Kongevogn med 2 saloner, 2 halvkupeer, 2 toiletrum, 1 forrum ved hver ende af vognen samt en kort sidegang. Den midterste salon kan indrettes til sovekupe. Dobbelt vakuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamo system Rosenberg samt enkeltbatteri til togbelysning. Elektrisk belysning. Kakkelovn. Højttryksvarmeapparater. Varmtvandsbeholder. Elektrisk ringeapparat. Fast ledsagevogn: EK 2250.

Bygget af Scandia 1900. Omlitreret 1903 fra SA 8. Dynamo og enkeltbatteri fra 1914. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Kan løbe i tyske D-tog (1928). Svensk-dansk varmekoblinger og svenske vakuumkoblinger 1930. Hensat 1937. Salonvognremisen Hellerup 1938. Udrangeret 1939. Østerport 1940-41. Anvendt som sommerhus for HFHJ-personale i Hundested. Senere til Jernbanemuseet. Østerport 1961-62. Flyttet 1966 fra Østerport til Odense. Odense 1977. Udstillet i Odense 1988-2015.

Længde:
17,99 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
38 tons
Bogietapafs.:
12,2 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
1 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Pladser 3. kl.:
 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB S 8






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen