DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg (Kakkelovn). 2 toiletter.

Bygget af Scandia 1928. Ombygget 1948 med A+B styreledning mv. til reservevogn for Englænderen. Brummerledning 1948-52. Omlitreret 1964 til CMZ 2263.

Oml. 1941 fra: DSB ARM 660.
Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
36,8 tons
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
39
Antal:
3 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
ContecRail
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak