Avatar

Allinge havn - en detalje

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2012, 17:51 (4290 dage siden)

Vi har tidligere beskæftiget os med Allinge havn her.

På et luftfoto fra 1930'erne ser Allinge havn således ud:

[image]
Allinge havn i 1930'erne.

Som man vil kunne se, er der to havnespor på "Sverigeskajen" med et omløb. Skibet er S/S Hammershus. Bemærk den ubrudte kajkant på Sverigeskajen.

Mandag den 16. juli 2012 tilbragte jeg nogle timer i Allinge og fik fotograferet havnebanen. Billederne vil på et tidspunkt blive vist på www.havnebaner.dk

I den forbindelse opdagede jeg en detalje i kajkanten. Detaljen er ikke med på ovenstående luftfoto.

Man har på et eller andet tidspunkt efter 1930'erne lavet en "rampe" i kajkanten. For at sikre fortsat transport af jernbanekøretøjer hen over "rampen" har man udtænkt et system med flytbare skinnestrenge. Jeg kender ikke mere til systemet; men der må enten have været tale om en flytbar "sporramme" eller to flytbare enkeltskinner.

Arrangementet er ikke omtalt eller afbilledet i Bornholms Museum: DBJ Historien om Jernbanerne på Bornholm, 2007, ISSN 978-87-88179-74-3.

Jeg ved ikke, om der er omtale eller billede(r) i "den anden Bornholmerbog", som jeg ikke har i mit arkiv: Ludvig Mahler: De Bornholmske Jernbaner 1900-1968, 1993, ISBN 87-88134-03-2.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]
Detaljer på Allinge havn, mandag den 16. juli 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Allinge havn - en detalje

af Peter M. Thomsen, 21/7 2012, 19:11 (4290 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas
Jeg mener at rampen er lavet efter at Allingebanen blev nedlagt i 1953.
Østbornholmske Dampskibs Selskab besejlede de østlige havne med en mindre færge, der har været en siderampe på båden. Når rampen ikke blev brugt, blev der lagt en stålplade over hullet, med bærejern i hullerne på siden.
Peter

Allinge havn - en detalje

af Svend, Storkøbenhavn, 21/7 2012, 21:10 (4290 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gad vide om skinnerne stadig ligger ned under cementen/betonen/asfalten?

Avatar

Allinge havn - en detalje

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/7 2012, 22:32 (4290 dage siden) @ Svend

Gad vide om skinnerne stadig ligger ned under cementen/betonen/asfalten?

Kære Svend

Dét er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg faktisk gik og overvejede, mens jeg tog disse yderligere seks billeder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Generelt er det svært ud fra disse billeder at udlede, om der ligger skinner under betonen. Betonen (der som måske bekendt er en blanding af cement, sand, vand og eventuelt tilslag (f.eks. småsten) ser "ny" ud). Havde betonen været "gammel" og havde skinnerne ligget under betonen, ville der sandsynligvis have været "rustpletter" i betonen stammende fra de underliggende skinner. Det siger min erfaring mig efter at have vandret ad kilometervis af overasfalteret havnespor. Pullerten (eller hvad sådan en hedder) på billedet er af træ og ikke af beton/armeret beton eller - som man måske kunne forvente på Bornholm - af granit. Måske har der også været en pullert for enden af sporet til højre? "Betonpletten" kunne i hvert fald tyde herpå. Og måske har begge pullerter samtidig ageret som sporstoppere?
[image]
Kig på sporet til venstre: På denne "delstrækning" ser det ud til at sporet er fjernet og erstattet af brosten?
[image]
Her står fotografen midt i transversalen og det ser ud som om, man har haft kræfter/tid/penge til ikke at erstatte sporene med beton/hælde beton ud over sporene, men fjerne sporene og - møjsommeligt - tilpasse nye brosten til erstatning for de fjernede skinner.
[image]
[image]
Også her er der anvendt beton, men det kunne dog se ud til, at der lidt længere fremme er anvendt asfalt over en strækning på et par meter.
[image]
Her ser det ud til, at skinnerne er fjernet og erstattet af brosten "på langs". Og så er alle spor herfra og "resten af vejen" i øvrigt totalt udslettet af en gang generel asfaltering.
Alle fotos: Allinge havn mandag 16. juli 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Allinge havn - en detalje

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 22/7 2012, 10:30 (4289 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gad vide om skinnerne stadig ligger ned under cementen/betonen/asfalten?


Kære Svend

Dét er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg faktisk gik og overvejede, mens jeg tog disse yderligere seks billeder.

Den modstående kajkant er forstærket med jernbaneskinner. Måske stammer de fra da man tog dem op på Sverigeskajen.

--
Mvh Erik
www.my1287.dk

Avatar

Allinge havn - en detalje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2012, 09:50 (4289 dage siden) @ Svend

Ud fra det jeg selv så i Hundested - ud fra at man i mange havne laver kortsigtede "godt nok" løsninger frem for langsigtede, ville jeg sige at skinnerne højst sandsynligt ligger under betonen.

Men så så jeg Thomas's 2det indlæg med flere billeder og så bliver jeg i tvivl.

Der er ingen tvivl om at der hvor der er lagt brosten ned er skinnerne væk. Det der undrer mig er at der så ved siden af er lagt beton. Har man mistet modet med at tilpasse og nedlægge brosten? Er bevillingen brugt op og så har man bare møget noget beton ned i hullet efter skinnerne? Det er i hvert fald et glimrende eksempel på "godt nok" løsning i havnene :-P

Min konklusion ud fra det foreliggende er at skinnerne er væk.

Allinge havn - en detalje

af Jesper Reinfeldt, 22/7 2012, 13:47 (4289 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg tror Peter Thomsen har ret. Østbornholmske lå bare ikke på den kaj, men på tværs lidt længere fremme ved deres eget pakhus. Jeg tror rampen er etableret ca 1954 da 66-selskabet begyndte med Allinge-Simrishamm ruten. Det år fik selskabet M/S Østersøen, der kunne medtage biler. Der kørte man bilerne ombord--kun chaufføren-- og på dækket blev bilerne vendt på drejeskive og stuvet sammen i lastrummet. I 1954 kan skinnerne endnu have ligget på kajen.
Men I kan også være sikre på, at hvis optagningen af skinnerne har givet blot det MINDSTE overskud, er de væk. ALT--gentager A L T, blev opgjort og realiseret-intet gik til spilde.
Hilsen
Jesper

Allinge havn - en detalje

af Georg Schmidt, 22/7 2012, 23:24 (4289 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Fra havnelodsen 1951, i 1973 udgaven ses ingen spor.
Det har været en pæn opgave at få M/S Østersøen ind til nordkajen. Sikkert bedst ved vestenvind, iflg. bogen "De hvide skibe" gik man til Hammerhavnen når vinden var for stærk østlig.
[image]
Fra Generalstabens kort 1:160 000 1916, linieføringen kan også ses på "Historiske kort".
Mvh
Georg

Avatar

Allinge havn - en detalje

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/7 2012, 10:50 (4288 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Fra havnelodsen 1951

Tak Georg.

"Den danske Havnelods" er forbløffende ofte meget tæt på at gengive korrekt sporplan i forhold til de faktiske forhold og i dette tilfælde er der jo ramt praktisk talt 100% korrekt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Allinge havn - en detalje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2012, 16:57 (4288 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Den danske Havnelods" er forbløffende ofte meget tæt på at gengive korrekt sporplan i forhold til de faktiske forhold og i dette tilfælde er der jo ramt praktisk talt 100% korrekt.

Havnelodsen skal jo, ud over at anvise besejlingsforhold, jo også anføre forhold, som set fra søen, kan hjælpe med at identificere havnen.

Her vil et havnespor i sig selv jo ikke kunne ses, men står er en togvogn på kajen, ja så er man jo ved at anløbe en havn med havnespor og så er der jo allerede nogen man kan se bort fra. Du kan se der også er anvist at der er et bådebyggeri. Jeg mener også der nogengange er vist hvordan havnen ser ud i profil så man fra afstand kan pejle et landemærke indtil man kan se indsejlingsfyrene og modlehovederne.

Allinge havn - en detalje

af UTJ, 23/7 2012, 21:26 (4288 dage siden) @ Michael Deichmann

Havnelodsen skal jo, ud over at anvise besejlingsforhold, jo også anføre forhold, som set fra søen, kan hjælpe med at identificere havnen.

Her vil et havnespor i sig selv jo ikke kunne ses, men står er en togvogn på kajen, ja så er man jo ved at anløbe en havn med havnespor og så er der jo allerede nogen man kan se bort fra. Du kan se der også er anvist at der er et bådebyggeri. Jeg mener også der nogengange er vist hvordan havnen ser ud i profil så man fra afstand kan pejle et landemærke indtil man kan se indsejlingsfyrene og modlehovederne.

Det kunne vel også være et skib som rent faktisk skulle læsse noget over på jernbanevogne og så er det vel rart at orientere sig på forhånd. Det som står i havnelodsen behøver den stedlige havn jo ikke at kommunikere til et ankommende skib, men i stedet nøjes med at referere til netop havnelodsen.

Avatar

Allinge havn - en detalje

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2012, 22:12 (4288 dage siden) @ UTJ

Havnelodsen skal jo, ud over at anvise besejlingsforhold, jo også anføre forhold, som set fra søen, kan hjælpe med at identificere havnen.

Her vil et havnespor i sig selv jo ikke kunne ses, men står er en togvogn på kajen, ja så er man jo ved at anløbe en havn med havnespor og så er der jo allerede nogen man kan se bort fra. Du kan se der også er anvist at der er et bådebyggeri. Jeg mener også der nogengange er vist hvordan havnen ser ud i profil så man fra afstand kan pejle et landemærke indtil man kan se indsejlingsfyrene og modlehovederne.


Det kunne vel også være et skib som rent faktisk skulle læsse noget over på jernbanevogne og så er det vel rart at orientere sig på forhånd. Det som står i havnelodsen behøver den stedlige havn jo ikke at kommunikere til et ankommende skib, men i stedet nøjes med at referere til netop havnelodsen.

Ja, selvfølgelig - også det.

Billige jernbane T-shirts


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak