Salonvogn med 1 salon, 3 kupeer og 2 toiletrum. 20 siddepladser eller 16 sovepladser. Vakuum-, skrue- og trykluftbremse. Højttryksvarmeapparater. Varmtvandsbeholder. Akkumulatorrum under vognen. Batteriet kan belyse vognen i 18 timer. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. Kakkelovn.

Bygget af Scandia 1902. Omlitreret 1903 fra SB 9. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916). Kan løbe i tyske D-tog (1928). Svensk-dansk varmekoblinger og svenske vakuumkoblinger 1930. Salonvognsremisen Hellerup 1933. Ombygget 1938 til BR 692.

Længde:
17,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
31,5 tons
Bogietapafs.:
10,6 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
1 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB S 9






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen