DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. 2 toiletter. Pladsnumre. 1109-1114: Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24-32 volt. 1115-1148: Dynamoanlæg GEZ, spænding 24 volt. 1069-1070, 1089-1098, 1149-1178, 1180-1199: Dynamoanlæg 2xGEZ, spænding 24 volt, lysrør til vognens egenbelysning. 1169-1198: Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn. 1199: Varmeanlæg speciel system "Wapor". 1180-1199: El-varme. 1109-1148: Tara ca 31.500 kg. 1180-1199: Tara ca 35.000 kg. Øvrige: Tara ca 34.000 kg.

Bygget af Scandia 1964. Omlitreret 1967 til Cc 067.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
140 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h
Indsend billeder
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak