DSB Regionaltog - Litra ML

Lille Nord er kælenavnet for strækningen mellem Hillerød og Helsingør, og navnet udspringer af, at strækningen en gang var en del af Nordbanen fra København over Hillerød til Helsingør.
Helt frem til begyndelsen af 80´erne blev driften varetaget af DSB´s den gang næsten 50 år gamle MO-vogne. På alle sidestrækninger i Jylland var MO-vognene fortrængt af de nye MR-tog men det var ikke hensigtsmæssigt at stationere et lille antal MR-tog i Nordsjælland, når alle værksedsfaciliteter lå i Jylland.
Løsningen blev et nyt togsæt litra ML, der var næsten identisk med privatbanernes Y-tog. Disse Y-tog kørte dagligt på både Gribskovbanen og Hillerød-Frederiksværk-Hundested-banen, og DSB´s tog kunne derfor serviceres på privatbanernes værksted i Hillerød. Samarbejdet med privatbanerne betød også, at man kunne låne materiel hos hinanden, når det var nødvendigt.
De første Y-tog blev leveret til danske privatbaner i 1965 og leverancerne fortsatte frem til 1983-84. I umiddelbar forlængelse af denne sidste leverance blev de 7 motorvogne (litra ML) og de 5 mellemvogne (litra FL) til DSB bygget. Vognkasserne er af stål og bygget hos Uerdingen (det senere Duewag), hvorefter de er transporteret til Scandia i Randers for færdigmontering.
Et togsæt er udstyret med to 6 cylindrede Daimler Benz dieselhydrauliske motorer med automatgear. Der er overgang mellem vognene, der kobles sammen via en centralkobling, og den normale oprangering er ML-FL-FL-ML. Der er i motorvognen flexrum med 8 klapsæder, der kan benyttes til bagage, cykler og barnevogne, og opvarmningen sker ved oliefyr. Alle togsæt blev i 1997-98 renoveret af HFHJ på værkstedet i Hundested med bl.a. nyt interiør i friske farver.
I 2001 overgik ejerskabet af Lille Nord banen mellem Hillerød og Snekkersten samt de 5 tidligere privatbaner i hovedstadsområdet til Hovedstadens Lokalbaner a/s (HL a/s). DSB S-tog a/s udfører kontraktkørsel på Lille Nord mellem Hillerød og Helsingør og Lokalbanen a/s udfører kontraktkørsel på de øvrige 5 lokalbaner i hovedstadsområdet for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR).
Alle togsæt blev hensat i Helsingør den 1. januar 2007, hvor Lokalbanen A/S fik leveret nye Lint-togsæt. I efteråret 2010 blev togene ophugget af Stena i Helsingør pånær et enkelt, der blev overdraget til Jernbanemuseet.

DSB litra ML

DSB litra ML

DSB litra ML

2 stk. 6-cyl. Daimler-Benz dieselmotor. Hydromekanisk Voiht gear. Bogietapafstand 11,5 m. Bogieakselafstand 2 m. 40 pladser + 8 klapsæder i flexrum. Wc. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Renoveret 1997/98 af HFHJ i Hundested.

Længde:
17,53 m.
Vægt:
27 tons
Effekt:
360 hk
Hastighed:
80 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Antal:
7 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB ML 4901ML 4901
Duewag1984Scandia byggenr: 30056. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget nov. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB ML 4902ML 4902
Duewag1984Scandia byggenr: 30057. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB ML 4903ML 4903
Duewag1984Scandia byggenr: 30058. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh.
DSB ML 4904ML 4904
Duewag1984Scandia byggenr: 30059. Leveret 17/9-84. Kørte 8/9-85 ind i stopbom i Hillerød. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh.
DSB ML 4905ML 4905
Duewag1984Scandia byggenr: 30060. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget nov. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB ML 4906ML 4906
Duewag1984Scandia byggenr: 30061. Leveret 8/10-84. Kørte 18/5-88 gennem stopbom i Snekkersten. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB ML 4907ML 4907
Duewag1984Scandia byggenr: 30062. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.

DSB litra FL

DSB litra FL

DSB litra FL

Mellemvogn. Oliefyr. Trykluftbremse. Skruebremse. Centralkobling. Renoveret 1997/98 af HFHJ i Hundested.

Længde:
17,53 m.
Vægt:
18 tons
Effekt:
-
Hastighed:
80 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
64
Antal:
5 stk.
Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB FL 7901FL 7901Duewag1984Scandia byggenr: 30051. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB FL 7902FL 7902Duewag1984Scandia byggenr: 30052. Leveret 13/8-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB FL 7903FL 7903Duewag1984Scandia byggenr: 30053. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB FL 7904FL 7904Duewag1984Scandia byggenr: 30054. Leveret 17/9-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. Ophugget okt. 2010 af Stena i Helsingør.
DSB FL 7905FL 7905Duewag1984Scandia byggenr: 30055. Leveret 8/10-84. Udrangeret 1/1-07. Helsingør (hensat) 2007-10. 2010 til Jernbanemuseet. 18/8-10 til Cvk Kh. Ophugget 2016 på Cvk Kh.
DSB F 653

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Bryrup - Silkeborg

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB Regionaltog - Litra ML - historie, data, billeder m.v.






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen