DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


Rejsegodsvogn. Trykluftledning. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe. Ordreserie K 1916: Litra EM er særlig bestemte til at løbe som rejsegods- og ilgodsvogne i Hurtigtogene. De EM-vogne, der ikke løber i fast tur, skal fortrinsvis benyttes til sendinger (dog ikke levende dyr), der befordres i tog med en større hastighed end 70 km i timen.

Bygget af Scandia 1909. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1940. Højtryksvarmeapparater fra 1940. Trykluftbremse fra 1940. Omlitreret 1941 til EC 6290.

Længde:
13,19 m.
Bogietapafs.:
7 m.
Last:
15 tons
Taravægt:
25 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
 
Antal:
114 stk.
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak