Mergel lok


Mergel lok


Mergel lok blev bygget af Henschel i 1920. Byggenummer 17741.
785 mm Bt-koblet damplokomotiv bestilt af Dierking & Eggers, Hannover. Type Preller. Heusinger styring. Kedeltryk 12 atm.
1920: Leveret på Mors til Mathias Andersen & Co.
1920-22: Kalkkørsel fra Erslev Kalkleje for Morsø Kalkselskab for Mathias Andersen & Co.
1922-23: Mergelkørsel fra Handest Vestergårds Mergelleje for Handest - Hvilsom og for Nørbæk Mergelselskaber for Andersen & Vestergård.
1923-25: Mergelkørsel for Mundestrup og Omegns Mergelselskab fra Fredsholm og Tennergård Mergellejer for Andersen & Vestergård.
1926-29: Mergelkørsel fra Galtho Mergelleje for Grindsted med flere Sognes Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1930-31: Mergelkørsel fra Vester Nebel Mergelleje for Vester Nebel Mergelselskab for Mathias Andersen.
1931: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931-34: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Ernst Hoffmann.
1934-38: Hensat på Holsted station for Ernst Hoffmann.
1938: Solgt for 5.000,- kr til Vandbygningsvæsenet (VBV V).
1938-48: Kystbeskyttelsesarbejder i Thyborøn for VBV.
1948: Solgt 1948 for 480,- kr uden fyrkasse og kobberrør til jernhandler Ejner Skov i Lemvig.
Link til Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland

Mergel lok
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak