DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


1 I kl. kupe, 3 II kl. kupeer og 5 III kl. kupeer. Bremsekupe med skruebremse. Vakuumledning. Dampvarmeapparater. Olielamper. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 8 timer.

Bygget af Scandia 1891. Benyttes til befordring af rejsende imellem Fredericia station og havn. Fra 1898 anvendt mellem Frihavnen og Østerport station. Fra 1922 Frihavnen-København H. Flyttet 1925 til Cvk Ar. Fra 1926 udstyret med enkelt-batteri til togbelysning. 1927: De to 2. klasses kupeer nærmest skruebremsen er omdannet til 3. klass. Vognen har derefter 6 pladser på 1. klasse, 8 2. klasse og 70 3. klasse. Vognen må kun køre i tog med indtil 45 km´s hastighed. Taravægt 24,3 tons. Udrangeret 1928.

Oml. 1893 fra: DSB/JF MD 501.
Længde:
17,73 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
6
Taravægt:
21,4 tons
Bogietapafs.:
12 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
1 stk.
Akselafstand:
1,8 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
50
 
   

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak