Lokomotiv på afveje

af MR, 20/1 2013, 16:39 (4086 dage siden)

eller måske snarere på vej hjem?

[image]

Copyright Michael Randruo

Lokomotiv på afveje

af Jens, 30 cm fra skærmen, 20/1 2013, 17:27 (4086 dage siden) @ MR

Den oprangering beståede af nr. 14, CF 10135, FFJ CB 1 og OKMJ C 9 ligner grangiveligt noget der kunne være anvendt i Matador...

Med venlig hilsen
Jens

Lokomotiv på afveje

af Poul Andersen, 20/1 2013, 17:59 (4086 dage siden) @ Jens

Den oprangering beståede af nr. 14, CF 10135, FFJ CB 1 og OKMJ C 9 ligner grangiveligt noget der kunne være anvendt i Matador...

Med venlig hilsen
Jens

Kunne også være transporten Sjælland til Fyn, hvor toget sammen med vogne fra en anden klub, blev anvendt til kørsel Odense - Ringe - Fåborg og retur.

Mvh.
Poul.

Avatar

Lokomotiv på afveje

af ove, Struer, 20/1 2013, 20:04 (4086 dage siden) @ Jens

Då vidt jeg husker var de da vist DSB materiel der blev brugt i Matador, var de ikke K maskinen eller ?

Lokomotiv på afveje

af Niels Munch, 20/1 2013, 20:10 (4086 dage siden) @ ove

Då vidt jeg husker var de da vist DSB materiel der blev brugt i Matador, var de ikke K maskinen eller ?

Nej, du bør vist læse dig gennem denne tråd om Matador: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4349 .

M.v.h.
Niels

Avatar

Lokomotiv på afveje

af ove, Struer, 20/1 2013, 20:16 (4086 dage siden) @ Niels Munch

Då vidt jeg husker var de da vist DSB materiel der blev brugt i Matador, var de ikke K maskinen eller ?


Nej, du bør vist læse dig gennem denne tråd om Matador: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=4349 .

M.v.h.
Niels

Jamen ok, men jeg synes nu også jeg kunne huske en D Maskine og det var jo rigtigt. :-)

Lokomotiv på afveje

af Peter Roland Hansen @, 20/1 2013, 22:41 (4085 dage siden) @ ove

Det skulle vel ikke være 1982 og Fåborgbanens 100 års jubilæum. På færgen på vejen hjem ?

Avatar

Lokomotiv på afveje

af ove, Struer, 21/1 2013, 23:11 (4084 dage siden) @ Peter Roland Hansen
redigeret af ove, 21/1 2013, 23:43

Det KUNNE også være Oddesundbroens 50 års jubilæum i 1988, der var i hvert fald sådan en maskine deroppe. Jeg husker det tydeligt fordi det undrede mig hvorfor i alverden de sendte et privatbanelokomotiv derop.

ED: fandt lige et billede der godt KUNNE underbygge min formodning, det er i hvert fald samme lokomotiv. Oddesundbroen

Lokomotiv på afveje

af Peter Roland Hansen @, 21/1 2013, 23:45 (4084 dage siden) @ ove

Lokomotivet på billedet er HV 3 fra Mariagerbanen. Lokomotivet på Storebæltfærgen er OKMJ 14 tilhørende Nordsjællands Veterantog

Lokomotiv på afveje - svaret

af MR, 22/1 2013, 06:34 (4084 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Peter har naturligvis ret. Det er Nordsjællands Veterantog på vej hjem fra Fåborg-banens jubilæum. Desværre husker jeg ikke, hvilken færge det var. Vi havde travlt med at komme væk fra Fyn, der var på vej til at blive lukket på grund af mund- og klovsyge.

Lokomotivet er OKMJ 14, og vognene ligeledes fra Nordsjællands. Toget kom til at hedde "Pandekage-ekspressen", fordi ovnen i pakvognen blev brugt til at bage pandekager hele vejen på turen over og hjem.

vh Michael

Lokomotiv på afveje - svaret

af Jens H. Bondesen, 25/4 2013, 15:49 (3991 dage siden) @ MR

Lokomotivet er OKMJ 14, og vognene ligeledes fra Nordsjællands. Toget kom til at hedde "Pandekage-ekspressen", fordi ovnen i pakvognen blev brugt til at bage pandekager hele vejen på turen over og hjem.

Flere herlige minder fra hjemturen dukker frem fra de støvede grå:
Fra Odense til Nyborg var pandekagepanden erstattet af en stor suppegryde med aftensmaden. Vognens bevægelser fik suppen til at "køre rundt" i gryden, så det løb ud over siderne - værre svineri.
I Nyborg blev nr. 14 vendt og fyret kastet ud, så ombordsætningen skete med MH. Da toget var ombord gik det op for os at brændeovnen i pakvognen ikke var blevet slukket, hvilket gav bekymring for færgens brandmeldere. Et snarrådigt medlem mente at løse problemet ved at hælde vand på. Heldigvis skete der ikke andet end en hel del dampudvikling, der i hvert fald blev bemærket af færgens besætning!
I Korsør trak en anden MH toget i land og stammen blev placeret ved en dampforvarmestander, så personalet kunne holde varmen. Cb 1 og Cf'eren havde dampvarmeapparater for lavtryk mens DSBs moderne vogne havde for højtryk, derfor blev der kun åbnet ganske let for dampen fra forvarmningsanlægget. I løbet af natten blev der pludselig meget varmt i de to vogne, da en venlig stationsbetjent havde åbnet helt for dampen. Det var lidt svært at overbevise ham om at det ikke var nogen god ide. Heldigvis skete der ikke andet end at folk fik det varmt, men det kunne være gået helt galt, hvis et af damprørene i vognene var sprunget. Folk lå og sov på gulvet i vognene og var således ganske nær ved damprørene.
Selv opholdt jeg mig i C 9, der har koksfyret centralvarmeanlæg, og det gav ikke slet så meget varme.
Næste morgen fortsatte turen mod Saunte, der var togets slutdestination. Indtagelsen af pandekager fortsatte til lyden fra en gammeldags rejsegrammofon.
Hvis jeg ikke husker helt galt, afsporedes pakvognen E 243 ved togets afgang fra Grønnehave, så ikke alle nåede hjem til planlagt tid.
Tak for erindringsvækkeren, Michael :-)

Lokomotiv på afveje - svaret

af Jens Vesterdahl ⌂, 24/9 2013, 22:44 (3839 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Næste morgen fortsatte turen mod Saunte, der var togets slutdestination. Indtagelsen af pandekager fortsatte til lyden fra en gammeldags rejsegrammofon ...

... som spillede "I wanna go back to West Virginia" om og om og om igen :-D


Jeg har næsten de samme minder, men dog fra udturen, hvor grammofonen stod på den bageste endeperron og skrattede, mens der blev indtaget pandekager. Jeg mener også, at der på siden af vognen blev hængt et til lejligheden fremstillet destinationsskilt, hvorpå der stod 'Pandekageekspressen, Saunte - Fåborg' eller noget lignende.

Mvh
Jens

Lokomotiv på afveje - svaret

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 25/9 2013, 17:16 (3838 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Det omtalte "Jubilæumstog" til Ringe-Faaborg Banens 100 år i 1982. Jeg har ikke et billede, men mindes at der var tre fyenske godsvogne med på samme tur. Det kunne være "grusvognen" fra Mariager og "Albanivognen" fra Aalborg. Måske var den grønne "SFJ"-vogn fra KLK også med i omtalte tog ?

Avatar

Lokomotiv på afveje

af ove, Struer, 22/1 2013, 10:32 (4084 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Lokomotivet på billedet er HV 3 fra Mariagerbanen. Lokomotivet på Storebæltfærgen er OKMJ 14 tilhørende Nordsjællands Veterantog

Jamen der blev jeg så klogere.:-)


Et sidespring. Er der nogen der har forklaringen på hvorfor DSB ikke kunne sende et af deres egne lokomotiver derop (til Oddesundbroens jubilæum)?

En G maskine havde været passende (det første tog der krydsede broen blev trukket af to G maskiner, min bedstefar var fyrbøder på maskine 2) men der var nok ingen køreklar dengang.

Lokomotiv på afveje

af Dampfmeisteren ⌂, 22/1 2013, 11:09 (4084 dage siden) @ ove

Der har ikke været en køreklar G-maskine siden G 625 kørte nogle tog på HTJ i 1970 eller 1971.

Avatar

Lokomotiv på afveje

af ove, Struer, 22/1 2013, 18:54 (4084 dage siden) @ Dampfmeisteren

Der har ikke været en køreklar G-maskine siden G 625 kørte nogle tog på HTJ i 1970 eller 1971.

Nej det var jeg næsten klar over. Den var også i en Brand i 2008 efter hvad jeg kan læse og det er den eneste bevarede.

-derfor kunne man nu godt have sendt et DSB lokomotiv. ;-)

Lokomotiv på afveje

af Steffen Dresler, 22/1 2013, 20:22 (4084 dage siden) @ ove

DSB kørte den 14. maj 1938 et prøvetog, der blev fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv.
Som nævnt tidligere, blev indvielsestoget den 15. maj 1938 fremført af DSB litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
De to litra G III hørte til ”de Tunge” eller ”de store” G, da de i forhold til de tidligere leverede litra G, havde både større akseltryk, adhæsionsvægt, større kedeltryk og dermed også større trækkevne i krogen (kunne belastes med mere).
Som også tidligere nævnt havde/har DSB en litra G i sin beholdning, nemlig G I nr. 78, der faktisk blev udrangeret fra netop det Nørrejyske/Thybanen mv. med henblik på et kommende Jernbanemuseum. Thy- og Sallingbanerne (i det hele taget det gamle 3. Distrikt) havde mange steder en lettere overbygning (skinnevægt pr. meter samt svelleafstand mv.) end andre baner, hvorfor man måtte afbenytte lokomotiver med relativt lille hjul- og akseltryk, her de første litra G.
Først efter spormodernisering kunne der afbenyttes lokomotiver med større akseltryk.
Herunder skrivelse med tilladte lokomotiver.
[image]

Hvorfor ikke en DSB damper til jubilæet, tja, måske ikke spurgt og praktisk var alle damperne i Roskilde, så det ville være noget dyrere for arrangørerne.

Fortsat god aften.

Steffen

Lokomotiv på afveje

af Johans, 24/1 2013, 17:43 (4082 dage siden) @ Steffen Dresler

Mig bekendt har G 625 været med i flere afnit af Matador

Avatar

Lokomotiv på afveje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/1 2013, 18:11 (4082 dage siden) @ Johans

Mig bekendt har G 625 været med i flere afnit af Matador

Læs lige den lange tråd vi havde tidligere om emnet.

Så kan du læse at litra G 625 var et fake litra for OHJ 5.

De første optagelser på Gedser station stod DJK for at levere tog mens der skulle spares senere så det var Skævinge Station der holdt for med tog fra NSJK.

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 27/1 2013, 15:56 (4079 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag til alle!

Jeg var så skråsikker i det jeg skrev, selvom jeg faktisk havde min tvivl. Jeg postulerede, at til åbningen af Oddesund broen, blev prøvetoget den 14. maj 1938 fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv, mens selve indvielsestoget den 15. maj 1938 blev fremført af litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.
Så hen og fatte filmen fra indvielsen og se efter. Ganske rigtigt. Indvielsestoget med Kongevognen blev fremført af de to litra D i forspand, mens ”pøblen” bagefter, kunne komme over med de to G i forspand.
Herunder tre ”caps” fra filmen, der tydeligt viser de to litra D.
[image]
[image]
[image]
Alle billeder fra testfilm for video, Danmarks Jernbanemuseum.

Så undskyld forvirringen. Men nu er den rettet og man behøver ikke at tænke på dette under håndboldkampen, der ER jo sikkert mange der har undret sig;-)

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af John Poulsen, 27/1 2013, 18:31 (4079 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag til alle!

Jeg var så skråsikker i det jeg skrev, selvom jeg faktisk havde min tvivl. Jeg postulerede, at til åbningen af Oddesund broen, blev prøvetoget den 14. maj 1938 fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv, mens selve indvielsestoget den 15. maj 1938 blev fremført af litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.
Så hen og fatte filmen fra indvielsen og se efter. Ganske rigtigt. Indvielsestoget med Kongevognen blev fremført af de to litra D i forspand, mens ”pøblen” bagefter, kunne komme over med de to G i forspand.
Herunder tre ”caps” fra filmen, der tydeligt viser de to litra D.
[image]
[image]
[image]
Alle billeder fra testfilm for video, Danmarks Jernbanemuseum.

Så undskyld forvirringen. Men nu er den rettet og man behøver ikke at tænke på dette under håndboldkampen, der ER jo sikkert mange der har undret sig;-)

Steffen - og andre "på tråden" - kan glæde sig til Jernbanehistorisk årbog '13, der udkommer sidst i februar og rummer en stor artikel "Oddesund fra færge til bro" af Ole Edvard Mogensen, inkl. udførlig beretning om broindvielsen, fotos af indvielsestog mv.

Mvh
John Poulsen

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af ove, Struer, 24/4 2013, 15:10 (3992 dage siden) @ John Poulsen

Go´eftermiddag til alle!

Jeg var så skråsikker i det jeg skrev, selvom jeg faktisk havde min tvivl. Jeg postulerede, at til åbningen af Oddesund broen, blev prøvetoget den 14. maj 1938 fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv, mens selve indvielsestoget den 15. maj 1938 blev fremført af litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.
Så hen og fatte filmen fra indvielsen og se efter. Ganske rigtigt. Indvielsestoget med Kongevognen blev fremført af de to litra D i forspand, mens ”pøblen” bagefter, kunne komme over med de to G i forspand.
Herunder tre ”caps” fra filmen, der tydeligt viser de to litra D.
[image]
[image]
[image]
Alle billeder fra testfilm for video, Danmarks Jernbanemuseum.

Så undskyld forvirringen. Men nu er den rettet og man behøver ikke at tænke på dette under håndboldkampen, der ER jo sikkert mange der har undret sig;-)


Steffen - og andre "på tråden" - kan glæde sig til Jernbanehistorisk årbog '13, der udkommer sidst i februar og rummer en stor artikel "Oddesund fra færge til bro" af Ole Edvard Mogensen, inkl. udførlig beretning om broindvielsen, fotos af indvielsestog mv.

Mvh
John Poulsen

Jeg hiver lige denne ældre tråd op igen. Jeg har fået bestilt årbogen og glæder mig til at se den men den video Steffen henviser til, er der nogen chance for at de bliver udsendt/gjort offentlig tilgængelig på nogen måde?
Grunden til at jeg spørger er, som jeg vist har nævnt før, at min bedstefar var på nr. 2 lokomotiv dengang, eftersom han var fyrbøder er jeg da lige ved at tro det er ham man kan se på et af billederne (det nederste) men det kunne være sjovt at se hele filmen.

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 24/4 2013, 18:09 (3992 dage siden) @ ove

Go´aften Ove!

Om filmen kommer ud i handlen ved jeg ikke. Det var nogle optagelser overspillet på VHS for MANGE år siden. Og kvaliteten var selvfølgelig også derefter og ville idag overhovedet ikke kunne stå mål med nutidens forventede krav.
Men det var måske et spørgsmål, der kunne rettes til museets nye ledelse og medarbejdere, om ikke det var en ide, at fortsætte med at udgive DVD/Blue Ray med gamle film. Men jeg ved også der er et par copyright problemer eller to, der skal løses først.
Meeen, jeg skal da tage spørgsmålet med til Odense, når jeg skal være en af "The Fat Controllers helpers" her i den kommende weekend med Thomas the Tank:-P .

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af ove, Struer, 25/4 2013, 09:30 (3991 dage siden) @ Steffen Dresler

Lyder dejligt. Kvaliteten er egenlig underordnet når vi snakker historiske optagelse vil jeg mene men ok. :-)

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 25/4 2013, 10:32 (3991 dage siden) @ ove

Go´formiddag Ove og sikkert andre potentielle købere af gamle filmsoptagelser.

Jeg har kort lige undersøgt og det KUNNE se ud som om, at filmen er arkiv Danmarks Radio, dog stadig ikke sikker. Men, HVIS det er tilfældet, er der OGSÅ et økomomisk aspekt at forholde sig til, foruden det copyrightsmæssige.
Danmarks jernbanemuseum betaler allerede temmelig meget i afgift, for bare at vise klip på museet ved de forskellige udstillinger til Danmarks Radio. Så at få lov til at udgive en DVD med også deres optagelser, KUNNE blive et stoppestød. Det ville simpelthen ikke kunne løbe rundt.
Men lad os være positive ind til det modsatte er bevist:-)

Fortsat god dag og St. Bededagsaften og husk hatten på gåturen på Kastelsvolden og de varme hveder senere!

Steffen Dresler

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af ove, Struer, 25/4 2013, 23:34 (3990 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´formiddag Ove og sikkert andre potentielle købere af gamle filmsoptagelser.

Jeg har kort lige undersøgt og det KUNNE se ud som om, at filmen er arkiv Danmarks Radio, dog stadig ikke sikker. Men, HVIS det er tilfældet, er der OGSÅ et økomomisk aspekt at forholde sig til, foruden det copyrightsmæssige.
Danmarks jernbanemuseum betaler allerede temmelig meget i afgift, for bare at vise klip på museet ved de forskellige udstillinger til Danmarks Radio. Så at få lov til at udgive en DVD med også deres optagelser, KUNNE blive et stoppestød. Det ville simpelthen ikke kunne løbe rundt.
Men lad os være positive ind til det modsatte er bevist:-)

Fortsat god dag og St. Bededagsaften og husk hatten på gåturen på Kastelsvolden og de varme hveder senere!

Steffen Dresler

Ja lad os være positive Steffen og tak for din ulejlighed :-)

Hvis det er DR som du siger så kunne det jo være man kunne få dem til at lægge klippet ud på Bonanza, der ligger en masse historiske klip i forvejen. Jeg prøver ski at sende dem en mail, det kan der jo da ikke ske noget ved.

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/9 2013, 11:58 (3840 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag til alle!

Jeg var så skråsikker i det jeg skrev, selvom jeg faktisk havde min tvivl. Jeg postulerede, at til åbningen af Oddesund broen, blev prøvetoget den 14. maj 1938 fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv, mens selve indvielsestoget den 15. maj 1938 blev fremført af litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.
Så hen og fatte filmen fra indvielsen og se efter. Ganske rigtigt. Indvielsestoget med Kongevognen blev fremført af de to litra D i forspand, mens ”pøblen” bagefter, kunne komme over med de to G i forspand.
Herunder tre ”caps” fra filmen, der tydeligt viser de to litra D.
[image]
[image]
[image]
Alle billeder fra testfilm for video, Danmarks Jernbanemuseum.

Så undskyld forvirringen. Men nu er den rettet og man behøver ikke at tænke på dette under håndboldkampen, der ER jo sikkert mange der har undret sig;-)

Jeg stødte tilfældigvis på dette billede i dag i mit arkiv. Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Klik på billedet for højere opløsning.

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af ove, Struer, 23/9 2013, 16:48 (3840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Jeg stødte tilfældigvis på dette billede i dag i mit arkiv. Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Klik på billedet for højere opløsning.

Dejligt billede, ikke mindst fordi jeg er ret sikker på at det er min bedstefar Niels Peder Thomsen, der står i vinduet på det andet lokomotiv.:-)

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/9 2013, 18:54 (3840 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Klik på billedet for højere opløsning.

Er det så her jeg skal identificere bilerne?

Den første er en civil Chevrolet fra København med et ret lavt nummer. Den næste er en civil Citroen 11 (eller 15) Traction Avant mens den tredie og fjerde godt kunne se lidt royale ud. Det virker bare lidt mærkeligt hvis Chevroletten er direktionsvogn i DSB og kører forrest og de kongelige længere nede. Det kunne selvfølgelig også være ministeren?
Den 5 vogn kunne ligne en af Statsradiofoniens reportagevogne.

Har vi oplysninger om hvem der var med af honeratiores til indvielsen?

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af ove, Struer, 23/9 2013, 19:36 (3840 dage siden) @ Michael Deichmann

Kongen var i toget.;-)

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 23/9 2013, 21:37 (3840 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften!

Tilstede var alt hvad der kunne gå og kravle. Det vil sige kongehuset med HM Kongen med Dronning, Kronprins Frederik, Generaldirektøren fra DSB, Ministeren for offentlige arbejder, Amtmænd og resten af det officielle Danmark og, og, og. De fleste kørte med indvielsestoget over broen.

Indvielsen sket ved at Kongen trykkede på en knap, hvorefter det hævede brofag sænkede sig, så man kunne køre over.

Ja, der er "Statsradiofoniens sendevogn" man ser med en fotograf på taget og DIREKTE radio fra sendevognen!!

Godaften og mvh

Steff

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Poul Skov, 17/7 2018, 12:59 (2082 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]

Fandt dette billede i mit arkiv, kan det være indvielsestoget efter ankomst til Thisted med de to D maskiner, og Kongen på vej væk fra toget ?

Lokomotiv på afveje, det VAR altså 3 xD til indvielsestoget.

af LBC, 1/4 2014, 17:12 (3650 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej alle

Jeg tager lige denne tråd op igen da jeg er faldet over en artikel i Dansk Lokomotiv Tidende, 20. maj 1938.

I følge artiklen afgik særtoget (9 vogne) fra Aarhus kl 7.40 med indbudte gæster, fremført Aarhus- Langaa af en K - og en R-maskine. Fra Langaa til Struer blev toget fremført af 2 K maskiner. Fra Struer til Thisted var det 2 D-maskiner. Af hensyn til igangsætningen på den haarde stigning lige umiddelbart foran broen, hvor toget jo skulde holde medens selve indvielsen foregik, blev en tredje D-maskine benyttet som skydemaskine fra Struer til Oddesund N.

Kongen, det meste af regeringen og DSB`s ledelse var med i toget.

I følge artiklen fulgtes bilerne og toget over broen. Den 5. vogn er Statsradiofoniens Automobil med Radioavisens redaktør på taget.

Jeg har scannet artiklen som PDF men den kan ikke oploades

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 12/2 2018, 10:35 (2237 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag til alle!

Jeg var så skråsikker i det jeg skrev, selvom jeg faktisk havde min tvivl. Jeg postulerede, at til åbningen af Oddesund broen, blev prøvetoget den 14. maj 1938 fremført af litra D IV nr. 830 og med litra D IV nr. 808 som forspandslokomotiv, mens selve indvielsestoget den 15. maj 1938 blev fremført af litra G III nr. 638 og med litra G III nr. 650 som forspandslokomotiv.
Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.
Så hen og fatte filmen fra indvielsen og se efter. Ganske rigtigt. Indvielsestoget med Kongevognen blev fremført af de to litra D i forspand, mens ”pøblen” bagefter, kunne komme over med de to G i forspand.
Herunder tre ”caps” fra filmen, der tydeligt viser de to litra D.
[image]
[image]
[image]


Her er endnu et cap fra filmen. Det ligner ikke D 830 men derimod D 838.

[image]

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 14/2 2018, 15:40 (2235 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´eftermiddag til alle

Den gode webmaster har for nogle dage siden fremkommet med et opråb om hjælp, da et yderligere ”videocap” fra filmen om Oddesundbroens indvielse den 15. maj 1938 angiveligt viser, at forspandsmaskinen (den op til togstammen) tilsyneladende IKKE er som hidtil angivet at være D IV nr. 830, men derimod D IV nr. 838.

Den hidtidige antagelse af, hvilke lokomotiver, der blev anvendt til indvielsestoget over broen, har hovedsageligt (for mig) været baseret på fotografen James Steffensens billeder og optegnelser. I uddrag omkring indvielsen har han i sine fotooptegnelser skrevet følgende, hvor litra D optræder og fotograferet således:

• Jf. JS egne notater fotograferer han billede nr. 66.731 den 14. maj 1938 ”Oddesund Syd D 808 + 830 med prøveindvielsestog”.
• Jf. JS egne notater fotograferer han billede nr. 66.759 den 15. maj 1938 ”D 803 Oddesund Syd”.
• Jf. JS egne notater fotograferer han billede nr. 66.769 den 15. maj 1938 ”D 808 + 830(?) med særtog for øvrige inviterede gæster passerer Hvidbjerg”.

Bemærk at JS selv har sat et ”(?)” efter 830 på billede 66.769. Hvorfor kan vi jo ikke vide med sikkerhed, men tilsyneladende har et og andet ikke stemt i forhold til prøveindvielsestoget dagen før (billede 66.731).

Ved gennemsyn af en bedre kvalitet film end den jeg i sin tid fik, kan man imidlertid to gange konstatere, at NETOP togmaskinen har nr. 838 og IKKE nr. 830 som ellers antaget og angivet.

De forskellige ”caps” er herunder og filmmæssigt er der ikke blevet snydt, da de samme sekvenser (klip) med først forspandsmaskinen nr. 808 og derefter nr. 838.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Er der nogen af læserne her på siden, der kan komme det nærmere med en eventuel rettelse til en særtogsanmeldelse, maskinbenyttelse eller hvad ved jeg?
I princippet jo fuldstændigt ligemeget og overhovedet ”ikke krigsafgørende”, men sådan lidt lokomotivhistorisk vel ok?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Der ER jo den mulighed, at JS allerede den 14. maj 1938 har skrevet fejl og blevet opmærksom på dette dagen efter. Altså at det HELE tiden har være nr. 808 og nr. 838??

Avatar

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/2 2018, 15:55 (2235 dage siden) @ Tommy Nilsson


Her er endnu et cap fra filmen. Det ligner ikke D 830 men derimod D 838.

[image]


Hvorfra ved man, at det overhoved er indvielsestoget på dette cap? Hele filmen er formentlig sammenklippet af scener optaget over flere dage og måske endda af prøvetog, der ikke var "prøveindvielsestog", måske også efter indvielsesdagen og/eller da togstammerne returnerede fra nord. Derfor må en skriftlig beretning om begivenheden veje langt tungere som dokumentation end en sammenklippet film.

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Georg Schmidt, 17/2 2018, 01:10 (2232 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Georg Schmidt, 17/2 2018, 01:39

Lidt mere om indvielsen af Oddesundbroen med lidt maskinbenyttelse.
De kongelige kørte med nattog 95 fra København og det har formentlig været fremført af den ordinære P-maskine. Fra Nyborg var det E 972, fra Aarhus R 959 og fra Langå var det Struer K-maskinerne 588 og 592 der fremførte særtoget med gæsterne Langå-Struer.
[image]
Fra SA 2042.

I Struer blev K-maskinerne byttet ud med to D IV maskiner 808 og 838 der fremførte indvielsestoget over broen.
[image]

Majestæterne havde kun et kort ophold i Thisted inden turen gik tilbage til København i tog 6082 der blev fremført af Fredericia K-maskinerne 513 og 515. Min far var fyrbøder i Struer 1936-38 og var så heldig at fyre på K 515 der gik bagved 513 i 6082 fører var lkf Bendixen, Struer. På billedet af 513 i billeddatabasen ses toget på broen sydpå.
[image]

Både K513-515 og D 808-838 var ude at "træne" den 14/5. Jeg er lidt usikker på hvornår K-maskinerne til 6082 kørte til Thisted, men formentlig om eftermiddagen den 14.
Oprangeringen af 6082 var; K 513 K 515 spisevogn-WL-Salonvognen.
S1 har måske slingret en smule i de skarpe kurven på Thybanen, som jo havde været under hård behandling af de fire O-maskiner der kørte trafikken i Thy. Man forsøgte at afhjælpe ved at styre bogien bedre på O-maskinerne, men det hjalp ikke meget. Det var jo nye tider og drejeskiven i Thisted skulle forlænges og medens det stod på kunne man jo bruge O-maskiner, de skulle jo ikke drejes.
Efter broindvielsen fjernedes alle togmaskinerne fra Thisted og blev fordelt på depoterne i Struer, Glyngøre, Viborg og Brande der blev kun en Hs rangermaskine tilbage. En ny tur med to K-maskiner i Struer med Thisted personale blev fremstillet til kørsel på Thybanen. Derudover var der nu kørsel med Mo og en enkelt tur med ME på Thybanen fra sommer 1938.

Mvh
Georg

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Steffen Dresler, 17/2 2018, 10:26 (2232 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvad skulle vi gøre uden Georgs viden og lyst til at kommentere?

Tak for info, så er DET på plads m.h.t. lokomotivbenyttelsen mv.

Så de personer, der har en kopi af James Steffens fotoliste, kan herefter lave en blyantsrettelse/bemærkning vedr. lokomotiver på billedoptegnelserne.

Fortsat god weekend

Steffen Dresler

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Georg Schmidt, 11/7 2018, 23:58 (2087 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere om prøvekørslerne i forbindelse med indvielsen af Oddesundbroen.
Der blev kørt prøvekørsel mandag den 9/5 1938 Aarhus-Langå-Thisted (tog K) Aarhus afg. 7.30 Thisted ank 12.43 og Thisted-Langå-Aarhus (tog L) Thisted afg. 13.35 ank Aarhus 19.44, og den 14/5 1938 Struer-Hanbjerg-Thisted-Struer.
I den årle morgenstund mandag den 9/5 kl. 5.10 kørte 2 K-maskiner 588 og 592 fra Struer som tog 8304 med lkf H A J Christensen og lfb Th Lorenzen på 588 og lkf A E Engtorp og lfb P N Sørensen på 592 til Langå for at fremføre særtog K fra Langå til Struer. Særtog K blev kørt som togart K Ar-Lg 100 km/t, H I Langå Struer 90 km/t og H P Struer Thisted 70 km/t. Særtog L Thisted Aarhus som I hele vejen.
R 959 fremførte særtoget Aarhus-Langå med oprang: EM/Lg- 4 CX-CN-3 CR-EL.
Langå-Struer: 2 K-maskiner 588 og 592- EL-3CR-CN-4CX
I Struer var lkf H P Christensen og lfb F Honore (D808) og lkf Viggo Petersen og lfb N P Thomsen (D838) klar til at videreføre toget til Thisted med afgang Struer kl. 10.40.
Sporbenyttelse særtog K: Langå III, Viborg I, Struer I (rangeres ud), Oddesund nye station I og Thisted II.
På indvielsesdagen skulle de to K-maskiner efter ankomsten til Struer ret hurtigt videre som særtog til Herning, for der at holde klar til at videreføre kongetoget over strækningen Herning-Fredericia.

Fortsættes.

M v h
Georg

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Georg Schmidt, 18/7 2018, 17:35 (2081 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 18/7 2018, 17:50

Lidt mere om prøvetogene i forbindelse med indvielsen af Oddesundbroen.
I Langå skulle særtog K og til sin tid indvielsestoget foretage maskinskift og lille vacuumprøve på 5-6 minutter, som jo er meget kort tid. Personalet skulle være instrueret i at undgå generende røg, blæsende ventiler og der skulle udvises største forsigtighed med blæseren og den store ejektor. Lokomotivmesteren skulle personlig være til stede og overvåge at alt blev udført hurtigt og præcist.
Langås K-maskine -599- slulle på indvielsesdagen holdes opsmurt og under fuld damp som reserve for de to Struer K-maskiner indtil indvielsestoget havde passeret Viborg, hvorefter Viborgs K-maskine -596- overtog reserveholdet. Maskinerne skulle være vel pudsede men ikke pyntede og skorstesbåndene skulle om nødvendigt opmales.
Det nøjagtige standsningssted på stationerne blev vist med håndsignal stop med rødt flag, som viste hvor førerhuset på forreste maskine skulle standse. Stedet var ved festpladsen 38 meter fra midten af vejen til tribunen og i Thisted 23,9 meter fra drejeskivens forreste kant. Generelt var standsningsstedet afpasset efter at afstanden fra forreste førerhus til forreste dør i S 1 var 37,91 meter.
Kørslen over Oddesundbroen foregik "efter anlægsingeniørens bestemmelse" forhandlet med 8. trafiksektion, som underrettede personalet om de trufne foranstaltninger.
Humlum afmeldte tog K til både Oddesund Syd og Oddesund Nord. Oddesund Syd skulle sørge for, at indgangssposkiftet var retsillet og aflåst til fri kørsel ad brosporet. Oddesund Syd skulle ved I-signalet vise håndsignal 30 "Kør igennem" således at særtog K kunne passere indkørselssignalet uanset dette viste stop. Særtog K ankom et par minutter før tid til Thisted. På tilbageturen skulle Oddesund Nord afmelde til både Oddesund Syd og Humlum og Oddesund Syd skulle bekræfte at sporskiftet stod til kørsel ad brosporet.
I Struer blev de to D-maskiner udvekslet med K 588 og 592 som førte toget til Langå hvor maskinerne blev til indvielsestoget følgende søndag.
Der blev i begge retninger rangeret forbi Skive signal.

Fortsættes.

M v h
Georg

Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Jens H. Bondesen, 17/2 2018, 15:50 (2232 dage siden) @ Steffen Dresler

Men det undrede mig, at James Steffensen (for ikke kendere af James Steffensen, at sammenligne med den kendte tyske jernbanefotograf Carl Bellingrodt) faktisk kun havde fotograferet D-maskinerne og ladet G´erne være.
Selvfølgelig! For det første køre man jo IKKE et prøvetog med andet materiel, end det der skal anvendes til ”præmieren”, vel? Og for det andet, ville han jo være forhindret i at fotografere premiere- og indvielsestoget, da han til indvielsen, jo var teknisk ansvarlig for lyddelen af reportagen. Han sidder jo i Statsradiofoniens transmissionsvogn, der følger med på vejen ved siden af indvielsestoget, med en kameramand stående på taget, der filmer.

God eftermiddag og undskyld at jeg først nu kommenterer på dette gamle indlæg, men James Steffensen fortalte mig om indvielsen af Oddesundbroen.
Mens indvielseshøjtideligheden med taler blev holdt var broklappen oppe, hvorefter den skulle sænkes, så tog og biler kunne passere Limfjorden på den nye bro. James Steffensen havde derfor foreslået speakeren (Svend Pedersen?), der skulle speake direkte fra reportagevognens tag, at sige: "Nu hvor kongen har erklæret broen for åben, lukkes den."
Speakeren havde dog ikke udtrykt det således i Statsradiofonien. James mente, at modet havde svigtet speakeren i sidste øjeblik.

Også ved indvielsen af Lillebæltsbroen havde James Steffensen ansvaret for reportagevognen. Derfra fortalte han, at lokomotivføreren på indvielsestoget havde misforstået ordren om at holde en lav hastighed (25 km/t?) over broen, således at automobilerne kunne følge med. Vel i Jylland skulle toget så øge hastigheden for hurtigt at komme ind til Fredericia. Imidlertid holdt indvielsestoget den lave fart hele vejen til Fredericia, hvilket betød at den speaker, der placeret inde i Fredericia havde overtaget udsendelsen, improviseret måtte holde udsendelsen igang i meget lang tid, før toget ankom. Det skulle have været noget af en prøvelse, hvor han heller ikke vidste om der var tilstødt toget noget.

Lokomotiv på afveje

af Jens H. Bondesen, 17/2 2018, 15:04 (2232 dage siden) @ Dampfmeisteren

Der har ikke været en køreklar G-maskine siden G 625 kørte nogle tog på HTJ i 1970 eller 1971.

G 625 kørte også et udflugtstog for Signalposten og Helsingør Jernbaneklub den 11/6 1972. Holbæk-Tølløse-Høng-Slagelse-Høng-Tølløse (min første tur med den form for udflugtstog).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak