DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Toilet. Togførerkupé fra 1939/43 og herefter 59 pladser.

Bygget af Scandia 1928. Udrangeret 1962. Omlitreret 1962 af Cvk Ar til Specialvogn 414.

Oml. 1941 fra: DSB FE 12126.
Længde:
13,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
13,7 tons
Akselafstand:
8,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
62
Antal:
35 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak