Avatar

Hagans 375

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 09. november, 2018, 17:29 (7 dage siden)

[image]

På væggen i vognhallen i Hedeland hænger denne planche med et billede, der angives til at være Hagans byggenummer 375 fra 1894.
Ifølge Mertes Lieferliste blev Hagans 375 leveret til Kleinbahn Hadersleben i 1898 og jeg har den i databasen som HAJ 7.
Hvilket lok mon billedet forestiller?
(Jeg har set, at der i databasen står, at maskinen blev udrangeret i 1913 og overtaget i 1921 - det skal lige omformuleres)

--
[image]

Hagans 375

af Niels Munch @, fredag 09. november, 2018, 21:08 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Jeg er enig i dine iagttagelser, Hagans 375 er et tramlok til Haderslev.

Det viste lokomotiv kendes også fra anlæg af dobbeltspor Horsens - Skanderborg, fotograferet ved Hatting ca. 1926 og ligeledes under disse data: "WT&K Tulle, Hagans 375/1894".

Mistanken går herefter på, om "375" evt. er "Tulles" kedelnummer.

M.v.h.
Niels

Hagans 375

af Peter Andersen @, Hedehusene, fredag 09. november, 2018, 21:30 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nr. 375 er kedelnummeret. Det er kun det, der blev angivet af kedeltilsynet i lister og papirer.
Desværre har billedet åbenbart ikke været skarpt nok til at fabrikspladen kunne tydes.
Fabriksnummer på lokomotivet (rammen) må ligge omkring 280-290.
Foruden Hagans brugte også Zobel i Bromberg samt Güstrow samme system. Det har gjort at nogle lokomotiver blev registreret dobbelt af de første entusiaster.

--
Peter Andersen

Hagans 375

af Bent Hansen, lørdag 10. november, 2018, 10:11 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Niels bad mig kigge på denne sag, og det gjorde jeg så, og først ser jeg, at Peter Andersen allerede har svaret. Da jeg har mit svar i udklipsholderen, kan jeg lige så godt trykke på ctrl + v. Så kan webmasteren også glæde sig over, at have slettet et spørgsmålstegn i min liste. Når jeg ikke selv har tjekket, er det begrænset, hvad én mand kan nå. Hvem kun vide, at løsningen var lige der. Den plejer sjældent at ligge lige for.

Mvh. BH


Hagans 375/1894.
Hvilket lokomotiv, det skulle være, vides ikke.

Hagans ?/1894. 22,6 m². 12 atm. 750 mm. Navn: Tulle.
1921 Lokomotivet kom til Danmark.
1921 Ukendt arbejde i Rindum Mergelleje for WT&K.
1922 Anlæg af andetspor ved Stilling for WT&K.
1924 - 25 Mergelkørsel fra Norsminde Mergelleje for Ning Herreds Mergelselskab for
WT&K.
1926 Anlæg af dobbeltspor ved Horsens for WT&K.
1935 Vejanlæg mellem Viby og Stautrup for WT&K.
1941 Ophug
Bemærkninger
Kedelnummer 375/1894. Byggenummeret kendes ikke. Sporvidden 785 mm er også set angivet. Rindum Mergelleje blev drevet af Vestjyllands Mergelforsyning, der havde materiel til mergelkørsel og åbning af nye lejer. PSE angiver Hinnerup Mergelleje uden tidsangivelse. Lejet brugtes af Mundelstrup & Omegns Mergelselskab med driftstid 1923 - 25 og Mathias Andersen som entreprenør. Han havde formentlig rigeligt materiel selv og har næppe lejet lokomotiv eller anmodet om assistance? Ning Herreds Mergelselskab havde driftstid 1924-25.

Hagans 375

af zumbach @, Malling, lørdag 10. november, 2018, 10:24 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.
Her et link til Beder-Mallings egnsarkiv:

Billeder fra Ajstrup Mergelleje

M.v.h.
Keld Zumbach

Hagans 375

af Bent Hansen, søndag 11. november, 2018, 10:09 (5 dage siden) @ zumbach

Hej.

Pas lige lidt på med arkiv.dk.

På egnen syd for Århus omkring Odder eller på gammelt dansk: Hads Herred og Ning Herred lå der to Mergelselskaber, som af industribaneforskere og lokalhistorikere er blevet blandet godt og grundigt sammen. De to selskaber var:

Hads-Ning Herreds Mergelselskab med driftstid 1924 – 25 og leje i Norsminde. Det er formentlig dette, der kaldes Ajstrup Mergelleje.

Odderegnens Mergelselskab med driftstid 1927 – 31 og leje ved Rodstenseje. Her kørte Hedeselskabets materiel.

Desuden kan man finde hjemmelavede og mere eller mindre fejlagtige selskabsnavne som:

Øst Herreds Mergelselskab, der formentlig var Odderegnens Mergelselskab.

Ning Herreds Mergelselskab. Mon det ikke var Hads-Ning Herreds Mergelselskab.

Ajstrup Mergelselskab, der formentlig igen var Hads-Ning Herreds Mergelselskab.

Ystrup Mergelleje kan du endog finde i en industribanebog. Det tog lang tid at klarlægge, at der her var tale om tale om en fejllæsning for Ajstrup. Men da navnet eksisterer på tryk, dukker det op igen og igen de næste par generationer og forvirrer.

Billederne, der henvistes til i Beder Malling Arkivet viser:

B1768 En hensat Jung, enten 2187/1914 Jens Lyn eller nr. 5, 2254/1914. Desuden ses vist O&K 4091/1910.

B1771 må være Krauss 4998/1904.

Svend Guldvangs brev, der også er havnet i arkivet, skønt det var sendt til det lokale bibliotek, udviser kun tre lokomotiver, men der var med en af de gamle lokomotivførere i lejet endnu et par stykker.

Mvh. BH.

Avatar

Hagans 375

af Tommy Nilsson ⌂ @, lørdag 10. november, 2018, 17:32 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

På væggen i vognhallen i Hedeland hænger denne planche med et billede, der angives til at være Hagans byggenummer 375 fra 1894.
Ifølge Mertes Lieferliste blev Hagans 375 leveret til Kleinbahn Hadersleben i 1898 og jeg har den i databasen som HAJ 7.
Hvilket lok mon billedet forestiller?
(Jeg har set, at der i databasen står, at maskinen blev udrangeret i 1913 og overtaget i 1921 - det skal lige omformuleres)


Jeg takker for svar og arkiverer IKKE billedet under Hagans 375.

--
[image]

3 advokat tilbud
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E
I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.


 Læs artiklen 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen