Avatar

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 10. oktober, 2018, 08:56 (10 dage siden)

Jeg stødte tilfældigvis på denne sporplan fra februar 1869. Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - TIFF-fil ca 90 MB). Hvis man kigger på den højopløste sporplan, vil man kunne se, at der på nordvestsiden fra det ene spor fra "Dreieskiven" udgår et stikspor hen til en "Kran". Gad vide, om det var en stationær kran eller om det var en kran, som kunne køre/trækkes rundt på havnesporene?

Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - TIFF-fil ca 90 MB).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]Arkiv: Erhvervsarkivet 04763 Aarhus Kommune Aarhus Havn 1851-1962 Forarbejde til overslag over anlægsarbejder og budget 1854-1868 m. m. 1700c/Thomas Boberg Nielsen. Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - TIFF-fil ca 90 MB).

[image]

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 10. oktober, 2018, 09:22 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stødte tilfældigvis på denne sporplan fra februar 1869. Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - TIFF-fil ca 90 MB). Hvis man kigger på den højopløste sporplan, vil man kunne se, at der på nordvestsiden fra det ene spor fra "Dreieskiven" udgår et stikspor hen til en "Kran". Gad vide, om det var en stationær kran eller om det var en kran, som kunne køre/trækkes rundt på havnesporene?

Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - TIFF-fil ca 90 MB).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

[image]Arkiv: Erhvervsarkivet 04763 Aarhus Kommune Aarhus Havn 1851-1962 Forarbejde til overslag over anlægsarbejder og budget 1854-1868 m. m. 1700c/Thomas Boberg Nielsen. Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - TIFF-fil ca 90 MB).

[image]

Hej Thomas,

Normalt anfører man da ikke løse objekter på kort? Det må være en stationær kran, som kan løfte gods mellem et skib og en godsvogn på stiksporet. Hvis det var en mobil kran, kunne man jo ikke regne med, at kranen var der, når man skulle bruge den, men så kan man jo selvfølgelig have haft en anden sporplan end den viste; en hvor kranen var flyttet. :-) :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Asger Christiansen, onsdag 10. oktober, 2018, 10:14 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er et dårligt udsnit af et meget større foto - fra begyndelsen af 1890'erne

den stationære kran kunne være den fra sporplanen anno 1869 - det passer i hvert fald med placeringen på den mole

[image]

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af ivar @, onsdag 10. oktober, 2018, 12:58 (10 dage siden) @ Asger Christiansen
redigeret af ivar, onsdag 10. oktober, 2018, 13:19

Måske en kran af denne type

[image]

- oven i købet med jernbanevogne, som ser ud til at været læsset med tømmer.

Tegningen tyder jo på, at der har været et kvadratisk fundament.

Udsnit af billede fra Frederikshavn Havn.


Mvh

-ivar

Avatar

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 10. oktober, 2018, 16:56 (9 dage siden) @ Asger Christiansen

Her er et dårligt udsnit af et meget større foto - fra begyndelsen af 1890'erne

den stationære kran kunne være den fra sporplanen anno 1869 - det passer i hvert fald med placeringen på den mole

[image]

Det tror jeg, du har helt ret i. Størrelsen og udførelsen er "1869". Den oprindelige havnebane blev omlagt i 1870, så Thomas' kort er måske blevet til i den anledning. Hvori bestod omlægningen mon?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Asger Christiansen, onsdag 10. oktober, 2018, 22:43 (9 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Angående havnesporene 1870 - der var snarere tale om en udvidelse og ikke omlægning.

03.03.1870 Byrådsmøde, Århus:
JFJ ønsker havnespor ad søndre mole. Skal udgå fra hestebanen lige ved svineslagteriet og derfra føres over dettes grund og havnens oplagsplads til en drejeskive ved toldopsynshus, hvorfra sporet forgrener sig, dels langs med sydside af inderhavnen, dels op ad den søndre mole. Så langt som muligt.
Drejeskiven anlægges ved den blinde ende af de 2 spor på dampskibsbroen

Avatar

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 10. oktober, 2018, 22:58 (9 dage siden) @ Asger Christiansen

Angående havnesporene 1870 - der var snarere tale om en udvidelse og ikke omlægning.

Det er muligt, men der står "omlægning" i JFJ's driftsberetning.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Avatar

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 11. oktober, 2018, 08:17 (9 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Angående havnesporene 1870 - der var snarere tale om en udvidelse og ikke omlægning.

Det er muligt, men der står "omlægning" i JFJ's driftsberetning.


Kære Morten

Hverken i JFJ-årsberetningen for 1869-1870 eller 1870-1871 står der noget om udvidelse eller omlægning af havnebanen i Aarhus.

Bedste hilsner

Thomas

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

fast kran under spor

af shipmik, torsdag 11. oktober, 2018, 15:37 (8 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er ikke den på kortet omtalte kran, men der har været tradition for fast kran under sporene i Aarhus. Kran 1 - sværgodskranen - stod i mange år på Gasværkskajen og havde et gennemgående spor. Som det ses her på billedet fra 26. november 1971, da den svenske Foglarö lå ved kajen. Skibet var en kombineret malmbåd og olietanker, som i dette tilfælde lossede gasolie til den studs, der sendte gasolien op til DSBs lagertanke ved remissen i Sonnesgade.

Bent Mikkelsen

[image]

fast kran under spor - øhh???

af Lars Henning Jensen, torsdag 11. oktober, 2018, 17:11 (8 dage siden) @ shipmik

Det er ikke den på kortet omtalte kran, men der har været tradition for fast kran under sporene i Aarhus.


Bent Mikkelsen

[image]


Hvorledes fungerer en kran, der er placeret - oven i købet "fast" - under sporene ...? :-D
(undskyld, jeg ved godt, at vi er i de seriøse forum ...)

God aften til alle!

vh
LH

fast kran under spor - øhh???

af Dampfmeisteren ⌂ @, fredag 12. oktober, 2018, 08:40 (8 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hvorledes fungerer en kran, der er placeret - oven i købet "fast" - under sporene ...? :-D
(undskyld, jeg ved godt, at vi er i de seriøse forum ...)

Er det ikke det vi andre kalder en vognvægt.....:-)

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Avatar

Aarhus havn februar 1869 - sporplan med kørekran?

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 11. oktober, 2018, 19:20 (8 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Angående havnesporene 1870 - der var snarere tale om en udvidelse og ikke omlægning.

Det er muligt, men der står "omlægning" i JFJ's driftsberetning.

Kære Morten

Hverken i JFJ-årsberetningen for 1869-1870 eller 1870-1871 står der noget om udvidelse eller omlægning af havnebanen i Aarhus.

Kære Thomas,

Det har du ganske ret i, kan jeg se, og det er heller ikke omtalt i JFJ's cirkulærer fra årene 1868-1870. Gad vide, hvem der har prakket mig den oplysning på. Nu bliver den i hvert fald slettet.

Tak for retledningen!

M:-)rten

P.S.
Ved gennemsynet af cirkulærerne blev jeg opmærksom på en term, som jeg ikke kendte: Stationslokomotiv. Det var datidens - ganske sigende - betegnelse for de små Chaplin-rangermaskiner.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא?

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen