DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Stone, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning (lysrør). Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. RIC varmekobling. 2 toiletter. Højttalere. Flyvesofaer. Minden-Deutz bogier.

Bygget af Scandia 1959. A+B styreledninger. Brummerledning og -tryk. Omlitreret 1967 til Bl 322.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
60
Antal:
20 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h
ContecRail
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak