DSB Lyntog - Litra MS

Danmarks første lyntog blev sat i drift i maj 1935 i forbindelse med Lillebæltsbroens åbning og med ét slag blev rejsetiden København-Aalborg nedsat fra 10½ til 6½ timer.
Toget blev bygget af Scandia i Randers mens motorer og øvrig teknisk udrustning blev bygget af Frichs i Århus, hvor toget også blev samlet. Et komplet togsæt bestod af 2 motorvogne og en mellemvogn litreret MS-AA-MS med en samlet togvægt på 137,8 tons.
Hver motorvogn blev udstyret med 2 Frichs dieselmotorer på hver 250 hk, der forsynede banemotorerne på fællesbogien med strøm. Et trevognstog havde dermed 1.000 hk, og selvom maksimalhastigheden blev sat til 120 km/t, så opnåede man ved prøvekørsler væsenligt højere hastigheder. I maj 1935 satte et trevogntog Danmarksrekord mellem Vigerslev og Roskilde med 162 km/t. For at undgå en forøget bremselængde, og dermed flytning af en mængde forsignaler, blev toget udover trykluftbremse også forsynet med elektromagnetiske skinnebremser.
I den ene motorvogn var der restauration med 12 pladser og i den anden motorvogn var der indrettet rejsegodsrum. Et togsæt havde på 1. klasse 36 pladser og på 2. klasse 120 pladser.
Lyntogene blev fra starten stationeret på det nye lyntogsdepot Helgoland ved Svanemøllen station, der fortsat anvendes til DSB´s togsæt.
Hver lyntogsforbindelse fik sit eget navn: Kronjyden til Aalborg, Østjyden til Århus og Vestjyden til Esbjerg. Den 9. april 1940 blev Danmark besat, og dagen efter blev al kørsel med lyntog indstillet, og alle tog blev gemt væk på Helgoland Maskindepot. Det skulle vare indtil den 12. oktober 1945 før lyntogene igen kom i drift, og med maksimalhastigheden nedsat til 100 km/t grundet beskadigelser af spor og sikringsanlæg under krigen.
Den 30 september 1973 returnerede MS 401 og 402 fra Berlin med det sidste ordinære MS-fremførte plantog, hvorefter togsættet blev overført til Jernbanemuseet. De øvrige togsæt blev afbrændt på Centralværkstedet i København.
Læs mere på www.evp.dk.

DSB litra MS

DSB litra MS

DSB litra MS

Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 12 pladser i bar. Senere 62 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,3 tons. Pladsnumre. Wc.

Længde:
22 m.
Vægt:
 
Effekt:
500 hk.
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
Antal:
8 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB MS 1MS 1
Frichs1935Omlitreret 1941 til MS 401.
DSB MS 2MS 2Frichs1935Brændt 1938 ved Fårup. Ombygget 1939 til MB 18. Ny MS 2 Omlitreret 1939 fra MS 6. Omlitreret 1941 til MS 402.
DSB MS 3MS 3Frichs1935Omlitreret 1941 til MS 403.
DSB MS 4MS 4Frichs1935Omlitreret 1941 til MS 404.
DSB MS 5MS 5Frichs1935Brændt 1938 ved Fårup. Ombygget 1939 til MB 17.
DSB MS 6MS 6Frichs1935Omlitreret 1939 til MS 2.
DSB MS 7MS 7Frichs1935Omlitreret 1941 til MS 405.
DSB MS 8MS 8Frichs1935Omlitreret 1941 til MS 406.
DSB MS 401MS 401
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MS 1. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 402 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. 2011 til Randers. Randers 2011-12.
DSB MS 402MS 402
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MS 2. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 401 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. 2011 til Randers. Randers 2011-12.
DSB MS 403MS 403
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MS 3. Udrangeret 1973. Afbrændt 5/12-73 på Gb.
DSB MS 404MS 404
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MS 4. Udrangeret 1973. Afbrændt 5/12-73 på Gb.
DSB MS 405MS 405
Frichs1935Omlitreret 1941 fra MS 7. Udrangeret 1970. Ombygget 1971 til Specialvogn 605.
DSB MS 406MS 406Frichs1935Omlitreret 1941 fra MS 8. Udrangeret 1970. Ombygget 1971 til Specialvogn 606.

DSB litra AA

DSB litra AA

DSB litra AA

Mellemvogn til MS-lyntog. Wc.

Længde:
20 m.
Vægt:
 
Effekt:
-
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
36
Pladser 2. kl:
16
Antal:
4 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AA 911AA 911Scandia1935Omlitreret 1941 til AA 431.
DSB AA 912AA 912Scandia1935Omlitreret 1941 til AA 432.
DSB AA 913AA 913Scandia1935Brændt 1938 ved Fårup. Ombygget 1939 til AB 919.
DSB AA 914AA 914Scandia1935Omlitreret 1941 til AA 433.
DSB AA 431AA 431
Scandia1935Omlitreret 1941 fra AA 911. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007.
DSB AA 432AA 432
Scandia1935Omlitreret 1941 fra AA 912. Udrangeret 1973. Afbrændt 5/12-73 på Gb.
DSB AA 433AA 433Scandia1935Omlitreret 1941 fra AA 914. Udrangeret 1970. Ombygget 1971 til Specialvogn 607.

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder
Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Lyntog - Litra MS - historie, data, billeder m.v.






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen