Avatar

DSB F 472

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/10 2018, 22:28 (1994 dage siden)

Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?

[image]

DSB F 472

af Georg Schmidt, 31/10 2018, 22:55 (1994 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det kunne være Vamdrup.
Mvh
Georg

Avatar

DSB F 472

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/11 2018, 00:14 (1994 dage siden) @ Tommy Nilsson

Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?

[image]

Det kan være den gamle (oprindelige) remise i Lunderskov. Med sidebygningen tror jeg ikke, at det er Holstebro, selv om det også kan ligne.

Avatar

DSB F 472

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/11 2018, 10:31 (1993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?

[image]


Det kan være den gamle (oprindelige) remise i Lunderskov. Med sidebygningen tror jeg ikke, at det er Holstebro, selv om det også kan ligne.


Billedet er faktisk angivet til at være Lunderskov, men lå der en sådan remise inden rundremisen blev bygget? Hvornår er rundremisen fra? Efter 1915?

Avatar

DSB F 472

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/11 2018, 11:08 (1993 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Morten Flindt Larsen, 1/11 2018, 11:32

Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?

[image]


Det kan være den gamle (oprindelige) remise i Lunderskov. Med sidebygningen tror jeg ikke, at det er Holstebro, selv om det også kan ligne.


Billedet er faktisk angivet til at være Lunderskov, men lå der en sådan remise inden rundremisen blev bygget? Hvornår er rundremisen fra? Efter 1915?

Det for nylig nedrevne vandtårn ved rundremisen var opført i 1916, så rundremisen er nok samtidig. F-maskinen har nok omrangeret godsvogne, der skulle til/fra Esbjerg fra/til Vamdrup. Remisen lå ved den gule pil.

[image]

DSB F 472

af Egon Schmidt, 1/11 2018, 14:33 (1993 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy jeg har et foto af drejeskiven i Lunderskov kan desværre ikke scanne det ind,men er en frabriksplade på den og da står at den er fra 1919 så er remisen nok også fra 1919.
Egon

DSB F 472

af Niels Munch, 1/11 2018, 23:10 (1993 dage siden) @ Egon Schmidt

jeg har et foto af drejeskiven i Lunderskov kan desværre ikke scanne det ind,men er en frabriksplade på den og da står at den er fra 1919 så er remisen nok også fra 1919.


[image]Fabrikspladen, drejeskiven i Lunderskov, 25.08.2006 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

DSB F 472

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/11 2018, 07:09 (1992 dage siden) @ Niels Munch

Den er go': Patent i alle kulturstater.

DSB F 472

af Georg Schmidt, 1/11 2018, 11:17 (1993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På tidspunktet for billedet var der i Lunderskov på maskinfronten aldeles stille. Vamdrup havde to F-maskiner i rangerturen tur 46, hvoraf den ene rangerede i Vamdrup, og den anden fremførte de mange lokalgodstog der på den tid kørte mellem Vamdrup og Lunderskov. Vamdrup F-maskinen med personale klarede også rangerarbejdet i Lunderskov. I 1920 skete der en voldsom opblomstring af aktiviteterne i Lunderskov med mange maskiner i forbindelse med de store ændringer i Sønderjylland.

M v h
Georg

Avatar

DSB F 472

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/11 2018, 11:36 (1993 dage siden) @ Georg Schmidt

På tidspunktet for billedet var der i Lunderskov på maskinfronten aldeles stille. Vamdrup havde to F-maskiner i rangerturen tur 46, hvoraf den ene rangerede i Vamdrup, og den anden fremførte de mange lokalgodstog der på den tid kørte mellem Vamdrup og Lunderskov. Vamdrup F-maskinen med personale klarede også rangerarbejdet i Lunderskov. I 1920 skete der en voldsom opblomstring af aktiviteterne i Lunderskov med mange maskiner i forbindelse med de store ændringer i Sønderjylland.

Så må det jo være en Vamdrup-F. Under Verdenskrigen havde Tyskland brug for både heste og kreaturer i stort tal, som Danmark var leveringsdygtig i, og en meget stor del af eksporten gik via Lunderskov-Vamdrup.

DSB F 472

af Georg Schmidt, 2/11 2018, 00:20 (1993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Georg Schmidt, 2/11 2018, 00:54

Så må det jo være en Vamdrup-F.
Ja, lige netop.
1910-20 var arbejdet i Lunderskov helt integreret i kørselsfordelingerne i Vamdrup. De mange lokalgodstog mellem Vamdrup og Lunderskov blev i kørselsfordelingen benævnt "forbindelsestog".
Fra 1920 og frem voksede aktiviteten på maskindepotet i Lunderskov. I 1923 havde Lunderskov 2 K-maskiner og 1 D-maskine i tur 8 med 5 sæt personale. Man kørte til Padborg, Esbjerg og Fredericia og der var også egen rangermaskine. K-maskinerne forsvandt efterhånden og blev erstattet af D-maskiner. Omkring 1932 forsvandt strækningsmaskinerne - sikkert i forbindelse med Knutzens rationaliseringer - men personaleturen beholdt man i Lunderskov de næste mange år, blot med kørsel med fremmede maskiner. I begyndelsen af 50'erne forsvandt strækningsturen og Lunderskov blev et rangerdepot med 3 mand i turen. Omkring 1959 led Lunderskov vel af det samme problem Brande efterhånden også havde med for lidt arbejde og rangermaskinen forsvandt. I Vamdrup var der efter 1920 stadig "kul på". Ved årsskiftet 1926-27 havde man hele 6 H-maskiner med 4 stk i 9. tur og 2 i reserve samt nogle D-maskiner. Det hele sluttede i foråret 1928 hvor lokomotiverne blev flyttet til Padborg. Der er nok sket en afmatning i begyndelse af 30'erne for efterhånden kunne Padborg klare sig med 1-2 H-maskiner og de overskydennde blev sendt tilbage til Aarhus. Dette blot lige et hjørne af aktiviteterne i Sønderjylland.

M v h
Georg

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak