedet kan man ane en luftbeholder under midten af vogne og ellers ikke andet end en "dims" til højre for det venstre hjul.

[image]
SVJ H 45. Spøttrup 6. juli 1965 (JBP)

[image]
"Dimsen" er en meget enkel styreventil, som især ses på ældre motorbivogne. H 45 blev som stykgodsvogn i motortog. På andre motorbivogne har jeg set tilsvarende enkle bremsesystemer. Hvis der er en håndtag for omstilling mellem gods- og persontog er den godt skjult, og jeg tror derfor, at vognen lige som andre motorbivogne kun havde P-bremse - og derfor burde have haft det enkle hjørnemærke med en spids nedad.

Jeg har engang set et foto af én af de Q-vogne, som Aalborgbanerne fik fra AHTJ, med tydeligt P-bremsemærke, så det var åbenbart også en vogn, der kun havde været benyttet i persontog.

Nogle af veteranbanernes har stadig samme system. I Mariager kan man se det på AHJ EM 78 og på MFVJ Q 102.

[image]
AHJ EM 78 med samme styreventil som på SVJ H 45. Mariager 28. august 2018 (JBP)

[image]
Bremseudstyr på MFVJ Q 102, sikkert samme type som på SVJ H 45. Her er det vist kun beslaget for ventilen, der er tilbage.Mariager 28. august 2018 (JBP).

Begge vogne burde have hjørnemærke for P-bremse, hvilket Aalborg-vognen også havde oprindelig.

Venlig hilsen
Jens

vedr. SVJ H 45

af UTJ, 11/10 2018, 13:24 (2017 dage siden) @ LBC

Trykluftbremsen på H 45 kan godt være arvet fra en af de personvogne som banen ophuggede i 1950'erne. Billeder af SVJ's person-, post- og rejsegodsvogne, bortset fra G 40 er i den grad en mangelvare.

vedr. SVJ H 45

af Jens Bruun-Petersen, 11/10 2018, 20:35 (2017 dage siden) @ LBC

Tak for henvisning. Den instruks kendte jeg ikke, men her har vi da motorbivognsbremseudstyret på plads. Som Ulrik skriver i dag er det nemt at flytte rundt på dette forholdsvis enkle udstyr. Det med hjørnemærker skal vi nok ikke tage så nøje.

Venlig hilsen
Jens

Spørgsmål vedr. SVJ H 45

af michael julsrud, 12/10 2018, 17:17 (2016 dage siden) @ michael julsrud

Hej

I følge Tommy´s tekst til SVJ H 45, så står der at vognen har trykluftledning.

Men ifølge hjørnemærkerne bør vognen være udstyret med en godstogsbremse, der er internationalt godkendt.

Går ud fra at man kan regne med hjørnemærkernes betydning.

Hej alle

Tusind tak for alle indput/oplysninger, håber Tommy kan få "flettet" alt det ind i data om vognen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak