DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Thrige-Dick 24 volt. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch, 1047-49: system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Pladsnumre. Rejsegodsrum 2500 kg. 1047-1049: 21 pladser.

Bygget af Scandia 1932. Ombygget 1966 fra CA 1241. Omlitreret 1967 til Cae 270.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
41,5 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
44
Antal:
22 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak