DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Rejsegodsvogn med jernbanegodsrum, kedelrum. Bremserum med skruebremse. Varmekedel til togopvarmning (fjernet før 1913). Vakuumbremse. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe.

Bygget af Lauenstein 1870. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet 1914. Ombygget 1925 af Cvk Kh til Hjælpevogn B 4.

Oml. 1893 fra: DSB/S Fb 454.
Længde:
8,49 m.
Akselafstand:
4,27 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
9,6 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
7 stk.
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak