ME er DSB´s seneste dieselelektriske lokomotiv. Sidst i 1970´erne skulle der anskaffes et antal store diesellokomotiver og valget faldt på en helt ny type dieselelektrisk traktion, som BBC/Thyssen Henschel netop havde udviklet. ME blev således DSB´s første lokomotiv med asynkronteknik (vekselstrømabanemotorer), men den velafprøvede GM-dieselmotor type 16-645E3B (kendt fra MX, MY og MZ) blev dog bibeholdt. Vognkasserne blev bygget af Scandia i Randers.
ME er et universallokomotiv, der også er indrettet til fjernstyring fra styrevogn. Det kan fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via ITC-fjernstyringssystem eller via multipelkabel. Af hensyn til tunnelkørsel under Storebælt er lokomotiverne udstyret med nødbremse-overstropning. Den maksimale togvægt er 1.800 tons. Fra 1992/94 fik alle maskiner ATC-udstyr og indtil Storebæltforbindelsens åbning i 1997, var alle ME-lokomotiver stationeret øst for Storebælt.

Ankom til Rødby 8/8-83. Kørte 14/4-94 med regionaltog frontalt ind i MZ 1442 og 1439 med godstog ved Haslev - Store materielle skader. Lakeret blå marts 2002 som første ME. ZWS kommunikation til dobbeltdækkertog 2002.

Bygget af:Henschel 1983Byggenr.:32.636 Antal:37 stk. 
Effekt:3.300 hk. Længde:21 m.Akselfølge:C0-C0 Tjenestevægt:115 tonsHastighed:175 km/h
 
DSB ME 1523
 
DSB ME 1523
 
DSB ME 1523
 
DSB ME 1523
 
DSB ME 1523
 
DSB ME 1523
 
DSB ME 1523
 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB ME 1523
Kilde:
Navn:
E-mail:

Kode:
 
Del denne side:  



Copyright © 2014 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Kontakt redaktionen


Forum oversigt
 
Genveje
 
 
One.com