Islevbro Vandværk?

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/11 2018, 12:31 (1987 dage siden)

Ifølge Københavns Vandforsyning's årsberetninger anlagdes der ca. 1920 et forbindelsesspor til Husum holdeplads til brug ved materieltransporter til Islevbro Vandværk. Er der nogen, der kender sporvidden?
Ifølge samme købtes 1921 et lokomotiv til at trafikere sporet. Der er ingen yderligere data om det i årsberetningerne, selvom disse fx indeholder udførlige data om vandforsyningens bilpark.
Det nævnes senere, at det også blev anvendt ved anlægsarbejder. Er der nogen, der har oplysninger/billeder om lokomotivet?

Islevbro Vandværk?

af RJK, 15/11 2018, 22:16 (1987 dage siden) @ Peter Andersen

har været oppe og vende før søg på Islevbro Vandværk

Avatar

Islevbro Vandværk?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/11 2018, 07:32 (1986 dage siden) @ Peter Andersen

Ifølge Københavns Vandforsyning's årsberetninger anlagdes der ca. 1920 et forbindelsesspor til Husum holdeplads til brug ved materieltransporter til Islevbro Vandværk. Er der nogen, der kender sporvidden?
Ifølge samme købtes 1921 et lokomotiv til at trafikere sporet. Der er ingen yderligere data om det i årsberetningerne, selvom disse fx indeholder udførlige data om vandforsyningens bilpark.
Det nævnes senere, at det også blev anvendt ved anlægsarbejder. Er der nogen, der har oplysninger/billeder om lokomotivet?

Hej Peter,

Husum Militærspor, som udgik fra Husum Billetsalgssted (DSB holdeplads), kunne medafbenyttes af Kjøbenhavns Vandforsyning fra 30.06.1919 og i perioden 13.07.1923-14.04.1925 endvidere af Rasmussen & Schiøtz i forbindelse med opførelse af vandværket ved Islevbro. Hvis Københavns Vandforsyning specifikt nævner, at der er anlagt et forbindelsesspor, må der derfor være tale om et nyanlagt spor fra militærsporet ved holdepladsen til vandværket.

Islevbro Vandværk?

af Peter Andersen, Hedehusene, 18/11 2018, 12:01 (1984 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak Morten.
Det vil så sige, at vi skal lede efter et normalsporet motorlokomotiv bygget 1921 (eller tidligere).
Men det har jo nok været tysk eller engelsk, da der var adskillige annoncer på den tid om overskudsmateriel.

Avatar

Islevbro Vandværk?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/11 2018, 14:01 (1984 dage siden) @ Peter Andersen

Tak Morten.
Det vil så sige, at vi skal lede efter et normalsporet motorlokomotiv bygget 1921 (eller tidligere).
Men det har jo nok været tysk eller engelsk, da der var adskillige annoncer på den tid om overskudsmateriel.

Ja, det kan have været normalsporet. Militærsporet lå i voldgaden, og vandværkets indkørsel udmunder i voldgaden. Jeg kan ikke vurdere, om dets bygning har krævet et internt smalspor. Fra holdepladsen til byggepladsen har man kunnet benytte heste som trækkraft.
[image]

Avatar

Islevbro Vandværk?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/11 2018, 13:56 (1983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, det kan have været normalsporet. Militærsporet lå i voldgaden, og vandværkets indkørsel udmunder i voldgaden.

Et opslag på Google Maps afslører at det du kalder "Voldgaden" idag hedder Tårnvej.

Islevbro Vandværk?

af Niels Munch, 19/11 2018, 14:47 (1983 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, det kan have været normalsporet. Militærsporet lå i voldgaden, og vandværkets indkørsel udmunder i voldgaden.

Et opslag på Google Maps afslører at det du kalder "Voldgaden" idag hedder Tårnvej.


Nix, Voldgaden er den "sti", der på Google ses mellem Fæstningskanalen og Tårnvej.

[image]Voldgaden ved Batteritogsmagasinet, 30.09.2018 (nm).

Vi er her længere mod syd. Blikretningen er mod nord, og Fæstningskanalen og derefter volden findes t.v. Her ved Voldgaden er en stump spor ilagt; men Voldgaden forløber i hele voldens længde langs østsiden.


M.v.h.
Niels

Avatar

Islevbro Vandværk?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/11 2018, 18:10 (1983 dage siden) @ Niels Munch

Ja, det kan have været normalsporet. Militærsporet lå i voldgaden, og vandværkets indkørsel udmunder i voldgaden.

Et opslag på Google Maps afslører at det du kalder "Voldgaden" idag hedder Tårnvej.

Nix, Voldgaden er den "sti", der på Google ses mellem Fæstningskanalen og Tårnvej.

Godt så (det var jeg sådan set godt klar over), men vandværkets udkørsel er så til Tårnvej.

Islevbro Vandværk?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/11 2018, 20:20 (1983 dage siden) @ Michael Deichmann

Dengang gik Tårnvej ikke længere end til Slotsherrensvej. Den aktuelle vej var dengang (fra nord) Islevhusvej (fra linie 5´s endestation/Frederikssundsvej) eller Rødovrevej (fra syd - Roskildevej). Vejstykket Islevbrovej-Slotsherrensvej er ikke navngivet på kortet, men er sandsynligvis en del af Rødovrevej.

[image]
POLITIKEN. "Kort over København og omegn". 1962.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Avatar

Islevbro Vandværk?

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2018, 22:10 (1983 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dengang gik Tårnvej ikke længere end til Slotsherrensvej. Den aktuelle vej var dengang (fra nord) Islevhusvej (fra linie 5´s endestation/Frederikssundsvej) eller Rødovrevej (fra syd - Roskildevej). Vejstykket Islevbrovej-Slotsherrensvej er ikke navngivet på kortet, men er sandsynligvis en del af Rødovrevej.

[image]
POLITIKEN. "Kort over København og omegn". 1962.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Tårnvej er navngivet i 1927 efter det da nyopførte vandtårn lidt syde for Rødovre Centrum. Oprindelig vedrørte navnet kun strækningen mellem Rødager Allé og Tæbyvej, og denne strækning indgik før 1927 i markvejen Grønnevej. Senere er vejen flere gange udvidet. I den nordlige ende overtog vejen i 1955 Krogsbækvej, en blind sidevej til Slotsherrensvej.
Kilde: "Storbyens Stednavne" af Bent Jørgensen, 1. udgave 1999.

Islevbro Vandværk?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/11 2018, 22:58 (1983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Dengang gik Tårnvej ikke længere end til Slotsherrensvej. Den aktuelle vej var dengang (fra nord) Islevhusvej (fra linie 5´s endestation/Frederikssundsvej) eller Rødovrevej (fra syd - Roskildevej). Vejstykket Islevbrovej-Slotsherrensvej er ikke navngivet på kortet, men er sandsynligvis en del af Rødovrevej.

[image]
POLITIKEN. "Kort over København og omegn". 1962.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.


Tårnvej er navngivet i 1927 efter det da nyopførte vandtårn lidt syde for Rødovre Centrum. Oprindelig vedrørte navnet kun strækningen mellem Rødager Allé og Tæbyvej, og denne strækning indgik før 1927 i markvejen Grønnevej. Senere er vejen flere gange udvidet. I den nordlige ende overtog vejen i 1955 Krogsbækvej, en blind sidevej til Slotsherrensvej.
Kilde: "Storbyens Stednavne" af Bent Jørgensen, 1. udgave 1999.

.
----------------------------
.

Når vi så er inde på det med vejnavnene og de nære omgivelser til vandværket, så var "Torbenhus" (opført 1884-85 / nedrevet 1977) -lige syd for vandværket, en lejr/forlægning for nogle af Krigsministeriet´s soldater under 1. verdenskrig.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Avatar

Islevbro Vandværk?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/11 2018, 15:39 (1982 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dengang gik Tårnvej ikke længere end til Slotsherrensvej. Den aktuelle vej var dengang (fra nord) Islevhusvej (fra linie 5´s endestation/Frederikssundsvej) eller Rødovrevej (fra syd - Roskildevej). Vejstykket Islevbrovej-Slotsherrensvej er ikke navngivet på kortet, men er sandsynligvis en del af Rødovrevej.

[image]
POLITIKEN. "Kort over København og omegn". 1962.

Er det mon den senere Motorringvej der er markeret ude på den anden side af Vestvolden?

Islevbro Vandværk?

af Niels Munch, 20/11 2018, 16:14 (1982 dage siden) @ Michael Deichmann

[image]
POLITIKEN. "Kort over København og omegn". 1962.

Er det mon den senere Motorringvej der er markeret ude på den anden side af Vestvolden?


Ja, sammenlign evt. med Google Maps fra før.

Bonus:

[image]Vestvolden set mod nord på Voldgade-siden. Madsensk fredskrudtmagasin lige nord for Park Allé. Jernbanesporet, enceintesporet, ses i forgrunden. Foto taget vinteren 1919 lige efter Første Verdenskrig. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Forstadsmuseet Historiens Huse, Brøndby Lokalarkiv - billede nr. B5928.


M.v.h.
Niels

Islevbro Vandværk?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/11 2018, 16:18 (1982 dage siden) @ Michael Deichmann

Dengang gik Tårnvej ikke længere end til Slotsherrensvej. Den aktuelle vej var dengang (fra nord) Islevhusvej (fra linie 5´s endestation/Frederikssundsvej) eller Rødovrevej (fra syd - Roskildevej). Vejstykket Islevbrovej-Slotsherrensvej er ikke navngivet på kortet, men er sandsynligvis en del af Rødovrevej.

[image]
POLITIKEN. "Kort over København og omegn". 1962.

Er det mon den senere Motorringvej der er markeret ude på den anden side af Vestvolden?

.
---------------------------
.

Ja.

Denne vej blev -som det i sin tid blev fortalt mig- begyndt anlagt under 2. verdenskrig (beskæftigelsesprojekt til senere brug eller ønske fra besættelsesmagten ???) og henlå i mange år som en stor jordvold -i det mindste gennem Gladsaxe, Herlev og Rødovre kommuner). Jeg(vi) flyttede til Rødovre -lige på den "indre side" af Vestvolden- i 1960, og da var der endnu ikke påbegyndt færdiggørelse.

Færdiggørelsen eller udbygning til moderne motorvej begyndte vist i begyndelsen af 1970-erne.

Erik V.
www.evp.dk

[image]
.

Islevbro Vandværk?

af Niels Munch, 20/11 2018, 16:37 (1982 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Færdiggørelsen eller udbygning til moderne motorvej begyndte vist i begyndelsen af 1970-erne.


"Motorring 3 er en 19 km lang motorvej, bestående af E47 og E55, fra Motorvejskryds Avedøre, hvor den deler sig fra E20, til Motorvejskryds Kgs. Lyngby, hvor den sammen med primærrute 19 bliver til en del af Helsingørmotorvejen. Motorring 3 er blevet bygget af adskillige omgange fra 1966 til 1980."

Kilde: https://sites.google.com/site/danskemotorveje/home/e47-og-e55/motorring-3 .

PS: Se nærmere her https://da.wikipedia.org/wiki/Motorring_3 .

PPS: Om Islevbro Vandværk, se side 28 ff her http://www.kulturarv.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/bygnin... .

M.v.h.
Niels

Islevbro Vandværk?

af Peter Andersen, Hedehusene, 20/11 2018, 16:19 (1982 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, den blev påbegyndt under anden verdenskrig. Det store hul nord for Roskildevej blev udgravet af entr. Høje-Kristensen, Hurup, som transporterede jorden til Utterslev mose med tipvognstog. Nøjagtig hvor tipvognsbanen gik, har jeg ikke fundet ud af. Men der var jo ikke så mange veje, man skulle krydse den gang. Senere gik arbejdet lidt i stå.
For år tilbage talte jeg med en gæst her i Hedehusene, som havde kørt et af togene, som blev trukket af Pedershaab lokomotiver med Bur-Wain dieselmotorer og generator.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak