DSB lyntog og togsæt


Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 16 pladser i bar. Senere 56 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,7 tons. Pladsnumre. Wc.

Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1937. Byggenummer 271.
Omlitreret 1941 fra MB 16. Med i spillefilmen "Lyntoget" i 1951. Udrangeret 1970.

Effekt:
500 hk.
Længde:
21 m.
Vægt:
50 tons
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
 
DSB MB 414DSB MB 414
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak