DSB lyntog og togsæt
DSB IC2 - Litra MP
Som et tillæg til kontrakten om IC4, bestilte DSB i november 2002 23 IC2-togsæt til en samlet kontraktsum på 800 mio. kr. Ligesom IC4 er IC2 designet af det ansete sportsvognsfirma, Pininfarina, i samarbejde med DSB’s designteam, og toget produceres af den italienske togproducent AnsaldoBreda. IC2 er populært sagt IC4-togets lillesøster, dvs. en afkortet version af IC4 med samme komfortniveau og en høj grad af komponent- og systemfællesskab – bl.a. mekanisk dieseltransmission.
Navnet IC2 blev valgt, fordi et togsæt består af to vogne: en motorvogn MP og en styrevogn FP med lavgulv og flexareal med en samlet længde mellem koblingerne på 48 meter. Det er meningen, at IC2 skal kunne sammenkobles med IC4. I et enkelt togsæt er der 113 siddepladser og en ledig plads til kørestol i flexrummet. Der er klimaanlæg, cateringfaciliteter, internet, elektronisk informations- og pladssystem og i alt to toiletter, heraf et handicaptoilet. Tjenestevægten er 102 tons, og toget er bygget til en topfart på 200 km/t. De to V8-motorer fra Iveco yder hver 560 kW (i alt 1500 hk).
De 23 togsæt skulle oprindelig være leveret i 2004 og 2005, men først i sommeren 2011 kom det første togsæt, MP 5704, til Danmark for at blive testet. Togsættet blev overdraget til DSB i november 2011 og påbegyndte driftssimulering i maj 2012. MP 5704 kørte det første IC2-plantog den 12. november 2012 som regionaltog mellem Kolding og Vejle. Fredag den 21. december 2012 kørte to IC2-togsæt (bl.a. MP 5705) sammenkoblede som plantog for første gang.
Det 23. og sidste togsæt leveredes til DSB i oktober 2013, og ultimo 2014 var 12 togsæt godkendt til passagerdrift. I december konkluderede det uafhængige schweiziske konsulentfirma, Prose, at IC2 er en dårlig investering, men at toget fortsat bør videreudvikles. Oprindeligt var det planen at benytte 9 togsæt mellem Odense og Svendborg og 14 togsæt i fjerntrafikken. Ved køreplanen K15’s ikrafttræden planlagdes med 3 regionalomløb på Vestfyn og 1 regionalomløb mellem Fredericia og Kolding. I 2016 opgav DSB endegyldigt at holde IC2 i drift og udrangerede samtlige togsæt.
Navnet IC2 blev valgt, fordi et togsæt består af to vogne: en motorvogn MP og en styrevogn FP med lavgulv og flexareal med en samlet længde mellem koblingerne på 48 meter. Det er meningen, at IC2 skal kunne sammenkobles med IC4. I et enkelt togsæt er der 113 siddepladser og en ledig plads til kørestol i flexrummet. Der er klimaanlæg, cateringfaciliteter, internet, elektronisk informations- og pladssystem og i alt to toiletter, heraf et handicaptoilet. Tjenestevægten er 102 tons, og toget er bygget til en topfart på 200 km/t. De to V8-motorer fra Iveco yder hver 560 kW (i alt 1500 hk).
De 23 togsæt skulle oprindelig være leveret i 2004 og 2005, men først i sommeren 2011 kom det første togsæt, MP 5704, til Danmark for at blive testet. Togsættet blev overdraget til DSB i november 2011 og påbegyndte driftssimulering i maj 2012. MP 5704 kørte det første IC2-plantog den 12. november 2012 som regionaltog mellem Kolding og Vejle. Fredag den 21. december 2012 kørte to IC2-togsæt (bl.a. MP 5705) sammenkoblede som plantog for første gang.
Det 23. og sidste togsæt leveredes til DSB i oktober 2013, og ultimo 2014 var 12 togsæt godkendt til passagerdrift. I december konkluderede det uafhængige schweiziske konsulentfirma, Prose, at IC2 er en dårlig investering, men at toget fortsat bør videreudvikles. Oprindeligt var det planen at benytte 9 togsæt mellem Odense og Svendborg og 14 togsæt i fjerntrafikken. Ved køreplanen K15’s ikrafttræden planlagdes med 3 regionalomløb på Vestfyn og 1 regionalomløb mellem Fredericia og Kolding. I 2016 opgav DSB endegyldigt at holde IC2 i drift og udrangerede samtlige togsæt.
DSB litra MP
DSB litra MP
Længde:
24 m.
Vægt:
102 tons
Effekt:
2x560 kW
Hastighed:
200 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Antal:
23 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MP 5701 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6701. Leveret august 2012. Udrangeret 2016. Overdraget 2017 til Jernbanemuseet. 31/5-17 til Randers. | ||
MP 5702 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6702. Leveret juli 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5703 | AnsaldoBreda | 2004 | Fast sammenkoblet med DSB FP 6703. Leveret maj 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. | |
MP 5704 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6704. Leveret november 2011. I drift 2012-16. Udrangeret 2016. Tinglev 2020-22. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5705 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6705. Leveret 2012. I drift 2012. Udrangeret 2016. Tinglev 2019-21. Solgt 2022 til Astra Arad, Rumænien. | ||
MP 5706 | AnsaldoBreda | 2004 | Fast sammenkoblet med DSB FP 6706. Leveret februar 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. | |
MP 5707 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6707. Leveret marts 2012. Udrangeret 2016. Tinglev 2019-22. Solgt 2020 til Astra Arad, Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5708 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6708. Leveret juli 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. 2017 til EUC Lillebælt, Fredericia. | ||
MP 5709 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6709. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5710 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6710. Udrangeret 2016. | ||
MP 5711 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6711. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Århus 2019-21. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. | ||
MP 5712 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6712. Udrangeret 2016. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. I drift 2023. | ||
MP 5713 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6713. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Tinglev 2019. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. I drift 2023. | ||
MP 5714 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6714. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift nov. 2018. I drift 2023. | ||
MP 5715 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6715. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5716 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6716. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5717 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6717. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5718 | AnsaldoBreda | 2013 | Fast sammenkoblet med DSB FP 6718. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift 2023. | |
MP 5719 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6719. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5720 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6720. Udrangeret 2016. | ||
MP 5721 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6721. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift 2023. | ||
MP 5722 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6722. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5723 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6723. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Tinglev 2020-22. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. |
DSB litra FP
DSB litra FP
Længde:
24 m.
Vægt:
Effekt:
-
Hastighed:
200 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Antal:
23 stk.
Signalposten
Tagcloud
nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Lokomotivfabrikker
Læs historien om:
Beyer, Peacock & Co., Manchester, England
Beyer, Peacock & Co., Manchester, England