Gæt en bane - og dens danske relation

af Niels Munch, 30/10 2018, 10:14 (1995 dage siden)

God formiddag i Forum,

Vi er - som det sikkert ses - et stykke vej syd for Kongeåen; men spørgsmålene er "hvilken bane" og "dens danske relation":

[image](Udsnit af udateret postkort).

God fornøjelse
Niels

Gæt en bane - og dens danske relation

af Niels Buch, 30/10 2018, 14:16 (1995 dage siden) @ Niels Munch

God formiddag i Forum,

Vi er - som det sikkert ses - et stykke vej syd for Kongeåen; men spørgsmålene er "hvilken bane" og "dens danske relation":

[image](Udsnit af udateret postkort).

God fornøjelse
Niels


Det ligner til forveksling Gornergratbahn i Schweiz (den særlige pantograf og jeg kan finde et lignende tog på et andet postkort fra den bane vhja Google), men den danske relation kan jeg ikke lige gætte.

Hilsen
Niels

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af Niels Munch, 30/10 2018, 15:48 (1995 dage siden) @ Niels Buch

Kære Niels,

Gornergratbahn er korrekt (og hvis ikke du skulle kunne "gætte" det .......?).

Billedet er et udsnit af dette postkort:

[image]Sommet du Gornergrat (3136 m) med hotel og stationsbygning (postkort, ikke postgået, arkiv nm).

[image]Hotellet på Gornergrat set fra banens endestation, 07.09.2010 (nm).

Hotellet, der er landets højest beliggende, blev opført 1897-1907. På dets tårne blev der i 1960'erne indrettet obeservatorier.

[image]Stationsbygningen på Gornergrat (bemærk togets pantografer), 07.09.2010 (nm).

Mine billeder er fra en vel tilrettelagt og gennemført studietur med JeTra (nu IDA Rail) på meterspor tværs gennem landet, hvori en vis Niels Buch havde mere end én finger ;-) .

Men vi mangler endnu "den danske relation".


M.v.h.
Niels

Avatar

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/10 2018, 17:23 (1995 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels,

Gornergratbahn er korrekt (og hvis ikke du skulle kunne "gætte" det .......?).

Billedet er et udsnit af dette postkort:

[image]Sommet du Gornergrat (3136 m) med hotel og stationsbygning (postkort, ikke postgået, arkiv nm).

[image]Hotellet på Gornergrat set fra banens endestation, 07.09.2010 (nm).

Hotellet, der er landets højest beliggende, blev opført 1897-1907. På dets tårne blev der i 1960'erne indrettet obeservatorier.

[image]Stationsbygningen på Gornergrat (bemærk togets pantografer), 07.09.2010 (nm).

Mine billeder er fra en vel tilrettelagt og gennemført studietur med JeTra (nu IDA Rail) på meterspor tværs gennem landet, hvori en vis Niels Buch havde mere end én finger ;-) .

Men vi mangler endnu "den danske relation".


M.v.h.
Niels


Hm. Vejret ser ret dansk ud, men måske er det i stedet stationsskiltet, der (måske) er med skrifttypen Via?

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af Niels Munch, 30/10 2018, 17:58 (1995 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hm. Vejret ser ret dansk ud, men måske er det i stedet stationsskiltet, der (måske) er med skrifttypen Via?


Hm Morten, nu var der jo hverken "dansk vejr" eller stationsskilt på "gættebilledet" :-| !

M.v.h.
Niels

Avatar

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/10 2018, 18:07 (1995 dage siden) @ Niels Munch

Hm. Vejret ser ret dansk ud, men måske er det i stedet stationsskiltet, der (måske) er med skrifttypen Via?

Hm Morten, nu var der jo hverken "dansk vejr" eller stationsskilt på "gættebilledet" :-| !

M.v.h.
Niels

Hm, Niels. Du har ret. Og Himmelbjerget er det jo heller ikke. Så er mine muligheder for at forsøge "at være morsom" vist desværre udtømte og mislykkede. :-( :-( :-(

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af ivar, 30/10 2018, 19:11 (1995 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kunne du ikke prøve med, at stationen - som adskillige danske stationer - ikke er tegnet af Wenck;-)

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af Niels Buch, 30/10 2018, 18:12 (1995 dage siden) @ Niels Munch

Mine billeder er fra en vel tilrettelagt og gennemført studietur med JeTra (nu IDA Rail) på meterspor tværs gennem landet, hvori en vis Niels Buch havde mere end én finger ;-) .

Men vi mangler endnu "den danske relation".


M.v.h.
Niels

UPS, så er jeg jo nærmest inhabil :-D

Niels

Gæt en bane - og dens danske relation (+3 fotos)

af Asger Christiansen, 30/10 2018, 21:19 (1995 dage siden) @ Niels Buch

Kunne den elektriske vogn være konstrueret af William Robert Rowan, der tidligere havde været ejer af vognfabrikken Scandia?

W.R. Rowan er mest kendt for sine dampvogne, men i sine sidste år - hvor han ikke længere boede i Danmark - konstruerede han også elektrisk trækkraft

Gæt en bane - løst (+4 nye illustrationer)

af Niels Munch, 31/10 2018, 08:47 (1994 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 31/10 2018, 09:27

God formiddag i Forum,

Niels svarede Gornergratbahn (i dette forum er ingen inhabile).

Asger foreslog, at konstruktionen af trækkraften kunne tilskrives W. R. Rowan fra Scandia i Randers.

Morten søgte at holde humøret oppe trods "dansk vejr".

[image]

Gornergratbahn (GGB) blev åbnet i 1898 som den første elektriske tandhjulsbane i Schweiz. Strømsystemet var 550 V, 40 Hz 3-faset vekselstrøm (drejestrøm), hvilket afstedkom 2 køreledninger over spor samt dobbelt antal strømaftagere på trækkraften. Sporvidden er 1000 mm og tandsystemet er System Abt. Banen er den næsthøjeste bjergbane i Europa, kun overgået af Jungfraubahn.

[image]Plakat 1928 tegnet af Eric de Coulon (CH, 1888-1956), Museum für Gestaltung, Zürich.

GGBs første materiel blev leveret under kontrakt med SLM: "Vertrag über die Lieferung von 3 elektrischen Lokomotiven mit Personenwagen (Rowan-System), 3 offenen Personenwagen, 2 Güter-wagen für die Gornergratbahn (Ordre 2344)" dateret 16.07.1896. Underleverandører SIG og BBC. Postkortet øverst viser f.v. en åben personvogn, derefter et "Rowanzug": En "Vorstellwagen", hvis bagerste ende savner bogie og i stedet hviler på el-lokomotivets ramme ("sættevogn").

William Robert Rowan (1841-1900) fra Scandia, der på tiden for GGBs anlæg og indvielse levede i Schweiz, tillægges denne "Rowan-Komposition", hvor den viste er én af GGBs 3 første. I 1902 leveredes en fjerde (plakaten), og i 1930 (!) en femte. Ved denne lejlighed ændredes strømsystemet til 750 V, 50 Hz drejestrøm, og nr. 1-4 fik stærkere motorer. Ved senere ombygninger (1966, 1975) fik lokomotiverne nr. 1-3 vognkasser af stål og numrene 3001-3003, og deres "Vorstellwagen" forsvandt.

Herefter anvendtes de som tjenestelokomotiver, og ved vort besøg i 2010 var 3001 og 3003 angiveligt køreklare, 3002 opstillet som "Denkmal" i Stalden.

[image]

[image]GGB He 2/2 nr. 3003 under tag på endestationen i Zermatt, 07.09.2010 (nm).

GGB indgår i dag sammen med Brig-Visp-Zermatt og Furka-Oberalp i Matterhorn-Gotthard Bahn (MGB) koncernen, men passer ikke i strømsystem med disse, hvorfor vogne overleveres de 2 systemer imellem med diesellokomotiv, herunder f.eks. tankvogne med fyringsgasolie til hotellet etc.

GGB er absolut et besøg værd, og når vejret er godt - og ikke "dansk" (vi vandrede rundt i en våd sky), er der en formidabel udsigt til Matterhorn (4478 m).

Bonusbillede:

[image]GGB Rowanzug nr. 4 (fra 1902) på Gornergrat. Kilde: MGBahn-Historic.


Bedste hilsener & tak for medspil
Niels


Edit har indbygget et par links mere

Gæt en bane - løst + endnu et billede

af Niels Buch, 31/10 2018, 11:29 (1994 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen

Som Niels ganske rigtigt beskriver, så lå toppen af Gornergrat i en sky så det lykkedes ikke at se Matterhorn fra Gornergrat under studieturen. Jeg besøgte Gornergrat i januar 2015, og her er det tætteste jeg kom et billede med Matterhorn ved den lejlighed.

[image]

Hilsen
Niels

Gæt en bane - løst + endnu et billede

af ChrBrun ⌂, Helsingør, 31/10 2018, 20:26 (1994 dage siden) @ Niels Buch

Jeg besøgte Gornergrat d.12. september 2014, og da var vejret (og udsigten) flot!

[image]
Matterhorn set fra et tog på vej med Gornergrat


[image]
Gornergrat, tog på opad og tog, der afventer udkørsel.


[image]
Gornergrat Station

--
Christian Brun

Gæt en bane - Gornergratbahn epilog (10 fotos)

af Niels Munch, 1/11 2018, 21:21 (1993 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for supplerende fotos!

Studieturen til det metersporede Schweiz fandt som nævnt sted i SEP 2010, altså for 8 år siden, og er derfor næppe duelig til det historiske forum. Alligevel vover jeg at hidsætte mine resterende fotos fra Gornergratbahn i dette forum - for at holde sagen samlet:

[image]Gornergratbahn, depotet i Zermatt med Bhe 4/8 nr. 3052 (SLM 1993).

[image]GGB Bhe 4/4 nr. 3061 (SLM 1981) rangerer i Zermatt, og maverne trækkes ind.

[image]GGB Bhe 4/4 nr. 3061 med åben bogiegodsvogn MGB ex BVZ Rkm nr. 2652.

B-enden af 3061 ser ganske anderledes ud end A-enden, idet den normalt var tilkoblet styrevogn Bt 3071, deraf overgangsdøren. Undervognen af den åbne godsvogn stammer fra personvognen C4 nr. 34, bygget til Visp-Zermatt af SIG 1890.

[image]SLM-tog med Bhe 4/8 nr. 3054 ved afgang fra GGB stationen i Zermatt.

[image]GGB delvist lavtgulvstog Bhe 4/6 nr. 3083 (STADLER 2006) i Zermatt. T.h. gemmer sig He 2/2 nr. 3003.

[image]Interieur i STADLER-tog.

Driften afvikles normalt med SLM-togene fra 1993 og STADLER-togene fra 2006, som i øvrigt kan multiplekøres med hinanden. Der er bestilt yderligere 5 STADLER-tog til lev. 2020-21, hvorefter banen kan betjenes i 20 min. takt.

[image]Forsyninger til Gornergrat leveres med godsmotorvogn Dhe 2/4 nr. 3015, ex Bhe 2/4 (SLM 1949) og godsvognen Kklm 3611.

[image]STADLER-tog under ankomst til Gornergrat. Bag toget og skydækket Matterhorn.

Først med bygningen af lavinegallerier i 1941 blev helårsdrift muligt, hvilket er et "must" i et populært vintersportsområde. Motorvognenes tilkomst i fyrrene medførte en mærkbar reduktion af rejsetiden, idet Rowan-togene kørte med max. 9 km/t.

[image]Kig på/ud af et af GGBs længste lavinegallerier.

Som tidligere nævnt overleveres vogne fra MGB til GGB ved hjælp af diesellok, hvoraf dette blev benyttet:

[image]MGB Tm 2/2 nr. 74 (Ruhrthaler 3574/1958) i Zermatt.

Lokomotivet var bygget som normalsporet og gjorde karriere i Tyskland indtil ombygningen til meterspor i 1991, hvor det kom til BVZ i Schweiz.

Alle fotos fra GGB den 07.09.2010 ved undertegnede (nm).

Udover kørsel på GGB, BVZ og FO bød studieturen også på rejser med RhB, inkl. over Berninapasset og til Tirano i Italien. Flere korrespondancer med få min. overgangstid fungerede som efter et schweizerur, og først med FS-regionaltoget Tirano-Milano gik det galt p.g.a. en klækkelig, italiensk forsinkelse.

Men det er en ganske anden historie :-) .


Bedste hilsener
Niels


Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak