MZ (IV) var det sidste i rækken af MZ-lokomotiver og det adskilte sig i udseende fra de tre øvrige serier. Lokomotivet var udstyret med en 20-cylindret dieselmotor ligesom MZ (III) og var det første, der ved leveringen udelukkende var udstyret med el-varmegenerator til togopvarmning. MZ (IV) blev endvidere det eneste MZ-lokomotiv forsynet med elektrodynamisk bremse.
MZ (III) var et universallokomotiv bygget af Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på licens fra GM med en gennemprøvet GM dieselmotor type 20-645E3. Vognkasserne blev bygget af Frichs i Århus og banemotorerne kom fra Thrige-Titan i Odense. Maskinerne kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Maksimal togvægt var 1.800 tons og alle MZ (III) var tunnelgodkendt i 1999.

Leveret 15712-77. Øst 1977-88. Kørte 21/11-79 med MZ 1445 og 2 tankvogne i færgeleje 3 i Korsør. Hævet 25/11-79 og til Nohab for reparation. Retur 2/7-80. Påkørte 2/4-81 godsvogn i Helsingør. Øst 1983. Øst/Vest 1997-2001. Hensat 2001 på Gb efter brand på Lolland 14/1-01. Udr. 2001. Gb 2001-07. Solgt 2006 til TÅGAB MZ 1455 til reservedele. Forlod Danmark 14/6-07 via broen.

Bygget af:Nohab 1977Byggenr.:3.021 Antal:15 stk. 
Effekt:3.900 hk. Længde:21 m.Akselfølge:C0-C0 Tjenestevægt:123 tonsHastighed:165 km/h
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
DSB MZ 1455
 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB MZ 1455
Kilde:
Navn:
E-mail:

Kode:
 
Del denne side:  



Copyright © 2014 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Kontakt redaktionen


Forum oversigt
 
Genveje
 
 
 
Baron Cotta - Taskers.dk