Luleå - Kiruna

af Christian, 16/11 2018, 11:37 (1987 dage siden)

I sommeren 1979 var jeg, med en gymnasiumkammerat, på togtur rundt i Danmark, Norge, Sverige og Finland (Nordturist-billet).

En sen aften kom vi til Luleå og ville derfra til Kiruna. Vi fandt ud af at det næste tog først skulle afgå engang op ad formiddagen den næste dag, så det så ud til at blive en overnatning i ventesalen (hotel eller vandrehjem var ikke på budgettet og campingpladsen lå et godt stykke udenfor byen).

En flink SJ-medarbejder spurgte om vi mon ville med posttoget der skulle af ved 3 - 4-tiden, når de blev færdige med at sortere posten? Og ja, det ville vi gerne!

Ja, for så kunne vi jo bare gå over og sove i toget indtil da. Det stod på et af de fjernere spor, så vi slæbte vores rygsække tværs over sportærrentet og lagede os til rette. Mon dette ville blive tilbudt i dag?

Henad 4-tiden kom en togfører med en postsæk, satte så op, sagde godmorgen, startede (det larmede så voldsomt at han tog høreværn på) og kørte derpå afsted mod Kiruna, hvor vi ankom ved 8-tiden.

Det er så her min hukommelse bliver usikker, så spørgsmålet er, hvilket tog var det vi kørte med? Det var en motorvogn, men var det en "dadelæske", et Y-tog eller noget andet (eller hvad de nu hedder på de kanter) - hvad kan det ha' været?

Med venlig hilsen
Christian

Luleå - Kiruna

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 16/11 2018, 12:24 (1987 dage siden) @ Christian

Henad 4-tiden kom en togfører med en postsæk, satte så op, sagde godmorgen, startede (det larmede så voldsomt at han tog høreværn på) og kørte derpå afsted mod Kiruna, hvor vi ankom ved 8-tiden.

Det er så her min hukommelse bliver usikker, så spørgsmålet er, hvilket tog var det vi kørte med? Det var en motorvogn, men var det en "dadelæske", et Y-tog eller noget andet (eller hvad de nu hedder på de kanter) - hvad kan det ha' været?

Med venlig hilsen
Christian

Hej Christian

Det var højest sandsynligt en daddelæske, jeg så de første Y1 i Luleå trafikdistrikt i 1980.
Det kunne også let være sket i dag, norrbottninger er gæstfrie, jeg taler af egen erfaring efter at have boet der i 1977-1999.

[image]
Tog bestående af Y1 Karungi august 1980.

[image]
I 1985 havde Y1'erne svært ved at holde køretiden og for at være sikre på at beholde postbefordringen kørte man en tid med loktog, da postvæsenet truede med at gå over til biltransport. Posttoget Rst 3582 ved I-signal Kiruna 22.Marts 1985.

[image]
Rst 3582 ankommet til Kiruna C 21.marts 1985.

Luleå - Kiruna

af Erik Juul-P ⌂, 16/11 2018, 17:50 (1987 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Her er lidt mere fra 1980.
Billederne her er fra 9. juli 1980 i Degerselet, som er en lille station mellem Boden og Haparanda.

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

Luleå - Kiruna

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 18/11 2018, 18:53 (1985 dage siden) @ Erik Juul-P

Hej

Her er lidt mere fra 1980.
Billederne her er fra 9. juli 1980 i Degerselet, som er en lille station mellem Boden og Haparanda.

[image]

Med venlig hilsen
Erik Juul-Pedersen

Hej

Man opdagede hurtigt at der manglede pakrumsplads i de nye Y1'er og løste problemet provisorisk ved at tilkoble FV2'er som det ses på billedet indtil der kunne leveres en version med pakrum (YF1) ca 1981.
FV2 sås af og til på kystbanen (i toget fra Helsingør 11.00 og fra København H 20.22) i stedet for en FV1 planmæssigt.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Luleå - Kiruna

af Christian, 19/11 2018, 10:03 (1984 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Tak for svarene og interessante kommentarer.

På bemeldte morgentur fra Luleå til Kiruna, kom vi forbi en mængde harvarerede tipvogne der lå hulter til bulter over en længere strækning ved siden af sporet. Der kan have været op til 50 vogne og det lignede resultatet af en ulykke.
Nu du har boet i området, Lars, så ved du måske hvad der var sket og hvornår?

Mvh Christian
PS: Hvor er det godt at høre at der stadigvæk er venlige mennesker i Luleå :)


Indsend billeder

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak